Motor-Forum

Select Forum

Bridgestone Battlax T30 door nol88

  • Poster:nol88
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op woensdag 1 juli 2015 20:20

Straat/circuitbanden

Bridgestone Battlax T30

door nol88


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Gebruiksduur/ervaring
Een jaar in gebruik (4000 km)
Onderbouwing
Na 4000km gereden te hebben met de Bridgestone Battlax T30’s is het tijd om mijn ervaringen op papier te zetten. Hiervoor zaten de Dunlop sportsmart 2 onder de Yamaha FZ 6 Fazer uit 2004 gemonteerd. Deze moesten er onder vandaag omdat deze vierkant aan het worden waren.
De kilometers die met de band zijn gereden zijn vooral tour kilometers met een sportief tintje.

Wat zegt Bridgestone over de banden

De T30 is de opvolger van de BT023 in de Battlax serie. Zoals altijd bij een nieuwe band (T30) is deze volgens de fabrikant veel beter dan de band dit hij opvolgt (de BT023).
Zo wordt er gesteld dat voor de T30’s technologie wordt gebruikt die direct gebaseerd is op die van de Bridgestone MotoGP™ racebanden. Zo moet de grip en handeling van de T30 in vergleijking met de BT023 verbeterd zijn.
Zoals Bridgestone zelf over de band zegt “De nieuwe BATTLAX T30 helpt rijders om weer het echte plezier van het toeren te ontdekken. De band biedt een heerlijk lichte, makkelijke en nauwkeurige handling, waardoor je als vanzelf de lijn rijdt die je kiest. Hij geeft het vertrouwen om nóg meer te genieten van het betere stuurwerk”.

Hierboven zie je een plaatje van het profiel van de voor en achterband. De voorband heeft een “T-kruis” waardoor de band een goede handeling moet hebben. In de achterband is het profiel zo uitgedokterd dat de band bij regen snel het water af moet voeren, maar bij droog weer zo veel grip moet bieden (ook bij grote hellingshoeken).


Waarom deze banden onder de fiets?

Op het moment dat de Dunlops te vierkant werden om er nog lekker mee te rijden was het tijd om rond te gaan kijken naar een nieuw setje banden. De meest voor de hand liggende vraag is natuurlijk “waarom niet weer de Dunlops?”. Hier is een heel gemakkelijk antwoord op te geven. Ik was niet gecharmeerd van de levensduur, handeling en het vierkant worden van de banden. Het ligt op dat moment voor de hand om toch eens naar een ander merk te gaan kijken.
Na wat zoek en leeswerk op internet kwamen de T30 uit de bus. Dit kwam doordat de banden goede recensies kregen. Zo waren de droog en nat weer eigenschappen erg goed.
Ook is er van deze band een GT versie’s te krijgen die bedoeld is voor de zwaardere motorfiets (Yamaha FJR1300, Kawasaki GTR1400 of BMW 1200RT bijvoorbeeld). De band heeft een extra koord laag waardoor deze het extra gewicht beter aankan.

Sturen op droog wegdek
De T30 hebben een hele korte opwarmtijd, binnen no time zijn de banden op werktemperatuur en bieden ze goede grip. Je kunt wel aan de voorband merken of de banden al op werktemperatuur is. Als de voorband nog koud is wil deze nog wat zwaar gevoel geven in het stuur. Niet dat dit heel vervelend is, maar het is voelbaar in de eerste meters die je rijdt. Aan de achterband is niets te merken dat deze op moet warmen en geeft vanaf de eerste meters goede grip.
Je kunt de motor vanaf het eerste moment dat je gaat rijden lekker de bocht in leggen en zo beginnen aan een plezierige bochtige tocht. Door het profiel van de achterband zal er bij het groter worden van de hellingshoek nog steeds veel rubber contact maken met het wegdek. Op het moment dat je de band de bocht in legt geeft deze het gevoel dat er genoeg grip is en nog wel meer aankan. Op deze wijze kunnen hoge snelheden bereikt wordt.
Bij het snel wisselen van bocht van bijvoorbeeld van links naar recht is er wel wat kracht nodig om dit te doen.
Op het moment dat de motor in de bocht geplaatst wordt volgt deze zonder problemen de lijn die ingezet wordt. Mocht het nodig zijn om tijdens de bocht iets te moeten corrigeren is dit geen enkel probleem en volgt de band de commando’s goed op.
Ook bij het inknijpen van de remmen kom je binnen snel tot stilstand (al heeft dit natuurlijk ook te maken met de remmen). Maar de motor blijft mooi recht zijn lijn volgen tot stilstand zonder te gaan glijden of zoeken.
Alleen op het moment dat er bij een noodstop de achterrem bij geklapt wordt zal er een mooie streep op het asfalt komen te staan (dit komt meer doordat de motor niet voorzien is van ABS en bij remmen al het gewicht natuurlijk op het voorwiel komt te staan. Op dat moment is het niet zo moeilijk om het achterwiel te blokkeren en een streep te leggen).
Bij het remmen in de bocht heeft de motor de neiging om wat rechtop te komen, maar als je dit iets corrigeert zal je ook netjes en veilig tot stilstand komen.

De rechtuit stabiliteit van de banden is perfect. Er is geen enkele neiging om een bepaalde kant op te trekken op welke snelheid dan ook. De band blijft lekker rijden tot snelheden van 200km/h.
op het moment dat de band in een spoor terecht komt of een groef in het wegdek heeft de band wel de neiging om deze gemakkelijk te gaan volgen.
Ook kan je lasnaden in bochten goed merken als het een warme dag is. Op dat moment zijn deze naden dan wat glad en voel je de band even kort glijden. Als de band eenmaal over de naad heen is pakt deze meteen weer grip. Het is niet een probleem, maar wel merkbaar.

Sturen met natte omstandigheden
Ook met nat wegdek geeft de T30 een goed gevoel en veel vertrouwen. Je verstand zal eerder zeggen dat je rustig aan moet doen in de regen dan dat de band zijn grip zal verliezen is mijn ervaring.
Het profiel van de band zorgt er mooi voor dat het water snel wordt afgevoerd en er goed contact gehouden wordt met het wegdek. Bij natte omstandigheden horen ook vaak lagere temperaturen wat geen effect op de band heeft. Misschien heeft de band een fractie meer tijd nodig om op te warmen, maar dit is nauwelijks merkbaar.
Als het wegdek nat is blijft de band zich bijna hetzelfde gedragen als met droog wegdek. Ook nu volgt de band mooi de ingezette lijn en mochten er correcties nodig zijn is dit gemakkelijk te doen.

Dit zijn de enige dingen die ik gemerkt hebt de momenten dat ik in de regen rij. Ik heb niet zoveel ervaring in de regen omdat ik dan niet voor mijn plezier ga rijden.


Sturen met een passagier
Ik rij ook veel kilometers met mijn vriendin achterop en op dat soort momenten kan je verwachten dat de motor en banden op dat extra gewicht reageren.
Op het moment dat je met een passagier gaat rijden blijft de band zijn goede karakter behouden je dient er alleen wel rekening mee te houden dat er iets meer kracht nodig is om de fiets in de bocht te leggen. Wel is het nog steeds zo dat op het moment dat je een lijn in een bocht inzet de band deze zonder problemen blijft volgen. Ook kan je met iemand achterop sportief door blijven rijden zonder dat je aan het limiet van de banden komt.
De rechtuit stabiliteit van de motor blijft goed al merk je wel dat als de persoon achterop een beweging maakt die je niet verwacht je hier wel een kleine reactie op voelt. Deze reactie kan in de vorm zijn van dat je op een recht stuk net even van je lijn afgaat (niet noemenswaardig), maar het is meer te merken dan zonder passagier.

Circuit gebruik

Tot nu toe is er 1 keer met de motor gereden op het circuit en op dat moment zie je goed dat de band opgebouwd is uit verschillende type rubber. Op het moment dat je de band echt volledig gaat gebruiken en tot het uiterste gaat duwen zie je op de zijkant van de band het rubber gaan oprullen.
Ook al rij je de band op zijn uiterste toch geeft de band alsnog je het gevoel ruimte en grip over te hebben. De band gaf ook na 150km gebruik op het circuit nog geen krimp en verloor ook geen enkel moment grip.
Ook bij het insturen van een krappe bocht op hoge snelheid en het stevig uit accelereren van de bocht blijft de band grip geven en zo dus ook een hoop vertrouwen.

LEVENSDUUR

Ik heb op dit moment 4000 km met deze banden gereden en er zit nog meer dan genoeg profiel op. Onder deze kilometers vallen veel kilometers die in het weekend worden gereden voor plezier tour tochtjes. Ook worden er wat kilometers afgelegd van en naar het werk. Ook zijn er vele kilometers afgelegd inclusief passagier waardoor de achterband wat meer gewicht te voorduren had.
Ik heb voor een set T30’s ongeveer €340 betaald, inclusief montage en balanceren. Dat is niet goedkoop, maar ook niet duur voor een set banden. Er staan nu zoals gezegd zoon 4000km op de banden en ik hoop toch zeker wel hier nog zoon 10000km bij te kunnen zetten met dit setje. Als dit lukt (of meer) dan is naar mijn mening de levensduur van de banden goed.

CONCLUSIE

Ik raad deze band zeker aan, de band heeft alles in huis. Er kan sportief of rustig mee gereden worden, op droog of nat wegdek het maakt de band allemaal niet uit. De band presteert altijd en laat je niet in de steek (wat ik dus ook van een band verwacht).
Ik heb wel gemerkt dat iedereen zo zijn voorkeur heeft, want mijn broer is bijvoorbeeld zeer tevreden over de Dunlop’s, terwijl ik er juist helemaal niet tevreden over was.
Maar als je dus opzoek bent naar een band die naar mijn idee alles in huis heeft, zou ik de T30’s aanraden.

Positieve eigenschappen

Positieve eigenschappen:
  • Snel opwarmen;
  • Grip, grip en nog meer grip;
  • Goed gedrag bij zowel droog als nat weer;
  • Vertrouwen geven;

Negatieve eigenschappen

Negatieve eigenschappen:
  • Het iets zwaar aanvoelen van de voorband als deze nog niet warm is;
  • Reactie op lasnaden in bochten;

Beoordelingen

11 van de 12 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

mooie recensie.
Kans is aannemelijk dat ik nu afstap van Michelin, en ga voor de Bstones.

Ik heb een lichte fiets (SV650) ik heb dezelfde ervaringen.
Mijn banden zitten nu op 18.000 en zit nu bijna bij de slijtnokjes :)

Ook ik rij alleen maar plezierritjes, en van de 18.000 is maximaal 1000 km op de snelweg gereden, de rest binnendoor

Uitgebreide recensie, goede onderbouwing van je punten, duidelijke conclusie,
maar in de openingszinnen schrijf je bij de onderbouwing dat je Dunlops vierkant werden na 4000 Km en bij "Waarom deze banden" zijn dat ineens Pirelli's die te snel slijten en vierkant werden.
Beekberger wijzigde dit bericht op vrijdag 3 juli 2015 13:58

Dank jullie wel :).

Scherp gezien Beekberger, dat is een typ foutje van mij geweest. ik heb het even aangepast

Ik heb zelf die T30's er onder liggen en onderschrijf je review en conclusies. Hiervoor T023's en deze T30's bevallen mij nog beter.

De T30's hebben zich afgelopen vrijdag prima gehouden tijdens een circuitdag op Zolder. Geen enkel spannend momentje gehad, ondanks de zware omstandigheden met asfalttemperaturen van +/- 70°C. Ter referentie; de motor was een ZX6R en m'n beste rondetijd was 2:09. Dus als amateur kan je er best een leuke circuitdag op rijden...

(Afbeelding)
Sjiefke wijzigde dit bericht op vrijdag 10 juli 2015 12:16

Ter ondersteuning van deze review, CBR 1000F (ook niet echt een lichte motor) voor dagelijks woon werk verkeer, 6k mee gemaakt in 2 maanden, ondertussen nog steeds een top band, veel grip en de band heeft mij het vertrouwen gegeven om mijn bochten wat scherper te gaan pakken. Ik heb mijn rijbewijs nog niet zo lang en vond in het begin het best wel eng om ineens zo'n bakbeest onder je kont te hebben in de bochten. Nieuwe band erop 2 maanden terug dus en ik stuur als nooit te voren.

Fantastische band!

ik heb nog een bijna nieuwe set bridgestone T30 te koop.
motor is op deze banden geleverd maar ik rij uitsluitend op pirelli
met de set is 150km gereden
maten zijn 190/55/17 en 120/70/17
mag weg voor 180€
voor detail foto's effe pb met mail adres stuur ik asap de foto's

Kan me hier goed in vinden.
Merk altijd erg goed als de band nog koud is. Stuurt bijna 2x zo zwaar in....
.. maar als de band dan warm is, geeft hij echt super vertrouwen. Ook op circuit. Stuurt erg neutraal.

Band zit er al 14000KM op en nog steeds perfect grip, en geen enkel spoor van vierkante banden. Mijn Roadsmarts werden wel iets vierkant.
Heb wel het idee dat het steeds wat langer duurt voordat ze goed warm zijn.
Denk dat ze nog wel 2-3k KM mee kunnen.

Zou zo weer T30's monteren... al vind ik et vaak leuker om iets anders te proberen.
Squishy wijzigde dit bericht op vrijdag 28 augustus 2015 17:22

citaat: Squishy schreef op vrijdag 28 augustus 2015 17:20:

Kan me hier goed in vinden.
Merk altijd erg goed als de band nog koud is. Stuurt bijna 2x zo zwaar in....
.. maar als de band dan warm is, geeft hij echt super vertrouwen. Ook op circuit. Stuurt erg neutraal.

Band zit er al 14000KM op en nog steeds perfect grip, en geen enkel spoor van vierkante banden. Mijn Roadsmarts werden wel iets vierkant.
Heb wel het idee dat het steeds wat langer duurt voordat ze goed warm zijn.
Denk dat ze nog wel 2-3k KM mee kunnen.

Zou zo weer T30's monteren... al vind ik et vaak leuker om iets anders te proberen.


mijn setje kopen ;)
chris46R1 wijzigde dit bericht op zaterdag 29 augustus 2015 10:52


150/70-17 en 110/70-17, dus nee bedankt ;).

Maar uit principe alleen Pirelli?
Wat een gedoe en kosten.. T30 is echt een prima band.
Squishy wijzigde dit bericht op zaterdag 29 augustus 2015 18:44

@Squishy
T30 echt niet hoor voor mijn rijstijl..
daar heb ik meer plakkerig rubber voor nodig..

Uiteindelijk heb ik 8.000km met een T30 achterband kunnen doen en deze is nu echt wel op. Zelden snelweg, maar wel veel bochten.
Zijkanten slijten hier net zo hard als het loopvlak.
Voor ligt er een bridgestone S20, en deze blijft verassend goed.
Slijt bijna niet en voldoende grip.
Hier komt er weer een T30 achter op, en voor de S20 uiteraard.
Motorfiets,
Honda vtr1000 firestorm

Goede review, ik neigde al naar deze banden toe en hoe meer ik erover lees hoe vaster die beslissing komt.

Enkel dit stukje gaat een vergelijking beetje scheef vind ik

De meest voor de hand liggende vraag is natuurlijk “waarom niet weer de Dunlops?”. Hier is een heel gemakkelijk antwoord op te geven. Ik was niet gecharmeerd van de levensduur, handeling en het vierkant worden van de banden. Het ligt op dat moment voor de hand om toch eens naar een ander merk te gaan kijken.


Ik snap dat je doordat je van de genoemde dingen niet gecharmeerd was naar een andere band wilt kijken, maar snap niet zo dat dat perse ander merk moet zijn. Je vergelijkt nu namelijk een sportband (Sportsmart II) en een sport-tour band (T30). Opzich nogal logisch nu dus dat je levensduur/vierkant worden verbeterd is, aangezien dat valt toe te schrijven aan wisseling van type en niet merk.

Buitenom dat alsnog een duidelijke review die zoals gezegd nog meer vast stelt dat ik ze ook ga proberen.
-Floris- wijzigde dit bericht op dinsdag 7 maart 2017 12:21

Vandaag een klant aan de deur gehad met klachten over de T30. Band slijt (op een CB1300) onregelmatig en geeft daardoor een onrustig stuurgedrag. Net even proefgereden, en het klopt. Verder is er ook niets aan de motorfiets te constateren.
Hij vertelde dat zijn buurman (R1200GSA) dezelfde klacht met zijn T30's heeft. Beiden zeer ervaren motorrijders.
En het is bij mij ook zeker niet de eerste klant die over dit effect klaagt......

Super Blackbird schreef op dinsdag 07 maart 2017 12:55:

Vandaag een klant aan de deur gehad met klachten over de T30. Band slijt (op een CB1300) onregelmatig en geeft daardoor een onrustig stuurgedrag. Net even proefgereden, en het klopt. Verder is er ook niets aan de motorfiets te constateren.
Hij vertelde dat zijn buurman (R1200GSA) dezelfde klacht met zijn T30's heeft. Beiden zeer ervaren motorrijders.
En het is bij mij ook zeker niet de eerste klant die over dit effect klaagt......


Hebben deze mensen de normale T30 eronder liggen, of de GT versie?
Deze motoren zijn de zware motoren, en daar horen de GT versies onder.

Ik ben nu bij mij derde set T30 bezig, waarvan de eerste 2 makkelijk de 20.000 km passeerden!!!
Zelfs met 18.000 km nog een elbow down kunnen maken.

De T30 passen dus goed onder mijn type motor (SV650s 1999)

Het kan natuurlijk onder andere motoren anders uitvallen

De ene heeft de GT-versie, maar voor de GSA zijn deze maten er niet in de GT-versie.

En ja, de T30 gaat wel lang mee. Maar wat heb je daaraan als meer dan dew helft van die kilometers je je er aan ergert?

Super Blackbird schreef op woensdag 08 maart 2017 14:02:

De ene heeft de GT-versie, maar voor de GSA zijn deze maten er niet in de GT-versie.

En ja, de T30 gaat wel lang mee. Maar wat heb je daaraan als meer dan dew helft van die kilometers je je er aan ergert?


Daar heb je volkomen gelijk in.
elke band is anders voor elke motor/rijder
bij mijn rijstijl en mijn motor past deze band wel goed :)

Deze band nu zelf ook besteld, vorige motor was een GSX650F had ik de BT023 en die gaf toch niet super veel vertrouwen. Nu ik een R heb en nog steeds veel kilometers maakte op aanraden van de motorzaak toch maar deze genomen als vervanging voor de BT015 die er nu onder ligt. Klinkt stom maar de 015 geeft ook nat en ondanks de kou nu al meer vertrouwen dan ik met de BT023 had...

BT021 had ik origineel onder de F en dat was echt drama in de regen.

Qua slijtage enzo, ik hoop op de 15-20dkm met veel snelweg verkeer. Ik ben benieuwd!

ik heb dus voor de T30 de bt021 gehad, die was inderdaad ECHT drama!
in de 4e versnelling nog spinnende banden bij het wegrijden van een stoplicht!
De T30 heeft zelfs met hagel nog redelijk goede grip.
Bij meer dan halfgas gaat de achterkant een beetje spinnen op hagel.

(Afbeelding)
T30 met 18.000 km, in totaal 22.000 km gered
Prut_Potje wijzigde dit bericht op donderdag 9 maart 2017 14:34

Hello! this complex question. Here it is necessary to think...
192.168.o.1

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.