yamaha majesty 400

... Gefeliciteerd!...
Dank je ! Je zou er nu nog eens mee moeten rijden, en dan wat verder... :]

De koppeling houdt zich goed, de scooter rijdt echt veel fijner dan ie ooit gedaan heeft. Ik kan er nu ook stapvoets mee rijden; gewoon net boven wandeltempo, zonder geschok of getril, zonder dat de aandrijving steeds wegvalt en zonder lawaai. Hij draait slechts 2000 Rpm (dat is net boven stationair) en de scooter rijdt keurig het bijbehorende lage tempo. Zo wil ik het hebben en zo is ie nu. :)


Maar ik heb toch nog een vraag...
Ik rijd nu al een aantal weken met een knipperende "V-belt" indicatie in het dashboard; de riem verwisselen was niet moeilijk maar die indicatie resetten is me tot op de dag van vandaag nog niet gelukt...

In het boekje staat keurig beschreven hoe de "Oil-change" indicatie moet worden gereset, maar om de "V-belt" indicatie te resetten moet je schijnbaar naar de dealer en dat wil ik nu net niet...
Nu is het uitgebreide digitale handboek onderweg en als ik straks de juiste software gevonden heb kan ik het ZIP bestand hopelijk ook uitpakken; tot het zover is ben ik benieuwd of iemand weet hoe ik die knipper in het dashboard uit krijg.

Haast heeft het niet, hij rijdt er prima om (ja, ja, nu wel...) :)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik heb toch nog een vraag...
Ik rijd nu al een aantal weken met een knipperende "V-belt" indicatie in het dashboard; de riem verwisselen was niet moeilijk maar die indicatie resetten is me tot op de dag van vandaag nog niet gelukt...

Haast heeft het niet, hij rijdt er prima om (ja, ja, nu wel...) :)


V-belt replacement indicator “V-BELT”
This indicator flashes every 20000 km (12500
mi) when the V-belt needs to be replaced. Refer
to
V-belt replacement indicator is possible to reset
by the coupler in the upper rear cover.
1. Turn the key to “ON” and make sure that the
engine stop switch is set to “ON”.
2. Disconnect the V-belt replacement reset coupler
“1” for more than 3 seconds.

full


3. And then, connect the V-belt replacement reset
coupler, the V-belt replacement indicator
will come on for 1.4 seconds. And the V-belt
replacement indicator will go off.
The electrical circuit of the indicator can be
checked according to the following procedure.
1. Turn the key to “ON” and make sure that the
engine stop switch is set to “ ”.
2. If the indicator does not come on, check the
electrical circuit.
Self-diagnosis device
This model is equipped with a self-diagnosis device
for various electrical circuits.
If any of those circuits are defective, the
multi-function display will indicate a two-digit error
code. (e.g., 12, 13, 14)
If the multi-function display indicates such an error
code, note the code number, and then check
the vehicle.
CAUTION:
ECA5RUJ008
If the multifunction display indicates an error
code, the vehicle should be checked as soon
as possible in order to avoid engine damage.
 
Mijn dank is zeer groot ! Dit had ik zelf nooit gevonden....

Hieronder een foto van hoe het er boven dat achterlicht uitziet; de reset van de "V-belt indicator" is niets meer dan een dummystekker met een doorverbinding; haal je die stekker even los dan verbreek je de verbinding en het geheugen wordt gereset.

full


De dummystekker precies midden op de foto.

Verder nog een foto van de veelbesproken snelsluiters... Ik had ze toch los.
Je komt ze overal tegen, o.a. als je die kap er af wilt halen; er zijn verschillende uitvoeringen maar veel modellen werken zoals onderstaand.


full


Voor het openen druk je de centrale stift in, daarna kun je het hele ding er voorzichtig uit peuteren en dat ziet er uit als het linker exemplaar.
Moet de kap er weer op dan moet je de sluiter eerst resetten; de centrale stift duw je terug zodat ie boven de kop uitsteekt, dan ziet het er uit als het rechter exemplaar. Gebruik het dunne ringetje om de fragiele plastic pootjes bij elkaar te houden zodat je de snelsluiter gemakkelijk weer in z'n holletje kunt prikken. Daarna druk je de centrale stift weer vlak met de kop en hij zit weer vast.
 
Laatst bewerkt:
De SW400 heb ik nog hoor, die rijdt prima, niets mis mee.
Neen, dit ging over mijn vorige scooter, de Majesty 400, die na de riemwisseling bij 20.000 km. dezelfde verschijnselen ging vertonen waar Hybride zolang mee getobt heeft. Voor die tijd nergens last van, maar daarna dat irritante getril bij het optrekken en de bekende dip, die nu nadrukkelijker dan voorheen aanwezig was. Dus, mocht ik deze nog steeds hebben gehad, dan zou ik 'm ter reparatie aangeboden hebben bij Hybride, daar kan menig dealer nog wat van leren.
 
Die problemen met de koppeling (ik heb overigens bewondering voor de acties en bevindingen van hybride). Is het niet dat de koppelingsveren versleten zijn? Een paar nieuwe (andere) veren en alles goed schoon (stofvrij) maken levert volgens mij al heel wat op. In het handboek vindt ik niets over vervangen van de veren na bv 20.000 km. Ik heb vorig jaar proefgereden op een 2e hands yp400 en die was ook een stuk minder dan de nieuwe, leek wel of die minder toeren maakte wat kan duiden op te slappe koppelingsveren.

Eigenlijk wel een groot minpunt: standaard aansdrijving van de majesty. De inrijtijd van JCosta zit er op en hij doet het echt super. Rijeigenschappen zijn enorm verbeterd, het is gewoon een andere scooter geworden. Hybride overdrijft absoluut niet in zijn bevindingen. Alleen in de lage toeren loopt het blokje inderdaad nog niet zo soepel, moet gewoon een stuk beter kunnen. Als dat na 20000 km het nog minder wordt zoals de omschreven ervaringen.....
 
Hybride overdrijft absoluut niet in zijn bevindingen. Alleen in de lage toeren loopt het blokje inderdaad nog niet zo soepel, moet gewoon een stuk beter kunnen. Als dat na 20000 km het nog minder wordt zoals de omschreven ervaringen.....

Als de deksel van de transmissie behuizing vlot te demonteren is - zonder allerlei chassis delen te verwijderen -, kun je ook de schoonmaak beurt doen aan de koppeling.

Het stofvrij (residu) maken/houden is een (onbeschreven) reguliere klus, dit hoort zo een beetje bij elke beurt te gebeuren.
 
De SW400 heb ik nog hoor, die rijdt prima, niets mis mee.
Neen, dit ging over mijn vorige scooter, de Majesty 400...
Ik kon me al niet voorstellen dat jouw SW400 weg zou zijn, gezien jouw enthousiaste verhalen. Ik had na een langere afwezigheid even geen tijd om te checken of ik ergens iets gemist had in een van de vele topics van dit actieve forum.

Majesty400 (en natuurlijk SW400) bekijk ik altijd omdat dat toch min of meer een broertje of zusje van de Burgman is.
 
Thanks folks...Wat is er precies aan de hand; kun je omschrijven wat de scooter wel en niet doet bij lage toeren ?

Wat ik merk is dat de scooter van 0 tot 40km/h maximaal circa 5000 toeren maakt, daarna pakt de vario hem op gaat gaat naar max ca 6800 toeren. Dan gaat de scooter ook veel beter optrekken en merk je het voordeel van de JCosta. De standaard koppeling past meer bij de orginele vario.

Ik denk dat de eerste 0-40 km/h bij een hoger toerental de majesty beter optrekt en dat de koppeling beter aansluit op de JCosta. Ik overweeg om zwaardere veren te plaatsen in de koppeling.

Van 0 tot 40km/h is het verschil tussen de Majesty 250 en 400 marginaal.
 
...Ik denk dat de eerste 0-40 km/h bij een hoger toerental de majesty beter optrekt en dat de koppeling beter aansluit op de JCosta. Ik overweeg om zwaardere veren te plaatsen in de koppeling.

Van 0 tot 40km/h is het verschil tussen de Majesty 250 en 400 marginaal....
Je had de koppeling van de mijne moeten monteren...

Ik begrijp dat je een hoger toerental wilt op het moment van aangrijpen omdat dan het koppel hoger is.
Nadeel vind ik dat je dan geen keus meer hebt; je moet altijd veel gas geven anders koppelt ie niet eens. Verder lijkt me dat de aandrijving nog eerder wegvalt als je vaart mindert...
Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen mocht je dit gaan doen.

Bij mijn scooter zitten de originele veren nog in de koppeling en toch gedraagt ie zich een stuk beter.
Wat ik gedaan heb ik de veren uitrekken, de veerconstante is dan wel gelijk gebleven maar de veervoorspanning is minder groot. Deze veervoorspanning zorgt ervoor dat de koppelingsschoenen naar binnen worden getrokken, dit bepaalt het toerental waarbij er evenwicht is tussen de centripetaalkracht en de veerspanning; bij dat toerental zal de koppeling gaan aangrijpen. Althans zo verklaar ik het...
Nu de veren zijn uitgerekt is er minder veervoorspanning en dus een minder hoog toerental nodig om de koppeling te laten aangrijpen..
Met deze nieuwe vario kan dat prima want deze kan wél voor een heel lage overbrenging zorgen zodat de scooter er toch goed mee optrekt.



Vandaag hebben we weer een eind gereden met twee scooters en onderweg ook even een acceleratietest gedaan. Met de nieuwe vario en de aangepaste koppeling is de Majesty dan eindelijk sneller dan de FES...

Misschien had ik het al eens genoemd maar de Majesty is er echt enorm op vooruit gegaan; hij rijdt nu heel soepel, de aandrijving valt niet meer weg in een langzame bocht, langzaam tussen de file door rijden was lastig maar gaat nu uitstekend.
Optrekken vanaf stilstand gaat gewoon soepel, zo snel of bedaard als je wilt; hij kan het allemaal. Optrekken na een langzame bocht gaat net zo soepel, telkens opnieuw. Hij kan heel snel maar blijft beschaafd...
 
Laatst bewerkt:
Ben zojuist terug van de proefrit.
Eerst met een 250c xmax gereden die heel goed beviel.
Daarna met de zwaardere majesty.
Wat me direct opviel is dat de majesty erg schokkerig deed de eerste meters, hetzelfde ook weer tijdens het stoppen. Is dit normaal?
Als ik nu onmiddellijk moest beslissen zou ik zonder twijfelen voor de xmax gaan, maar deze had al flink wat kilometers, nl 20d en moest nog 2 jaar worden.
 
...Ben zojuist terug van de proefrit....
Afgelopen periode heb ik volop geschreven over de schokkerige transmissie in mijn Majesty, dat is blijkbaar een probleem van dat model maar het is wel te verhelpen; ook daarover heb ik uitgebreid geschreven.
Met een goed werkende transmissie voelt ie meteen heel wat lichter aan...

Lees gewoon terug in dit topic, heel veel staat al beschreven.


Maar waarom denk je dat 20.000 Km op een X-max een probleem is ? Volgens mij is dat voor zo'n scooter niet meer dan een peulenschil.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen periode heb ik volop geschreven over de schokkerige transmissie in mijn Majesty, dat is blijkbaar een probleem van dat model maar het is wel te verhelpen; ook daarover heb ik uitgebreid geschreven.
Met een goed werkende transmissie voelt ie meteen heel wat lichter aan...

Lees gewoon terug in dit topic, heel veel staat al beschreven.


Maar waarom denk je dat 20.000 Km op een X-max een probleem is ? Volgens mij is dat voor zo'n scooter niet meer dan een peulenschil.

Ik volg dit topic al een tijdje, maar ik had nooit gedacht dat het schokken zo aanwezig zou zijn.
Het was mijn eerste ritje op zo'n "zwaargewicht", ik rij nu op een 125cc scooter. Het zwaar gevoel zal na verloop van tijd wel wennen denk ik.
 
Hallo Medescooters,

Ik zit er aan te denken om naast mijn topkoffer ook nog zijkoffers te kunnen monteren op mijn scoot, heeft daar al iemand ervaring mee en of het bestaat voor de Majesty?
Heb wel al gezien dat er zadeltassen bestaan maar vind dat eigenlijk niet zo goed en zou mijn tweede keuze zijn mocht het eerste niet lukken.
Blijkbaar bestaat het wel voor de Burgman maar voor de Majesty heb ik nog nergens wat gevonden en volgens de dealer bestaat het niet.

Gr. Jef
 
Hallo Medescooters,

Ik zit er aan te denken om naast mijn topkoffer ook nog zijkoffers te kunnen monteren op mijn scoot, heeft daar al iemand ervaring mee en of het bestaat voor de Majesty?
Heb wel al gezien dat er zadeltassen bestaan maar vind dat eigenlijk niet zo goed en zou mijn tweede keuze zijn mocht het eerste niet lukken.
Blijkbaar bestaat het wel voor de Burgman maar voor de Majesty heb ik nog nergens wat gevonden en volgens de dealer bestaat het niet.

Gr. Jef

¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·-·Halterner Grossroller Freunde¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·-·
op grossroller links boven klikken, naar majesty 400 gaan
naar beneden scrollen... kan wel een deel zelfbouw zijn
grtz
tom
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Tom,

Is wel interessante site daar, verder lijkt het mij wel enigszins op zelfbouw.
Ondertussen vond ik deze van Givi
Gr. Jef

Heb inmiddels Givi-dealer aangeschreven, blijkt dus dat er voor de Majesty 400 geen zijkofferset bestaat.
Ik zal dus aangewezen zijn op zadeltassen, is eigenlijk wel niet zo'n probleem omdat ik deze toch alleen maar zou gebruiken om te reizen doch ben eigenlijk meer voorstander van koffers. Helaas.. '(
 
Heb inmiddels Givi-dealer aangeschreven, blijkt dus dat er voor de Majesty 400 geen zijkofferset bestaat.
Ik zal dus aangewezen zijn op zadeltassen, is eigenlijk wel niet zo'n probleem omdat ik deze toch alleen maar zou gebruiken om te reizen doch ben eigenlijk meer voorstander van koffers. Helaas.. '(

mail dan eens naar die duitse site... koffers is toch altijd iets veiliger qua diefstalpreventie (is ook relatief) maar ook moest je een schuiver maken, dan heb je ofwel het rek ofwel de koffers die een groot deel van de schade absorberen voor je scoot of jezelf.
zadeltassen zijn ook een waardige oplossing... maar heb je ook al eens gezien naar de tunneltas van givi... kan ook een oplossing bieden
GIVI XT444 Universele softcase voor
dit in combinatie met de zadelruimte en topkoffer, zit je toch al boven de 100liter aan bagageruimte.

hoe bevalt de scoot je ondertss?
grtz
tom
 
Voordeel van zadeltassen is wel dat je ze zo meeneemt en niet steeds je spullen eruit hoeft te halen.

Nadeel van zadeltassen is wel weer dat je zo de tassen mee kunt nemen zul je iets moeten vinden om ze "vast" te zetten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan