K75 Deel 2: ze blijven rijden

Bij een K75 is de koplamp NIET voorzien van een zekering. Als je ergens in dat circuit een kortsluiting krijgt fikt je kabelboom vanaf je rechterhandvat af op. In mijn geval tot in de zekeringenkast.

Daarnaast ben ik bezig met mijn tweede versnellingsbak, derde cardanklok, derde koppeling etc.

Als het enige troost is, je bent niet alleen. ;)

:? :? :? :?

De K75 zit nog gekker in elkaar dan ik al dacht. Zitten er 7 zekeringen in waar normale motorfietsen uit die periode er slechts een of twee hadden maar de koplamp is niet gezekerd....
Misschien zit in dat circuit af en toe sluiting, er hoeft maar een draad klem te zitten en het is al bingo.


En ik weet dat de bak en cardan minder goed van kwaliteit is. Die hebben iedere 60.000 onderhoud nodig: De bak en cardan verse olie en de "splines" nieuw staburag's vet. Onderhoud waarvan ik verwacht dat een BWMspecialist dat wel uitvoert.
 
:? :? :? :?

De K75 zit nog gekker in elkaar dan ik al dacht. Zitten er 7 zekeringen in waar normale motorfietsen uit die periode er slechts een of twee hadden maar de koplamp is niet gezekerd....
Misschien zit in dat circuit af en toe sluiting, er hoeft maar een draad klem te zitten en het is al bingo.
:^
En ik weet dat de bak en cardan minder goed van kwaliteit is. Die hebben iedere 60.000 onderhoud nodig: De bak en cardan verse olie en de "splines" nieuw staburag's vet. Onderhoud waarvan ik verwacht dat een BWMspecialist dat wel uitvoert.
 
Nou bedankt Teevee :} nu weet ik dus waar de kabelbrand vandaan is gekomen. :Y
Want 1 v/d klusjes die ze zouden doen tijdens de 1e reparatie was het preventief vervangen van de ) door hun geïnstalleerde Xenon lamp (4 jaar geleden).
Danny :W :W
 
Ja, als je wilt weten wat er kapot kan aan een k75 moet je bij teevee zijn!
(En goldwing ellende kan ie je ook van alles over vertellen......)
;-)
 
Ja, als je wilt weten wat er kapot kan aan een k75 moet je bij teevee zijn!
(En goldwing ellende kan ie je ook van alles over vertellen......)
;-)
Niet bij mij vragen, ik rij duizenden kilometers met mijn beide K75 en bij mij gaat nooit wat stuk. Oh, toch wel, ik heb een vast startrelais gehad.
 
misschien zegt het ook meer over teevee dan over beeemwee........


Tsja, mijn XJ900 heeft het toch gewoon 267.000 km volgehouden zonder enig noemenswaardig defect. Ligt het misschien toch niet aan mij.

En mijn Goldwing doet het ook niet verkeerd, op dat koppeling-akkefietje afgelopen weekend na dan... dat was een beetje jammer.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, mijn XJ900 heeft het toch gewoon 267.000 km volgehouden zonder enig noemenswaardig defect. Ligt het misschien toch niet aan mij.

En mijn Goldwing doet het ook niet verkeerd, op dat koppeling-akkefietje afgelopen weekend na dan... dat was een beetje jammer.
Zo'n Diversion-ding?

De Diversion serie is ook vrijwel probleemloos. Het is zonder meer een goed alternatief voor een K75.

Maar, als jij voor een paar kromme euro's shopt, heb je altijd kans een afgetrapte fiets te kopen. Het is echt niet zo dat IEDERE Diversion en IEDERE K75 na al die jaren trouwe dienst nog steeds probleemloos kkilometers kan vreten, het hangt heel sterk af van de voorgaande eigenaren en hun onderhoud.

De man van wie ik mijn K75 heb overgekocht had een XJ600. Die motor kreeg zijn eerste en laatste onderhoudsbeurt na een drietal jaar dagelijks woonwerk rijden en vlak voordat hij verkocht moest worden. Je zal dat afgetrapte ding maar gekocht hebben.... dan kan je klagen over de kosten van een XJ600.

Gelukkig wist ik dat hij de K75 net meer dan een jaartje had...
 
ik zou liever een K75 rijden dan een XJ 600 ,,alleen al vanwege het verschil in kwaliteit van materialen...... en het sturen,, met een betere achter schokdemper en progressieve veren voor,, gaat een K75 prima , maar een div die van noga staal frame gemaakt is blijft zwalken
 
Laatst bewerkt:
:? :? :? :?

[..]


En ik weet dat de bak en cardan minder goed van kwaliteit is. Die hebben iedere 60.000 onderhoud nodig: De bak en cardan verse olie en de "splines" nieuw staburag's vet. Onderhoud waarvan ik verwacht dat een BWMspecialist dat wel uitvoert.

de eindaandrijving en de versn.bak IEDERE 15000 km voor k75 van voor 1992 ,jongere ieder 20000.
de splines van de cardan-wielzijde iedere banden wissel (geadviseerd)
de splines van de koppeling iedere 60000
staat gewoon in de bwm onderhouds schema's

kan de duitse originaal uitvoering niet zo snel vinden maar deze is ook wel aardig:
http://www.ascycles.com/pdf/ServiceSchedules/K75-K100.pdf
 
Laatst bewerkt:
Zo'n Diversion-ding?

De Diversion serie is ook vrijwel probleemloos. Het is zonder meer een goed alternatief voor een K75.

Maar, als jij voor een paar kromme euro's shopt, heb je altijd kans een afgetrapte fiets te kopen. Het is echt niet zo dat IEDERE Diversion en IEDERE K75 na al die jaren trouwe dienst nog steeds probleemloos kkilometers kan vreten, het hangt heel sterk af van de voorgaande eigenaren en hun onderhoud.

Nee, een XJ900F, de voorloper van de Div. Maar dat kan inderdaad gewoon een toevalstreffer zijn geweest. Of een pechgeval bij mijn BMW.

Het was in elk geval wel een beetje nare overschakeling. Van 8 jaar probleemloos naar drie keer per jaar ernstig stuk.
 
De mijne staat weer op zijn standaard.
keerkringen vervangen van de uitgaande as en van de drukstift van de koppeling
Carterontluchtslang
nu nog luchtfilter, olie voor motor, versnellingsbak en eindaandaandrijving
oliefilter en de remblokken controleren( nieuwe in voorraad :+ )

en voor de volgende keer: rubber balg van de koppeling heeft een heel klein scheurtje ( stiekem naar boven gedraaid ), koolborstels van de startmotor hebben nog maar 3mm leven :? Moet ik nog nazoeken, iig schoon gemaakt en gesmeerd.


K75 waanzinnig leuke sleutel machines :} :Y
 
Laatst bewerkt:
Is er iemand die z'n injectoren weleens zelf heeft gereinigd? En is het ook nodig om ze te balanceren na het reinigen?
 
Is er iemand die z'n injectoren weleens zelf heeft gereinigd? En is het ook nodig om ze te balanceren na het reinigen?

Ik heb dat nog nooit hoeven doen, maar ik weet wel dat het bij erg lang stilstaan met slechte benzine wel eens nodig is. Toch, ook dan is ultrasoon reinigen geen garantie dat ze het weer gan doen, vooral verstopte injectoren zijn meestal niet meer te redden.


Waarom wil je ze reinigen?
Is de verneveling zoveel slechter geworden?
Werkt een injectorreiniger toevoegen aan de benzine niet meer?
 
Ik heb eigenlijk al tienduizenden kilometers last van een onregelmatig stationairloop bij m'n K100 (K75 topic is wat actiever). Diverse nieuwe rubbers, bougies, synchroniseren, kleppen stellen en reinigen van de butterflies heeft het niet geheel doen verdwijnen. Daarnaast heb ik het idee dat de motor ook teveel vibreert, een beetje power mist, of in ieder geval soepeler door de toeren zou moeten gaan.

Wynns of Forté gooi ik er weleens door, maar om nou te zeggen dat hij er mooier door gaat lopen? Heb ook weleens testjes gezien van die middeltjes voor het reinigen van injectoren maar dat bleek weggegooid geld. Alleen het volledig laten reinigen van de injectoren zorgde voor een bijna als nieuw spuitpatroon.

Als ik gewoon de motorkarakterisitiek hoor/voel, denk ik dat het bijna niets anders kan zijn dan injectoren die niet allemaal meer evenveel benzine inspuiten. De motor heeft ook bijna 150K KM gelopen en ik kan me best voorstellen dat er olie en andere viezigheid in een paar injectoren is gekomen toen ik een lek inlaatrubber had.

Als ik het goed begrijp kan je in principe prima de injectoren uit het blok halen en dan in een paar dezelfde jampotjes het spuitpatroon bekijken? Mocht dat inderdaad laten zien dat er een paar niet meer goed zijn, dan wil ik ze natuurlijk reinigen/reviseren. Vandaar dat ik even vraag of iemand er ervaring mee heeft.
 
De mijne staat weer op zijn standaard.
keerkringen vervangen van de uitgaande as en van de drukstift van de koppeling
Carterontluchtslang
nu nog luchtfilter, olie voor motor, versnellingsbak en eindaandaandrijving
oliefilter en de remblokken controleren( nieuwe in voorraad :+ )

en voor de volgende keer: rubber balg van de koppeling heeft een heel klein scheurtje ( stiekem naar boven gedraaid ), koolborstels van de startmotor hebben nog maar 3mm leven :? Moet ik nog nazoeken, iig schoon gemaakt en gesmeerd.


K75 waanzinnig leuke sleutel machines :} :Y

maar af en toe word ik er ook een beetje moedeloos van. verwen ik haar met afstellen en olie en nieuwe bougies, en dan gaat ze pingelen. Althans daar lijkt het op. Het gebeurt eigenlijk alleen, voor zover ik kan horen en voelen , tussen de 3500 en 4000 toeren. Ik heb er maar eens valve cleaner in de tank gegooit , misschien dat dat helpt :?


iemand weleens een motor voelen pingelen??
 
Valse lucht?
Mengsel te arm door te lage benzinedruk?
Ontsteking net ff te vroeg?

Mijn K100 loopt zelfs goed op E10 benzine dus die van jou zou ook goed moeten kunnen lopen op normale benzine.
 
Dat was niet bij een K75 maar wat je kan proberen is 98 octaan gaan tanken. Zo snel mogelijk door het gebied waarin ie pingelt gaan is misschien nog de simpelste oplossing.

ik blijf nu boven de 4000 of onder de 3000 en steek inderdaad snel over.
ik hoop dat die valve cleaner werkt , mogelijk roet opbouw? bougies zijn wat roetig (maar niet vet)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan