Honda CM400 81 Caferacer

Tussen de regen door is het goed weer geweest om BUITEN met foam te werken (wat een zooi geeft dat spul).

Eerst een blok gezaagd, op de mal voor het kontje met dezelfde bolling als de tank. Vervolgens de lijnen van de motor (en wat ik mooi vind) afgetekend:


Deze ronding is gelijk aan de voorkant van de tank, zodat het in een lijn blijft met de uitsparingen voor de knieën:


Vervolgens aftekenen, snijden, schaven, schuren, passen en weer opnieuw:


 
Nog snel een mock-up voor het zitje gemaakt om een totaal beeld te krijgen!

Ondanks dat het een smal frame is, oogt het kontje best breed.


De vorm van de tank loopt redelijk over in het zitje (ondanks dat het frame oploopt).
 
Laatst bewerkt:
En hoe ziet het er dan uit met de bestuurder..? ;)


Best stoer motortje :) !
 
Oogt goed ! Persoonlijk zou ik het kontje iets hoger maken, nu steekt ie nauwelijks boven het zitgedeelte uit.
 
Haha.. en bedankt hè 8-)

@Nop.. bedankt voor je reactie, ik heb het bekeken, maar vind een hoger kontje te klassiek ogen. Mag van mij wat moderner icm de sterwielen, mono-shock ed
 
Tijd voor een update!

De schroefdop bovenop de tank eraf gehaald.


Oogt een stuk strakker.



Na lang speuren dan eindelijk een passende gevonden (< 80 mm), valt precies in de uitsparing van de tank. Een bijzonder fraai dopje :)


Het gat moet nog wat groter gemaakt worden voordat de flens erin past. Daar zijn we nog niet aan toe gekomen.
 
Laatst bewerkt:
De tank wordt op de bestaande rubbers gemonteerd.


Nieuwe bevestigingspunten gemaakt:
 
Ondertussen een mooi brembo rempompje met koppeling en remhendel gevonden!

Hendels erop en besloten om de originele koplamp te gebruiken. Nieuwe bevestiging maken, zodat hij wat dichter op de veerpoten komt.
 
Inmiddels is het kontje voorzien van een laag polyester. Met de tank op zijn plaats kunnen we de stand van de zitframe bepalen.


Met stalen strips het frame vastgezet. De volgende keer gaat de tank eraf, zodat we het zitframe aan het originele frame kunnen lassen. Dan kan eindelijk de slijptol in het oude frame!
 
Tijd om het blok onder handen te nemen!





We hebben het plan om de cilinder en zuigers van een cm450 te gebruiken, de stromingen te optimaliseren, een conisch inlaatspruitstuk en 2 mikuni carbs te gebruiken.. wordt vervolgd! ;)
 
Laatst bewerkt:
Dank je Joep, en voor alle andere reacties! Leuk om te lezen! :)
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zijn de carbs en cilinder (450 cc ipv 400 cc) binnen. Foto's volgen!

Bijgaand de vorderingen wat betreft de achterbrug. We hebben besloten om de achterbrug te verstevigen aangezien we een monoshock gaan monteren (en iets meer vermogen hebben). We hebben 30 mm dubbelwandig staal gebruikt, bijna dezelfde maat als de oorspronkelijke buis voor de achterbrug.

Een extra plaatje in gelast. De bocht is idem aan de achterbrug echter met wat extra ruimte voor de ketting.


Nog aan het experimenteren met extra steun buisjes. Ook de hoogte is nog variabel, omdat de bevestiging van de monoshock nog gemaakt moet worden.
 
Laatst bewerkt:
To do list (mis vast nog het een en ander, maar werk het al doende wel bij):

A: Frame-aanpassingen:
1. Zitframe definitief vastzetten en originele framedelen verwijderen.
2. Achterbrug aanpassen (dubbel/verstevigingen).
3. Mono-shock bevestiging maken op achterbrug en aan het frame.
4. Tankdop aanpassen.
5. Accubak maken voor onder het blok + bevestigen.
6. Elektrabak onder het zitframe maken (of toch nog in het kontje).
7. Lamporen voor maken.
8. Voetensteun bevestigingsplaat cnc fresen (ontwerp maken, lijnen op de tank aanhouden?).
9. Achterlichtbevestiging + kentekenplaathouder maken (verlichting kenteken bestellen).
10. Spatbord voor inkorten (mini-spatbordje).
11. Voorvork inkorten / nieuwe keringen / vloeistof (zijn reeds ingekort en bevatten progressieve veren).

B. Motor:
1. Revisie + stromingen verbeteren (450 cilinder en carbs zijn binnen).
2. Gaskabel 2->1 maken (sproeiers en luchtfilters bestellen).
3. Tandwielen & ketting(tzt bekijken wat mee te doen).

C. Elektra/bekabeling/leidingen:
1. Alle verlichting aanwezig.
2. Nieuwe bedrading aanleggen.
3. Stalen remleidingen.
4. Stalen benzineleiding.
5. Aantal knoppen op het stuur bepalen en bestellen (motogadget).
6. Rem en schakelstang (ivm nwe positie).

D. Spuiten/bekleden:
1. Bekleding zitje en handvaten (= reeds besproken).
2. Spuiten/poedercoating (= reeds besproken, kleuren worden vooralsnog matzwart basis, echter met matte lak, zodat het mooi blijft. Tank en zitje Candy Apple rood met zwart en gouden belijning/belettering. Ik overweeg HONDA op de tank de laten zetten en 450RR op het zitje).

Sow.. en dat met een paar Coronita's ;)
 
Het motorblok ligt inmiddels helemaal uit elkaar!

De 450 cilinder zag er nog goed uit, maar past nog niet helemaal.


Ook de zuigerbussen van de 450 cc zijn groter, dus dat moet ook passend gemaakt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan