Motor-Forum

Select Forum

Putoline O/X ring kettingspray door Roy "R"

Geplaatst op zaterdag 21 maart 2015 21:15

Kettingspray/smering

Putoline O/X ring kettingspray

door Roy "R"


Merk: Putoline


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Omdat ik niet blind achter "de meute" aan wil lopen probeer ik regelmatig eens een andere kettingspray, als je nooit wat nieuws besteld in het restaurant weet je ook niet of er niet nog wat beters is als de steak tenslotte!

Zo heb ik nu deze spray van Putoline eens een kans gegeven, ik heb de S100 (wie kent hem niet) al meerdere bussen/jaren gebruikt echter vond ik die toch nog teveel spetteren. Toevallig tegen deze bus aangelopen en voor een iets schappelijkere prijs. Zo doet een bus S100 al snel 15 euro en de Putoline O/X spray zo'n 12 euro.

Het grote verschil tussen beide valt bij de eerste keer gebruik al op. De Putoline spray schuimt veel harder! Bij het opspuiten (schudden voor gebruik je weet wel hoe dat moet ;) ) op de warme ketting schuimt het erg goed en je ziet het de ketting in trekken. Misschien dat ik misleid word, maar het lijkt in ieder geval dat het vet dus diep in de ketting komt.

Wat betreft hechting, toch het belangrijkste voor velen, heb ik niets te klagen! Ik gebruik deze spray op zowel mijn wegmotoren (GSX-R 750 en RSV-R) als op mijn circuitfiets. Eigenlijk het enige wat ik op mijn velg vind is van direct na het opspuiten. Doe je dat te rijkelijk krijg je vet draden van tandwiel naar band/velg. Dan is het echter nog nat en dus makkelijk weg te poetsen.


Ik heb nu 2 bussen Putoline DX11 gekocht, omdat deze ook op de supermoto gebruikt gaat worden en schijnbaar minder vuil aantrekt, recensie hiervan volgt later!

Positieve eigenschappen

Redelijke prijs
Goeie hechting
Diepe indringing

Negatieve eigenschappen

Trekt nog wel zand aan
Te dik aan brengen en je krijgt vet draden van tandwiel naar band/velg

Beoordelingen

14 van de 14 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties

zand aantrekken zal iedere olie/vet doen denk ik

het is ook niet echt ''aantrekken''... maar de zandkorreltje die ertegenaan slaan tijdens het rijden blijven plakken natuurlijk....dat voorkom je met geen enkel vet

ik rij ook met een 1:8 nitro wagen off-road, en daar is het normaal dat de externe tandwielen droog worden gelaten zonder iets van smering.... dit ivm zand aantrekken

bij een 1:1 zijn de krachten natuurlijk wat groter dus moet er wel vet worden gebruikt

citaat: d@nnis schreef op zaterdag 21 maart 2015 23:02:

zand aantrekken zal iedere olie/vet doen denk ik

het is ook niet echt ''aantrekken''... maar de zandkorreltje die ertegenaan slaan tijdens het rijden blijven plakken natuurlijk....dat voorkom je met geen enkel vet

ik rij ook met een 1:8 nitro wagen off-road, en daar is het normaal dat de externe tandwielen droog worden gelaten zonder iets van smering.... dit ivm zand aantrekken

bij een 1:1 zijn de krachten natuurlijk wat groter dus moet er wel vet worden gebruikt


Logisch, maar het 1 trekt meer aan als het ander. Omdat ik nu ook een KTM heb (die soms ook wat zand ziet) werd me op de beurs de DX11 aangeraden. Maar eerst nog even het laatste restje van de O/X spray opmaken.

Er is voor mij maar 1 kettingspray en dat is total power grease van innotec. Gebruik het al jaren. Geen rondslingerende spatten, kleurloos en doet zijn werk uitstekend.

Wie weet probeer ik die eens na de DX11 van Putoline :)

Ook ik ben een van die mensen die vastgeroest zijn in het gebruik van een vast merk ketting vet. In mijn geval is dat S100. Natuurlijk heb ik in het verleden andere,voornamelijk goedkopere ketting vetten geprobeerd maar steeds kwam ik terug naar S100. Een van die goedkopere merken heeft zelfs de levensduur van mijn ketting behoorlijk verkort omdat het spul niet bleef zitten waardoor ik dus met een droge ketting in de rondte reed. Het merk was Procycle, wat ik had gekocht bij Louis in Duitsland. Nooit meer dat spul dus! En dat is dus de reden waarom ik zo'n moeite heb om een ander merk te proberen. Ik blijf dus gewoon bij S100 omdat ik dat product vertrouw.

De deelnemers van het 4 daagse event van nolimitstrackdays.be in cartagena 15-18 maart kunnen allemaal gaan testen
Zij kregen gratis een spuitbus aangeboden

citaat: Boudtje schreef op maandag 23 maart 2015 02:33:

Ook ik ben een van die mensen die vastgeroest zijn in het gebruik van een vast merk ketting vet. In mijn geval is dat S100. Natuurlijk heb ik in het verleden andere,voornamelijk goedkopere ketting vetten geprobeerd maar steeds kwam ik terug naar S100. Een van die goedkopere merken heeft zelfs de levensduur van mijn ketting behoorlijk verkort omdat het spul niet bleef zitten waardoor ik dus met een droge ketting in de rondte reed. Het merk was Procycle, wat ik had gekocht bij Louis in Duitsland. Nooit meer dat spul dus! En dat is dus de reden waarom ik zo'n moeite heb om een ander merk te proberen. Ik blijf dus gewoon bij S100 omdat ik dat product vertrouw.

Dat ligt zeker niet aan het merk Procycle.
Ik gebruik het al 2 jaar en m'n ketting is nog zo goed als nieuw.
Ook in de testen komt Procycle er goed uit.

Ik vond het geen prettig spul om mee te werken, bij opspuiten een dikke kliederboel. Niet alleen de ketting, maar het hele wiel en de tegels gevet omdat het druipt. Nee, ik ben weer bij s100 terug!

citaat:
...en je ziet het de ketting in trekken


Je wordt inderdaad misleid want metaal absorbeert je kettingvet niet en als het goed is sluiten de rubbertjes ook gewoon af dus trekt het vet ook nergens tussen. Door het schuim zal het wel goed verspreiden, net als bij bijv slotspray.

Niet dat het veel uitmaakt want ik smeer met 10w40 motorolie en doe al 90k met mijn ketting. Voor €12 kan iets van 500.000km smeren. Gebruikte olie kost niets.

No shit Sherlock trekt vet niet in metaal? :P
Beetje het idee erachter lezen he. Dat het dus goed tussen de schakels door trekt bedoel ik en zich dus idd goed verspreid.

Maar goed 10w40 smeert uiteraard uitstekend maar over de kleefkracht is dat niet te zeggen. Vaak en dun smeren neem ik aan? Op wat voor motor doe je dat? Wat voor gebruik enz.

Simpel, carter ontluchting boven het voortandwiel laten uitkomen en zorgen dat door je overdruk in het systeem de oliedruppels op je tandwiel en ketting valt.
Lifetime smering noem je dat ;)

Ik gebruik olie voor wielrenfietsen (met teflon). Rustig er op druppelen tussen de schakels, wel iets meer werk. Voorkomt rond slingerende olie tijdens het spuiten op de ketting en veel te veel olie spuiten!

En vele malen goedkoper!

P.s. mijn ketting is ruim 40.000 km mee gegaan, dus ga hier mee verder.

Mijn ervaring met Putoline O/X ring kettingspray is niet zo goed als TS. Putoline druipt en geeft spetters (ook na 24uur drogen). Met S100 heb ik betere ervaringen, druipt niet, spettert niet en trekt minder vuil aan.

Ik heb ook een jaartje of wat Putoline kettingspray gebruikt en ben nu overgeschakeld op Silkolene ketting-gel Ik wil nooit meer iets anders. :]

Dopje gaat bij mij altijd lekken.


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.