Tik in voorvork + beste manier voork in de lucht

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hallo iedereen,

Ik heb 2 vraagjes.

1.

Het is nu een jaar geleden dat ik m'n motor bij de dealer heb gekocht. (Hornet 600 2000)
Het viel me al snel op dat er een licht tikje in de voorvork zat bij het snel in/uit veren.
Geen probleem voor een 12 jaar oude motor.

Alleen nu een jaar laten is de tik erger/voelbaar geworden en de motor hangt niet lekker in bochten meer als je een klein kuiltje tegenkomt of iets wat daar op lijkt. (zelfs een dwarsliggen dikke witte streep) Alsof je speling ergens hebt zitten.

Dus!
M'n dealer heeft m'n voorvork gereviseerd. Hij heeft alle glijbussen/lagers/keeringen/zuigerveren enz. vervangen (+ dikker olie omdat ik dat wilde)
En dit alles voor de inkoopprijs en zonder montage. Voor € 90,- was ik klaar!

Het jammere is dat ik de motor net heb opgehaald, en bijna precies dezelfde tik heeft!
Maar hij rijd al een stuk beter/stabieler! Volgens m'n dealer had ik speling in m'n voorpoten.
Volgens mijn dealer is het een nieuwigheid tik en gaat met een weekje weg.
Dit geloof ik voor geen meter natuurlijk!

Ik vroeg: Wat nou als de tik met een weekje niet weg is? Hij antwoord: Dan zorg ik ervoor dat ik alles kosteloos opnieuw doe en zorg dat de tik weg is.

Zowizo vind ik dat super van hem! Maar ik denk dat het niet meer dat het aan m'n binnenpoten licht.

Daarom (vraag 2) wil ik het zelf bekijken/testen en ook gelijk kijken of ik niks aan m'n balhoofd kan vinden. (ik kan zelf ook een motor uit elkaar halen enz.)

HOE krijg ik in hemelsnaam de voorkant van m'n motor in de lucht zonder middenbok of bierkratje?
Onder m'n blok heb ik een uitlaat lopen, en als ik die eraf zou halen heb ik "ijspegels" onder m'n blok hangen? Daar kan ik geen bierkratje of iets anders onder gooien?

Pegels:

pegels.png


Of zou ik echt 2 schommelhaken in m'n plafond moeten monteren en m'n motor aan een ketting moeten ophangen?

Iemand tips en trucs?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Zijn je balhoofdlagers niet gewoon helemaal op?

Voordat je fanatiek aan de slag gaat;

Een paar stoeptegels of een kratje bier kan je prima gebruiken om je motor op de uitlaatbochten te laten rusten, deze zijn sterk zat. Even met 2 man zijn, eentje knijpt de voorrem in en schuift het kratje eronder terwijl # 2 de motor aan het voorwiel optilt.

Als de voorzijde eenmaal onbelast is, draai je stuur héééél langzaam, en voel of er geen knik in de lagering zit ter hoogte van de rechtuitstand van het stuur. Ik durf er haast geld op te zetten eigenlijk...
 
Ik begin langzaam te denken dat het m'n balhoofdlagers zou kunnen zijn ja.
De klik voel je en hoor je door de hele voorvork!
Maargoed, dan kan het alsnog de balhoofd zijn.

Maar kan ik echt bijna 200kg op die uitlaten laten rusten???
( m'n dealer zei het ook ooit inderdaad)
Lijkt me zo slecht joh!
 
Laatst bewerkt:
Uitlaat moet het het inderdaad prima kunnen hebben, als je er zelf weinig vertrouwen in hebt kan je altijd gewoon even een klosje hout of een keg of deurstopper tussen de uitlaat en het blok in tikken zodat de uitlaat de kracht doorgeeft aan het blok.

Maargoed, uitlaat is écht wel stevig hoor, ze maken ook rolkooien van buis ;)

Voornaamste is dat ie aan de achterkant goed vast zit.
 
Laatst bewerkt:
Wat dom dat hij niet gelijk die balhoofdlagers heeft vervangen, nu kan de zooi er weer af... dubbel werk.
Dat tikje bij in en uit veren (gewoon als je stilstaat, motor uizetten) kan inderdaad een verrot balhoofd zijn, heb het ook gehad met zelde klachten toen ik mijn Firestorm kocht!
 
Wat dom dat hij niet gelijk die balhoofdlagers heeft vervangen, nu kan de zooi er weer af... dubbel werk.
Dat tikje bij in en uit veren (gewoon als je stilstaat, motor uizetten) kan inderdaad een verrot balhoofd zijn, heb het ook gehad met zelde klachten toen ik mijn Firestorm kocht!
heb je al wel gevoeld of het de balhoofdlagers zijn voordat je die aannames ging maken?
 
heb je al wel gevoeld of het de balhoofdlagers zijn voordat je die aannames ging maken?

Ja, de dealer en ik hebben geconstateerd dat het de balhoofd niet zou zijn.
Je voelt namlijk totaal geen speling tussen het balhoofd en kroonplaat.

Misschien is het zo dat je het niet kan voelen met de hand?
 
Laatst bewerkt:

ziet er goed uit bas!

je was me net voor met het kopen van deze stand, ik had deze graag gekocht voor mijn fireblade ;)

ps. de ex cbr600f van je broer staat hier ook nog steeds, deze is inmiddels van mijn vriendin die op dit moment druk bezig is met haar rijlessen!

ontopic: ik zet mijn motor altijd op de paddockstand achter en takel de voorkant van de motor als ik iets aan de motor moet doen waar ik de paddockstand voor de voorkant niet bij kan gebruiken (zo eentje die je onder je voorpoten zet)
 
Ja, de dealer en ik hebben geconstateerd dat het de balhoofd niet zou zijn.
Je voelt namlijk totaal geen speling tussen het balhoofd en kronkplaat.

Misschien is het zo dat je het niet kan voelen met de hand?


En je hebt alleen speling gecontroleerd?

Ik heb 1 keer meegemaakt dat er speling in een balhoofd zat, maar die klant had ik dan ook 10.000km eerder gemeld dat er een dood punt in de lagering zat. Neem aan dat je dat ook hebt gecontroleerd?
 
En je hebt alleen speling gecontroleerd?

Ik heb 1 keer meegemaakt dat er speling in een balhoofd zat, maar die klant had ik dan ook 10.000km eerder gemeld dat er een dood punt in de lagering zat. Neem aan dat je dat ook hebt gecontroleerd?


Nee, eigenlijk niet op die manier. Toch maar even bier kratje proberen dan maar?
 
Je kan je voorwiel prima los van de grond krijgen door de motor naar een kant laten hellen en die over de zijstandaard te tillen.
Geen middenbok of paddockstand voor nodig. :N

Rij bij twijfel even langs Hyperpro Alphen, die doet dat balhoofd zo gratis voor je checken in een minuut. :P

En dikkere olie in je voorvork.. omdat jij dat wilde.. maar is dikker ook daadwerkelijk beter..
Misschien was je beter geholpen met een ander veren pakket. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoooo, misschien leuk voor jullie om te weten..

Er is weer wat gebeurd in die paar weken tijd...

Ik heb de motor uiteindelijk weer terug gebracht omdat de "nieuwheidstik" niet wegging.

Hij is er de hele avond mee zoet geweest, heeft de vork 3 keer in-en-uitelkaar gezet, alles opnieuw goed vast gezet, alles goed bekeken, opgemeten, maar helaas bleef de tik erin zitten.

Uiteindelijk wist hij het ook niet meer en heeft de binnenpoten voor de grap omgewisseld...
En ja hoor! de tik was verdwenen!!
Ik heb 2 dagen super lekker gereden!
Zelfs m'n meisje die achterop zat zei: Je maakt je bochten met meer vertrouwen!

Helaas nu 500 km later is de tik weer terug aan het komen '(

Dus weer terug naar dealer, alles gevoeld, bekeken, waarna hij zegt:
Ik heb nog een Hornet staan... we wisselen de vorken gewoon om!
En de andere Hornet verkoopt hij gewoon zonder waardevermindering omdat een ander er geen last van zou hebben. Omdat ik iets preciezer er in ben.

Misschien zit het wel tussen m'n oren dat ik minder lekkerder rij omdat ik een tik voel?

Maargoed, volgende week word het gedaan, dan horen jullie wel van me!

P.s.! Ik heb een houten kistje onder m'n uitlaten geschoven om m'n achterwiel omhoog te krijgen... Werkt echt super!!!
Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme opmerking hoor, maar zit er niet gewoon te veel speling in de (zwevende) remschijf? Ik dacht ook een tik te hebben maar bij mij was het gewoon de remschijf die heen en weer tikte door de speling :(.
Gewoon remschijf met de hand pakken en kijken of er speling in zit door hem te bewegen (in bijv de draairichting ;).
 
Nou bizar zeg.. die tik heb ik dus ook. Sinds een heel lange tijd al. Hij doet het alleen als ik met redelijke snelheid over een verkeersdrempel rij of door een kuil. Ik dacht eerst dat ik de kabelboom voorin misschien niet goed had weggelegd en die tegen de voorkuip kwam, maar dat lijkt me sterk , daar is de tik te luid voor. Mijn balhoofdlagers lijken in orde te zijn (getest met motor op middenbok, stuur naar links en rechts laten 'vallen' , en tegen een muurtje aan met voorwiel en dan duwen).
Ik ben ook een beetje ten einde raad met de tik. Ik moet toch de hele boel uit elkaar halen voor de montage van nieuwe voorveren en nieuwe balhoofldagers, maar als er nog iemand is die ervaring heeft met die TIK die Mess beschrijft, kan ik misschien nog gericht naar iets anders kijken nu ie toch uit elkaar ligt.
Je bent dus niet de enige , Mess.
 
Misschien een domme opmerking hoor, maar zit er niet gewoon te veel speling in de (zwevende) remschijf? Ik dacht ook een tik te hebben maar bij mij was het gewoon de remschijf die heen en weer tikte door de speling :(.
Gewoon remschijf met de hand pakken en kijken of er speling in zit door hem te bewegen (in bijv de draairichting ;).


Nee dat is het helaas niet ;)
 
Nou bizar zeg.. die tik heb ik dus ook. Sinds een heel lange tijd al. Hij doet het alleen als ik met redelijke snelheid over een verkeersdrempel rij of door een kuil. Ik dacht eerst dat ik de kabelboom voorin misschien niet goed had weggelegd en die tegen de voorkuip kwam, maar dat lijkt me sterk , daar is de tik te luid voor. Mijn balhoofdlagers lijken in orde te zijn (getest met motor op middenbok, stuur naar links en rechts laten 'vallen' , en tegen een muurtje aan met voorwiel en dan duwen).
Ik ben ook een beetje ten einde raad met de tik. Ik moet toch de hele boel uit elkaar halen voor de montage van nieuwe voorveren en nieuwe balhoofldagers, maar als er nog iemand is die ervaring heeft met die TIK die Mess beschrijft, kan ik misschien nog gericht naar iets anders kijken nu ie toch uit elkaar ligt.
Je bent dus niet de enige , Mess.

Als ik alleen een tik gehoord zou hebben, zou ik me er bij neer kunnen leggen.
Maar dit is een voelbare tik.

Voel je jou tik ook? of alleen horen
 
Nee bij mij is het echt alleen horen. Maar dat zou ook kunnen komen omdat mijn motor veel zwaarder is en een vrij soepele HMAS voorvork heeft.
Hij kan ook genoeg in en uitveren, dus het is ook niet zo dat ie meteen tegen zijn aanslag aanzit.
 
Laatst bewerkt:
Het is gebeurd hoor,

Ik heb een nieuw/tweedehandse voorvork gekregen en hij rijd super!
Echt super!!

Helaas heb ik er wel wat uiterlijk voor in moet leveren.
De ouwe eigenaar had er van die RVS beschermplaatjes op zitten:

foto.aspx


Die vind ik OER lelijk en heb ze d'r af gepulkt.
Helaas blijft er het volgende over:

voorvork.jpg


En aan de andere kant nog erger...

Iemand tips? Of moet ik ze opnieuw (laten) spuiten / poedercoaten als ik dit weer mooi wil hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan