Mongolië / Kazachstan: motor transport

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Allen,

Ik heb al redelijk wat sites / fora etc. uitgepluisd. Ook al een aantal transport bedrijven gecontacteerd. Maar toch heb ik jullie hulp nodig.

In 2017 willen we met 3 maten een rondreis maken door Mongolië en / of Kazachstan. Echter, we moeten ons wegens omstandigheden beperken tot 2 weken max.

Enige wat dan overblijft is met een georganiseerde reis mee te rijden, maar dat willen we juist liever niet. Het liefste zouden we met eigen motoren gaan, door ze op transport te zetten richting (bijv.) Astana. En zelf dan daar heen te vliegen.

Tot nu toe is mijn zoektocht (transportbedrijven, trein) niet succesvol. Alle tips zijn welkom!
 
Bedrijf is Pan Europa, is Duits bedrijf. Heeft mijn Yam span vanuit Mongolië terug naar huis gebracht, wél met de trein.
Andreas Konig heeft zelf daar gereden, man spreekt vloeiend Engels (en Duits natuurlijk).

full
 
Allen,

Ik heb al redelijk wat sites / fora etc. uitgepluisd. Ook al een aantal transport bedrijven gecontacteerd. Maar toch heb ik jullie hulp nodig.

In 2017 willen we met 3 maten een rondreis maken door Mongolië en / of Kazachstan. Echter, we moeten ons wegens omstandigheden beperken tot 2 weken max.

Enige wat dan overblijft is met een georganiseerde reis mee te rijden, maar dat willen we juist liever niet. Het liefste zouden we met eigen motoren gaan, door ze op transport te zetten richting (bijv.) Astana. En zelf dan daar heen te vliegen.

Tot nu toe is mijn zoektocht (transportbedrijven, trein) niet succesvol. Alle tips zijn welkom!

Is daar nog iets nuttigs of interessants uitgekomen of was het alleen maar "doen we niet" of veelste duur ?
 
Is daar nog iets nuttigs of interessants uitgekomen of was het alleen maar "doen we niet" of veelste duur ?

Een tweetal gaf aan het niet te doen, en bij 1 bedrijf werken ze alleen met B2B, dus niet voor consumenten.

Ik heb inmiddels een mail naar pan-european gestuurd. Ik ben benieuwd. Houd jullie op de hoogte.

Dank voor de tip alvast.
 
die is voor jou Janenjoep ;)

enige tip die ik zou willen geven is om langer te gaan. :/

Het zou me op zich niet verbazen als een georganiseerde reis goedkoper uitvalt als dat je 3 motoren heen en weer vervoert naar een land buiten de eu.

De wens om op de eigen motor te snappen begrijp ik ook, maar voegt het niet juist iets toe aan het avontuur als je eens wat anders rijd. meestal wat kleiner all road spul lijkt me logisch daar.

Maar ben ook wel nieuwsgierig naar de uitkomst van je 'offerte' dus hoor het graag :)
 
Langer gaan zit er voor mijn maten niet in. Beide eigen zaak en gezin. We moeten een compromis zoeken.

als het niet realistisch is met eigen motoren te gaan, dan wordt t helaas idd een georganiseerde reis.

(ik vind het een extra dimensie als je zelf alles regelt, uitzoekt. Meer avontuur)
 
Tja ik ken (mensen met) dat dilemma wel , de wereld over willen reizen maar wel op tijd terug voor....
hebben ze geen om een stukje te offroaden ofzo ? portugal, spanje zuid frankrijk italie..

voor de Himalaya kan je georganiseerd daar op Enfields rondrijden.. als ik daar de foto's van zie zou ik verder geen avontuur of een eigen motor wensen.

ook een avontuurlijk voorbeeld :
http://www.arjanbrouwer.nl/marokko-adventure-13-22-maart-2014/

ik heb daar HEEL VEEL aandelen :P ;)

kan ook met eigen motor,hoewel de man met oude afrika twin en volle bepakking na 5 keer omvallen daar wel spijt van had.

maar ieder zijn ding hoor.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan is een B2B-bedrijf toch geen probleem meer?

;) Scherp, maar ik moet eerst die beiden met zo weinig mogelijk "beren op de weg" zien te verrassen.

Als ik ze gelijk al om "gunsten" moet gaan vragen, dan gaat dit plan om met eigen motoren te gaan, al zeker niet door.

Ik wil de lc8 990 zo graag eens echt goed aan de tand voelen!
 
Nou je weet de mooie plekjes iig wel te vinden : De patatkoning in "De LC8 hoogpoten afwerkplek deel 9"

Vanwaar Mongolië of Kazachstan ?
Hebben de andere 2 vergelijkbare motoren?

Hahah, ja dank je. Ach ja, we zijn met zn 3, en soms 4.

De alpen hebben we na dit jaar (in juni gaan de de oostenrijkse kant doen) wel even gezien. Even de grens verleggen. 😃😃😃

De anderen hebben een gs, en een multistrada. De laatste zal wel problemen gaan geven. We moeten nog even kijken hoe we dat oplossen.
 
Ik zou qua motorrijden wel in de alpen willen wonen, welke alpen dan ook :P
maar zeker met weinig tijd is het leuk om zoveel mogelijk verschillende dingen proberen te doen en te zien.
zoals ik boven al zei zou je qua offroad/allroad ook eens kunnen kijken in Europa.

Er zijn zat plekken, maar persoonlijke ervaring heb ik hier :
Welkom - MPS - Motorsport Press Service

Uiteraard heb ik hier aandelen EN obligaties in en sjans ik met de baliemedewerkster..

voornaamste reden dat ik dit noem is dat ik uit ervaring weet dat het niveau van wegen daar variërend genoeg is dat ook mensen zonder offroad ervaring met hun eigen motor van het asfalt kunnen.
ik dacht iig vet stoer bezig te zijn daar en dan staat er opeens een honda vision langs de kant van de weg.
vervoer van motoren is daar ook al regelmatig gedaan, maar dat kan je er allemaal lezen.

Dit terzijde :)

ik bedenk me dat op long way round ze carnet de passage moesten bijhouden, een eigendomsbewijs wat bij elke grens gestempeld moest worden aangezien ze niet meer via dezelfde kan het land uitgingen ofzo.
geen idee of dit nog steeds zo is, maar dit zou verklaren dat er minder moeilijk gedaan word om het voertuig terug te 'verschepen' op de trein te zetten zoals in het voorbeeld van Grandia.
of dat het (uiteraard) meer kost als je dit 2 keer doet, heen en weer.

dit uiteraard onder het vooroordeel dat er meer multistradas uit europa gaan als er heen. :P

maar ben benieuwd naar de volgende stap in het plannen :)
 
Nee, een carnet is niet meer nodig voor die landen.

Zou graag weer naar Mongolië willen rijden, alleen gaat dat door een beroerte helaas niet meer.
DE OPLOSSING: ten zuiden van Kazachstan ligt Kirchizie; daar woont in de stad Osh Patrik Zimmermann (een Zwitser) die motoren verhuurt (http://muztoo.ch/en/our-service/renting-motorbike/). Wij vliegen in mei op-en-neer met Turkish Airways voor € 400 (Dusseldorf - Istanbul - Osh) en huren bij Patrik de motoren. Verder niets, ongeorganiseerd dus.
Het landenkompas zegt "Kirgizië staat bekend om zijn heuvelachtige landschap. De helft van het land ligt boven de 3000 meter hoogte. Dit deel heet het Tiensjangebergte. In Kirgizië ligt een heel groot meer genaamd Issyk Kul. Dit meer is maar liefst 182 bij 60 kilometer en staat bekend om zijn warme temperatuur. Rondom dit meer liggen verschillende met sneeuw bedekte bergtoppen. De bevolking bestaat veelal uit rondtrekkende nomaden, deze staan bekend om hun primitieve leven en hun gastvrijheid.".
Zo kun je toch in centraal Azië rondreizen en andere landen zien, niet georganiseerd (dus niet achter elkaar aanhobbelen) en binnen je eigen beperkte tijd.
full
 
Ik zou qua motorrijden wel in de alpen willen wonen, welke alpen dan ook :P
maar zeker met weinig tijd is het leuk om zoveel mogelijk verschillende dingen proberen te doen en te zien.
zoals ik boven al zei zou je qua offroad/allroad ook eens kunnen kijken in Europa.

Er zijn zat plekken, maar persoonlijke ervaring heb ik hier :
Welkom - MPS - Motorsport Press Service

Uiteraard heb ik hier aandelen EN obligaties in en sjans ik met de baliemedewerkster..

voornaamste reden dat ik dit noem is dat ik uit ervaring weet dat het niveau van wegen daar variërend genoeg is dat ook mensen zonder offroad ervaring met hun eigen motor van het asfalt kunnen.
ik dacht iig vet stoer bezig te zijn daar en dan staat er opeens een honda vision langs de kant van de weg.
vervoer van motoren is daar ook al regelmatig gedaan, maar dat kan je er allemaal lezen.

Dit terzijde :)

ik bedenk me dat op long way round ze carnet de passage moesten bijhouden, een eigendomsbewijs wat bij elke grens gestempeld moest worden aangezien ze niet meer via dezelfde kan het land uitgingen ofzo.
geen idee of dit nog steeds zo is, maar dit zou verklaren dat er minder moeilijk gedaan word om het voertuig terug te 'verschepen' op de trein te zetten zoals in het voorbeeld van Grandia.
of dat het (uiteraard) meer kost als je dit 2 keer doet, heen en weer.

dit uiteraard onder het vooroordeel dat er meer multistradas uit europa gaan als er heen. :P

maar ben benieuwd naar de volgende stap in het plannen :)

Kijk, dat is nog eens een tip. Je begrijpt in ieder geval ons "dilemma" :-) Er is niks mis met bijv. motortrails e.d., maar voor ons is een groot deel (50%) van de fun en de spanning, het feit dat je echt op elkaar aangewezen bent. En mekaar er doorheen moet slepen. Zodra je met een georganiseerde tour gaat, heb je dat gevoel al meteen veel minder.

Maar als ik dan die prijzen zie van die motorhuur, dan wordt t al weer snel interessant om toch nog wat meer moeite te steken in onderzoek transport eigen motor. Stel we gaan die 2 weken (laten we zeggen 10 dagen motor huur), dat is al 1200 euro.

We zoeken vrolijk verder!
 
Die website van die zwitser is erg mooi, die sla ik even op :P

vanwege mijn 'beroepsdeformatie' heb ik nog even gekeken maar voor die multistrada is niks fatsoenlijk offoad rubber te krijgen.
Maar misschien dat ik daar maar de hele tijd onterecht van uitga dat jullie/jij dat deels wil doen ?

Overigens goed om te weten dat een carnet niet meer nodig is.
maar er zal natuurlijk wel iets geregeld en betaald moeten worden, je zet niet even 3 motoren op de trein om er 3 dagen later achterna te vliegen en ze daar op het perron met een strik eromheen op te halen :)
 
Laatst bewerkt:
Die website van die zwitser is erg mooi, die sla ik even op :P

vanwege mijn 'beroepsdeformatie' heb ik nog even gekeken maar voor die multistrada is niks fatsoenlijk offoad rubber te krijgen.
Maar misschien dat ik daar maar de hele tijd onterecht van uitga dat jullie/jij dat deels wil doen ?

Overigens goed om te weten dat een carnet niet meer nodig is.
maar er zal natuurlijk wel iets geregeld en betaald moeten worden, je zet niet even 3 motoren op de trein om er 3 dagen later achterna te vliegen en ze daar op het perron met een strik eromheen op te halen :)



De TKC 80 is er gewoon in 17" voor en achter :P
 
Daar had ik niet aan gedacht, kwam die ook niet tegen, te snel gekeken denk ik :P
TKC80-ducati-terracorsa-lrg.jpg


niet op 180 breed gezocht :
03.jpg


wel even opletten dat die maar tot 160 km/h mogen he ;)
 
Laatst bewerkt:
Nee, een carnet is niet meer nodig voor die landen.

Zou graag weer naar Mongolië willen rijden, alleen gaat dat door een beroerte helaas niet meer.
DE OPLOSSING: ten zuiden van Kazachstan ligt Kirchizie; daar woont in de stad Osh Patrik Zimmermann (een Zwitser) die motoren verhuurt (http://muztoo.ch/en/our-service/renting-motorbike/). Wij vliegen in mei op-en-neer met Turkish Airways voor € 400 (Dusseldorf - Istanbul - Osh) en huren bij Patrik de motoren. Verder niets, ongeorganiseerd dus.
Het landenkompas zegt "Kirgizië staat bekend om zijn heuvelachtige landschap. De helft van het land ligt boven de 3000 meter hoogte. Dit deel heet het Tiensjangebergte. In Kirgizië ligt een heel groot meer genaamd Issyk Kul. Dit meer is maar liefst 182 bij 60 kilometer en staat bekend om zijn warme temperatuur. Rondom dit meer liggen verschillende met sneeuw bedekte bergtoppen. De bevolking bestaat veelal uit rondtrekkende nomaden, deze staan bekend om hun primitieve leven en hun gastvrijheid.".
Zo kun je toch in centraal Azië rondreizen en andere landen zien, niet georganiseerd (dus niet achter elkaar aanhobbelen) en binnen je eigen beperkte tijd.
[afbeelding]

Deze gaat bij mij ook tussen de tips voor een van de komende jaren! Wat wil ik graag die kanten uit :Y :Y
 
Nee, een carnet is niet meer nodig voor die landen.

Zou graag weer naar Mongolië willen rijden, alleen gaat dat door een beroerte helaas niet meer.
DE OPLOSSING: ten zuiden van Kazachstan ligt Kirchizie; daar woont in de stad Osh Patrik Zimmermann (een Zwitser) die motoren verhuurt (http://muztoo.ch/en/our-service/renting-motorbike/). Wij vliegen in mei op-en-neer met Turkish Airways voor € 400 (Dusseldorf - Istanbul - Osh) en huren bij Patrik de motoren. Verder niets, ongeorganiseerd dus.
Het landenkompas zegt "Kirgizië staat bekend om zijn heuvelachtige landschap. De helft van het land ligt boven de 3000 meter hoogte. Dit deel heet het Tiensjangebergte. In Kirgizië ligt een heel groot meer genaamd Issyk Kul. Dit meer is maar liefst 182 bij 60 kilometer en staat bekend om zijn warme temperatuur. Rondom dit meer liggen verschillende met sneeuw bedekte bergtoppen. De bevolking bestaat veelal uit rondtrekkende nomaden, deze staan bekend om hun primitieve leven en hun gastvrijheid.".
Zo kun je toch in centraal Azië rondreizen en andere landen zien, niet georganiseerd (dus niet achter elkaar aanhobbelen) en binnen je eigen beperkte tijd.
[afbeelding]

Hele goede tip!
Ik ben (met eigen motor :] ) ook bij Patrik "op bezoek" geweest en daar heb ik onderhoud gepleegd aan mijn motor (hij had banden, olie etc. voor ons klaar liggen).
Super aardige gast en Kirgizië is inderdaad heel erg leuk om te rijden maar....als je tijd hebt dan moet je echt naar Tadzjikistan toe. Dit is vanuit Osh waar Patrik woont "maar" 400km naar Murghab en vanaf daar kan je de Pamir highway rijden en als je nog meer offroad uitdaging wilt de Bartang valley. De Bartang valley is serieus een van de vetste en mooiste passen die ik ooit gereden heb (als je van offroad rijden houdt)!

Nadeel is alleen dat Kirgizië en Kazachstan visumvrij zijn maar Tadzjikistan niet. Je hebt zelfs een extra stempel nodig om de Pamir regio in te mogen helaas.
 
Laatst bewerkt:
En zeg eens wat meer: hoe en wat heb je nu geregeld? Wellicht fijn voor anderen die dat ook wel zouden willen (weten) of willen doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan