Motor-Forum

Select Forum

Suzuki GSF 650 Bandit (2006) door EasyCompany1982

Geplaatst op vrijdag 3 maart 2017 16:40

Suzuki GSF 650 Bandit

Suzuki GSF 650 Bandit (2006)

door EasyCompany1982


Modeljaar: 2006

Merk: Suzuki

Categorie: Naked

Cilinderinhoud: 650 cc

Model: GSF 650 Bandit


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Voorgeschiedenis
Nadat ik jaren geleden afscheid heb moeten nemen van mijn eerste motor, een Suzuki GSF 600 uit 1999, beter bekend als de Bandit, besloot ik dat het in September 2015 genoeg was geweest om motorloos door het leven te gaan. Ik had al een speurtocht op poten gezet die tot dan niks op leverde. Tot ik deze lichtblauwe 650 tegen kwam en op slag terug verliefd werd op deze motor. Er werd een prijs afgesproken want ik moest en zou deze hebben.

Het eerste ritje
Mijn keuze was bewust voor de 650 want na enkele jaren niet meer gereden te hebben wil je toch terug rustig aan beginnen. Met de herfst en winter voor de deur besloot ik te wachten tot Maart, om mezelf op mijn verjaardag te verassen met het eerste ritje met mijn motor. Wachten is een moeilijke opgave na zoveel jaren maar ik kan je garanderen, het geduld loont. Het was een bewolkte dag waarop de zon af en toe te voorschijn kwam, ik trok mijn pak aan en startte de motor met als doel naar Vaals te rijden. Op het moment dat ik op mijn motor stap zeg ik tegen mezelf, we gaan rustig beginnen Mario, we hebben al enkel jaren niet meer gereden dus dat moeten we opbouwen. Ik draai de sleutel om, trek de koppelingshendel in en druk op de starknop. De motor slaat aan en zingt zijn eerste tonen zachtjes maar mooi door de Scorpion uitlaat. Ik klap de jiffy in, *klak*en eerste versnelling is een feit, langzaam laat ik de koppeling los en vertrekt het eerste ritje. Ik rij richting het einde van de straat waar enkele bochten mooi kronkelen door het landschap en elkaar in kort tempo opvolgen. Meteen merk ik al dat ik de goede voornemens van het rustig aan doen al heel snel overboord gooi. Hij voelt zo vertrouwd aan en ook het besef begint te dagen dat iets wat je zo graag doet je eigenlijk niet verleerd. De rit naar Vaals is ingezet, zonder gps weliswaar want deze was toen nog niet geplaatst. Misschien ook niet mijn beste plan aangezien ik redelijk goed ben in verkeerd rijden maar anderzijds ben ik ook een plantrekker van nature. Maar je kan het al raden, ik ben bijna op mijn eindbestemming en ik slaag in mijn opzet om verkeerd te rijden. Toch ben ik er niet triest om want ik ontdek vele mooie kronkelwegen en ik heb tijd tot ik plots in de verte de toren van Vaals in mijn zichtsveld zie op komen en besluit mij daarop te navigeren. Nog een beetje koud maar zeer tevreden kom ik op mijn eindbestemming aan.

Mijn totaalervaring
Na dit eerste ritje wist ik weer meteen waarom ik zo graag met de motor rijd en het is onnodig te zeggen dat ik elke kans aanneem om te gaan rijden die ik krijg. Waar ik vroeger regenweer schuwde besloot ik toch om hier meer ervaring op te doen. Toch merkte ik dat mijn voorste band gecupt was zoals dat heet met een mooi woord. Bij het insturen van een bocht heb je onder een bepaalde hellingshoek eventjes zeer weinig grip tot je iets dieper gaat waardoor je het gevoel krijgt even controle te verliezen maar deze al snel terug hebt. Na een bezoekje aan de bandenboer kreeg ik terug volle grip vanvoor dankzij de Bridgestone T30 evo band. En na een ritje van ongeveer 400km werd deze deftig ingereden. Dit is een motor die heel neutraal stuurt en je veel vertrouwen geeft en dit is enkel positief voor iemand die begint met rijden. Toch moet ik ook bekennen dat de Bandit als zijnde "budgetbike" werd gebouwd en dat merk je wel op enkele punten. Zo is de vering een struikelblok en mocht deze voor mij iets stugger maar daar zijn oplossingen voor. Ook wanneer ik ging rijden met vrienden van mij waarvan ik de enige was met een iets lichtere motor moest ik alles uit de kast halen om hen bergop bij te houden. Het gemis aan power onderin is zeker merkbaar wanneer je bergop gaat en dan komt hij wel meer los wanneer je hem hoog in toeren jaagt en ik mijn Scorpion lekker kan laten brullen. Toch maakt het rijwielgedeelte veel goed bij deze motor, en dat merk ik wanneer ik een blinde bocht iets te snel in ga, niet meer kan terug schakelen en de bocht ineens nog dichter knijpt. Ik leg hem plat en vol vertrouwen trekt mijn bandit er zich door. Het is een motor waar je zeer veel plezier aan hebt en zeker voor de beginnende rijder. Toch ben ik helaas na 1,5 jaar mijn Bandit wat ontgroeid en dat heeft niks te maken met de motor maar met mezelf. Ik heb mijn rijbewijs intussen al 10 jaar en wou iets met meer vermogen. Na een bezoekje aan de dealer een mooie deal kunnen sluiten voor een gsx-s1000 en hopelijk krijgt de Bandit terug een goed baasje. Hoewel de gsx-s een hele plezante motor is, denk ik soms toch met heimwee terug aan de Bandit. Met hem leerde ik terug rijden, grenzen verlengen, mezelf ontdekken. Ik ben ook van mening dat je na een tijdje een band krijgt met je motor en je ze niet meer als een gebruiksvoorwerp gaat beschouwen.

Positieve eigenschappen

Positieve punten:
  • Aangenaam rijwielgedeelte
  • Betrouwbare motor (heeft mij nooit in de steek gelaten)
  • Makkelijk om aan te sleutelen en er zijn veel (aftermarket)onderdelen voor te krijgen
  • Motor schept veel vertrouwen voor de beginnende rijder
  • Langere ritten zijn mogelijk zonder compleet gebroken te zijn

Negatieve eigenschappen

Negatieve punten:
  • Vering kan beter (dat kan je oplossen door andere veren te laten plaatsen en nieuwe vorkolie doet ook al wat)
  • Weinig power onderin en het middengebied
  • Snelweg is niet ideaal op een naked bike

Beoordelingen

En van de n lezers vond deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5Afbeelding 6


sluiten (escape)

Reacties

Leuk verwoord en herkenbaar allemaal als ex-Bandit (3 stuks) rijder!
El Pollo Diablo wijzigde dit bericht op vrijdag 3 maart 2017 18:36

Geweldige machine.
Ik rij er zelf al bijna 10 jaar met veel plezier mee.

AartW schreef op vrijdag 03 maart 2017 23:01:

Geweldige machine.
Ik rij er zelf al bijna 10 jaar met veel plezier mee.

Zeer zeker, de Bandit was mijn eerste liefde en ik heb er 2 gehad. Ik hoop dat iemand die op zoek is naar zijn eerste fiets alvast hier iets aan heeft.

El Pollo Diablo schreef op vrijdag 03 maart 2017 18:35:

Leuk verwoord en herkenbaar allemaal als ex-Bandit (3 stuks) rijder!

Dank je wel maat ;)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.