Motor-Forum

Select Forum

Yamaha YZF-R1 (1999) door The Noud

Geplaatst op dinsdag 11 januari 2011 13:59

Yamaha YZF-R1

Yamaha YZF-R1 (1999)

door The Noud


Modeljaar: 1999

Merk: Yamaha

Categorie: Sport

Cilinderinhoud: 1000 cc

Model: YZF-R1


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Power
Tijdens mijn proefrit viel me gelijk op wat een power er in het blok zit. Onderin heeft hij al behoorlijk wat kracht. Als je in de 1e versnelling met 4000 toeren iets enthousiast gas geeft komt het voorwiel erg makkelijk omhoog. Bovenin vanaf een toerental van 7000 of meer zit er een absurd eindshot in.

Op papier heeft hij 150 pk. Uiteraard is dit op het achterwiel minder en door de jaren heen zullen er ongetwijfeld ook wat ponies verloren zijn. Het feit blijft echter wel dat dit blok een heerlijk karakter heeft.

In tunnels zit ik nog steeds te gniffelen als een klein schooljochie, zo'n heerlijk geluid zit er in. Dit model wordt ook wel de oer R1 genoemd, waarschijnlijk door de combinatie van een agressief blokkarakter en het ontbreken van enige electronica om te voorkomen dat je in de problemen komt.

Voor de een zal dit een probleem zijn. De ander vind dit alleen maar geweldig. Ik behoor 100% tot de 2e categorie.

Scherper dan het mes van Bin Laden
Tijdens een wel heel sportief ritje samen met een fireblade heb ik allerlei verschillende bochten achter elkaar gehad met hoge en lage snelheid. Toegegeven: de snellere bochten voelen beter aan dan de hele korte knikken, maar bij allebei geeft de motor een heerlijk vertrouwen.

Voornamelijk het uit-accelereren levert af en toe wat airtime op waar je een grijns van oor tot oor krijgt.

Ergonomie
De gemiddelde kaaskop zal er lekker op zitten. Ik tel zelf 187 cm en heb goed ruimte met mijn benen. De clipons zitten behoorlijk laag, maar naar hedendaagse standaarden is hij erg comfortabel. Tijdens de vakanties heb ik nooit echt last van kramp of dergelijke onplezierigheden gehad.

De teller unit is simpel maar erg mooi uitgevoerd. Je kunt ook alles goed aflezen.

Prijs/kwaliteit verhouding
De afwerking vind ik erg goed. Alles voelt stevig aan en ook tijdens het sleutelen ben ik nooit bang teveel kracht te zetten. De kuipdelen zitten goed vast en zijn desondanks behoorlijk makkelijk te verwijderen en weer terug te plaatsen. één klein minpuntje is dat de voorvork geen gelijke lengte heeft. Tijdens het opbokken schrok ik me een ongeluk. Dit blijkt zo te horen.

Niet allemaal rozengeur en maneschijn
Hoe lyrisch ik ook ben over deze motorfiets, er zijn een aantal problemen waar ik tegenaan ben gelopen. De eerste dag rijden begon het olielampje te branden. Nou bleek het oliepeil ongeveer op driekwart te staan. Na wat onderzoek bleek dit een kwaaltje te zijn, het lampje is gevoeliger dan menig bejaarde tepel. Vreselijk irritant, maar met op tijd bijvullen heb je hier geen last van.

Een half jaar terug schoot ineens de versnelling terug van de 2 naar neutraal. Dit kwam steeds vaker voor tot op het punt dat ik zeker wist dat het geen lui schakelgedrag van mij was. Een veertje die de pook op zijn plaats moest houden was gebroken en moest vervangen worden. Gelukkig was er goed bij te komen en heeft het me een hoop kosten bespaard (27 euro was het geloof ik).
De Yamaha dealer wist me te vertellen dat dit vaker voorkwam bij dit model.

Het aller aller aller irritantste is het contactslot. Ondertussen ben ik er geoefend in en kan ik hem normaal gebruiken. Je moet de sleutel naar beneden duwen en iets bewegen en dan kun je pas draaien. Ongeoefende mensen krijgen hier spontaan grijze haren van.

Eindoordeel
De power + het sturen is echt topkwaliteit voor een 'oudje'. Voornamelijk het blokkarakter is een erg hoge funfactor. Let op: stuurdemper zeer aan te raden. Het grootste nadeel vind ik dat je ze zoveel ziet rijden. Je bent er niet echt uniek meer mee.

De prijs/kwaliteit verhouding vind ik erg goed. En ik ben er ook nog steeds dik tevreden mee.
Een aanrader!

Positieve eigenschappen

  • Heerlijk blokkarakter
  • Hoge funfactor
  • Stuurt lekker scherp

Negatieve eigenschappen

  • Je ziet ze veel rijden
  • Wellicht wat agressief voor sommigen

Beoordelingen

Acht van de acht lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4


sluiten (escape)

Reacties

Leuke recensie!

Veel 5 sterren, dat dan weer wel ;)

citaat: Bananeman schreef op woensdag 12 januari 2011 01:02:

Leuke recensie!

Veel 5 sterren, dat dan weer wel ;)


bedankt :P ik heb hem maar beoordeeld in dezelfde klasse als vergelijkbare motoren (98/99 litermotoren).
In vergelijking tot nieuwe modellen zal de ranking een stuk lager uitvallen.

Bij nader inzien: toch de beoordeling maar aangepast
The Noud wijzigde dit bericht op woensdag 12 januari 2011 10:37

Ben het op alle punten met je eens, vooral over het contactslot :)

Echter nog een kwaaltje: de bekende 'tik'. Nu weet ik dat jij daar geen last van hebt, maar misschien het vermelden waard?

Haha, dat van het contactslot klopt inderdaad.
Maar kennis van me heeft er eens op gereden, maar kreeg met geen mogelijkheid de sleutel om! Echter heb ik er zelf nooit problemen mee, je moet er even gevoel voor krijgen.

Bij mijn sprong de 2e versnelling soms even in de vrij en vervolgens weer in de 2. Na nadere inspectie bleek het tandwiel v/d 2e versnelling beschadigd. Tevens bleken versnelling 1 t/m 6, de schakelwals en schakelvorken ook beste slijtsporen te vertonen. Dus heb ik alles laten vervangen bij de dealer.. Dat was een beste kostenpost.
Toch ben ik er nog steeds zo gek mee dat het de moeite waard is geweest.

Conclusie:

+ Felle motorkarakter
+ Stuurt scherp en accuraat vooral in de snellere bochten
+ Fungehalte

- Bij het uitkomen v/d bocht in combinatie met stevig gas erop zorgt gemakkelijk voor tankslapper (stuurdemper is inderdaad een pré).
- Hele krappe bochten genieten niet de voorkeur. Stuurt niet zo flitsend op dit gebied als een sportieve naked.
- Wat hakkerig schakelen. Het is nu beter, maar het kan soepeler.
- Motorblok maakt altijd wat bijgeluidjes
aardbei wijzigde dit bericht op woensdag 2 februari 2011 20:30

Die bijgeluidjes zijn inderdaad vervelend. Wantrouwde het in het begin ook, maar echt elke R1 van dat jaar heeft het :)

sleutel is ook opgelost je moet de sleutel eerst naar voren drukken en dan omdraaien.
Ik had er ook problemen mee tot een monteur het mij vertelde.

Daarna geen last meer van gehad, super tip dus.

Mvg
Remko

Hallo ik ben nieuw hier en ben op zoek naar een linkpijp voor mijn yamaha r1 van de 1e generatie. Hoe kan ik dit het beste algemeen oproepen

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.