Motor-Forum

Select Forum

Thumbs up Repair kit door GT Scooter

Geplaatst op dinsdag 11 januari 2011 08:49

Bandenreparatie

Thumbs up Repair kit

door GT Scooter



Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Sporadisch/enkele malen gebruikt

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Lekke band.... altijd vervelend, maar vooral als dat onderweg gebeurt en je niet in de buurt bent van een motorzaak of bandenspecialist. De gedachte dat ik er onderweg zelf iets aan kan doen, geeft mij een geruststellend gevoel. Daarom heb ik deze repair kit gekocht. Hij heeft een eenvoudige gebruiksaanwijzing in het Engels, maar de uitleg in de winkel was voor mij duidelijk genoeg.

Inhoud:
Engelse gebruiksaanwijzing, gekrulde priem, priem met naaldoog, aantal kleistrookjes, mesje, ventielkraantje, 3 luchtpatroontjes.

Het werkt als volgt. Bij een lekke band verwijder je de boosdoener (bijv. een schroef of stukje metaal). Met de priem maak je het gat iets groter. Door het oog van de andere priem doe je een van de kleistrookjes. Met die priem duw je de klei in de band. Als je de priem terugtrekt, ontstaat er een lusje buiten de band. Dat snijd je af met het mesje, zodat een klein stukje buiten de band blijft. Dit is de afdichting van het lek. Nu kun je het kraantje op het ventiel draaien en daarop het luchtpatroontje zetten. Kraantje open en de band krijgt lucht, genoeg om het eerstvolgende servicepunt te bereiken.

Positieve eigenschappen

Logische opzet van het reparatiesetje. Ik heb het (gelukkig) nog niet hoeven gebruiken, maar de aanwezigheid in mijn bagageruimte geeft me een prettig gevoel. Het formaat is compact (ca. 15x10x4 cm), de prijs is acceptabel (€ 29,95).

Negatieve eigenschappen

Het blijft afwachten hoe goed het hanteerbaar is als je daadwerkelijk langs de kant van de weg staat en hoever je vervolgens nog kunt rijden. Ik zie geen houdbaarheidsdatum en bewaarcriteria. Ik geloof niet dat het setje na 5 jaar bagageruimte (-10 tot +40 gr C) nog goed werkt.

Beoordelingen

Zeven van de negen lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Mompelt iets over onbalans.
Alhoewel je daar met je skootert weinig last van zult hebben.


Of: wanneer je vroeg merkt dat je band langzaam leeg loopt, of langzaam leeggelopen is:
1. Laat de boosdoener in je band zitten!!!
2. rij rustig/stapvoets naar een pompstation met luchtpomp, en pomp je band rustig weer op, en rij met de boosdoener in je band rustig (onder de 40 km/u) naar de garage (50 kilometer max)

A. kost minder tijd
B. kost minder moeite
c. kost uiteindelijk ook minder geld, want je moet je band toch vervangen.

Alleen wanneer je een klapband/gescheurde band hebt, is dit niet mogelijk, maar dan helpt zo een reparatiesetje ook niet meer...
DeArmeStudent wijzigde dit bericht op dinsdag 11 januari 2011 13:25

Ik geef het toe, ik heb dit setje vooral voor mijn gemoedsrust gekocht. Maar dat je met een lekke band zonder reparatiesetje met minder tijd en moeite het dichtstbijzijnde tankstation haalt, moet ik toch echt bestrijden. Van een 'arme student' had ik toch een beter betoog verwacht.

Zonder reparatiesetje zul je je motor naar een tankstation moet duwen of in ieder geval langzaam moeten rijden, en dat kost waarschijnlijk meer tijd dan het repareren van de lekke band. Na een paar minuten kan ik mijn reis voortzetten. Ik zal bij de eerstvolgende tankbeurt even de spanning van mijn band moeten controleren.

A en B gaan dus niet op. En, in werktijd gaat ook C niet op: € 30, waarmee je meer dan 1x kunt doen, is zo terug verdiend.

Toegegeven, uiteindelijk zal ik mijn band ook moeten vervangen, maar dat is voordeel noch nadeel.
GT Scooter wijzigde dit bericht op zondag 23 januari 2011 20:41

Ik heb dezelfde set en ben er erg blij mee , toevallig 1 keer moeten gebruiken , was toen tog blij dat ik dit bij me had .
Ik ga voortaam niet meer rijden zonder dit bij me te hebben , erg handig , ook in buitenland waar men je een pot kan uitdraaien als ze je komen halen , of rep. set brengen .

ėk zeg maar zo..het is niet zo

Heeft mij al een keer de vakatie gered. Daar sta je boven op de Stelvio op een zondag. Net op het punt dat we weer ri nl zouden rijden met de motor.
Ik was er zeer content mee!

Wat student eerder aangaf klopt op zich wel, als er een benzinepomp vlakbij is kun je net zo goed lopen.

Maar voor de vakantiegangers onder ons zal zo'n bandensetje van onschatbare waarde zijn, in sommige landen zul je toch een eind mogen rijden voor je samengedrukte lucht :)

Nog over de prijs, dit setje kun je nu voor 20 piek halen:
https://www.rad.eu/nl/c/p...-voor-tubeless-banden.htm

In Schotland met een groep van 16 motoren een record van 5 lekke banden gehad. Toch fijn dat je in the middle of f nowhere een prop erin kunt douwen en verder kunt.
En ook nog eens van pas gekomen toen ik mn voorband lek reed in nederland op een zondag in een stil dorpje (pomp dicht). ANWB duurt vaak echt langer.

De meningen of je met een prop in je band door moet blijven rijden zijn verdeeld, maar thuiskomen kun je er mee!

Setje dus al jaren naar volle tevredenheid (zelfde idee, ander merk, ik geloof van Booster oid)


Aprilia RST1000, Ducati 750SS

Dit setje verkoopt meneer BMW als "Adventure accesoire" De propjes worden dan wel vulcaniserend ingelijmd.
Vast handig als je in de pampa staat.
Tip van de BMW man, de priem vergeten en ipv daarvan een handboortje en een rondviijltje uit opa's gereedschap meenemen, werkt veel beter.

(Afbeelding)

Uhh verkeer topic....vreemd...
G-jo wijzigde dit bericht op woensdag 14 september 2016 17:18

Meteen een setje besteld. Al langer naar zoiets op zoek maar vond ze toch nog wat te duur. Zag ze idd voor 60€ ofzo. Volgens mij hoort er in mijn BMW zo'n setje onder het zadel te zitten.

Lijkt me harstikke handig als ik op zondag in de middle of nowhere met een lekke band stil kom te staan en anders alleen al voor het geruststellende gevoel van zelfredzaamheid zoals ts ook al aangaf.

Al dit soort redmiddellen heb je niet nodig als je je banden preventief vult met Ride-on. Een lekt dicht zichzelf meteen. Zit de spijker/schroef/splinter er nog in, die zo snel mogelijk verwijderen en meteen weer gaan rijden met een redelijk gangetje van 60-70 km/u. na een paar honderd meter is het gat dicht en blijft dicht. zolang als het gat niet groter is dan zeg maar 6mm werkt 't gewoon. de band blijft bruikbaar totdat het profiel op is. gemiddeld kost het je 50 euri om voor en achterwiel te vullen. bijkomend voordeel is dat het spul ook nog eens je wiel balanceeert, steeds opnieuw.

Dus telkens wanneer je nieuwe banden erop zet/laat zetten, moet mag je daar weer €50,- bij optellen voor het vullen met Ride-on? Dat tikt lekker aan. Ik weet niet hoe vaak jij een lekke band rijdt, maar ik zeker niet per set benden. Dan is zo'n reparatiesetje vele (!) malen goedkoper.

Klopt, telkens weer vullen. In Nederland rijd ik niet echt vaak lek (drie keer sinds 1979). In het buitenland vaker (negen keer sinds 1979 waarvan zelfs twee keer op één reis met dezelfde band)
Tuurlijk, reparatiesetje is goedkoper maar je moet wel lucht halen ergens. Zo'n bommetje brengt je band niet meteen op de juiste spanning. Je moet dus verder sukkelen naar een pomp. Da's geen pretje op de Noordkaap kan ik je vertellen.
Het voordeel van Ride-on zit 'm vooral in het balanceren volgens mij. Het balanceert je wiel continu. Zo'n loodje bij aanschaf is natuurlijk hartstikke leuk maar na een duizend kilometers is je band al iets afgesleten en werkt het loodje dus tegengesteld. Dat wordt gedurende de verdere levensduur van de band alleen maar erger. Ride-on gaat daarbij ook nog eens de poreusiteit van je band tegen zodat hij beter op spanning blijft wat de levensduur weer verlengt. En dan de bonus waar dit topic over gaat: 95% van de lekken worden gedicht terwijl je rijdt met een minimaal verlies aan spanning (de meeste boosdoeners verdwijnen praktisch meteen uit je band). Zit de spijker er nog in als je thuis komt, dan doen wat ik hierboven al zei. Het spul dicht ondertussen wel al de kieren rond de spijker/schroef/doorn dus ook dan verlies je geen spanning. Nog leuker: je hoeft niet nog eens naar een bandenboer voor een 'parapluutje' of iets dergelijks.
Voor die €50,- heb je wel iedere keer extra comfort (geen trillingen meer door banden die uit balans raken en alles wat daar verder bij komt) en verhoogde veiligheid (dichten van gaten in het loopvlak)
De monteur van je motorboer blijft ook blij want er komt geen rotzooi uitde band klotsen als je een nieuwe band gaat halen (tenzij je er teveel in gemieterd hebt natuurlijk)



Jonne schreef op vrijdag 16 september 2016 10:49:

Dus telkens wanneer je nieuwe banden erop zet/laat zetten, moet mag je daar weer €50,- bij optellen voor het vullen met Ride-on? Dat tikt lekker aan. Ik weet niet hoe vaak jij een lekke band rijdt, maar ik zeker niet per set benden. Dan is zo'n reparatiesetje vele (!) malen goedkoper.


Besteld voor € 21,50 incl. verzenden via rad.eu ;)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.