Motor-Forum

Select Forum

Dunlop Roadsmart 3 door Herbert1972

Geplaatst op zaterdag 15 oktober 2016 21:27

Dunlop Roadsmart 3 door Herbert1972


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Op laten leggen net voor de Alpentour, op een Yamaha FJR (2001)
Terug na 3500 km en het is een fantastiche band zowel op droog als op natte weg, band doet lekker zijn werk zonder dat jij er iets van voelt.

Positieve eigenschappen

Goede grip zowel nat als droog
Je voelt niks dus dit is geen band voor mensen die houden van veel 'feedback'
Makkelijk om te leggen van de ene bocht naar de ander

Negatieve eigenschappen

Je voelt niks , dat kan voor sommige mensen een probleem zijn.

Beoordelingen

Drie van de vier lezers vonden deze recensie nuttig.



sluiten (escape)

Reacties

Ben dat juist niet helemaal eens.
Na Bridgestone T23 nu een nieuwe set RSIII's, zijn veel stijver en ronder waardoor bochten nemen in het begin wat te snel lijkt te gaan waardoor je dan niet helemaal lekker de bochten rondt.
Profiel slijt egaal af, en lijken inderdaad langer mee te gaan zoals Dunlop claimt.

Kan er nog een vol seizoen tegenaan, voordat ze vervangen zullen worden.


Klopt, ik heb na 8000+km nog steeds wel eens dat ik te snel de bocht in ga, zo makkelijk gaat het. Perfecte band op nat en droog.

Ondanks het resultaat " zeer goed" vind ik de test nogal nietszeggend.

RR. schreef op zondag 16 oktober 2016 09:39:

Ondanks het resultaat " zeer goed" vind ik de test nogal nietszeggend.


Wat zou jij willen weten dan?

PS Lees de eerdere testen maar eens door van oa. Motoplus. Het is een band die het de Michelin MP4 heel moeilijk zal gaan maken.
Ben absoluut geen liefhebber van frans rubber, maar de Dunlop bevalt mij beter als een Bridgestone (die ik onder de auto dan weer wel prefereer boven de Dunlop (duurzaam).

Ik heb deze banden nu al 8500km op de Tracer 900 (en nog redelijk wat profiel over, 3-4mm). En ze bevallen me prima!
Origineel zouden er MPR4 onder Tracer komen, maar het werden deze (en 30 euro tankpas) :)

Nu rij ik niet raar/extreem in de regen/nattigheid, maar met deze banden zit het tussen de oren in ieder geval goed :). Voldoende vertrouwen!

Op zich vind ik de banden wel genoeg 'gevoel' geven hoor. Of beter, niet anders dan ik gewend was met de Michelin PR4 (echter was dat op de MT-07..). Onlangs, toen het wat kouder was én met koude bandjes, voelde ik wel even zachtjes de voorkant glijden toen ik wat enthousiast een bocht in dook. Dat was dan weer even minder, alhoewel ze kennelijk wel netjes de limiet aan gaven en ik niet direct op de grond kwam te liggen. Dat was dan weer een prima resultaat :o

In vergelijking tot de MPR4 vind ik ze wel iets meer neutraal sturen (maar kan ook aan andere motor liggen). Ik hou wel van een band die lekker snel de bocht in valt. Dat lijken de Michelins wat meer te hebben.

Hoe dan ook, meer dan tevreden met deze bandjes! Die kunnen er later zomaar nog wel eens op komen (tenzij ik me toch weer naar de Michelins laat verleiden.. argh :)).

Viaantje schreef op maandag 17 oktober 2016 00:29:

[...]


Wat zou jij willen weten dan?

PS Lees de eerdere testen maar eens door van oa. Motoplus. Het is een band die het de Michelin MP4 heel moeilijk zal gaan maken.
Ben absoluut geen liefhebber van frans rubber, maar de Dunlop bevalt mij beter als een Bridgestone (die ik onder de auto dan weer wel prefereer boven de Dunlop (duurzaam).

Ik lees meerdere malen" je voelt niks" . Blijkbaar is de tester een ongevoelig persoon. Overigens lees ik al meer da 30 jaar "Motorrad".

RR. schreef op vrijdag 21 oktober 2016 21:45:

[...]

Ik lees meerdere malen" je voelt niks" . Blijkbaar is de tester een ongevoelig persoon. Overigens lees ik al meer da 30 jaar "Motorrad".


Heeft ie tweemaal geschreven... Val je daar nou echt over?
Enne, als je Motorrad lees weet je hoe positief de band is getest.

Ik rij nu een half jaartje met dunlop rs3 op een BMW K1200S. Bevalt op zich goed, maar af en toe wiebelen ze aardig en soms voel ik duidelijker wegglijden dan dat ik met michelin PR4 ervaarde op mijn Kawasaki Z750.
Nu ben ik ook van motor gewisseld, dus wellicht dat deze motor anders op wind reageert; anders het gewicht verdeeld heeft; bredere band.
Op beide motoren had ik /55 banden. Ik ben benieuwd hoe PR4 op de K1200S zich gedraagt, maar voor nu bevallen de RS3 ook goed. Weertype maakt niet veel uit, ook met een stevige bui hou je grip, net zoals met de PR4.

Ik denk dat ik pas echt goed kan vergelijken als ik de PR4 ook op de K1200S heb geprobeerd, maar ik hoop dat dat nog even zal duren.
Op m'n Z750 haalde ik met de PR4 bijna 17k km (waren toen wel echt op). Ik ben erg benieuwd hoe lang de dunlops meegaan.

De Roadsmart III kwam als tweede uit de vergelijkingstest van Das Motorrad, vlak na de Metzeler Roadtec 01. De Dunlop stuurde iets makkelijker, de Metzeler deed het iets beter in de regen (maar ze waren nummer 1 en 2 van de 6 geteste banden).
Later hebben ze nog een vergelijkingstest gedaan op slijtage. Daarbij ging de DRSM3 achter 20% langer mee dan alle concurrenten en voor maar liefst 80% langer dan alle concurrenten.
Het is dan ook al een tijdje verreweg de best verkopende motorband bij ons.

Heeft er iemand ervaringen met de road smart 3 ten opzichte van de SportSmarts ?
Bij voorkeur op dezelfde motor uiteraard.


Dezelfde vraag ben ik benieuwd naar enkel dan vergeleken met de Roadsmart 2.

-Floris- schreef op dinsdag 01 november 2016 08:08:

Dezelfde vraag ben ik benieuwd naar enkel dan vergeleken met de Roadsmart 2.



Nou, die vergelijkingen zijn er wel te vinden schat ik.
In testen in bladen, of gewoon op internet.
Het is tenslotte de opvolger van Roadsmart 2.

Bij de roadsmart3 gaat vooral de voorband langer mee dan die van de 2.

Overall bij mijn klanten enkel goede ervaringen met de 3. Voorband houdt het ook goed uit onder een FJR1300 en dat is nogal een voorbandenvreter.


sbk1000 schreef op dinsdag 01 november 2016 10:36:

Bij de roadsmart3 gaat vooral de voorband langer mee dan die van de 2.

Overall bij mijn klanten enkel goede ervaringen met de 3. Voorband houdt het ook goed uit onder een FJR1300 en dat is nogal een voorbandenvreter.



Misschien kun jij antwoord geven op mijn eerder gestelde vraag ( 7.36 uur ) ?

ivano schreef op dinsdag 01 november 2016 09:15:

[...]



Nou, die vergelijkingen zijn er wel te vinden schat ik.
In testen in bladen, of gewoon op internet.
Het is tenslotte de opvolger van Roadsmart 2.


Klopt, maar ik hoor graag ook ervaringen van mensen hier ipv enkel blaadjes etc.

Ik bedenk me trouwens dat een maat van me ervaring met beide heeft, wel onder 2 verschillende motoren (Sportsmart onder TL1000s en Roadsmart onder Z1000). Maargoed, als je het simpel gaat bekijken wat is het verschil tussen een sport en sport-tour band. Ook genoeg van op internet te vinden dunkt mij :+ (sneller opwarmen maar dus ook overhitten, betere grip met regen maar normaal gezien minder plakken, minder snelle slijtage enz), al snap ik als je het om dezelfde reden hier vraagt als ik dat doe ;)

sbk1000 schreef op dinsdag 01 november 2016 10:36:

Bij de roadsmart3 gaat vooral de voorband langer mee dan die van de 2.

Overall bij mijn klanten enkel goede ervaringen met de 3. Voorband houdt het ook goed uit onder een FJR1300 en dat is nogal een voorbandenvreter.


Altijd fijn :)
-Floris- wijzigde dit bericht op dinsdag 1 november 2016 11:17

Ik denk dat een Roadsmart3 op de straat niet naar zn uiterste kunnen gereden kan worden.
Denk met een circuitdag dat een Sportsmart beter is maar voor 95% van het straatgebruik is de Roadsmart een goede keuze.

Dat denk ik ook niet sbk1000, maar in de alpen met 30 graden en afdalingen met haarspeld bochten , krijgt de band met een zware fiets als de fjr wel veel voor de kiezen maar hij gaf geen krimp.

sbk1000 schreef op vrijdag 04 november 2016 16:33:

Ik denk dat een Roadsmart3 op de straat niet naar zn uiterste kunnen gereden kan worden.
Denk met een circuitdag dat een Sportsmart beter is maar voor 95% van het straatgebruik is de Roadsmart een goede keuze.


:^

Nou,

Er zullen zoveel banden zijn die niet tot hun " uiterste " gereden worden.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen verschillen kunt merken, positief of negatief.

Michelins bijvoorbeeld ( de Pilot Power serie bijv. ) zijn gewoon wat beweeglijker als Dunlops.
Daarom bevallen Dunlops mij persoonlijk ook wat beter.
Ze hebben gewoon een wat steviger karkas.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je dan de Michelins tot hun " uiterste " rijdt.

ivano schreef op maandag 07 november 2016 12:56:

Nou,

Er zullen zoveel banden zijn die niet tot hun " uiterste " gereden worden.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen verschillen kunt merken, positief of negatief.



Klopt, maar niemand zegt dat toch?

-Floris- schreef op maandag 07 november 2016 13:20:

[...]


Klopt, maar niemand zegt dat toch?



Klopt.

Maar mijn oorspronkelijke vraag was ook niet beantwoord.....
Geeft ook helemaal niks .

Was alleen benieuwd of er mensen zijn die met zowel de Roadsmart 3 als met de Sportsmarts ervaringen hadden op bij voorkeur dezelfde motor.

Aan voornamelijk de bandenmontagemannen hier:

Zouden de RS 3,s het ook met een lagere spanning af kunnen zoals de SportSmarts ?
Of gewoon 2,5 / 2,9 ?

ivano schreef op maandag 07 november 2016 13:49:

[...]



Klopt.

Maar mijn oorspronkelijke vraag was ook niet beantwoord.....
Geeft ook helemaal niks .

Was alleen benieuwd of er mensen zijn die met zowel de Roadsmart 3 als met de Sportsmarts ervaringen hadden op bij voorkeur dezelfde motor.


Dat snap ik, ben ik ook wel benieuwd naar. Ook naar de daadwerkelijke verschillen tussen de 2 en 3. Afijn, over 8000 km ongeveer zal ik er desnoods zelf achter komen :+

-Floris- schreef op woensdag 26 juli 2017 23:38:

[...]


Dat snap ik, ben ik ook wel benieuwd naar. Ook naar de daadwerkelijke verschillen tussen de 2 en 3. Afijn, over 8000 km ongeveer zal ik er desnoods zelf achter komen :+



Haha, dat geldt hier ook zo ongeveer.
Heb er een setje RS 3 onder liggen nu.
Eerste indruk is wel goed.

ivano schreef op woensdag 26 juli 2017 20:08:

Aan voornamelijk de bandenmontagemannen hier:

Zouden de RS 3,s het ook met een lagere spanning af kunnen zoals de SportSmarts ?
Of gewoon 2,5 / 2,9 ?


Ben geen bandenmontageman :P maar ik heb de RS3 ook met 2.3 en 2.6 gereden en dat ging prima. Plakt net zo best, iets meer werk om net zo snel over te gooien.
Inmiddels heb ik de RS3 er 8000km op zitten en zijn voorlopig nog niet op het eind.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.