Motor-Forum

Select Forum

Akrapovic Racing Line - Titan Oval 2-in-1 system door Kars

  • Poster:Kars
  • Replier
  • Offline

Geplaatst op vrijdag 14 augustus 2015 10:50

Uitlaatsysteem

Akrapovic Racing Line - Titan Oval 2-in-1 system

door Kars


Dempers en uitlaatsystemen: Uitlaatsysteem


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Langer dan drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Ik kocht mijn Yamaha TRX 850 in 2006, destijds met aftermarket 2-in-2 Laser Deeptone dempers.
Een lekker donker geluid was het resultaat, waarbij de dempers vooral bij gas-dicht een behoorlijke roffel ten gehore brachten. Gas vol open was een festijn voor de liefhebber, maar wel hard.
Hier heb ik een tijdje mee rond gereden, totdat een mede-TRX'er zijn Akrapovic 2-in-1 systeem van de hand wou doen. Zonder aarzelen ben ik in de auto gestapt en een kijkje gaan nemen bij dit toch wel bijzondere systeem.

Waarom bijzonder? Akrapovic is toch dat (te) dure aftermarket merk wat je onder bijna elke motorfiets vind?
Ja, klopt. Deels.
Toen Yamaha de TRX850 uitbracht, was één van de eyecatchers de dubbele demperset die de achterkant van de motorfiets sierde.
Natuurlijk kwamen diverse merken met mooie aftermarket dempers op de proppen, veelal slip-on voor montage op de originele dubbele voorbochten. Akrapovic gooide het over een andere boeg; zij maakten een systeem met 2-in-1 rvs-voorbochten en ovale titanium einddemper.
Voor de TRX-purist was dit eigenlijk not-done, omdat dit één van de kenmerken van de motorfiets overboord gooide.

Gelukkig zijn ze wel verkocht, om verschillende redenen;
  • super afwerking, zoals je mag verwachten van Akrapovic
  • vederlicht
  • geluid

En eerlijk is eerlijk, ik vind 'm prachtig.

Maar goed, daar stond ik dan, oog in oog met het complete systeem.
Zoals gezegd, titanium einddemper met carbon beugel, slip-on op de linkpijp, welke weer slip-on op de 2 voorbochten wordt gemonteerd. Ik kon het hele systeem zo met 1 hand optillen... Wauw. Hebbon!


Afgerekend, hup in de auto naar huis, monteren maar!
Oude systeem er af, dat ging niet zonder slag of stoot (iets met rotte flensen).

Nieuwe systeem, dat ging gelukkig super simpel.
Voorbochten op het blok plaatsen (wel even nieuwe uitlaatpakkingen plaatsen), welke je met veertjes vast zet aan de uitlaatflensen. Daarna de linkpijp er op schuiven, ook weer met veertjes vast klemmen. Ook de demper schuif je er op en zet je met dezelfde veertjes vast.
De demper hang je aan het originele montagepunt met de fraaie carbon beugel.
Alles past prachtig, geen rare net-niet pasvorm of vreemde knikjes. Gewoon strak. De demper zelf is ook op hoog niveau afgewerkt.

Dan het 'moment suprème' - de start en de eerste rit.
Met klamme handen draai ik de sleutel om, druk ik de startknop in en na één slag komt het motorblok tot leven. Het uitlaatgeluid was.... ehh.... minder hard...

Ik verwachtte een dB-kannonade waarbij de ramen uit de sponningen zouden trillen, maar niets bleek minder waar. Een diepe droge roffel verliet het titanium eindkapje. Een korte draai aan de gashendel verraadde toch meer (de opdruk 'for racing use only' was er niet voor niets) maar asociaal was het niet.

Na rustig wegrijden was ik verrast over de donkere doch ingetogen roffel uit de demper.
Toen ik even later de provinciale weg opdraaide om de teugels te laten vieren, werd het geluid feller naarmate de toerenteller verder steeg. De droge klappen deden het meest denken aan een ADHD-crosser met pep op. Prachtig.

Echter, het geluid is niet te hard, waardoor het nooit irritant wordt. Ook niet tijdens lange ritten. Ook in het buitenland ben ik er (ook na een keer een staandehouding) nooit op aangesproken, ondanks dat er geen dB-killer in zit.


Door het afgenomen gewicht en grotere diameter van de voorbochten, voelt de TRX merkbaar vlotter. Vooral in het bovenste toerengebied vliegt deze naar de begrenzer, waardoor je je schakelmoment echt op gehoor moet doen. Of het echt (de door Akrapovic geclaimde) vermogenswinst van 5-8 PK heeft opgeleverd weet ik niet, daarvoor moet de motor een keer op de testbank.


Nu, na een goede 25.000 km met deze demper, merk ik wel dat hij luider wordt.
De dempingswol zal wel een keer vervangen moeten worden, dat staat dan ook voor aankomende winter op het programma.


De demper maak ik schoon met een doekje en een beetje WD-40, waardoor de titanium kleur weer mooi naar boven komt. Dit resulteert in een nog erg nette demper en dito bochten.


Als ik een nadeel moet noemen, dan is dat de hoge nieuwprijs ( 1.100,-).
Hoewel dit systeem niet meer nieuw wordt gemaakt, kan het zijn dat 2de hands de prijzen niet ver van de nieuwprijs af zullen liggen.

Positieve eigenschappen

Gewicht
Afwerking en pasvorm
Geluid

Negatieve eigenschappen

(Nieuw)prijs

Beoordelingen

Drie van de drie lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.