Motor-Forum

Select Forum

K&N Oliefilter door KD-84

  • Poster:KD-84
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op maandag 24 januari 2011 14:41

Oliefilter

K&N Oliefilter

door KD-84


Categorie: Slijtage en vervanging

Slijtage en vervanging: Filters

Filters: Oliefilter


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een half jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Omdat ik mijn motor tweedehands heb gekocht wist ik niet wanneer de motorolie was vervangen. Er stond inmiddels zo rond de 8000km op de teller dus dacht ik het is wel tijd voor een oliebeurtje. Hierop het web afgespeurd naar motorolie en een nieuw oliefilter. Ik had een origineel oliefilter gezien maar ook een exemplaar van K&N. Ik heb voor het filter van K&N gekozen omdat deze word vastgedraaid met een dop 17 uit mijn hoofd. Dit in vergelijking met de aanschaf van een grote dop of sleutel voor het originele oliefilter leek mij wel de moeite waard.

Toen ik met het oliebeurtje begon merkte ik dat het originele oliefilter behoorlijk vast zat. Het filter heb ik met een waterpomptang na wat moeite los kunnen krijgen. Hierna het K&N filter gepakt en er handvast opgedraaid. Toen kwam het in mijn ogen voordeel van een reguliere dopsleutel. Ik kon namelijk tussen het spruitstuk door het oliefilter gemakkelijk vast draaien. Voor de racers onder ons, het filter is ook te borgen met wat draad.

Positieve eigenschappen

-Geen speciale dop nodig

Negatieve eigenschappen

-Is wat duurder dan origineel, scheelt niet veel wat ik heb gezien.

Beoordelingen

11 van de 27 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties


Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Een oliefilter draai je gewoon handvast..
Die zeskant zal wel bedoelt zijn om hem los te draaien, maar ik zie het nut er niet zo van in.. :W

Bij sommige motoren kan je slecht bij het filter om m los te krijgen. Dus dan is het wel handig als je 'm met een dopsleutel los kan krijgen. Maar idd handvast draaien met een beetje olie op t rubbere randje :)

citaat: graafie68 schreef op maandag 24 januari 2011 18:51:

Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Hoe meer tests hoe beter om zo verschillende meningen te hebben. Dus als je zelf een tests wilt toevoegen: heel graag :)

citaat: graafie68 schreef op maandag 24 januari 2011 18:51:

Dus jij heb hem vast gezet met een dop en ratel neem ik aan ???
Dan wens ik jou heel veel succes met je volgende olie beurtje.
Normaal na met de hand vast gedraaid te zijn al met moeite los te krijgen.

En de olie wordt ook goed gefilterd en je blok goed beschermd door het filter ????

Geloof niet dat deze test erg veel voorsteld, maar leuk geprobeerd.

Nee, mijne wordt tegengehouden door een dekseltje.. haal je die eraf druk t de veer em er zo uit
Squishy wijzigde dit bericht op maandag 24 januari 2011 21:33

Misschien een handige tip als je de oude oliefilter niet los kan krijgen; er bestaat handig gereedschap met een ketting eraan. Moet je eens zoeken op 'oliefiltersleutel' of 'kettingsleutel'. Krijg je hem altijd mee los zonder veel geklooi. Bij het plaatsen van een nieuwe filter kun je hem gewoon 'handvast'draaien. Daarbij heb je echt geen gereedschap nodig.

Ik had juist dit filter genomen om niet zo'n sleutel te hoeven aanschaffen. Is een vergelijking met een origineel filter. Maar die sleutel is denk verdomde handig als die niet los gaat. Nu met een waterpomptang gedaan, resultaat bijna opengescheurd oliefilter. Dank je voor de reactie en de tip.

Bij deze zit er inderdaad een kleine zeskant op. Dat is bij andere oliefilters niet altijd het geval :)

Ik heb een keer een motorfiets hier gehad voor onderhoud, waar ook een zeskant op het filter zat.
Ik weet niet of het een K&N filter was, maar de zeskant schoot gelijk door, en was gelijk dol toen ik het filter los wilde draaien.
Daarna toch maar de oliefiltertang met ketting gepakt en het filter was in een mum van tijd los.
Kan wel handig zijn, zo'n zeskant, maar dan moet het wel deugdelijk materiaal zijn.

oliefilter alleen handvast draaien eerst rubberen afdichtring met olie insmeren, oliefilter losdraaien met oliefiltersleutel verkrijgbaar bij motozoom of heingericke, niet met waterpomptangen sloop je meer dan je lief is. Op zich is dit wel een handig systeem snap niet waarom andere fabrikanten niet zoiets verzinnen, zal wel te duur zijn in productie

citaat: Fazer-Ricky schreef op donderdag 27 januari 2011 01:06:

Ik heb een keer een motorfiets hier gehad voor onderhoud, waar ook een zeskant op het filter zat.
Ik weet niet of het een K&N filter was, maar de zeskant schoot gelijk door, en was gelijk dol toen ik het filter los wilde draaien.
Daarna toch maar de oliefiltertang met ketting gepakt en het filter was in een mum van tijd los.
Kan wel handig zijn, zo'n zeskant, maar dan moet het wel deugdelijk materiaal zijn.

Werkt prima hoor ;) kan me niet voorstellen dat hij niet 11 tot 15 nm aankan.

Het echte voordeel is natuurlijk dat dit filter minder restrictief is. Daardoor heeft de motor meer vermogen, en komt hij makkelijker op toeren. (-:

Weet niet hoe vast je iets draait met de hand maar op mijn ZX10R moettie toch met 34nm vastgezet worden.Heb ook dit KN filter en werkt goed wat betreft vast en losdraaien,ook nadat die met 34nm is vastgezet.Heb zelf ook anders geen ruimte.En origineel filter had ik ook zo'n grote dop voor die helemaal over het filter viel.Nadat je het filter had aangedraaid is die dop met geen mogelijkheid los te krijgen,vrat zich helemaal vast aan oliefilter.

Niet alleen als je niet het speciale gereedschap is de K&N versie handig. Maar ook als je (bijna) geen ruimte hebt om een fatsoenlijke oliefiltersleutel tussen de andere onderdelen (denk uitlaatbocht) door heen te werken kan het handig zijn. En veel modellen zijn in Zwart ook in Chrome versie beschikbaar wat voor de customrijders weer een pluspunt kan zijn !

Heb je de originele ook getest qua prestaties
Het is een oliefilter dus hoe goed filtert tie de olie?
Hoe presteert de knn???


Boeie hoe vast of los je hem wilt, staat beschreven in de wphb


Ja en als je een catridge filter hebt , zou k hem iets vast zetten als hand vast . Maar ik heb er ook een K&N filter in zitten voor volgend / aankomend seizoen . Ik zal een sample nemen naar 1000 km en testen

Tot nu toe presteert ie volgens mij wel goed. Maar wat ik vergat te zeggen dat de bij geleverde o ringen niet passen . Ik weet niet of dat alleen op Triumph is , of dat andere hier ook problemen mee hebben

Nicht immer aber immer öfter.

Ennn krijg je een oliefilter ondanks oliefilter tang (met ketting of lederen riem ) nog niet los, dan een schroevendraaier dwars er doorheen tikken (is toch maar dun blik) en m dan losdraaien, is wel een laatste redmiddel maar 10x beter dan een waterpomp of zoiets.....

Tja, @KD-84.

Ik zou er ook wel aan toe willen voegen dat jouw denkwijze precies die van mij is en ook ik heb graag een mogelijkheid om een dop te kunnen gebruiken bij het vastzetten van mijn oliefilter. Ik ga dus zeker kijken of ik heb ook voor mijn SH300i kan krijgen.

Voor degenen die het filter vast zetten met de hand, mijn werkplaatshandboek geeft aan dat er een voorgeschreven moment gebruikt moet worden van 26 Nm ofwel 2.7 Kgfm. en dat kan ik dus alleen goed doen met een dop....


Aircooled74 schreef op zondag 13 maart 2016 10:54:

Ennn krijg je een oliefilter ondanks oliefilter tang (met ketting of lederen riem ) nog niet los, dan een schroevendraaier dwars er doorheen tikken (is toch maar dun blik) en m dan losdraaien, is wel een laatste redmiddel maar 10x beter dan een waterpomp of zoiets.....


Hoezo laatste red middel, ik ros er altijd een schroevendraaier doorheen, dan draai ik hem los en het gaatje naar onderen en laat ik eerst het filter leeg lopen. Werkt prima

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.