Motor-Forum

Select Forum

Suzuki XF 650 Freewind (1998) door CDA441

Geplaatst op dinsdag 4 april 2017 19:36

Suzuki XF 650 Freewind

Suzuki XF 650 Freewind (1998)

door CDA441


Modeljaar: 1998

Merk: Suzuki

Categorie: Enduro/offroad

Cilinderinhoud: 650 cc

Model: XF 650 Freewind


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Voorgeschiedenis
Zo'n drie jaar geleden zocht ik een motor met 35kW die er nog een beetje normaal eruit zag, en erg praktisch was voor van en naar school te rijden.
Mijn oog viel op een zwarte Suzuki XF650 Freewind met net geen 30.000km op de teller.
Op het eerste zicht leek de motor in orde, met een kleine onderhoudsbeurt (BRAVOK) kon ik er lekker nog mee doorrijden.

Eerste rit
Mijn eerste rit was de rit waar ik hem uitgeprobeerd heb. Veel koppel onderin, kon maar net met de voeten aan de grond. Gewoon straatje in en uit rijden, maar ik was verkocht.
Nadat ik mijn voorlopig rijbewijs heb gehaald ben ik sindsdien elke dag 64km heen en terug van school afgelegd.

Rijgedrag
Ik kon echt sportief sturen met de Freewind, heerlijk door de bochten (maar niet te hard), en toch nog geplant op de weg. Het ligt vooral aan de bandenkeuze hoe het rijgedrag is. Op de Continental TA2's had ik enorme grip in de zomer, maar in de winter en regen durfde hij nog uit te glijden.
De XF650 is ook erg windgevoelig, met zijwind heb ik bijna in een gracht gereden door een windvlaag.
In de zomer daarentegen zonder wind is het echt een lekker stuurfietsje.

Motorprestaties
De XF650 heeft een 1-cilinder 644cc SOHC 4-klep dual CV carburateur motorblok. Deze is identiek aan het CCM R30 644 motorblok, en de onderkant is hetzelfde als die van de Suzuki DR650.
De Dual CV carburateur geeft wat extra PK, maar toch is het maximumvermogen van de XF650 maar 35kW.
0-100 doet hij in 6-7 seconden i.p.v. de beloofde 5,5 seconden.
De topsnelheid die ik haalde met de XF650 was 160km/h, sneller wou hij niet, en zat dan al aan rond de 7000 tpm, niet echt leuk voor het motorblok.

Remmen
De XF650 heeft 1 schijfrem vooraan en een kleinere achteraan. Gezien het bouwjaar heeft de XF650 geen ABS, maar de remmen zijn zeker goed te doseren. Ik heb 3 zware ongevallen kunnen vermijden door de goed grippende remmen en banden.
Toch is het beter als men de voorste remleiding naar een stalen remleiding vervangt, dan is het remgevoel beter.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de Freewind is een zege. Ik reed heel het jaar door, inclusief door de pekel, en het enigste deel van de motor dat roestte was de uitlaatbocht. Geen enkele corrosiebescherming aangebracht.
De XF650 bestaat ook vooral uit aluminium en plastic, 2 bouwmaterialen die niet kunnen roesten.

Betrouwbaarheid
Hierover ben ik niet echt te spreken daar het een tweedehandsje was. Maar als alles nog nieuw was en goed onderhouden, dan kan je nog heel veel kilometers maken.
Belangrijk:
De XF650 kan wél de volgende problemen hebben:
  • NSU die loskomt (schroefjes in je versnellingsbak)
  • Dichting van de uitgaande as van de versnellingsbak die eruit kan springen
  • 3de versnelling die kan verbrijzelen ofwel geluid maakt

Oplossingen hiervoor zijn:
  • Loctite op de NSU schroefjes doen
  • Dichting borging kopen voor een DR650 en op de XF monteren (Countershaft seal retainer)
  • Op deze laatste kan je je niet voorbereiden, let wel op bij gierend geluid.

Onderhoud
Als een leek in het motorgebeuren is het onderhoud van de XF560 Freewind nog makkelijk te doen. Ik had zelfs geen service manual nodig. Om de 7000km had ik de olie en de filter verwisseld.
Het stellen van de kleppen was ook nog goed te doen (met de nodige handleiding die hier op MF te vinden is), mits je echt alle stappen doorneemt :)
Het is dus erg goedkoop als je het onderhoud zelf doet.

Sportiviteit
Het is zeker geen sportmotor, maar het stuurt wel lekker sportief. De XF is een hoogpoter, maar offroad capabel is hij niet zo. Op de weg met goede bandjes rij je kleine rotondes met 45km/h door zonder te kneedownen. Maar met 35kW kan je ook niet veel "street performance" verwachten van een allroad :)

Toergeschiktheid
Elke dag heen en weer van thuis naar school via de binnenbanen is zeer goed te doen. Op de autosnelweg is dit ook mogelijk, maar dan push je de motor wel. Een mooie snelheid om mee te rijden is 100km/h, daar zit je juist in het midden van de rev range en is het blok ook blij.

Verbruik
Met een verbruik van 5,5L/100km kom ik voor 4 dagen heen en weer rijden wel toe. Dan moet ik op het einde van de schoolweek ongeveer 12-15 liter tanken.
Met een tankinhoud van 18 liter is dit ook wel enorm handig.

Vormgeving
De XF650 is niet echt een oogpijn, maar ook niet een beestje om "wow" van te zeggen. Met de nodige modificaties kan de Freewind er wel jonger en duurder uitzien dan hij is.
Ik vroeg aan enkele van mijn vrienden hoeveel ze dachten dat mijn motor waard was én het jaartal.
Zij zeiden: 5000€ en 2006. Qua styling heeft Suzuki met de ronde vormen wel een geslaagd design gemaakt.
Toen hij origineel stond (en met de originele "Freewind" stickers) leek die wel ouder.

Funfactor
De motor heeft met de pittige 1 cilinder een zeer hoge funfactor. Je kan er (als je erg moedig bent) een wheelie mee trekken, maar dat deed ik niet, omdat ik dat niet durf, en ook niet kan :')
Stoplichtsprintjes zijn vreselijk leuk met een andere uitlaat, en bochtjes sturen gaat ook heel erg lekker.

Laatste rit
Mijn XF650 was aan zijn laatste rit gekomen op donderdag 30 maart. Optrekken ging met horten en storten, en plotseling verloor ik mijn 5de versnelling. De versnellingsbak ratelde enorm luid.
Gelukkig ben ik nog thuis gekomen aan een lage snelheid. In de straat begon dan mijn neutraal en 1ste versnelling ook te ratelen.
Dit is dan het einde geweest van mijn Suzuki XF650 Freewind.
Een paar dagen geleden afgehaald door de sloperij voor 400€(zonder aanbouwdelen :)), dus heb ik van de motor genoten voor 600€.

Positieve eigenschappen

Gemakkelijk onderhoud
Aangenaam rijwielgedeelte
Roest weinig tot niet
Ziet er jonger uit dan hij is
Hoge funfactor (leuke smijt-en stuurfiets)

Negatieve eigenschappen

Redelijk hoog (voor mensen die 1m70 zijn)
De belangrijke problemen die ik had opgesomd in de review
Windgevoelig
Niet voor autosnelweg gebouwd

Beoordelingen

Eén van de één lezers vond deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.