Motor-Forum

Select Forum

GPR Furore Nero (BMW R1200GS adventure) door Bikers_Rider

Geplaatst op donderdag 24 augustus 2017 19:45

GPR Furore Nero (BMW R1200GS adventure)

door Bikers_Rider



Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De BMW R1200GS heeft vanuit de fabriek een behoorlijk stille demper meegekregen. Hoge toeren, hard terugschakelen, wat je er ook mee doet, hij blijft een beetje als een bejaarde stofzuiger met chronische sinusitis klinken. Er is geen mogelijkheid om een dB-killer te verwijderen, dus als je graag wat meer geluid uit je 1200cc boxer motor krijgt, kijk je al eens rond voor een alternatief.
Aangezien de motor standaard al richting 22.000 gaat, was nog eens 1000 voor een (waanzin mooie en kwalitatieve) Akrapovic mij toch nét wat heftig, de zoektocht ging dus voort naar een betaalbaarder alternatief. De Cobra Hypershots kwamen in het vizier, met een kleine 450 was dat al beter voor de geldbuidel maar de Belgische verdeler vertelde me dat ze een beetje 'licht en metalig' klonken, en buiten dat ze mooi ogen hij ze niet zou aanraden. Zelf had hij de BOS Desert Fox, klonk heel goed en had een variabele dB-killer die je met een schroefje gradueel kon instellen. Allemaal goed en wel, maar de BOS was 750+ en dus ook wat te duur voor mijn smaak. "En wat met die GPR's?" vroeg ik. Heel goeie prijs/kwaliteit/sound verhouding, was het antwoord. En voor zo'n 330 kon je niet gezien zijn, dacht ik. Fout gedacht dus.

  • De meegeleverde dB-killer is geëxplodeerd na 5 kilometer: volgens GPR was de aluminium legering te zacht en kon ze de temperatuur niet aan. Mooi werk van de R&D department dus. Het betreft hier de ring die om de killer zit, dewelke het 'buisje' op z'n plek houdt. Doordat dit gesmolten was (en het gesmolten aluminium dus over heel m'n topcase en pinker gesproeid was), is dat buisje in de uitlaat gevallen, waardoor de vlinderklep die open en dicht moet gaan bij bepaalde toerentallen, open geblokkeerd bleef staan.
  • Teruggestuurd naar Italië, bijna 3 maanden weg geweest, teruggekomen met een andere end cap (de rivetten waren uitgeboord door een linkshandige olifant vermoed ik, want een echt propere herstelling kon je het bezwaarlijk noemen). (zie foto) [img]http://imgur.com/zt0C6H6[/img]
[img]http://i.imgur.com/uB3122U.jpg[/img]
  • Een nieuwe dB-killer -gemaakt uit staal- zat na de herstelling gemonteerd op m'n demper. Samen met mijn onderbuurman zo'n 45 minuten zitten wringen uit alle macht om deze er uit te krijgen. De C-ring die de killer in de demper houdt is ook van staal en dus quasi niet dicht te knijpen om hem te verwijderen. De 2 kleine gaatjes waar je je tang in zou moeten duwen zijn zo klein dat je geen grip vindt om kracht te zetten.
  • Nu het echte probleem: de uitlaat staat zò gericht dat je rechter achterpinker smelt. (zie foto's)
[img]http://imgur.com/YmCYCKd[/img]
[img]http://imgur.com/b3sYp9o[/img]
Uiteraard heeft GPR in z'n verkoopvoorwaarden opgenomen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor schade aan je motor door het gebruik van hun producten, maar naar mijn bescheiden mening is dit gewoon een waardeloos product.
*Daarbij lost de zwarte verf ondertussen ook al.

Positieve eigenschappen

Mooie sound
Heel schappelijke prijs
Lekker hard knallen bij terugschakelen en de 'overrun' (loud pipes save lives, zeker als je -zoals ik- dagelijks de Belgische file's trotseert)

Negatieve eigenschappen

Gemaakt uit minderwaardig materiaal.
Niet acceptabele hersteltermijn
[large]Laat pinker smelten[/large]
Maakt de houders van zijkoffers gloeiend heet en roetzwart
[img]http://imgur.com/fagayqD[/img]
[img]http://imgur.com/Saci7ee[/img]
Verf lost

imgur.com/a/qR3dN

Beoordelingen

En van de n lezers vond deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3

sluiten (escape)

Reacties

Kon je beter gaan voor een MIVV uitlaat.
Diep geluid als de akrapovics.
Een van de mooiste dempers op je GS1200.
Niet te duur.
En kwalitatief. Geen GPR rotzooi.
TonySmith47 wijzigde dit bericht op zondag 27 augustus 2017 09:03


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.