Motor-Forum

Select Forum

H.O.D. lamp door magnamaniac

Geplaatst op zondag 23 januari 2011 16:44

Koplamp

H.O.D. lamp

door magnamaniac


Categorie: Electrisch

Electrisch: Verlichting

Verlichting: Koplamp


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Sporadisch/enkele malen gebruikt

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De geteste set is beschikbaar gesteld door Kevinblade om "objectief" te testen en te vergelijken met gewone halogeen-verlichting en Xenon-verlichting.
Geheel objectief is het niet geworden, omdat ik normaliter met (2x)xenon rijd en je het daar onbewust toch mee gaat vergelijken en dan valt bijna alles tegen wat betreft lichtopbrengst.

De "testopstelling":
Ik rijd dagelijks zo'n 120 kilometer, in dit seizoen hoofdzakelijk in het donker en zo'n 50% daarvan bestaat uit onverlichte bochtige buitenwegen. Goede verlichting vind ik daarom belangrijk.
Ik heb 3 dagen na elkaar met een verschillende opstelling dezelfde route gereden:
  • dag 1: 55/60W halogeenverlichting
  • dag 2: 55/60W H.O.D. verlichting, dit is een lamp met gewone gloeidraad, maar gevuld met een xenongas.
  • dag 3: 35W, 6000K Xenon-verlichting*
Tijdens het rijden heb ik gelet op:
  • De grootte van de "lichtvlek"
  • Reflectie op verkeers- en ANWB-borden
  • Aantal reflecterende reflectorpaaltjes, steeds 50 meter uiteen.

Vooral dat laatste vind ik een goede indicatie hoe ver het licht reikt. Ik heb niets aan de stand van de koplamp gewijzigd, alles zoals het normaliter ook staat. Natuurlijk kan het bij een ander type motorfiets/koplamp andere resultaten geven, maar ik denk dat de verhoudingen onderling ongeveer gelijk liggen.

bij de test verliest de halogeenlamp het jammerlijk. De lichtvlek reikt niet echt ver en is wat gelig van kleur. Er reflecteren slechts 4 rode paaltjes en 6 witte aan de linkerzijde van de weg. borden reflecteren redelijk, maar vrij laat.

De H.O.D doet het al een stukje beter. De lichtvlek reikt enkele meters verder en is bijna helder wit van kleur, wat ikzelf een pre vind. Er reflecteren 6/7 rode paaltjes en ca. 10 witte. verkeers- en ANWB-borden reflecteren een stuk beter en vooral veel eerder.

De grote winnaar is toch wel Xenon. De lichtvlek is meer dan dubbel zo groot als van halogeen en knalwit. de rode reflectorpaaltjes zijn er 10/11 en de witte zijn niet meer te tellen. Bijna vanzelfsprekend zijn de borden ook veel eerder zichtbaar EN te lezen.

prijsvergelijk:
Gewone H4(philips): Ca. 7,-
Blue vision: Ca 15,-
HOD: 15,-
Xenon (pilot adviesprijs): 119.-


Conclusie
De H.O.D. lamp zit qua verlichting ongeveer halverwege tussen halogeen en xenon in en is een goede optie als je meer licht wil, maar geen zin/ruimte hebt om een ballast weg te werken, of je budget daar te klein voor is.
Wil je ECHT meer licht en kun je het kwijt en betalen, geef dan meer uit en plaats xenon.






*Normaliter rijd ik met 2x 35W xenon, maar vanwege m'n stekkers was het niet mogelijk (zonder nieuwe bedrading te gaan maken) voor de test ook met alles dubbel uitgevoerd te rijden.


sorry voor de kwaliteit van de foto's, m'n camera is niet de beste.

Positieve eigenschappen

  • lichtopbrengst in vergelijking tot halogeen.
  • witter licht
  • geen "extra bedrading"

Negatieve eigenschappen

haalt het niet bij Xenon

Beoordelingen

11 van de 22 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3


sluiten (escape)

Reacties

Leuk 3 sterren, maar probeer is iets te vertellen over de licht opbrengst/strooi licht etc.

@erwin_k: recensie was nog niet klaar ;)
En strooilicht wordt meer veroorzaakt door je reflector/lampglas dan door het lampje wat er in zit.
magnamaniac wijzigde dit bericht op zondag 23 januari 2011 17:38

Q-Line H.O.D.'s? Zelfde verpakking, ander merk...

Vond ze zelf erg tegenvallen, heb ook normaal gesproken xenon....
MasterTommy wijzigde dit bericht op zondag 23 januari 2011 18:35

Ik rij "gewoon" met 100/110 watt halogeen ( h4 rally )
Beter dan hod hid en al dat meer. en dat voor 12 euro.

Heb ik ook gehad en ik kan het dan ook stellig met je ONeens zijn. Ik vind de HOD toch echt meer en zeker witter licht geven dan een 110/100 H4 en dan ook nog zonder de nadelen van deze lamp als hogere temperatuur en hoger stroomverbruik. Op m'n div900 verbruikt deze lamp zo veel dat deze bij stationair zeer duidelijk zwakker brandt.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.