Motor-Forum

Select Forum

Michelin Pilot Road 4 en Pilot Road 4 GT door DucBMW

  • Poster:DucBMW
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op donderdag 15 januari 2015 16:57

Straat/circuitbanden

Michelin Pilot Road 4 en Pilot Road 4 GT

door DucBMW


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Na inmiddels te zijn begonnen aan mijn 3e set Pilot Road 4 van Michelin, is het misschien aardig om mijn ervaringen te delen. Meer precies betreft het de Michelin Pilot Road 4 standard en GT, welke zijn gemonteerd onder een Yamaha FJR 1300 A uit 2013. Weet je wat? Ik vind "Michelin Pilot Road" een bek vol woorden, dus ik kort het hierna af tot "MPR".

WAT MICHELIN EROVER ZEGT

De MPR4 volgt de MPR3 op, en Michelin beloofd betere prestaties algemeen, nóg betere prestaties in de regen, en een 20 procent langere levensduur.

Net als de MPR3 maakt ook de 4 gebruik van iets dat 2CT - ofwel Dual Compound Technology - wordt genoemd. Een inmiddels ingeburgerd concept, waarbij verschillende compounds worden gebruikt: op het midden van het loopvlak van de band een hardere compound voor een langere levensduur, en op de zijkanten een zachtere compound voor meer grip onder hellingshoek. Uitgangspunt daarbij is dat er gemiddeld meer kilometers rechtuit wordt gereden dan onder hellingshoek, en howel we dat graag anders zouden willen zien, denk ik dat het voor de meesten onder ons wel zo'n beetje klopt.

De MPR4 is beschikbaar is 3 varianten: standaard, GT en Trail. Ik heb gereden met de eerste 2 varianten i.c.m. een 2013 Yamaha FJR 1300 A. Het verschil tussen de standaard en de GT uitvoering betreft de constructie.

Michelin verwijst naar 2AT (Dual Angle Technology), waarmee de ouderwetse draagkracht van een diagonaalband wordt gecombineerd met alle moderne en goede eigenschappen van een radiaalband. Dat gaat dus een stapje verder dan de tot nu toe gebruikelijke steviger wangen. Hoedanook, de GT is dus steviger dan de standaard-versie, behoudt bij zware belasting beter de bedoelde vorm, en is daarmee geschikt voor gebruik onder zware (sport-)toerfietsen, die aannemelijkerwijs vaker geplaagd worden door passagiers en veel bagage.

EN DUS...?

Eerlijk is eerlijk: ik ben nooit een fan geweest van de MPR3 i.c.m. een zware fiets zoals een Yamaha FJR, maar de grip onder natte en/of koude omstandigheden was absoluut indrukwekkend, en legde de lat voor andere bandenfabrikanten aanzienlijk hoger.
Die andere fabrikanten reageerden snel, en onder de gerenommeerde merken was het verschil al snel in meer of mindere mate ingelopen. Maarja, toen bleef er een band over die het weliswaar erg goed deed in de regen, maar die zich voor het overige ook altijd wat zoekerig toonde, te snel opwarmde bij "geïnspireerd rijden", en niet de lichtvoetigheid bood die ik zo waardeerde in de oudere MPR2. Kortom: niet bepaald een erg sportieve band.

Wat bakt de Pilot Road 4 ervan?

Qua vorm is de MPR4 voorband iets puntiger dan de MPR3, achter is de ronding gelijkgebleven. Die voorband zou onder natte rijcondities dus nog beter door het water moeten snijden, maar biedt nóg een belangrijk voordeel: het insturen gaat met een zware FJR gemakkelijker en preciezer dan met MPR3, of, bijvoorbeeld, BT023 van Bridgestone (de doorgaans af-fabriek gemonteerde band op een FJR). Kortom: het lichtvoetige van de Pilot Road 2 is weer terug, en daar wordt ik blij van.

Verder is er een gewijzigde profilering, waarbij de lamellen - die de MPPR3 kenmerkte, en die ook op de MPR4 aanwezig zijn - naar de zijkanten toe iets zijn afgevlakt. Dit zou het cuppen moeten voorkomen dat nog weleens wilde optreden bij de MPR3 zodra je met een zware koppelsterke fiets - al dan niet met forse belading - sportief ging rijden. Van cuppen heb ik met de MPR4 niets gemerkt.

Op de FJR heb ik zowel met de standaard- en de GT-versie van de MPR4 gereden, en een echt groot verschil heb ik niet kunnen waarnemen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik vrijwel uitsluitend solo rijdt, en met slechts wat bagage heb je dan eigenlijk geen verzwaarde banden nodig op een FJR. Ik heb diezelfde FJR ook weleens met pure sportbanden gereden, en als je niet al te zeer hecht aan levensduur, dan is ook dat prima te doen. Dat wordt anders als er een passagier mee gaat, want dat wil je waarschijnlijk graag dat tientje extra uitgeven voor de GT-versie.

GRIP: DROOG WEGDEK

De MPR4 heeft eigenlijk (bijna) geen opwarmtijd nodig: vanaf de eerste meters na vertrek is er zeer goede feedback, en ook in koude toestand is er goede grip. Met het opwarmen van de banden neemt het plezier alleen maar toe. Gemakkelijk en neutraal breng je de motor onder grote hellingshoek, en eigenlijk heb je dat niet eens in de gaten: van het nerveus doorkantelen (de bocht in vallen) waarop de MPR2 en 3 te betrappen waren is niets meer te merken.

Kenmerkend voor veel Michelin banden is dat je ze voor je gevoel echt de bocht in kunt kneden. Dit geldt ook voor de MPR4. Ik vind dat een lekker gevoel, een ander zal het misschien niets vinden.

Kanttekening: in combinatie met de pakweg 300 kg die een FJR op de weegschaal zet, doe je er goed aan om op circuittempo gelijkmatig te rijden en met ruime lijnen, als je dat tenminste een tijdje vol wilt houden. Zelfs bij een buitentemperatuur van krap 5 graden Celsius kan met name de achterband flink opwarmen. Als je het er een beetje om doet dan kun je die achterband binnen 2 rondjes PVI aan het smeren hebben. En hoewel dat in eerste instantie nog goed beheersbaar blijft, zit je dan natuurlijk vrij dicht bij het punt dat die band zegt: zoek het zelf maar uit, ik doe effe pauze.

GRIP: KOUDE EN NATTE OMSTANDIGHEDEN

Dit is waar de MPR4 met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, en ook weer verbetert is ten opzichte van voorganger MPR3.

De nieuwe 100% silica compound - voor een groot deel verantwoordelijk voor de goede prestaties onder natte en/of koude omstandigheden - zorgt ervoor dat de MPR4 snel temperatuur opbouwt, en het houdt het oppervlakte van de band soepel, zodat de band zich ook bij koude goed blijft "zetten". Silica is tegenwoordig een geliefd ingrediënt in de bandenmakerij, omdat het door een min of meer chemische reactie met water ervoor zorgt dat de band nog beter water afvoert, en er dus nog meer doorheen snijdt.

Wat ook zij, ook onder de meest glibberige omstandigheden heb je niet het gevoel grip tekort te komen. In principe is er geen merkbare verandering in gedrag t.o.v. het rijden op een droge weg. Dat is niet alleen een kwestie van goede grip. Het komt ook doordat je in het grensbereik erg goed kunt inschatten hoe het er qua grip voor staat: wederom, een erg groot en voorspelbaar grensbereik. En dat evenwichtige gedrag - geen merkbaar verschil tussen droge of natte ondergrond - maakt dat de banden veel vertrouwen geven.

Anekdote doen? Ik herinner me nog goed de thuisreis van vakantie vorig jaar. Na 2 weken gekronkel doorheen Duitsland, Oostenrijk en Dolomieten, wilden we via Zwitserland en Duitsland naar huis. Vanuit Zwitserland werden we gedwongen om te rijden via Frankrijk.
Onderweg alle soorten regen (en hagel) de revue zien passeren, maar het voordeel daarvan is dat je de nattigheid op een gegeven moment niet meer zo merkt. Na die regenachtige etappe van bijna 900 km naderden we, toch nog vermoeid en in het duister, onze voorgenomen tussenstop in Daun.
Tja, en als de haard lonkt, dan lonkt de haard, dus: gasgeven, tempo! Het was dat er op enig moment ijskoud regenwater via mijn kraag naar mijn rug begon te sijpelen dat ik me ineens realiseerde dat we in de regen onderweg waren, met voetsteunen schrapend over een gatenkaas van nat asfalt en bitumen, van bocht naar bocht... Vriendinlief volgde dapper, en tijdens de "evaluatie" moesten we bekennen geen van beide het gevoel te hebben gehad dat het verstandiger had kunnen zijn om wat vaart te minderen.

Aldus, overtuigen qua vertrouwen en (gevoelsmatig) eindeloze grip, dát is waar deze banden goed in zijn.

Goed, laat ik dan toch minimaal één kanttekening plaatsen: tijdens remoefeningen onder gecontroleerde omstandigheden is mijn indruk dat je qua remweg een fractie inlevert t.o.v. bijvoorbeeld de Pirelli Angel GT, en misschien een vergelijkbare Bridgestone. Misschien is dat alleen maar een gevoel (het eerdergenoemde "kneden"), of misschien kosten de lamellen net die ene meter. Buiten kijf: onder de streep biedt de Pilot Road 4 de beste eigenschappen onder koude en natte omstandigheden op dit moment.

RIJ- EN STUUREIGENSCHAPPEN

Dit wordt een beetje een saai verhaal zo, want de Pilot Road 4 doet eigenlijk alles goed. Je kunt er ongenadig mee hoeken als je dat wilt, de banden volgen gewoon het commando dat jij geeft.

Bochtenstabiliteit - ook op pittig tempo, en onder flinke hellingshoek - is goed, en waar de voorgangers nog weleens wat zoekerig gedrag konden vertonen tijdens het uitaccelerareren in de tweede helft van een snelle bocht, volgt de MPR4 snaarstrak de uitgestippelde koers.

Insturen, of correcties onder hellingshoek vragen weinig kracht, en de feedback die je krijgt is doorheen het hele bereik erg goed. Dankzij de goede grip ligt het grensbereik ver weg, en dat grensbereik is ook nog eens groot. Gripverlies kondigt zich voorspelbaar aan, en dan is er eigenlijk nog niets aan de hand. Want het glijden dat volgt gaat heel geleidelijk, waardoor je in de regel alle tijd hebt om dit op te vangen.

Rechtuitstabiliteit: geen opmerkingen. Rechtuit is rechtuit, en van pendelen - iets waar ik bijvoorbeeld met de Pirelli Angel GT last van had - is niets te merken. Tot op zeer hoge snelheden blijft de FJR stabiel. Ik doe allang geen pogingen meer om uit te zoeken hoe hard zo'n ding nou werkelijk kan, maar ook boven de 230 km/u blijft deze met MPR4 onverstoorbaar op koers, en dat is inclusief zijkoffers en bagage (roltas) welteverstaan. Langsrichels of plakstrepen zijn praktisch niet waarneembaar: de motor walst er gewoon overheen, en je moet ze echt hebben zien liggen om te weten je eroverheen ging.

Tot slot, er is een gebruikelijk oprichtmoment bij lastwissels in de bocht, niet in hinderlijke mate, en evenmin uniek voor deze banden.

LEVENSDUUR

Mijn eerste set MPR4 liet ik monteren in juli 2014 monteren, en deze volgde de Pirelli's Angel GT op. In totaal heb ik 13.385 km gereden met de Michelins, waarbij ondermeer de Hockenheimring (ADAC) eenmaal passeerde, de Zwisterse, Italiaanse en Franse Alpen werden aangedaan, en er wat gespeeld is in de Hünsruck. Die levensduur staat in schril contrast met de bruikbare 7.932 km waarop de Pirelli's mij trakteerden.

De tweede set betrof MPR4 GT, en nam ik in september 2014 in gebruik, deed nog snel even een tweede maal Hockenheimring dit jaar, een aantal bezoekjes aan het PVI Lelystad, en tweemaal een Eifeltoertje. Daarbij was de laatste keer ook een 20 à 30 km lang off-road parcours inbegrepen, omdat de route die ik meekreeg bleek te zijn uitgezet door een stelletje all-road fanaten. Ik ga niet zover te beweren dat een FJR de ultieme allroad-fiets is - dat is-ie niet echt - maar de banden gedroegen zich wonderwel kranig. Onlangs ruilde ik de motor waaronder deze banden gemonteerd waren in. Tot dat moment reed ik er 9.762 km mee, en het resterende profiel (voor en achter) was ongeveer 3 mm, zonder merkbare verandering in prestaties t.o.v. nieuw.

De huidige set MPR4 (GT) kwamen met de aankoop van mijn nieuwe FJR, en deze zijn dus nog maar 148 km in gebruik. Wat opvalt is, dat ondanks de huidige koude en natte weersomstandigheden met veel agrarische rommel op de landelijke wegen in mijn omgeving, er al na pakweg 50 km flink doorgereden kan worden zonder dat dat al te spannend wordt.

Geinig: in juni vorig jaar werd ook de Suzuki GSF 650 SA van vriendinlief van MPR4 voorzien, en deze gaan nu al bijna 20.000 km mee. Huidig resterend profiel is (voor resp. achter) circa 3 en 2 mm. En daar wordt zo af en toe ook best sportief mee gereden.

Kortom: levensduur lijkt me in orde, al speelt rijstijl hier natuurlijk een voorname rol.

Gemiddeld betaalde ik 402 voor een set, inclusief montage en balanceren. Dat is flink aan de prijs, alhoewel ook weer niet extreem veel duurder dan andere banden in dit segment. De naar mijn inschatting langere levensduur bij gelijke rijstijl maakt dat voor een groot deel goed. Belangrijker vind ik dat ook de eigenschappen van deze banden formidabel zijn, en dat ook blijven gedurende de volledige levensduur. Dat maakt dat deze banden naar mijn mening elke Euro dubbel en dwars waard zijn.

CONCLUSIE

Samenvattend: indrukwekkend, aanrader.

Maar kijk, een ervaren sport-toerrijder kan in pricipe elke band van een gerenommeerd kwalieitsmerk monteren zonder daarin echt teleurgesteld te worden. Voorkeur voor banden is erg persoonlijk, en mede afhankelijk van voorkeuren, inzet/gebruik en ervaring. Maar wie een langlevende all-round band zoekt, met de (op dit moment) beste nat-weer-eigenschappen doet met de Michelin Pilot Road 4 beslist een hele goede koop.

Positieve eigenschappen

  • Overtuigende prestaties bij natheid en koude
  • Evenwichtig en betrouwbaar presteren onder uiteenlopende rijomstandigheden
  • Grensbereik, voorspelbaarheid

Negatieve eigenschappen

  • Snel opwarmen bij circuitgebruik, al is de FJR daar ook niet de fiets voor
  • Euhm, tja, de prijs misschien?

Beoordelingen

70 van de 71 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4


sluiten (escape)

Reacties

Indrukwekkende review! Ook de hoeveelheid kilometers en de verschillende soorten wegen/circuits die verslonden zijn komen de betrouwbaarheid ten goede!

Ik heb zelf ook al wat setjes MPR's versleten. Ik heb er eenmaal de 3 onder gehad en ben daarna weer terug naar de 2 gegaan. Volgende wordt wel de 4, al is het maar omdat de 2 nauwelijks meer verkrijgbaar is. Ik vond de 3 niet zo prettig, maar zo te lezen heb ik weer wat om naar uit te kijken!

Het mooiste punt aan de MPR's is dat ik in de regen mn rijstijl maar zeer beperkt hoef aan te passen, zeer vlot en met vertrouwen kan blijven sturen en dus plezier heb in het rijden. En dat is maar goed ook als je weer door die zeikregen moet.

Thnx voor deze uitgebreide bijdrage!

Grappig: ik greep ook altijd terug naar de MPR2, totdat die niet meer te krijgen was. En ondanks dat die 2 steeds erg goed beviel is het presteren van de moderne banden in algemene zin heel erg vooruit gegaan. Ik gok dat je erg veel lol gaat hebben van de MPR4.

Erg goeie review. Thx.
Zelf ben ik op een Z1000SX overgegaan van een MPR3 naar de MPR4. Wat mij het meeste opviel tussen die twee was het neutrale stuurkarakater van de MPR4. Hele fijne band.
Jeroen12 wijzigde dit bericht op vrijdag 16 januari 2015 16:01

Was op zoek naar een nieuwe achterband voor m´n XJR maar schrok toch wel erg van de prijs van de MPR4. Dan toch maar een Bridgestone BT023.

Kijk, dat is nog eens een review waar je iets mee kunt! Ik ben na mijn tweede set mpr3 na bijna 20000 km ook weer toe aan een nieuwe set. Aangezien veel negatieve punten van de mpr3 (cuppen, bocht in vallen) volgens jouw review zijn verbeterd, is de mpr4 wel een serieuze optie!

In mei 2014 een nieuwe BMW R1200RT aangeschaft. Af fabriek is deze geleverd met Conti's. Type is mij ontschoten. Vanaf de eerste meters tracteerden de Conti's mij op pendelen en zweverig rijden bij snelheden boven de 130 km/u. Ook hebben de banden mij nooit kunnen overtuigen van goede grip onder natte en glibberige omstandigheden. Door omstandigheden heb ik weinig kilometers met de motor kunnen maken (terugroepactie en weinig woon-werk kilometers), maar toch in december 2014 en na pas 4000 kilometers op de Conti's nieuwe MPR4 GT laten monteren. De kilometers moeten nog komen maar de paar kilometer die ik er mee gereden heb gaven direct al een vertrouwd gevoel. Ook omdat onder mijn vorige BMW R1200RT ook MPR hebben gelegen. In dit geval de MPR3.

citaat: hv121456 schreef op zaterdag 17 januari 2015 10:29:

In mei 2014 een nieuwe BMW R1200RT aangeschaft. Af fabriek is deze geleverd met Conti's. Type is mij ontschoten. Vanaf de eerste meters tracteerden de Conti's mij op pendelen en zweverig rijden bij snelheden boven de 130 km/u. Ook hebben de banden mij nooit kunnen overtuigen van goede grip onder natte en glibberige omstandigheden. Door omstandigheden heb ik weinig kilometers met de motor kunnen maken (terugroepactie en weinig woon-werk kilometers), maar toch in december 2014 en na pas 4000 kilometers op de Conti's nieuwe MPR4 GT laten monteren. De kilometers moeten nog komen maar de paar kilometer die ik er mee gereden heb gaven direct al een vertrouwd gevoel. Ook omdat onder mijn vorige BMW R1200RT ook MPR hebben gelegen. In dit geval de MPR3.

Opmerkelijk verhaal, vooral omdat - toen ik in 2014 "in de markt was" voor een R1200RT-LC mij dealers mij vertelden dat die fiets standaard op MPR4 GT werd uitgeleverd.
DucBMW wijzigde dit bericht op zaterdag 17 januari 2015 10:52

citaat: DucBMW schreef op zaterdag 17 januari 2015 10:50:

[...]

Opmerkelijk verhaal, vooral omdat - toen ik in 2014 "in de markt was" voor een R1200RT-LC mij dealers mij vertelden dat die fiets standaard op MPR4 GT werd uitgeleverd.


Mij is verteld dat BMW de RT's LC op MPR4GT of Conti's afleverde. De mijne dus op Conti's.

Als je je banden zelf online besteld en ergens om laat leggen, kost de set je net 270 euro.
Dat was mij de moeite van even de velgen eraf wel waard.
Ik heb de trail versie op mijn bmw R1200GSA, en daar herken ik je verhaal in.
de 3 gingen cuppen, echt voelbaar, en dat heb ik nu niet.

Ben 1x afgeweken van mijn voorkeur voor michelins, en heb een set road attacks gehad. Daarmee in de regen op een rotonde onderuit gegaan, en de banden in 3000km vierkant gereden (met bijna geen snelweg gebruik). Nu terug naar michelin met de mpr4trail's en ik ben weer helemaal happy. Nu even het vertrouwen in de regen terug zien te vinden, want aan de banden ligt het niet.
Tim86 wijzigde dit bericht op zondag 18 januari 2015 19:05

Goeie review, zoals wel vaker.....


citaat: Ocampa schreef op donderdag 22 januari 2015 10:31:

Waar heb je die besteld Tim86?

Mopedreifen.de, bestel ik al jaren m'n banden, goede ervaring mee.
Tim86 wijzigde dit bericht op donderdag 22 januari 2015 19:26


Mijn ega heeft een setje MP4 onder haar NT650V, als ik hiermee wat doorij op de snelweg vind ik ze wat trillerig overkomen, net alsnof ik er banden met grof profiel onder heb liggen, komt misschien door de lamellen?

Verder idd wel fijne band, net zo goed als de 1 en 2, beter als de 3.

citaat: PRE schreef op zaterdag 24 januari 2015 22:10:

Mijn ega heeft een setje MP4 onder haar NT650V, als ik hiermee wat doorij op de snelweg vind ik ze wat trillerig overkomen, net alsnof ik er banden met grof profiel onder heb liggen, komt misschien door de lamellen?

Verder idd wel fijne band, net zo goed als de 1 en 2, beter als de 3.

Imo is de MPR4 beter dan de 3 om redenene als beschreven, en qua grip mijlenver verwijdert van de 1 en 2. Mag ook wel, zit immers toch een paar jaartjes ontwikkeling in.

Trillerig gevoel herken ik niet. Als het letterlijk om trillen gaat, en je had er voorheen met andere banden geen last van, dat zou ik de oorzaak eerder zoeken in b.v. de montage van de banden en/of balancering van de wielen, maar ik weet niet of ik helemaal goed begrijp wat je bedoelt.

Beter als de 1 en 2, klopt :Y

Voelt (op de NT iig) een beetje als een noppenband/grof profielband boven de 130 km/u.

Banden zijn professioneel en correct gemonteerd en gebalanceerd.

Afgezien hiervan voldoen ze op alle andere vlakken wel zo goed dat ik ze mogelijk tzt ook onder mijn ST1300 ga zetten, nog even uitzoeken of de PR4 in deze maat verkrijgbaar is.

Goeiemiddag, ik heb precies dezelfde ervaringen en ook voor een K1600Gt gaat dit verhaal op (MPR4 GT)
Fijne bandjes om flink mee te sturen(Pirelli nog iets spotiever) en toch een (voor mij) behoorlijke levensduur.
Normaal haal ik een kleine 5000 km met een setje,maar deze gaan een 1000/1500km langer mee, kan je net een bandenwissel in de vakantie schelen of maar 4 setjes in een jaar ipv 5.

Met mijn vorige GSX-F twee setjes MPR3 versleten, beide sets hebben het 20.000km uitgehouden (voorbanden haalde het nipt, achterbanden konden telkens nog ongeveer 3000 km door, maar vervang liever beide banden gelijk).
Over grip alleen maar goede commentaar, ook op natte wegen.
Cuppen deden ze wel idd, zoals iemand al aanhaalde, maar slechts heel licht. Enkel ten gevolge van een dagje circuit zandvoort gingen ze erger cuppen. Ze deden het overigens erg goed op het circuit, al zal een specifiek voor circuit bedoelde band uiteraard beter gaan aldaar.

De derde set staat nog steeds op mijn vorige, die hebben ruim 13.000km gereden.
Op mijn huidige GSX-F staan Dunlop Sportmax banden, nieuw geplaatst door de vorige eigenaar. Achterband kan nog wat mee (buiten het feit dat hij niks grip bied in bochten op natte en koude baan), maar de voorband is rotversleten ... en dat na amper 6.500km ...
Komend weekend haal ik de MPR3 banden van mijn oude eraf en gaan op mijn huidige. Ze kunnen wellicht nog 7000km mee.

Daarna zal het er vanaf hangen, van de prijzen, als de MPR3 gevoelig goedkoper staat dan de 4, komt er daarna weer een setje 3 op, maar is de meerprijs te verwaarlozen wordt het de 4.

Ik ben geen zogenaamde bochtenkoning, maar met de MPR3, op droge baan, kreeg ik mijn voetsteuntje wel is aan de grond (KD is nog nooit gelukt, maar dat komt door gebrek aan lenigheid). Op natte baan ga ik minder sportiever, maar ze blijven mij toch nog steeds een hoop vertrouwen geven, in die zin dat bij een snelwegwissel de auto's toch ruim achterblijven (uitgezonderd exclusive sportcars).


Volgens Michelin echter zouden de MPR4 20% langere levensduur hebben? Dat betekent dat ik er bijna 25.000km mee moet kunnen doen? Lijkt mij sterk ... maar als ik er 20.000km mee haal ben ik best tevreden.

MPR3 is een prima band idd, alleen niet zo geschikt voor hele zware motoren i.c.m. een sportieve rijstijl. Dan wordt cuppen echt een probleem, en niet in de latste plaats: opwarming.

Een GSX-F is in mijn boek geen hele zware motor: met een zware motor bedoel ik een fiets vanaf om en nabij 300 kg rijklare massa.
Ik ken mensen die met MPR3 rondrijden op een Fireblade - al begrijp ik nog steeds niet precies waarom - en dat gaat bij gebrek aan massa natuurlijk prima, zowel straat als circuit, dus onder een GSX-F verwacht ik niet snel problemen.

Levensduur van banden in het algemeen, en dus ook die van de MPR 3 en 4, zullen hoofdzakelijk bepaald worden door rijstijl i.c.m. rijomstandigheden, en bandenspanning natuurlijk.

En tja, die 20% langere levensduur van de MPR4? Het zal vast wel, anders doet een gerenommeerde fabrikant dat soort beweringen niet. Maar met diverse opeenvolgende sets van dezelfde banden zit ik al snel aan een variatie van meer dan 20% qua levensduur, omdat in de praktijk de rijomstandigheden natuurlijk nooit gedurende langere tijd precies hetzelfde zijn... alles is relatief ;)

citaat: DucBMW schreef op dinsdag 03 februari 2015 11:47:


Een GSX-F is in mijn boek geen hele zware motor: met een zware motor bedoel ik een fiets vanaf om en nabij 300 kg rijklare massa.

En tja, die 20% langere levensduur van de MPR4? Het zal vast wel, anders doet een gerenommeerde fabrikant dat soort beweringen niet.

Dat klopt volledig. Rijklaar gewicht is ongeveer 245kg. Maar ook met volgeladen koffers gaat ie goed op de MPR3 (wel nog niet met duopassagier gereden).

De 20% langere levensduur zal toch enkel in ideale omstandigheden zijn, net zoals autoconstructeurs hun verbruik opgeven in ideale omstandigheden, en maar een handjevol mensen die dat lage verbruik ook haalt.

Maar zoals het er nu uitziet, word mijn volgende set opnieuw MPR3, er zit toch 24€ verschil op het setje.
Waar ik ze meestal bij bestel:
Achterband en voorband
Maar we zullen nog zien, misschien denk ik er over 7.000km wel anders over, en ga ik toch voor de 4 ...

Uiteraard heb ik voor mijn motor niet de GT versie genomen, hoeft ook niet, tenzij ik er regelmatig mee toer met duopassagier en volgeladen koffers, maar dat is (nog) niet het geval.
DKP wijzigde dit bericht op dinsdag 3 februari 2015 12:03

Voetsteunen schrapen in de regen? Foto's of video's anders geloof ik er geen hout van.

Maatje van mij heeft veel minder positieve ervaringen met deze band, omgeving monaco, 35+ graden en flink gummen en de band fikte compleet op en gleed alle kanten op. Hij had hierdoor totaal geen grip. (Ik reed achter hem en ik had totaal geen problemen met mijn Pirelli Corsa Rosso's)

Kortom deze band is geschikt voor goed doorrijden in slecht weer, maar bij flink doorrijden in warm weer compleet ongeschikt.
Griffen wijzigde dit bericht op dinsdag 3 februari 2015 14:43

Goede review. Zaten PR3 onder toen ik hem kocht. Rijdt nu op Battlax T30. Die bevallen een stuk beter dan de PR3. Maar ik zie nu op de site van Michelin dat ze de PR4 niet leveren voor mijn motor. :?

Volgens mij is de website van Michelin gewoon van het padje, want als ik die zoekmachine moet geloven levert Michelin voor geen enkele motor een band. Als ik jou was zou ik even bij een bandenleverancier of dealer informeren.

Misschien toch een optie voor mijn blackbird...

Heb tot nu toe zelf altijd goede ervaringen gehad met Dunlop Roadsmart II (op VFR's en een Falco)

Daar ook een keer de MPR3 geprobeerd, vond ik de ideale winterband;) maar voor met droog weer een potje gummen was het niet mijn ding, maar ik begrijp uit je verhaal dat dat bij de MPR4 waarschijnlijk niet zo is.

Van de MPR 2 vond ik altijd het nadeel dat ze de bocht in vielen, ik wil een neutrale band..

Ik ben in twijfel... toch de roadsmart, of toch de MPR4

citaat: BramC schreef op zaterdag 07 maart 2015 16:30:

Misschien toch een optie voor mijn blackbird...

Heb tot nu toe zelf altijd goede ervaringen gehad met Dunlop Roadsmart II (op VFR's en een Falco)

Daar ook een keer de MPR3 geprobeerd, vond ik de ideale winterband;) maar voor met droog weer een potje gummen was het niet mijn ding, maar ik begrijp uit je verhaal dat dat bij de MPR4 waarschijnlijk niet zo is.

Van de MPR 2 vond ik altijd het nadeel dat ze de bocht in vielen, ik wil een neutrale band..

Ik ben in twijfel... toch de roadsmart, of toch de MPR4

DucBMW schreef:

Kanttekening: in combinatie met de pakweg 300 kg die een FJR op de weegschaal zet, doe je er goed aan om op circuittempo gelijkmatig te rijden en met ruime lijnen, als je dat tenminste een tijdje vol wilt houden. Zelfs bij een buitentemperatuur van krap 5 graden Celsius kan met name de achterband flink opwarmen. Als je het er een beetje om doet dan kun je die achterband binnen 2 rondjes PVI aan het smeren hebben. En hoewel dat in eerste instantie nog goed beheersbaar blijft, zit je dan natuurlijk vrij dicht bij het punt dat die band zegt: zoek het zelf maar uit, ik doe effe pauze.

;)

Een MPR3 reed ik ooit in een paar honderd km aan flarden. Toegeven, dat was met een K1600GT, en ik had "haast". De MPR4 doet het beslist beter, maar zoals gezegd: een MPR4 kan óók flink opwarmen, afhankelijk van je rijstijl. Rij gelijkmatig hard (en met de juiste bandenspanning), dan gaat het prima. Rij je hard en ongelijkmatig (voortdurend hard remmen en weer voluit accelereren): dan kan het spannend worden...

MPR4 is imo een uitstekende band, een sportieve allrounder, maar beslist geen sportband.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 1

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.