Motor-Forum

Select Forum

BMW K 1100 LT (1995) door Berend_Botje

Geplaatst op zondag 15 januari 2017 11:17

BMW K 1100 LT

BMW K 1100 LT (1995)

door Berend_Botje


Modeljaar: 1995

Merk: BMW

Categorie: Toer

Cilinderinhoud: 1100 cc

Model: K 1100 LT


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een half jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Luxus Tourer
Gebouwd van 1991 tot 1998 als doorontwikkelde opvolger van de K100 LT.
Topsnelheid rond de 210 km/u, 100 pk, ABS. Tankinhoud 22 liter.

De motor die in gebruik is geweest bij overheidsdiensten. In Nederland werd de machine ingezet door zowel politie als Koninklijke Marechaussee. Maar ook bij motorrijders die een extra kilometertje niet schuwen, is hij bijzonder populair. Hij wordt gebruikt voor lange tourritten maar wordt ook vaak ingezet voor dagelijks vervoer.

Je stapt er op en zoeft er mee weg. Ondanks het leeggewicht van 250 kg (volgens de kentekenpapieren) en 290 kg (volgens de RDW) gaat het wel heel erg gemakkelijk met deze tourmachine. Wennen hoeft nauwelijks, deze motor is een allemansvriend zonder rare karaktertrekjes. Alleen tijdens het achteruit manoeuvreren, als de grond maar iets oneffen is, dan merk je al snel dat het een gewichtige motor betreft. Het zadel is best hoog en dat betekent dat achteruit schuiven, zeker als je wat kleiner bent (ik ben 1.78 m), er niet makkelijker op wordt. Ik heb er inmiddels al weer een aantal kilometers opzitten, maar moet nog steeds wennen aan het ongelooflijk gemak waarmee deze BMW tot hoge snelheden in staat is zonder dat ik helemaal door elkaar wordt geschud. Een bijzondere ervaring na een paar choppers.

Bij 120 km/u staat er iets van 4200/4300 toeren op de teller en ook 140 of 150 rij je moeiteloos met één handje aan het stuur en twee vingers in je neus, want je zit prima in het zadel en van rijwind heb je geen last. Hierbij komt het elektrisch bedienbare ruitje goed van pas: de hoogte kun je onder het rijden met een druk op de knop wijzigen. De motor stuurt zwaar, rustig, stabiel en geeft volledig vertrouwen. Ook in bochten is het karakter van de BMW rustig en blijft de machine de lijn volgen zonder voortdurend correcties te behoeven.
De prima gekozen balhoofd geometrie en het hogere eigen gewicht zullen daar debet aan zijn. Dit is een echte tourfiets pur sang.

Het benzineverbruik
Hoe je het ook ziet, dit is een grote motor met een joekel van een kuip. Toch rij ik gemiddeld 1:17 - 1:18. Niet wereldschokkend, maar wel netjes. Dit geeft een radius van zo’n 300 km. (Heel voorzichtig gerekend)

Het motorblok
Deze K1100 is voorzien van een zoemende 1100 cc vier cilinder in lijn die in de lengterichting in het frame gemonteerd zit, met de cilinderkop naar links en het carter naar rechts, dus op z'n kant liggend. De versnellingsbak zit er apart achter geschroefd en is voorzien van een enkele droge koppelingsplaat, ongeveer net als bij een auto. Het blok en de versnellingsbak draaien in tegengestelde richting, heb ik me laten vertellen. Het blok zelf is voorzien van waterkoeling, injectie, vier kleppen per cilinder, een vermogen van 100 pk en een elektrische startmotor. Ik vind de motorfiets een tikje rauw lopen met licht voelbare trillingen in het, in rubber gemonteerde, stuur.

De secundaire overbrenging
Zeer belangrijk voor mij is dat deze motorfiets, net als alle BMW's, voorzien is van een cardan-aandrijving. Met een kettingaandrijving had ik deze motor niet gekocht.
Een ketting geeft weliswaar wat minder vermogensverlies, wat leuk is voor op het circuit, maar onzin voor op de openbare weg. Eén keer per jaar de olie vervangen en je hebt er geen omkijken meer naar. Hoera voor de cardan!

Extra’s
De LT is voorzien van een traploos elektrisch verstelbare ruit. De afneembare topkoffer is 35 liter groot, waardoor er met gemak een helm in past. Ook horen er twee zijkoffers bij waar een compleet motorpak in kan. Naar wens kon een geluidsinstallatie met afstandsbediening op het stuur worden ingebouwd, een 12 volt aansluiting (voor bv het navigatiesysteem) en valbeugels worden geleverd.

De BMW flater(s)
De bediening van de knipperlichten. Ik weet niet hoeveel bier de BMW ingenieurs achter de kiezen hadden toen ze dit systeem bedachten, maar het moet veel geweest zijn.
De knipperlichtbediening is ronduit schandalig. Een onder het stuur verborgen drukknop links voor linksaf, een onder het stuur verborgen drukknop rechts voor rechtsaf en ook rechts een drukknop die je omhoog(!) moet drukken om zowel het linker als het rechter knipperlicht weer uit te schakelen. Volledig stompzinnig en zeker een reden om geen BMW te kopen, want bij elke afslag loop je weer tegen deze onnozele bediening aan.
Gelukkig gaan de knipperlichten na 150 meter automatisch weer uit, maar toch.
Als het niet zo dom was zou het grappig zijn: aan de rechterkant zet je je knipperlichten uit, met dezelfde knop aan de linkerkant bedien je je claxon. De eerste week heb ik regelmatig claxonnerend door ons dorp gereden na een linkerbocht…

Ook vreemd vind ik de keuze van de plaatsing van het oliefilter. (zie foto) Je moet een klep aan de onderkant van de motor afhalen. Deze klep houdt de olie binnen. Als deze olie is weggelopen (met een beetje pech over je middenstandaard)heb je een speciale mega-inbus nodig om het glibberige filter (zat in de olie) uit het blok te draaien. Garantie voor een kliederboel.

Slot
Ik heb mijn K1100LT nu ongeveer een half jaar en heb er zo’n 4000 km mee gereden. In het begin moest ik erg wennen aan het hogere toerental (koppel). Regelmatig probeerde ik nog eens te schakelen, terwijl hij al in de 5e versnelling stond. Ik was choppers gewend die veel luier klinken. Deze motor heeft er zin in!
Ik heb de nodige langere toertochten gemaakt (meer dan 3 uur), en waar ik op de choppers na een uur last van mijn rug kreeg, stap ik nu zo fris als een hoentje van de motor af.
Ondanks dat hij groter en breder en 100 kilo zwaarder is dan mijn vorige motor(en), kan ik er op de weg een rondje mee draaien zonder de berm te raken.
Je merkt pas hoe zwaar hij is als je ‘m achteruit de schuur in wilt duwen.
Voor mij is deze motor een verademing na twee choppers. Hij is bedoeld waar ik ‘m voor gekocht heb: om er lange tochten op te maken.
En als de politie en de Marechaussee er jarenlang op rondgereden hebben zal het met de betrouwbaarheid wel snor zitten. Toch?

Positieve eigenschappen

  • rijgedrag
  • comfort
  • korte draaicirkel

Negatieve eigenschappen

  • gewicht
  • knipperlicht-bediening
  • plaats van het oliefilter

Beoordelingen

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

De knipperlichtbediening is juist een pluspunt wat eens een keer door andere fabriekanten overgenomen moet worden
Harley heeft dat overigens al gedaan
Vorig jaar op een S1000xr proefgereden en moest erg wennen aan dat zielige kleine raw knopje

Ik vind het vreemd dat je voor en na een bocht allerlei handelingen moet doen met je rechterhand, terwijl je daar vooral je gas mee moet bedienen.

Je hoeft alleen voor de bocht je raw aan te zetten, uit gaat hij automatisch.
Als je er aan gewend bent wil je niet anders meer. (geloof het of niet)
Het is net als in een Lelijk Eend of een Renault 4 vroeger, die hadden de raw hendel aan de rechterkant van het stuur. In het begin is het wennen maar na een tijdje weet je niet beter meer.
Arie-K100RS wijzigde dit bericht op maandag 16 januari 2017 17:50

Ik vind bmw fijner omdat ik het idee heb dat ik mijn duim minder hoef te bewegen.
Ik zet hem altijd zelf uit ondanks dat het vanzelf gaat. (dat gebeurd bij mijn R1150 overigens niet)
Ik kom helemaal niet in de knoop met het bedienen van het gas. Maar als je er na een half jaar nog niet aan gewend bent dan gaat het ook niet gebeuren vrees ik...

@Arie: een Eend heeft de hendel gewoon links zitten. En ik heb er al in 10tallen gereden/ gezeten inmiddels. Je kunt hem wel eenvoudig naar de andere kant verplaatsen. (vanaf de jaren 60 oid)

Arie-K100RS schreef op maandag 16 januari 2017 17:42:

Je hoeft alleen voor de bocht je raw aan te zetten, uit gaat hij automatisch.

Wel he? Dacht al dat mijn k75 dat deed, maar twijfelde er elke keer aan.


"En als de politie en de Marechaussee er jarenlang op rondgereden hebben zal het met de betrouwbaarheid wel snor zitten. Toch?"

Het ligt er aan of je de ABS of non-ABS versie hebt. Het ABS systeem is de zwakke plek qua betrouwbaarheid en als het stuk gaat een hele dure.
Maar voor de rest zijn betrouwbare fietsen die je meerdere keren de klok rond kunt rijden.
Kijk maar eens in het forum.

Het zijn oerstabiele toerbuffels. Niet alleen de politie en de marechaussee gebruikten ze heel veel en lang, maar ook de motards in de grote wielerwedstrijden reden bijna allemaal op die dingen, vanwege de stabiliteit tijdens het rijden. Mannetje achterop die met foto- of filmcamera allerlei rare fratsen uithaalde door naast de motor te gaan hangen, geen probleem. Ik heb er een 60.000 km mee gereden en met heel veel plezier. Toen ik hem te koop zette, kocht een collega hem 4 jaar geleden. Ik zie mijn oude fiets nog regelmatig bij kantoor staan als mijn collega weer met de motor is. Hij staat nu op zo'n 150.000 km.

Oh, dat met die richtingaanwijzers stompzinnig?
Linksaf zit links en rechtsaf zit rechts. How hard can it be? En hij schakelt zelf uit.
Beekberger wijzigde dit bericht op vrijdag 20 januari 2017 13:01

Arie-K100RS schreef op maandag 16 januari 2017 17:42:

Je hoeft alleen voor de bocht je raw aan te zetten, uit gaat hij automatisch.
Als je er aan gewend bent wil je niet anders meer. (geloof het of niet)
Het is net als in een Lelijk Eend of een Renault 4 vroeger, die hadden de raw hendel aan de rechterkant van het stuur. In het begin is het wennen maar na een tijdje weet je niet beter meer.

Als je op een rotonde rijdt en die wil verlaten, dan dien je de rechter richtingaanwijzer te gebruiken, en die handeling viel mij bij mijn BWM (R1100RT) me eigenlijk altijd tegen.
Heb nu al weer een jaartje of wat een motor met het RAW schakelaartje aan de linkerkant voor alle richtingen, en dit gaat vanaf dag een alweer zonder over na te denken.... Het was niet de reden om van merk te veranderen, echter wel iets waar ik nu achteraf bij een volgende motor zeker op zal letten.

Beekberger schreef op vrijdag 20 januari 2017 12:55:

Oh, dat met die richtingaanwijzers stompzinnig?
Linksaf zit links en rechtsaf zit rechts. How hard can it be? En hij schakelt zelf uit.

ik vind het alleen storend als ik op mijn Suzuki heb gezeten en dan weer moet switchen, maar stompzinnig is het niet. Makkelijker te bedienen dan 1 knopje voor links/rechts/cancel als je het mij vraagt.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.