Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Argh, een snelle google leert me dat ik bij een cb900 een speciale valve lift tool nodig heb en shims om uberhaupt iets te kunnen stellen ?! Heeft iemand een digitale Peters of Haynes workshop manual voor me te downloaden toevallig ? Wordt nu toch wel handig als ik er verder in moet/ga duiken. En ik zal zo ook maar eens een eigen topic aanmaken voordat ik deze verder vervuil, maar ik gok(te) ff dat hier de meeste kennis zat.

ps. heb de search + google reeds gebruikt maar de links die ik zover kan vinden zijn dood in de verschillende topics, meestal wordt het met een pb-tje opgelost, dus als er iemand is die me uit de brand kan helpen met een pdf; het wordt gewaardeerd, ik wil deze Bol weer op de weg hebben !

Sander
 
je weet wel dat de kleppendekselpakking van rubber is? :P

@nonserviam
Ehm, ja ( hoezo ?) Hij lijkt me van rubber om het verwijderen makkelijk te makken als je je kleppen wilt stellen, maar de vorige eigenaar heeft deze dus helemaal rondom volgekliederd met vloeibare pakking ( wellicht omdat ie verteerd/gescheurd is; who knows ? )
 
@nonserviam
Ehm, ja ( hoezo ?) Hij lijkt me van rubber om het verwijderen makkelijk te makken als je je kleppen wilt stellen, maar de vorige eigenaar heeft deze dus helemaal rondom volgekliederd met vloeibare pakking ( wellicht omdat ie verteerd/gescheurd is; who knows ? )


Of om de pakking tijdens monteren op zijn plek te houden.....
 
Mooie bol trouwens, jammer van dat afgezaagde achterspatbord....

Wat is de kmstand trouwens?

Meet de compressie eens, dan weet je of je een lekkende klep kunt uitsluiten. Als ie inderdaad lopend weggezet, is een klep die niet ver genoeg opengaat niet waarschijnlijk.

Dat ie in de uitlaat naploft wil niet zeggen dat ie genoeg benzine krijgt. Hij kan wel veel te arm staan op die cilinder. Als er dan iedere keer een klein beetje benzinedamp onverbrand in de uitlaat komt, blijft dat daar hangen totdat er genoeg verzameld is om te ontbranden.

Ik gok dus op een te arm mengsel voor die cilinder, veroorzaakt door vuil of slechte afstelling van die carb, niet synchroon, etc.
 
Heeft iemand een digitale Peters of Haynes workshop manual voor me te downloaden toevallig ?

Sander~[/quote]


Bekijk je e-mail maar :W
 
Voor een pakking even boldorcenter.nl informeren of van lunteren hier op het forum.
Is gewoon los te krijgen en niet voor de hoofdprijs.
 
@ Raywi Bedankt man ! Ik heb hem net gedownload. Ik zie wel dat die manual voor de cb900 C(ustom) is, maar ik neem aan dat die afgezien van de tank en het plastic hetzelfde is als de f2 ?! Dwz afstellingen, blok e.d. ?!

@madurarider Bedankt ga d'r vanaaf mee aan de slag en kreeg ook nog een andere tip via de pb. Valt idd nog te doen qua prijs.

@Bol d'or Albert
De foto is niet de mijne, maar hij lijkt er veel op. Km stand is 80.0000 en nog wat. Verkopers zeggen nog al eens wat heh, dus ik vertrouw niet blind op dat 'lopend weggezet'. Misschien liep ie toen al op 3 cilinders, en dan heeft de vorig eigenaar nog niks gelogen als ie zegt lopend weggezet ;-) Maar ik zal dat mengsel zeker nog eens checken !

Wie heeft zijn kleppen al eens gesteld ( is die speciale valve tool ook echt nodig of is er een DYI oplossing, en die shims zijn gewoon bij een gemiddelde motorzaak te krijgen ? )
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft zijn kleppen al eens gesteld ( is die speciale valve tool ook echt nodig of is er een DYI oplossing, en die shims zijn gewoon bij een gemiddelde motorzaak te krijgen ? )


Die tool heb je echt nodig, je kunt hem natuurlijk ook zelf maken, en voor die shims kun je ook contact opnemen met Wout van Veldhuizen, vanveld apestaart hetnet punt nl, of bij www.boldorcenter.nl
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet kun je ook naar een ford dealer gaan om de benodigde shims te halen.
Moeten de zelfde maat zijn alleen een stuk goedkoper.
Maar dit haal ik ergens achter uit mijn geheugen en dat is knap wazig dus.
Maw ik kan het ook fout hebben natuurlijk maar er zijn vast anderen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

De eerst keer klepstellen moet voor mij nog komen, het enige wat ik aan stellen doe is uitstellen maar ik zal er toch binnekort wel aan moeten geloven.
Of in ieder geval checken.

Wat ik ervan begreep is dat de speling vanaf fabriek al niet echt lekker was omdat er vanuit gegaan werd dat dit met de eerste beurt werd gedaan.
Nou is de vraag natuurlijk of dit ook is gedaan?
Maar ook dit weet ik niet zeker en heb ik meen ik eens ergens gelezen.
 
Het is niet te geloven, en ik werd er ff helemaal gek ervan, maar nadat ik mijn complete carbs etc heb gereviseerd en mijn klepdeksel gelicht, mijn hele draadboom en de bobines, alternator, bougiekappen etc. heb doorgemeten ben ik er net achter gekomen dat 1 van mijn spiksplinternieuwe (!) bougies er mee stopt ( of in ieder geval heel onbetrouwbaar wordt) als ie warm wordt en in de cilinder zit.... als ie koud is/buiten de cilinder zit werkt ie gewoon perfect..... Dit was dus de oorzaak van alle ellende |(

Nadat ik dit ontdekte en mijn nieuwe bougie verving voor een oude ( had ff geen nieuwe meer bij de hand ) start mijn bolletje meteen ( zelfs zonder de choke ) en na wat gefiedel met de stationair schroef en het bijstellen van de distributiekettingen loopt hij zo goed als perfect stationair (synchroon moet nog) en... trekt heeeeerlijk :]

Ik heb zo'n twijfel bougie zelf nog nooit meegemaakt in 15 jaar sleutelen maar... zo zie je maar weer; ongeluk schuilt soms in een klein hoekje ! Omdat de bougies zo'n beetje het enige onderdeel waren dat niet 30 jaar oud is, en leken te werken, ging ik er te makkelijk van uit dat het de oude onderdelen waren die defect zouden zijn :X .

Om het te vieren een fotootje ! Kan ik nu lekker een beetje 5 jaar schoonmaken/klein onderhoud gaan inhalen ( wilde hem eerst lopend hebben) En mijn koplamp erop gaan zetten ( ik heb de kuip eraf gehaald; kan ik de lamp daaruit eigenlijk zo los halen en over zetten ? )

full
 
Laatst bewerkt:
...ja, koplamp kun je gewoon blijven gebruiken...


Niet dus, de koplamp in je kuip heeft een andere bevestiging dan een koplamp zonder kuip. En de kuip-koplamp heeft geen chromen rand aan de zijkant. En als je het origineel wilt hebben heb je zelfs een dashboard-framepje met koplamporen nodig.

Maar geen zorg, losse koplampen zijn er zat, en dat framepje is er ook nog wel.
 
Hoi Bol d'or Albert,

bedankt voor de reply, want ik had voor mijn vraag al wat zitten kijken en dat was nl precies de reden voor mijn vraag !

Dus... als iemand nog zo'n orgineel frame-pje ( hoe ziet dat er eigenlijk uit :? ) met lamp heeft liggen hoor ik het graag !
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand wat de maat van de originele sproeiers zijn van een CB750F?

Heeft iemand die nog liggen? Ik heb er momenteel een sportluchtfilter opzitten maar zou die graag vervangen naar de originele luchtfilter
 
Hoi Bol d'or Albert,

bedankt voor de reply, want ik had voor mijn vraag al wat zitten kijken en dat was nl precies de reden voor mijn vraag !

Dus... als iemand nog zo'n orgineel frame-pje ( hoe ziet dat er eigenlijk uit :? ) met lamp heeft liggen hoor ik het graag !

Heb denk ik nog wel een framepje, alleen geen koplamp meer.
Misschien heb je er wat aan?
 
Weet iemand wat de maat van de originele sproeiers zijn van een CB750F?

Heeft iemand die nog liggen? Ik heb er momenteel een sportluchtfilter opzitten maar zou die graag vervangen naar de originele luchtfilter
Geen idee... Maar in een wpb zou het moeten staan toch? Effe zoeken... En die sproeiers kun je bij elke motorzaak kopen voor 2,50 per stuk. Misschien 3,50 ivm inflatie... Ori luchtfilter is duurder :/
 
Laatst bewerkt:
Geen idee... Maar in een wpb zou het moeten staan toch? Effe zoeken... En die sproeiers kun je bij elke motorzaak kopen voor 2,50 per stuk. Misschien 3,50 ivm inflatie... Ori luchtfilter is duurder :/

Maar die heb ik al meer dan een jaar liggen :)

Ik had geen idee dat die zo weinig kostten, dan haal ik ze wel bij de motorzaak, thanks :)

Ik heb overigens nog altijd een probleem met het starten. De motor loopt ongelooflijk soepel en als een zonnetje, maar soms wilt hij niet starten. Ik dacht aanvankelijk dat het aan een te zwakke batterij lag, maar dat is niet het geval.

Soms start hij dus zonder problemen, maar soms (meestal nadat ik er die dag al mee gereden heb) doet hij helemaal niets bij het drukken op de startknop. Als ik dan even wacht, en na bv 5 of 10 minuten of een kwartier later nog eens probeer, doet ie het weer wel...

Bizar dus. De startrelais heb ik met men zwager volledig getest en uitgemeten, die is OK. De batterij is enkele maanden uit, die is OK. Volgens mij ligt het dus aan de startmotor of aan een slecht contact van de startknop. Wat denken jullie?

Is de startknop wat makkelijk te demonteren?
 
Mijn vrouw heeft hetzelfde meegemaakt. Tegenwoordig trekt ze tijdens het starten de koppeling altijd in. Volgens mij zat het toen in de diode of de koppelingsschakelaar.

Startknop kun je er vrij eenvoudig uitpielen. Het is eenvoudiger om eerst de bedrading te controleren op je startrelais in de Ohmstand. Als dit goed is ga je verder.
Bedrading bij de schakelaar bij de koppeling doorverbinden en weer controleren. Ook de diode controleren.
full
 
Maar die heb ik al meer dan een jaar liggen :)

Ik had geen idee dat die zo weinig kostten, dan haal ik ze wel bij de motorzaak, thanks :)

Ik heb overigens nog altijd een probleem met het starten. De motor loopt ongelooflijk soepel en als een zonnetje, maar soms wilt hij niet starten. Ik dacht aanvankelijk dat het aan een te zwakke batterij lag, maar dat is niet het geval.

Soms start hij dus zonder problemen, maar soms (meestal nadat ik er die dag al mee gereden heb) doet hij helemaal niets bij het drukken op de startknop. Als ik dan even wacht, en na bv 5 of 10 minuten of een kwartier later nog eens probeer, doet ie het weer wel...

Bizar dus. De startrelais heb ik met men zwager volledig getest en uitgemeten, die is OK. De batterij is enkele maanden uit, die is OK. Volgens mij ligt het dus aan de startmotor of aan een slecht contact van de startknop. Wat denken jullie?

Is de startknop wat makkelijk te demonteren?

Bij mij was het toen ik dat had !!de aansluitingen van het startrelais waar de dikke draden aan zitten,uit elkaar gefrobeld. de koperen plaatjes waren gecorrodeerd !!.die heb ik gelijk gevijld. nu doet hij het weer als een nieuwe. :Y
 
@ LinKing

Ik zou idd eerst je contacten overal checken op corrosie en anders is je startmotor eruit halen niet onverstandig. Kan goed zijn dat het de eerste keer is dat ie open wordt gemaakt in 30 jaar). Deze kun je daarna 'delen' ( simpel; 3 delen zitten met twee lange bouten opgespannen ). Dan eerst checken of je koolborstels niet versleten zijn ( ik dacht min 7 mm (check WP ff).

Ja/ of bijna ? -> meteen vervangen ( kost bijna niks, hoeft ie voorlopig niet meer uit elkaar)

Daarna met de compressor alle drie de delen goed schoon/door blazen ( van je af ( er komt nogal wat grafiet-stof uit en da's erg besmettelijk zwart spul ;-) ) en dan ff met een doek met thinner je kopervlakken goed schoonmaken ( waar je koolborstels over draaien ). Ook de lagers van je startmotor goed schoonmaken ( niet met compressor maar met een doek ) Daarna beetje kogellagervet om/op de lagers.

Dit deed bij mij wonderen voor de startmotor die het voorheen soms wel deed en soms heel traag of niet op gang kwam. Gaat altijd een speer nu; als nieuw !

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Het wordt steeds erger... dus ik vrees dat ik weer een beroep zal moeten doen op jullie verzamelde kennis, als het mag.

Olietemperatuurmeter
Maar eerst een kleine update over de olietemperatuurmeter (zie hier). Ik heb de draden bij het metertje ook gemeten, twee zijn (bijna) nul dus massa, er komt 1x de boordspanning binnen dus dat zal het lampje zijn, en 1x de ongeveer 4.5V van de sensor. Dat lijkt dus allemaal goed... Maar kent niemand het soort metertje? Heeft ie veel meer volt nodig en is dus het sensortje stuk, of zijn deze spanningen goed en is het metertje stuk?

Accu/laadsysteem
Maar het wordt dus nog erger. De accu wordt niet bijgeladen onder het rijden. Ik heb alles gemeten wat ik kon bedenken, dus hier komen ze:
Nadat ik met lege accu was komen te staan (en geholpen werd door een hele lieve
meneer die uit een (geloof ik) Deauville een setje startkabels trok, hulde! *O*) de accu weer geheel opgeladen mbv een acculader. Toen gemeten:
- accuspanning motor uit: ietsje onder 12V
- accuspanning motor aan: zelfde, of een halve volt lager omdat de verlichting etc dan aan staan.
Warme/koude motor en veel/weinig toeren maakt voor deze spanningen niets uit.
De accu bijgevuld met demiwater, ook al stond het nog niet beneden peil, maar ook dat mocht niet baten.

De koolborstels van de dynamo zijn goed:
rotorstator.jpg

Of die rotor en stator goed zijn kon ik niet zeggen, ik heb daar geen verstand van... Is op die foto's verder iets te zien?
rotor.jpg


De draadbundel die vanaf de dynamo komt doorgemeten, omdat dat van een online gevonden werkplaatshandboek moest:
Wit-Zwart, met de stekker vast: 8 tot 9 volt (zou volgens het boek hetzelfde moeten zijn als de accuspanning, wat nu?)
Geel-geel, na het lostrekken van de stekker: 0.2 volt (AC). Moet volgens het boek 8V zijn.

Na een lekker rondje rijden (hij moest toch warm worden... :)) was de accu nauwelijks nog vol genoeg om m mee te starten. Gedurende de hele rit gaf het ingebouwde voltmetertje zo'n 11V aan. :(

Volgens het boek is de stator stuk, want er staat niet 8V over de gele draden. En er is iets mis met de bedrading, want over wit/zwart staat geen 12/14 volt. Daar vind ik het dus een raar verhaal worden, want voorzover ik weet gaan draden niet spontaan kapot van een paar jaar stilliggen, en van een dynamo kan ik het me ook niet voorstellen.

Dus zou het eigenlijk niet stiekem kunnen zijn dat ik die accu heb gesloopt door 'm als een van mijn eerste acties geheel te ontladen door de verlichting aan te laten staan? Of kan dat niet? Of herkent iemand de symptomen, en is het iets anders?

Edit:
Ben nog even teruggegaan en heb de weerstanden tussen de draden v/d stator gemeten: 0 ohm tussen alle gele (goed), geen verbinding tussen de gele en de witte/zwarte (goed), maar tussen de witte en de zwarte 1 à 2 ohm (motor was wel al afgekoeld inmiddels, weet niet of dat uitmaakt). Toch de stator?
 
Laatst bewerkt:
Meet de weerstand over de rotorbanen, deze moet rond 4.5 Ohm liggen.

--- Edit: geel naar geel onderling hoort laagohmig te zijn : +/- 0.5 ohm. Daar moet je een goede meter voor hebben om dat te kunnen meten. Als deze echt 0 is dan zou de stator inderdaad kapot (sluiting) kunnen zijn. ---
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan