Motor-Forum

Select Forum

Metzeler Z8 Interact M/O door Unruled

Geplaatst op zondag 12 augustus 2012 18:14

Straat/circuitbanden

Metzeler Z8 Interact M/O

door Unruled


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Naar aanleiding van de Motoplus review van sport/toerbanden van enkele weken terug heb ik deze banden gekocht. Ze kwamen (enigszins verrassend) als winnaar uit de test, en ik vond dat ik ze daarom een kans moest geven (het grappige pi-profiel was ook wel leuk). Let op; het gaat hier om de M/O specificatie! De rubbercompound is, ondanks de kleine verandering in de naam, compleet vernieuwd. Het sterkste punt van de band schenen de uitmuntende prestaties in de regen te zijn ("de nieuwe standaard"), en dat heeft me over de streep getrokken.

Ik heb de banden laten monteren bij Frank Switser (AFS Motorparts, raad ik iedereen aan) en bij het wegrijden was het even schrikken, ik kwam van Dunlop Sportsmarts af immers. Het 'nieuw'-laagje is verschrikkelijk glad op deze banden. Ze voelden erg vaag en bij het eerste stoplicht brak het achterwiel uit. Begon lekker :P Ik ben echter vertegenwoordigd genoeg van geest om te weten dat die stomme laag er af moet, dus dat heb ik rustig over 150km verspreid gedaan. Die laag eenmaal weggereden transformeren de banden volledig.

Ik begin even met de nadelen, ik heb er 2 kunnen vinden. Ik kom van sportbanden af, en het is dus onrealistisch te denken dat ik met deze banden even hard kan gooien en smijten als met Sportsmarts. Ehh dat kan dan ook niet. Bij zeer snel omgooien op hogere snelheid 'landen' ze toch wat wiebelig en zijn ze niet gelijk 'planted'. Op lage snelheid merk je hier niks van. Wat tevens opvalt is dat hoewel de banden erg licht insturen, je bij het uit accelereren echt gas moet geven om ze neutraal te houden. Doe je dit niet is het best zwaar om de motor weer rechtop te zetten, een gedrag dat ik niet gewend was. Ik moet zeggen dat ik er na de 2.000km die ik ze nu heb niks meer van merk.

De voordelen dan. Dit zijn er aanmerkelijk meer, laat ik ook even duidelijk stellen dat de banden me nu echt heel goed bevallen. Na zo'n 200km waren de banden volledig ingereden en is het twijfelachtige gedrag waar je mee begint verdwenen. Ze zijn zeer stabiel, hebben gewoon géén last van lengterichels en geven vanaf koud enorm veel vertrouwen, meer dan de Sportsmarts. In lange doordraaiers, en door het behoorlijk op te zoeken, gaat de achterkant op een gegeven moment toch door zijn knieën, maar doet dit zeer rustig en gecontroleerd, je hebt nooit het gevoel dat ze je in de steek gaan laten. De banden schijnen fenomenaal te zijn in de regen... maar ik ben in m'n eerste 2.000km 'helaas' nog geen spatje tegen gekomen :P Zodra wel zal ik de review updaten... Vanaf koud sturen de Z8's vlot en neutraal, hij stuurgedrag verandert eigenlijk niet als de band opwarmt (wat behoorlijk snel gaat) hooguit iets soepeler. Dit was bij de Sportsmarts wel anders, dat zijn koud echt barbaren.

De slijtage kan ik ook nog niet veel over zeggen, na slechts 2.000km. Afgezien van dat er ook 500km snelweg tussen heeft gezeten, en ze vertonen geen enkele neiging tot vierkant worden. Maar ja, het is ook maar 500km. Ze sturen misschien niet zo scherp of fel als Road Attack 2's of PR3's, ze zijn wel zeer stabiel en geven enorm vertrouwen vanaf koud, daarnaast warmen ze ook nog lekker vlot op.

Positieve eigenschappen

Sturen koud en warm vlot en soepel
Zeer stabiel in de bochten
Geen last van richels in de weg
Warmen snel op
Eindeloos vertrouwen
Nummer 1 in de regen... schijnt. Kan ik dus nog niet bevestigen.

Negatieve eigenschappen

Het is een sport-tourband, en hij laat dat bij pushen ook merken.

Beoordelingen

15 van de 15 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3


sluiten (escape)

Reacties

Voor de geinteresseerden:

http://www.use.com/showorig.pl?set=220a7fcb1dc9c2210ce5&p=1

Mag ik vragen wat je kwijt was voor het setje (incl montage)? Ik overweeg PR2 of 3, en deze.

Bedankt voor de positieve vermelding van mijn bedrijf!

Neem gewoon Angels, zelde compound, beter karkas, rijden veel lekkerde...

Persoonlijke andere mening nummer 1: check *O*



Is trouwens wel degelijk een andere compound, de Angel is veel 'slechter' in de regen.

citaat: MonstroMorini schreef op donderdag 16 augustus 2012 15:37:

Neem gewoon Angels, zelde compound, beter karkas, rijden veel lekkerde...

2 maanden geleden heb ik er angel st's onder laten zetten. Eerlijk is eerlijk, ik heb er prima mee gereden in de Alpen.

De band was echter wel op na die 2 weken Alpen B| (5000 km)
Ik heb er daarna nog een maand (2000kM) mee gereden met tegenzin, want de band reed voor geen meter meer B|

Gisteren de Z8 laten monteren, hopelijk gaan deze langer mee.

Ik heb sinds kort de Z8 (M/O) ook op mijn Shiver liggen. Ik kom van de Sportec M5 (ook metzeler).

Mijn eerste ervaringen in vergelijking met de Sportec. De Z8 warmt goed en sneller op dan de Sportec. Op de frissere dagen wordt de Sportec niet echt warm bij normaal gebruik en koelt ook snel weer af. Hoe de Z8 dit doet weet ik nog niet.
De Z8 wordt voelbaar warmer dan de Contimotion die mijn vriendin op haar motor heeft liggen.

Het stuurgedrag van de Z8 voelt vrijwel hetzelfde als de M5. D.w.z Ze sturen enigzins wat zwaar maar wel neutraal, de Z8 lijkt het eerste stukje wel iets makkelijk de bocht in te gaan. Ook bij het rechtop zetten lijkt de Z8 wat minder weerstand te bieden. Echter wanneer je de fiets echt naar de buitenkant van de band wil drukken, zal de M5 dit makkelijker toelaten dan de Z8. Er lijkt een soort weerstand te zijn bij de Z8.

Remmen doen de banden gewoon goed. De banden geven me het gevoel dat deze niet de belemmeringen zijn bij het remmen. Ook oprichten in de bocht bij het aan/bijremmen merk ik vrijwel niets van. De M5 heeft me het zelfde gevoel gegeven in die tijd dat ik ze gebruikt heb. Dit was bij mijn vorige combi VFR750F en Pilot Road 2 wel anders.

De banden zijn er afgelopen vrijdag er opgelegd en ik heb in dit Tropisch weekend er toch bijna 1000 km opgezet. Van het voorzichtig inrijden heb ik helemaal niets gemerkt. De band gaf me met dit warme weer direct vertrouwen.

Levensduur:
Tja, uiteraard nog geen ervaring. De M5 zat al op de motor toch ik deze kocht. Gevoelsmatig was er max 2000 km mee gereden. Totaal heeft de M5 het ongeveer 7500 km volgehouden. De achterband zat op karkas en de voorband had genoeg profiel maar was behoorlijk gaan cuppen. Ben erg benieuwd hoe de voorband van de Z8 zich houd m.b.t cuppen.
Ik hoop zelf ergens in de buurt van 13000-15000 km uit te komen met de Z8. Dat is me met de Pilot Road 2 ook gelukt.

Ik zie bij dit type band dat er soms nog een onderscheid wordt gemaakt met een letter.
Bijvoorbeeld E, M of F bij een voorband, en C, M, O bij een achterband.

Welke invloed heeft dit op de band? De banden verschillen van prijs, dus kweet niet goed waar het verschil zit.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 1

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.