Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Dag mede Super Tenere'ers!
Ik hoor er een beetje bij sinds gister. Heb een prachtige (al zeg ik het zelf) fiets gekocht. 50.000km, uit 1991, en sinds 1993 in bezit geweest van degene waar ik heb van heb gekocht. Altijd binnen gestaan, etc... maar écht; een plaatje.
Foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu heb ik een paar vragen, na een dagje heerlijk te hebben rondgereden;

- dat koppelingshuis probleem met die veren zie ik hier een aantal keer terugkomen. Moet ik hier meteen mee aan de slag of is het pecht geweest bij maar een klein aantal mensen?
- de motor trilt nogal bij hogere toeren, voelt dan niet echt alsof hij het 'fijn' vindt. Wat kan dit zijn?
- de motor stottert ietwat in de lage toeren (vooral wanneer warm), en vanaf 5000 rpm pakt hij echt opeens flink op. Ik denk aan vuile carbs, hij heeft nogal even stilgestaan.
Waar kan ik revisiesetjes kopen voor die carbs? Ik heb bij mijn oude honda veel miskopen gehad met setjes die van zulk klote rubber waren dat het uitzetten in contact met benzine etc, en wil niet die fout weer maken.

Dat waren ze eigenlijk, er komen nieuwe bandjes aan, en ik wil de demper uit de uitlaat halen want hoor nu de motor zelf niet eens zo stil...!
Groeten, en tot op de weg,
Jesper,
Amersfoort


hoy Jesper,
ploatie hoor, museum- of showroomconditie!

-koppeling, zie op
-trillen, kan resonantie zijn bij de tank, ik had dat ook es en met rubber matje onder de tank verholpen
-origineel Yamaha pakkingen heb ik vaker gelezen hier, die schijnen goed te zijn
-zelf heb ik gaten geboord in de laatste Schotten van de originele uitlaat, geluid is wel wat rauwer maar blijft plopperig, maar ik deed het om de uitlaat meer flow te geven, gelijk aan de inlaat.

veel rijplezier!
René
 
Laatst bewerkt:
hoy Jesper,
ploatie hoor, museum- of showroomconditie!

-koppeling, zie op
-trillen, kan resonantie zijn bij de tank, ik had dat ook es en met rubber matje onder de tank verholpen
-origineel Yamaha pakkingen heb ik vaker gelezen hier, die schijnen goed te zijn
-zelf heb ik gaten geboord in de laatste Schotten van de originele uitlaat, geluid is wel wat rauwer maar blijft plopperig, maar ik deed het om de uitlaat meer flow te geven, gelijk aan de inlaat.

veel rijplezier!
René

Bedankt René!
Ja ik lees net je hele stuk, en zit op je site te kijken.
Eerst maar eens het deksel eraf om te zien of het niet al is gedaan, en anders ga ik jouw setje bestellen.
Zal eens kijken onder de tank voor dat rubber.
Groeten!
 
Ziet er inderdaad netjes uit Jesper!

Ik had nog wat foto's van de suup beloofd.

full

full

full


Alleen nog even boutjes in de voorste kappen.
 
hoi Dré,

is alweer een tijdje geleden, augustus 2013. het .zip-bestand staat op een harde schijf die in de opslag is, lastig om even opnieuw te uploaden, vandaar. Ik heb de link via de pb gedeeld, ook met enkelen die nog actief zijn hier.

dutchdude in "Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré to..."

Ik weet idd nog dat je dat ooit 'ns beschikbaar hebt gezet. Ik weet alleen niet meer of ik het binnen heb gehaald en Zoja, waar ik het dan gelaten heb :+
Ik kan het iig niet terugvinden.
Ik heb rhino wel wat gestuurd wat ik wel heb, naar het in z'n profiel vermelde emailadres
 
Ziet er inderdaad netjes uit Jesper!

Ik had nog wat foto's van de suup beloofd.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Alleen nog even boutjes in de voorste kappen.
Prachtig!

Een paar jaar geleden mijn S10 in die kleurstelling verkocht, en nu wil ik er eigenlijk wel weer een terug. Maar helaas ze verschijnen maar niet op MP :(
Nu twijfelend voor een xt660 z of r

Eigenlijk was het gewoon een heerlijke fiets, lange tochten en zand het boeide allemaal niks en hij starte ook altijd.
 
Ik zie een patroon ontstaan. Ex suup rijders met spijt. Misschien moeten jullie met Seren samen een support clubje oprichten :P
 
Een maat van me heeft er inmiddels ook ren gekocht, en even "getest" natuurlijk en eigenlijk meteen weer het idee dat het gewoon een heerlijke fiets voor mij is, lekker vlot, fijne zit en af en toe een beetje afsnijden.
 
Hallo,
Als het wat mee zit ga ik dit weekend een Super tenere ophalen van 1990. Ik moet er wel om naar Frankrijk, maar nu begin ik te twijfelen of die eigenlijk wel in mn vivaro past... Ik steek er wekelijks 2 crossmotos in, maar die st lijken zo hoog! Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel kan het ruitje er afgevezen worden. Of kan iemand mij vertellen hoe hoog die is tot het hoogste punt, vermoedelijk de kuip waar het ruitje vastzit aangezien het stuur ook makkelijk kan losgezet worden en naar achter gekanteld.
Alvast bedankt
Grts
 
Hallo,
Als het wat mee zit ga ik dit weekend een Super tenere ophalen van 1990. Ik moet er wel om naar Frankrijk, maar nu begin ik te twijfelen of die eigenlijk wel in mn vivaro past... Ik steek er wekelijks 2 crossmotos in, maar die st lijken zo hoog! Heeft iemand hier ervaring mee, eventueel kan het ruitje er afgevezen worden. Of kan iemand mij vertellen hoe hoog die is tot het hoogste punt, vermoedelijk de kuip waar het ruitje vastzit aangezien het stuur ook makkelijk kan losgezet worden en naar achter gekanteld.
Alvast bedankt
Grts

Mijn suup heeft al eens achterin een Hyundai H200 gestaan. Wel de spiegels en idd het ruitje eraf gehaald.
Volgens mij is een vivaro groter als een H200 toch? gaat vast goed komen.
 
Hoi,
heeft het voorste kettingwiel rechtse of een linkse draad?
wat was de truc, om de glij pen van de blokken,waarvan de inbus geen inbus meer is,er toch uit te krijgen
 
moer van kettingwiel heeft rechtse draad.

soms kan je een doorgedraaide inbus goed loskrijgen door er een torxbit in te slaan.
 
prima dank,
die torx had ik er al ingeslsagen maar ook die draait door,nog een andere oplossing?
 
prima dank,
die torx had ik er al ingeslsagen maar ook die draait door,nog een andere oplossing?
In spuiten met hele dunne olie en dat tig keer herhalen zodat de olie goed is ingetrokken.
Vervolgens weer met een torx proberen, eventueel op een slagschroevendraaier maar kijk uit dat je de klauw niet beschadigd.
Laatste redmiddel is de pen aan de achterkant afzagen en van deze kant uitboren in de hoop dat hij dan wel loskomt.
 
oke,doen we:
en ook een idee om de moer van het kettingwiel los te krijgen behalve de dunne olie?
 
Een degelijke pneumatische slagmoersleutel en een 12 bar compressor met voldoende debiet willen al eens helpen.
 
oke,doen we:
en ook een idee om de moer van het kettingwiel los te krijgen behalve de dunne olie?

kruipolie, in de versnelling zetten en slagmoersleutel zoals hierboven genoemd. Mocht je geen slagmoersleutel hebben, dan zou ik m in de versnelling zetten, achterrem goed indrukken en met wringijzer+verlengstang en dop hem los maken. Hier heb je helaas wel 2 man voor nodig :(
 
Ik heb op mijn voortandwielmoertje op die manier (ok, met stevige anderhalve meter verlengstang) een kwalitatief wringijzer gebroken (in versnelling zetten zou ik in geen geval doen trouwens).
Dacht dat het nooit zou loskomen, tot ik het ding naar de garagist bracht en die er zijn 'grote boulonneuse voor de camions' opzette. Motor met de wielen los op de grond, niets in versnelling.. Ding erop, Prrrt. Los.
 
Laatst bewerkt:
wij krijgen de tandwielmoeren eignlijk altijd wel los, of met de lchtsleutel, of met wringijzer en een meter buis er op.
motor goed strak op de achterrem en dan met een knikje lostrekken.

jou tandwielmoer zit niet stiekem vastgelast??
komt wel eens voor bij XTZ of 3VD....
bij de 4TX en TRX zit er meer schroefdraadlengte op de as en een dikkere moer, dus die gaat niet meer stuk...
 
Ik heb prijzen opgevraagd (MotoPort) van chokeplunjers (iets van €41) en naaldbuizen (iets van €45) voor mijn Suup, en daar schrok ik wel even van..
Nu weet ik dat KEDO iets voordeliger is, maar ben zelf niet zo'n fan van KEDO

Wie weet er nog een goed alternatief wat niet schrikbarend duur is ?

(ben ergens eens een link naar Topham in Duitsland tegengekomen [zou Mikuni importeur zijn] iemand daar ervaring mee ? )

gr Menno
 
Ik heb dan weer enkel positieve ervaringen met kedo.. ook daar choke plunjers en naald buizen en naalden gekocht. doen het prima!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben afgelopen woensdag bij Erik van Lent langsgeweest. Hij heeft mijn motor technisch op vele punten nagelopen en goede feedback gegeven. Was leuk en erg interessant. Daar heb ik ook veel van opgestoken. Heb een lijstje met andachtspunten meegekregen zodat ik komende winter wat te doen heb. Er komt ook een artikel in de Promotor (op de brug), vandaar de fotograaf. 8-)
full
 
Ik heb prijzen opgevraagd (MotoPort) van chokeplunjers (iets van €41) en naaldbuizen (iets van €45) voor mijn Suup, en daar schrok ik wel even van..
Nu weet ik dat KEDO iets voordeliger is, maar ben zelf niet zo'n fan van KEDO

Wie weet er nog een goed alternatief wat niet schrikbarend duur is ?

(ben ergens eens een link naar Topham in Duitsland tegengekomen [zou Mikuni importeur zijn] iemand daar ervaring mee ? )

gr Menno


hoi Menno,

ik heb goeie ervaring met

TOPHAM Vergasertechnik GmbH
MIKUNI Germany
Zur Quellge 11
D-32351 Stemwede-Dielingen
Tel: +49 (0) 54 74 - 205844
Fax: +49 (0) 54 74 - 90 12
sales@mikuni-topham.de
www.mikuni-topham.de
Opening hours:
Monday - Thursday 9.00 - 13.00
14.00 - 17.30
Friday 9.00 - 14.00



verzendkosten waren in 2012 4€

hier de onderdelen pdf, prijzen van 2012
heb indertijd voor mezelf en later ook voor Diesmer besteld
zij leveren natuurlijk de originele mikuni-kwaliteit



OEM MIKUNI CARBURETOR PARTS

onderdelenlijst bdst38 bij mikuni topham
Box


beetje onhandag maar begrijpelijk dat yamaha andere partnummers hanteert dan mikuni,
bij mikuni topham helpen ze je snel verder
Box



plunjer en plunjer seals:
2x n198021 €7,94 (plunjer van nr 26)
2x n198022 €6,68 (seal van nr 26)


kriebels
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan