Ontstekingsvolgorde

Taglioni

MF'er
20 mei 2010
200
0
Hej ik vroeg me iets af. Als ik het goed heb is de onstekingsvolgorde bij een 4-clinder motor vaak 1-2-4-3. Maar bij een automotor is het vaak 1-3-4-2.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit zo is? :)
 
Hej ik vroeg me iets af. Als ik het goed heb is de onstekingsvolgorde bij een 4-clinder motor vaak 1-2-4-3. Maar bij een automotor is het vaak 1-3-4-2.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit zo is? :)

Dat heeft te maken met de belasting volgorde van je krukas, meer als dat is meestal niet nodig om te weten bij eenvoudige kennis van motoren...
Trouwens, de volgorde is gelijk, je moet alleen even goed door de cijfertjes kijken..
Draai de volgorde maar eens om en begin op een ander punt 1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-4-2
 
zou je toch een beetje meer uitleg kunnen geven zonder het meteen een verhaal van formaat te maken?
ik ben vast niet de enige, maar dit is reuze interesant!
heb hier nooit over nagedacht maar ik ben nieuwsgierig geworden
 
Dat heeft te maken met de belasting volgorde van je krukas, meer als dat is meestal niet nodig om te weten bij eenvoudige kennis van motoren...
Trouwens, de volgorde is gelijk, je moet alleen even goed door de cijfertjes kijken..
Draai de volgorde maar eens om en begin op een ander punt 1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-4-2

ik zie het al, de krukas draait de verkeerde kant op :+
 
Dat heeft te maken met de belasting volgorde van je krukas, meer als dat is meestal niet nodig om te weten bij eenvoudige kennis van motoren...
Trouwens, de volgorde is gelijk, je moet alleen even goed door de cijfertjes kijken..
Draai de volgorde maar eens om en begin op een ander punt 1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-4-2

Dus het is een kwestie van nummering? Hoe zit het met automotoren die over dwars geplaatst zijn (vglbaar met een motor), wordt dan de linker cilinder ook als 1 aangeduid? En is de volgorde dan nog steeds 1-3-4-2?
 
Dus het is een kwestie van nummering? Hoe zit het met automotoren die over dwars geplaatst zijn (vglbaar met een motor), wordt dan de linker cilinder ook als 1 aangeduid? En is de volgorde dan nog steeds 1-3-4-2?

Nou zó makkelijk is het nu ook weer niet dat het alleen een kwestie van nummeren is... , de fabrikant bepaald aan welke zijde cyl. #1 ligt, meestal is dit links of de voorste cylinder, maar daar mag nooit klakkeloos vanuit worden gegaan :N
Als de blokken nu dwars of in de lengterichting geplaatst zijn, dat maakt hier niets uit.
 
Nou zó makkelijk is het nu ook weer niet dat het alleen een kwestie van nummeren is... , de fabrikant bepaald aan welke zijde cyl. #1 ligt, meestal is dit links of de voorste cylinder, maar daar mag nooit klakkeloos vanuit worden gegaan :N
Als de blokken nu dwars of in de lengterichting geplaatst zijn, dat maakt hier niets uit.

Ik zie "de voorkant" meestal als die zijde waar de distributie zit.
(bij auto's)

1-3-4-2 is de meest algemene onstekingsvolgorde, met als uitzondering 1-2-4-3 voor oudere (engelse) motorblokken.
 
Hej ik vroeg me iets af. Als ik het goed heb is de onstekingsvolgorde bij een 4-clinder motor vaak 1-2-4-3. Maar bij een automotor is het vaak 1-3-4-2.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit zo is? :)

Je kan m ook zo instellen dat alle 4 tegelijkertijd ontsteken.
Dikke shit jonguh, lekkere knallen uit die open-pijp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan