Motor-Forum

Select Forum

Nexx XD-1 Voyager versus Arai X3 Tour door DetoX

  • Poster:DetoX
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op donderdag 9 maart 2017 21:06

Helm

Nexx XD-1 Voyager versus Arai X3 Tour

door DetoX


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Crosshelm

Merk: Nexx XD-1

Sekse: Man


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Ik zal wel een beetje krom in elkaar zitten, maar ik heb een relatie met mijn helm. Het ding beschermd mij tegen weer en wind en als het echt nodig is, tegen asfalt en lantaarnpalen.
Mijn Arai X3 is te omschrijven als die vriendin die goed kan koken, uitstekende mondelinge vaardigheden bezit, bijna niet zeurt....... maar ze is oud. Dan loop je op het WWW tegen zo'n wulps jong ding aan die naar je schreeuwt; "Hey ToX, kom bij me!". Sjezus, wat moet je dan? Ik was verkocht, de looks en de prijs trokken me uiteindelijk over de streep om mijn ouwe trouwe, stinkende, met krassen overladen Arai uit te zwaaien. Je kan me een ongevoelige hork noemen, maar ik heb ook gevoel ja.....

De dag was aangebroken dat ik bij Voordeelhelmen.nl mijn helm kon gaan passen in de showroom te Amsterdam. Eerste wat opviel was dat ik een maat groter nodig heb dan bij Arai. Hij zit ietsje ruim, maar dat is met de bijgeleverde pads op te vangen. Een maat M (die ik bij Arai heb) zit bij Nexx nogal claustrofobisch. Ik voelde me een beetje het baby'tje van Dautzen Kroes tijdens de geboorte.
Wat ook direct opvalt is de afwerking en materiaalgebruik van de Nexx en die is perfect voor mekaar.
Dus, afgerekend, helmpie mee in de auto en terug naar huis.

Thuis aangekomen ben ik meteen enthousiast begonnen met de ombouw van mijn Interphone F5MC intercom set. Als mijn vrouw onderweg niet tegen me aan kan praten komt het niet goed, dus intercom is prio 1. Nu is het zo dat Nexx de helm heeft voorbereid op hun huismerk Sena. Je raad het al, een drama om de Interphone er netjes op te krijgen. Uiteindelijk heb ik het ding op de helmrand gemonteerd. De ruimte voor de speakers is dan wel weer perfect, dat scheelt gehark in het schuim om ruimte te maken.

De eerste rit is onwennig, zoals met iedere nieuwe vriendin. De meest opvallende zaken zijn het hogere windgeruis t.o.v. de Arai en de te korte crossklep. Normaal werkt de crossklep als zonnescherm, nu dus net niet. Nexx levert er echter een verlenging voor, die ik er nu op heb zitten.

Ik ben gewend om met oordoppen te rijden, want ik loop al met een continue piep in mijn hoofd. Mijn oren heb ik op jonge leeftijd vakkundig gesloopt en wil het niet erger maken. De eerste meters had ik het idee dat ik mijn doppen vergeten was in te doen. Uiteraard was dit niet het geval, want het is bij mij een automaatje geworden ze wel in te doen. Het is dus gewoon een herrie ding t.o.v. de Tour X3. Hè, WAT ZEG JE?

Volgende bijzondere dingetje blijkt het stromende regenwater aan de binnenkant van mijn vizier. Nu kan dat mijn eigen schuld zijn, want ik verzaak nog wel eens mijn vizier helemaal dicht te klikken. Ik heb naderhand het vizier nog iets strakker gesteld en hoop dat het bij die ene waterval blijft.

Onderweg geniet ik van het zonnevizier, al had het een tintje donkerder gemogen. Het is ideaal om je buitenvizier te kunnen openen, maar nog wel adequate bescherming voor je ogen te hebben. Met name als het warm is en je op zoek bent naar verkoeling, dan wil je nog wel eens zonder dat gesloten dakraam voor je snuffert rijden.

Wat de folder ook zegt, compleet met intercom en klepverlenger weegt de helm 1850 gram. Da's niet weinig, maar ik schiet er ook niet van in de vlekken. Als dit een breekpunt is, dan kan je voor een paar honderd euro meer de carbon versie van Touratech of BMW kopen (exact dezelfde helm als de XD-1), maar dan heb je geen zonnevizier.

Uiteindelijk moet ik stellen dat je voor de helft van het geld van een Arai Tour X4, een kwalitatief goede Nexx XD-1 kunt kopen. Mijn oude beschadigde liefde staat nu op zolder, net als mijn uitgewoonde RX7. Beide helmen heb ik zowel gekoesterd als mishandeld, maar moeten nu toch wijken voor het jonge sexy modelletje. Ik hoop dat de Nexx mij net zo gaat behagen als haar Japanse voorgangsters.

Positieve eigenschappen

  • Looks (Subjectief)
  • Ingebouwd zonnevizier
  • Voorziening voor Sena communicatie
  • Ruimte voorbereiding voor speakers
  • Fiber/carbon buitenschaal, dus erg sterk en vormvast
  • Pasvorm (subjectief)
  • Materiaalkwaliteit en afwerking

Negatieve eigenschappen

  • Lekkend vizier (hopelijk verholpen)
  • Meer windgeruis dan gewend
  • Te korte crossklep (verlenging word standaard meegeleverd)
  • Voorbereiding van communicatieset alleen voor Sena
  • Relatief zwaar

Beoordelingen

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Mooie review met leuke voorbeelden _O-

Ik heb de Nexx XD-1 Voyager black nu een jaartje en ben er zeer tevreden over! Ben er mee naar Noorwegen geweest en hij heeft dit zeer goed doorstaan. Geen lekkage, goede ventilatie en alle hulpstukken die bij de helm geleverd worden zijn zeer handig.

Heb zelf de Scala rider G4 communicatie set erop gemonteerd.

Bij de all-road ritten gebruik ik altijd een crossbril. Deze past er goed in zonder het vizier te demonteren

Nuchter concluderend : buiten de lagere prijs, heeft de Nexx eigenlijk geen voordelen tgo. je ouwe ARAI...

Tja, de prijs vergeet je (ooit), maar de nadelen van de goedkopere helm ervaar je elke dag opnieuw...

Leerrijke bijdrage dus... I'll stick to my (too expensive) SHOEI, thanks... ;-)

Je hebt bijna gelijk Slijk. Het zonnevizier maakt het verschil, want inderdaad, het prijsverschil ben je zo vergeten. ;)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.