Het grote Yamaha Diversion topic deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het punt is dat ik de handvatverwarming wil gaan installeren, handig ben, alleen niet weet hoe/wat ik kan verwachten. Eerste keer sleutelen wat betreft motor. Nimmer scooter gereden.
De accu zit volgens mij onder de tank als ik het goed zag.
Eventueel als er iemand in het westen woont en die mij wat dingen van deze motor kan leren en tijd over heeft, hou ik mij aanbevolen.
 
Het punt is dat ik de handvatverwarming wil gaan installeren, handig ben, alleen niet weet hoe/wat ik kan verwachten. Eerste keer sleutelen wat betreft motor. Nimmer scooter gereden.
De accu zit volgens mij onder de tank als ik het goed zag.
Eventueel als er iemand in het westen woont en die mij wat dingen van deze motor kan leren en tijd over heeft, hou ik mij aanbevolen.

Hier is een Howto van een 600. Voor de 900 is er ook wel een. Heb je vragen, stel ze gewoon hier.
Kees Den Haag in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)"
 
Inderdaad handleiding van Kees. En er staan ook een aantal filmpjes op YouTube zodat je ook wat bewegende beelden kunt bekijken.

Het punt is dat ik de handvatverwarming wil gaan installeren, handig ben,
Daarmee red je het al. Die Oxford dingen zijn echt doodsimpel. Zoek voor de grap het product en/of de handleiding maar eens op en bekijk het schema.

alleen niet weet hoe/wat ik kan verwachten. Eerste keer sleutelen wat betreft motor. Nimmer scooter gereden.
Dan is handvatverwarming denk ik best een goede om te beginnen. :)
Nodig:
- setje verwarmde handvaten
- tie-wraps!
- iets om de stuurstand en gashendel schoon te maken, ontvetten
- poetsdoeken
- doppensetje
- inbussetje kan handig zijn om de eindgewichten een eerste zetje te geven
- isolatietape, al is dit niet strikt noodzakelijk
- tangetje om slangklemmetjes los te maken. Bijv. platbektangetje.

Wellicht overkill, want de handleiding van Kees is er al, maar hier heb je een overzicht van wat ik gedaan heb of hoe ik het op zou schrijven dan:

Ik heb de tank er af gehaald om er nog beter bij te kunnen met het leiden van de draden. Is eigenlijk nog het moeilijkst van de hele klus, en het is reuze simpel, alleen ff pielen met de slangetjes en diens klemmetjes. Kuip heb ik laten zitten. Optionele stap 0:
0. Tank verwijderen. (Houd een doek paraat om wat druppels benzine op te vangen of op te deppen.)
Verwijder de plastic knop van de benzinekraan. Is kruiskopschroef, die kun je er zo af schroeven.
Verwijder de drie slangetjes die aan de tank vast zitten. Als die al een aardige tijd op hun plek zitten kunnen ze wat vast zitten. Even draaien op hun plek helpt dan wat, dan loshalen:
- dunne en dikkere slang aan de benzinekraan. Hier kan een beetje benzine uit komen, doekje paraat.
- slang die direct aan de tank zit, dit is de benzineoverloop. Deze is wat lastig te bereiken met Hollandse kolenscheppen, maar wel te doen. Klemmetje van deze doe ik meestal met een klein tangetje...
Nadat de slangen los zijn blijven er twee schroeven over. Eentje is direct te zien vooraan de tank net onder je stuur. De andere zit onder je zadel met een rubber er onder.
Zodra je die twee los hebt kun je de tank er zo af tillen. :)

1. Eindgewichten van stuur los maken.
Die zitten gewoon op schroefdraad, draai je er zo uit. Een dik nbussleuteltje er in om hem een zetje te geven (buitenste gat, niet de kleinere die er in zichtbaar is) en dan met de hand los draaien.
2. Oude handvatten verwijderen.
Je kunt ze er af snijden, maar dan zijn ze stuk.
Je kunt ze met ietjes meer werk ook heel er af wiebelen/draaien. Ik heb dit gedaan door beheerst een redelijk lange platte schroevendraaier tussen het handvat en de stuurstang te duwen. Gewoon een stuk er onder. Dan een bus WD40 met zo'n sproeituitje er aan bij de schroevendraaier steken en even sprayen. Dat geeft wat smering en nu kun je makkelijk(er) met de schroevendraaier rond gaan. Nadat je rond bent gegaan weer wat dieper steken, en nog een keer rond. Herhalen tot je nagenoeg aan het einde bent of het einde van de schroevendraaier. Nu heb je zoveel van de oude lijm los gemaakt dat je ze er zo af kunt draaien.
3. Schoonmaken van de stuurstang en gashendel. Zodat straks de lijm goed pakt.
Kan met vanalles zolang het maar ontvet. Ik heb wat terpentine op een doek gedaan en ben wat gaan boenen. Dat stond in de buurt, wellicht zijn er betere opties. Daarna even droog gemaakt en schoon geveegd met een ander stuk doek.
4. Proefplaatsen van de verwarmde handvatten.
Even opletten welke links en rechts is. Dat valt denk ik wel op, anders staat het ook op het uiteinde van de snoer ;)
Er draaien wiebelend op duwen zonder te forceren. Dat ging bij mij links heel makkelijk, rechts iets meer moeite maar goed te doen. Rechts heb ik zo een paar keer geoefend, zodat ik het daarna met de lijm er op vlot zou kunnen.
5. Plaatsen van de handvatten met de lijm.
Tevreden met je proefplaatsing? Dan kun je ze er af halen en dit keer met lijm erbij gaan plaatsen, één kant per keer. Open de tube, doe voldoende lijm op de stuurstang/gashendel, en plaats het handvat. De meegeleverde Super Glue droogt vrij vlot, houd daar rekening mee.
6. Plaatsen controlepaneel.
Ik heb hem links geplaatst met de meegeleverde schroef, afstandbus en ringetje. Zoals op de foto.
Houd met losdraaien wel even je koppelingshendel of spiegel vast.
7. Leid de draden van de handvatten en controller langs de weg zoals je ze wilt leggen.
Ik heb ze langs bestaande kabels/draden geleid en daarvan een al aanwezige tie-wrap bijvoorbeeld vervangen. Plaatsen waar de draden moet kunnen bewegen de tie-wrap niet strak aanhalen, want die wat speling hebben ze immers nodig. Bij mij kon ik de draden mooi samen laten komen onder de bovenste framebuis links. Zet ze nog niet vast. Denk ook aan het bewegen van de gashendel.
8. Aansluiten handvatten aan controller. Druk de blokstekkers op elkaar volgens het schema. Handvatten op de blokstekkers met wit-rode draad uit de controller was dat meen ik, links/rechts maakt daarbij niet uit.
9. Leggen draad voor de stroomtoevoer.
Pak de meegeleverde draad met de ronde aansluitingen en blokstekker. Leid deze van de blokstekkers naar de accu langs het frame op. Ligt goed en je kunt hem straks netjes vast zetten? Mooi, maar nog even wachten daarmee.
10. Aansluiten
Druk de blokstekker van de accudraad op de controller. En schroef de ogen op de accu, waarbij je oplet dat je de plus-draad op de plus-pool monteert en de min-draad op de min-pool van de accu. De accu zit bij mij onder een plastic dekseltje waaronder een rubbertje is gespannen. Even losmaken en dan leid het zich eigenlijk vanzelf. De zekering past bij mij heel aardig in een plastic vakje net voor de accu. Het overtollig draad heb ik daar ook even in de plastic holte gelegd, dat kun je straks netjes bundelen.
11. Testen! :D
Alles aangesloten? Druk dan eens op het controlepaneeltje en kijk of er lampjes gaan branden. Zo ja, proficiat! :) Zet ze niet te lang aan, want de lijm moet nog uitharden.
12. Netjes bundelen van stekkers en draden.
Ik heb mijn blokstekkers helemaal omwikkeld met wat isolatie-tape. Dit isoleert tegen vocht en voorkomt ook mogelijk wat krasjes op de framebuis.
De draden van de handvatten heb ik elk een keer boven de stuurstang redelijk dichtbij het handvat door een lusje tie-wrap geleid en ook een keer door een lusje onder de stuurstang meer in het midden.
De blokstekkers heb ik met twee lange tie-wraps vast gezet aan de framebuis links van de tank.
De draad naar de accu op meerdere punten aan de framebuis.
Het overtollige accudraad heb ik een bundeltje van gemaakt en deze met een kleine dunne tie-wrap bij elkaar gebonden, niet te strak. Daarna heb ik een langere tie-wrap door de kleinere tie-wrap gehaald en die aan het frame vast gemaakt zodat die het bundeltje op de plek houd.

Als alles dan netjes zit kun je nog eens kijken of er nog steeds lampjes op je paneeltje aan gaan als je op de knop drukt. Indien OK en alles netjes zit, dan kun je de tank terug gaan zetten.

Ben ik nog iets vergeten??

De accu zit volgens mij onder de tank als ik het goed zag.
De accu zit onder je zadel. Je zit er als bestuurder recht boven, tenminste bij mijn XJ600S. ;)

Eventueel als er iemand in het westen woont en die mij wat dingen van deze motor kan leren en tijd over heeft, hou ik mij aanbevolen.
Helaas woon ik niet in het westen, maar wellicht iemand anders. Ik denk dat je er prima zelf uit kunt komen, want je geeft aan handig te zijn en alleen ervaring te missen. Daar kom jij wel uit en anders roep maar.
 
Laatst bewerkt:
Misschien nog een tip, test de handvatverwarming voordat je deze monteert. Het is een beetje zonde van je werk als je alles geplaatst en vastgelijmd hebt en dan blijkt één van de handvatten defect...
 
Even snel in elkaar prikken en los alleen even aan de accu hangen is geen verkeerd idee inderdaad.
 
Ook ik wil aan de handvatverwaming voor mijn divje 600. Alle how to's zijn echt enorm handig. Ik heb al verschillende maten en merken voorbij zien komen. Maar wie kan mij vertellen wat de juiste maat is en welk merk echt aan te raden is.
 
Bij de oxfords moet je de adventure hebben, die zijn precies goed voor de 600. De Touring is 1 cm te klein. Tank hoeft er zeker niet af!

Woon in bergen (nh) als je erg omhoog zit hoor ik t wel, maar dit is erg makkelijk te doen hoor!

Ik heb met zelf vulcaniserend rubber (soort tape) de aansluitingen omwikkeld zodat ze waterdicht zijn. De bediening heb ik met tape op de linkerkant (platte deel) van de kuip gebplakt. Binnen handbereik, op t stuur vond ik m in de weg zitten.

Zal even kijken voor een foto. Zorg idd wel voor voldoende speling.
 
Laatst bewerkt:
Bij de oxfords moet je de adventure hebben, die zijn precies goed voor de 600. De Touring is 1 cm te klein. Tank hoeft er zeker niet af!

Woon in bergen (nh) als je erg omhoog zit hoor ik t wel, maar dit is erg makkelijk te doen hoor!

Ik heb met zelf vulcaniserend rubber (soort tape) de aansluitingen omwikkeld zodat ze waterdicht zijn. De bediening heb ik met tape op de linkerkant (platte deel) van de kuip gebplakt. Binnen handbereik, op t stuur vond ik m in de weg zitten.

Zal even kijken voor een foto. Zorg idd wel voor voldoende speling.

Ik heb hem ook op de linkerkant van de bovenkant van de topkuip geplakt....nog steeds Motormuissie.

Ik heb dus degene die 1 cm te kort is.... :X
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips.
Eerste wat er nu aan vervangen moet worden is de accu :(. Stond vanmorgen om half 7 met een dode motor. Snel de wagen maar in gesprongen om op tijd te komen.
Morgenochtend een afspraak gemaakt, mits die dan weer wil starten. Kan ik gelijk meekijken hoe ze dat kreng eronder uit gaan krijgen.
 
Er onder uit? Zadel er afhalen, rubberbandje los maken, eventueel kapje wat er op ligt er af pakken en de accudraden er af schroeven. Dan pak je hem er zo uit. Is zo gepiept :)
Kijk eens onder je zadel, dan kijk je er zo tegenaan.
 
Laatst bewerkt:
Er onder uit? Zadel er afhalen, rubberbandje los maken, eventueel kapje wat er op ligt er af pakken en de accudraden er af schroeven. Dan pak je hem er zo uit. Is zo gepiept :)
Kijk eens onder je zadel, dan kijk je er zo tegenaan.
Markus heeft een XJ 900 volgens mij en als ik me niet vergis is de accu dan iets minder makkelijkte bereiken dan bij de 600
 
Markus heeft een XJ 900 volgens mij en als ik me niet vergis is de accu dan iets minder makkelijkte bereiken dan bij de 600

:Y :(
De mijne is ook op sterven na dood. dus dat wordt binnenkort een ritje MP Rockanje. Als ik 'm aan de praat krijg tenminste.
Zal itt tot de FJR en de 600 wel moeten worden ingepland. Daarbij is het inderdaad een fluitje van een cent.
 
En als je een kofferrek hebt is het al helemaal een drama. Dan moet er van alles los.
En vanwege al deze punten dus morgen om 9. Uur een afspraak.
Heb inderdaad een 900, en had al gezien dat het drama is.
Ga is kijken of ik de polen kan aftappen en verlengen zodat ik bijvoorbeeld makkelijk kan door meten of start hulp gebruiken.
Dit is namelijk rompslomp, en een hoop gedoe voor niets. Snap wel dat de vorige eigenaar dus aparte druppellader puntjes heeft gemaakt.
 
Ah een 900. Die zit inderdaad net even anders in elkaar dus. TIL.

Vraag van mijn kant: ik ben van plan mijn motor eind deze week eens een wasbeurt te geven en dan te voorzien van wat roestpreventie.
De vraag die wellicht al 100 keer gesteld is: Hoe doen jullie dat nou?
Ik lees vanalles en heb vaseline, S100 anti-corrosie, ACF50, siliconenspray, en meer voorbij zien komen. Wat werkt een beetje degelijk voor niet al teveel pegels? En wat doe je waar op?

Mocht het uitmaken:
Ik rijd niet zoveel. Immers voor woon-werk e.d. de motor niet nodig, maar helemaal stil staat ze ook niet. Komende zondag iig een rit (uurtje) richting de schoonfamilie vanwege Sinterklaas. En mocht er daarna nog een heldere winterdag komen dan zal het ook vast jeuken. Heb zelfs al naar stuurmoffen zitten kijken om icm met de handvatverwarming een lekker warme handcocon te hebben. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik maak hem gewoon een paar maanden voor de winter niet schoon en dan pas na de winter weer schoonmaken. Werkt goed genoeg voor mij:P
 
Ah een 900. Die zit inderdaad net even anders in elkaar dus. TIL.

Vraag van mijn kant: ik ben van plan mijn motor eind deze week eens een wasbeurt te geven en dan te voorzien van wat roestpreventie.
De vraag die wellicht al 100 keer gesteld is: Hoe doen jullie dat nou?
Ik lees vanalles en heb vaseline, S100 anti-corrosie, ACF50, siliconenspray, en meer voorbij zien komen. Wat werkt een beetje degelijk voor niet al teveel pegels? En wat doe je waar op?

Mocht het uitmaken:
Ik rijd niet zoveel. Immers voor woon-werk e.d. de motor niet nodig, maar helemaal stil staat ze ook niet. Komende zondag iig een rit (uurtje) richting de schoonfamilie vanwege Sinterklaas. En mocht er daarna nog een heldere winterdag komen dan zal het ook vast jeuken. Heb zelfs al naar stuurmoffen zitten kijken om icm met de handvatverwarming een lekker warme handcocon te hebben. :9


Ik ga hem deze winter ook weer lekker onder kwakken met ACF50 heb nog zo'n fles staan.
 
:Y :(
De mijne is ook op sterven na dood. dus dat wordt binnenkort een ritje MP Rockanje. Als ik 'm aan de praat krijg tenminste.
Zal itt tot de FJR en de 600 wel moeten worden ingepland. Daarbij is het inderdaad een fluitje van een cent.

Je kan de accu ook via internet bestellen hoef je de deur niet uit...Sinterklaas cadeautje??? :+
 
Hmm, vanmorgen dus proberen te starten en gaf geen kick. Dacht nog even te kijken met startkabels, maar toen was ik al halverwege het demonteren van de accu.
Dus net een nieuwe accu gehaald, vanmiddag monteren en vanavond weer crossen met de bak.
 
En vanwege al deze punten dus morgen om 9. Uur een afspraak.
Heb inderdaad een 900, en had al gezien dat het drama is.
Ga is kijken of ik de polen kan aftappen en verlengen zodat ik bijvoorbeeld makkelijk kan door meten of start hulp gebruiken.
Dit is namelijk rompslomp, en een hoop gedoe voor niets. Snap wel dat de vorige eigenaar dus aparte druppellader puntjes heeft gemaakt.


Is echt een half uurtje werk accu eruit en nieuwe erin. Zijn maar 3 kapjes los maken ja ;)
 
Hmm, vanmorgen dus proberen te starten en gaf geen kick. Dacht nog even te kijken met startkabels, maar toen was ik al halverwege het demonteren van de accu.
Dus net een nieuwe accu gehaald, vanmiddag monteren en vanavond weer crossen met de bak.

Ik heb mijn accu nog weleens een 2e leven ingeblazen met mijn Aldi lader...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan