Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Ring er tussen is ook al oplossing. Veren kan je vervangen en het kan zijn dat er een kapot/gesprongen is. Er moeten twee veren (in elkaar) aan de poot zitten.

Mijn standaard heeft al 80k speling overigens.
 
De veren zijn intact en nog geen jaar oud, zouden prima moeten zijn, tis puur het gat.

Zou inderdaad eerst eens kunnen proberen met een ring er tussen inderdaad, als ie er toch af ligt makkelijk te doen.

Vind het nu een beetje storend worden, de schuiner die staat de meer moeite ik er in moet steken om em weer recht te krijgen als ik wil rijden. Heb ook wel eens de gedachte wat als ie door zet, dan ligt ie op de grond.

Bedankt voor je input !
 
Over veren gesproken,
ik heb nog een setje orginele MK2 voorvork veren in de aanbieding.
Iemand ??
 
Hallo heren,

Ik ben een ETV rijder.
Heb een 2001 model en rijd met plezier op het stalen paard.

Nu ben ik recentelijk met tune ECU aan de gang heb de Stanly bobby mapping erop.
Maar had ook last van extreem verbruik.
Mappings laden gaat prima, met merkbaar verschil.
Co afstellen (meer verstellen ik meet namelijk nog niet) gaat ook en met merkbaar verschil.
Ik heb geen reden om aan te nemen dat mijn ECU niet correct functioneert.
Alle 4 bobines geven een waarde van 2.0 tijdens stationair draaien.
mijn laatste verbruik was 1.13,7 bij 70km rit waarvan 15km 140/150 kmh continue.
Rest b wegen en paar stevige acceleraties.

bij lange na niet de vaak geroepen 1:16 of 1:20??
Er is dus verbeterpotentiaal.

Vraag aan tune ECU gebruikers: Als ik in diagnose kijk en het gas volledig open dan kom ik niet hoger dan 70% terwijl ik echt 100% open kleppen zie. is dat normaal?

Met de huidige setting rukt/hikt de motor bij 3500 rpm continu.
Na verwijderen knik uit de retour slang.
Welke moer hoort op de bobines? de bougiekabels klikken er bijna niet voelbaar op tig keer gedaan voordat ik overtuigd was dat ze erop zaten.
Rustig gas dchtdraaien vanaf 5000rpm om de motorrem te gebruiken (benaderen bebouwde kom bijv.) resulteerd in regelmatig knallende ploffende uitlaat.

TPS is gereset. (ging van 0-70% naar 0-68% dicht en open waarde).
Co van 40 naar 25
IACV per ongeluk op 7 gezet weet niet wat de juiste waarde was.
LTFT niet instelbaar heb geen lambda sensor. vandaar.

Ik overweeg Honda bobine's te gaan plaatsen (3 draads versies met schakel trap geintegreerd) de vraag is wat moet sagen ecu zien om niet in de stress (fout modus) te raken?
wie durft hier wat zinnigs? over te zeggen?

zo voldoende food for thought zou ik zo zeggen.

Graag lees ik jullie reacties.
grtn ETVrijder.
 
Alvast wat antwoorden:
- Bougies zijn maat 13. Sleutel hiervoor is ook te vinden in je gereedschapsset onder je passagierszadel.
- Ploffende uitlaat is normaal bij grote tweecilinder, tenzij het echt harde knallen zijn.
- Bougiekabels zijn na 16 jaar geen overbodige luxe om te vervangen. De Fiat Brava kabels passen goed op de Capo: Fiat Brava 182 1.4 Resistive Cable Genuine Cambiare Ignition Cable HT Lead Kit | eBay


Nog even wat vragen:
- Staat van de luchtfilter?
- Standaard of after market uitlaat?
- Hikken/horten op specifiek toerental kan. In welke versnelling is dit?
- Je schrijft, 'na verwijderen knik uit retourleiding'. Is die 1 op 13,7 nou met of zonder die knik. Een knik zorgt voor enorm verbruik
- Heb je de Sagem bobines visueel geïnspecteerd? Scheuren en andere narigheid kunnen de werking onder warme/vochtige omstandigheden sterk beïnvloeden.
- Gaskabels werken naar behoren? De gaskleppen zijn bij gas dicht ook echt dicht?
- Waarom in godsnaam Honda bobines plaatsen met alle risico's van dien? Er zijn legio's auto bobines met alle juiste waarden te koop die met minimale aanpassing perfect werken op de Capo.

Wat betreft je TuneECU waardes kan ik je niet helpen, die weet ik niet uit mijn hoofd. Het Apriliaoforum van AF1 heeft een heel groot topic over de ECU en alle instellingen, daar ga je dat vast vinden!
 
Heb een filter gemaakt voor aan de carterontluchting. Ik was het zat om elke keer de olie uit mijn luchtfilterhuis te moeten halen en alles schoon te maken. Na wat voorbeelden online te hebben gezien van olie catchcans en filters heb ik een eigen variant bedacht en geïnstalleerd.

Ik heb hiervoor een mooie alu filter gescored op aliexpress en hier de inhoud uitgehaald en vervangen met een bolletje staalwol.

32945213014_c0fd449952_z_d.jpg


33788223735_3c9c5d9096_z_d.jpg


33403721760_62de856909_z_d.jpg


Hopelijk haalt dit de olie uit de lucht die de carterontluchting naar de luchtfilter pompt. Deze setup laat wel genoeg lucht door om de ontluchting niet te vertragen/blokkeren wat weer effect zou kunnen hebben op de koppeling.

Enfin, proefrit moet ik nog maken en op de lange termijn zal duidelijk worden hoe goed dit werkt.
 
Hoi Janus dank voor je reactie,

ik was niet duidelijk, ik bedoel de soort moertje bovenop de bougie, normal een zandloper vorm maar nu vrijwel cilindrisch.

Idd nwe bougie kabels is the way to go. ze zijn besteld dank voor de tip.

Luchtfilter K&N nieuw
uitlaat origineel
hikken bij3500 rpm 80-100 in 6e versnelling.
hikt bij beetje gas extra, gas er helemaal op dat is het weg, lijkt te mager te lopen.
gasklep en kabels en dicht stand zijn ok.

ik overweeg de honda bobines vanwege hun duidelijk hogere ontsteek spanning en duidelijk betere timing. meer niet en de afwezigheid van kabels.


huidig gemonteerd zijn 3x aprilia en 1x JCI allen vlg tune ecu goed.

verbruik was na weghalen knik ervoor was het 1:11.

ik ga nu voor vernieuwen kabels en meld me weer.

grtn ETVrijder
 
Vandaag m'n reserve set koffers verkocht, geld in de pot voor de Hepco en Becker valbeugel.

Tevens een '' nep '' loctite gekocht bij een autozaak, voor het geld het proberen waard, en zoveel heb ik toch niet nodig. Van de week eens kijken of ik de standaard er netjes af krijg en welke onderdelen ik dan allemaal heb :P
 
Laatst bewerkt:
Heb een filter gemaakt voor aan de carterontluchting. Ik was het zat om elke keer de olie uit mijn luchtfilterhuis te moeten halen en alles schoon te maken. Na wat voorbeelden online te hebben gezien van olie catchcans en filters heb ik een eigen variant bedacht en geïnstalleerd.

Ik heb hiervoor een mooie alu filter gescored op aliexpress en hier de inhoud uitgehaald en vervangen met een bolletje staalwol.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hopelijk haalt dit de olie uit de lucht die de carterontluchting naar de luchtfilter pompt. Deze setup laat wel genoeg lucht door om de ontluchting niet te vertragen/blokkeren wat weer effect zou kunnen hebben op de koppeling.

Enfin, proefrit moet ik nog maken en op de lange termijn zal duidelijk worden hoe goed dit werkt.

Erg benieuwd na deze mod en de werking ervan als Futura rijder. Is zeker iets om te onthouden. Hier ook olie in het luchtfilter maar dat lekt dan weer op de voorste uitlaatbocht en als gevolg dikke blauwe rook onder de kuipdelen na langer stil staan. Wil ik wel van af. Ervaringen mogen ook in een PB. Lees ik nu weer verder mee in deze groep.
 
Erg benieuwd na deze mod en de werking ervan als Futura rijder. Is zeker iets om te onthouden. Hier ook olie in het luchtfilter maar dat lekt dan weer op de voorste uitlaatbocht en als gevolg dikke blauwe rook onder de kuipdelen na langer stil staan. Wil ik wel van af. Ervaringen mogen ook in een PB. Lees ik nu weer verder mee in deze groep.

Als het lekt op je uitlaatbocht dan is het stukje slang wat het op moet vangen waarschijnlijk niet meer aanwezig. Als het goed is moet de olie niet op je uitlaatbocht druppelen, maar vastgehouden worden. Zonder dat slangetje kan er ook vuile lucht aangezogen worden die niet meer langs de luchtfilter komt.

Inmiddels 400km gereden met de mod en de Capo rijd er niet minder om. Voor het opvangen van olie ga ik na 1000/1500 km eens kijken in het luchtfilterhuis.
 
Slang zit er wel op en vangt ook wel wat af, heel netjes en niet snel vol. Maar als de futura op de middenbok staat is de helling van het luchtfilter dusdanig naar voren dat het via de filterkast bodemplaat naar voren lekt in de air intake (zonder restrictie) en dan in het harde kunststof deel komt waar beide rubber snorkels de lucht aanzuigen door het alu boxframe. Het centrale deel van de snorkels heeft een lasnaad en daar lekt het dan door heen, precies op de voorste uitlaatbocht en dan naar beneden. Niet meer dan een erg dunne oliefilm.
En bij de zijstandaard lekt de olie naar de kant van het luchtfilter waar geen opvang is, dus eigenlijk zit de slang en vangbak aan de verkeerde kant en te ver naar achteren.
Luchtfilterkast is verder echt wel dicht en oliepeil is ook goed, zit onder max. Dus het is wel vettig maar niet zo dat er een plas olie in staat.

Zag ook deze topic in een aprilia forum http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?217553-Oil-Catch-Can
 
Laatst bewerkt:
AH zo ja. Capo luchtfilterhuis kan al snel een liter olie bewaren als het moet ;)

Die oplossing had ik ook gevonden. Mooi, maar vond het wat overdreven. Ik had ook oplossingen gevonden voor Futura die een stuk foam in het luchtfilterhuis plakken en verder niks. Schijnt ook te werken.
 
Tot hoeverre is het nodig de benzine tank te verwijderen voor het loskoppelen van de side stand sensor?

Blijkbaar zit de stekker van de switch onder de tank?...
 
Laatst bewerkt:
Net de olie vervangen van de Capo, kwam goeie 4 liter uit, en dr is ook weer 4 liter in gegaan, met de 3.5 die het wph aangeeft had ik geen indicatie op het niveau na het indraaien. Tevens nieuw oliefilter geplaatst.

Wat me nu opvalt, qua lage toeren lijkt ie wat soepeler, misschien logisch door de nieuwe olie ? Maar qua temperatuur issie heel anders dan voorheen.

Normaliter als ik een paar minuten bij stoplicht stond te wachten stond ie op 74 ongeveer en daar bleef hij ook gewoon tijdens de stilstand. Als ik hetzelfde nu heb zie ik hem rustig aan naar de 90 lopen, en zodra je weer begin te rijden zakt ie weer netjes richting de 75 ergens.

Heb ik ergens wat fout gedaan of kan dit een eigenschap zijn van de olie ( 15W50 Motul 5100 MA2 )
 
Nee, als de temperatuur op 74 blijft bij stationair draaien / stoplicht wachten dan is het niet goed. Vanzelfsprekend moet dan de temperatuur oplopen.
 
Maar zo snel dat ie binnen zeg 5 minuten richting de 90 graden gaat? Heb al paar keer gehad dat de fan aan sloeg, had ik hier voor nooit.
 
Maar zo snel dat ie binnen zeg 5 minuten richting de 90 graden gaat? Heb al paar keer gehad dat de fan aan sloeg, had ik hier voor nooit.

Dit doet hij bij mij ook. Nooit anders geweten dan dat zo hoort. Het viel mij wel op dat die na de laatste oliewissel wat sneller warm werd en ook wat heter werd. Inmiddels is het weer normaal.
 
Laatst bewerkt:
Hallo een update.

Ik meldde dat mijn Capo naar mijn mening veel plofte in de uitlaat en het verbruik was niet naar wens.
Janus opperde nieuwe bougie kabels mede omdat de bobines goede waarden aangaven.
Alzo gedaan niet geheel vlg advies ipv een brava kabelset heb ik 2 meter bougiekabel gekocht bij automaterialen zaak a 2,5 euro per meter. Dit is draad met een koperen kern ipv de originele ontstoorde kabels. (meerdere keren ervaren dat een benzine motor hiervan opknapt) daarna kabel voor kabel de koppelingen overgezet en bij alle verbindingen zijn gesoldeerd en geklemd. bij de assemblage viel ook op dat de bobine connectors te diep in de dop zaten (4x) waardoor deze niet erop geklemd zat maar ertegen gedrukt. Hetzelfde gold voor de bougiedoppen (2 van de 4) nadat alles was geassembleerd. rijden, niet 1 klap verkeer nergens inhouden mooi dit is de motor zoals ik hem verwacht. Morgen een langere rit om het benzine verbruik te meten.

Janus bedankt voor de eyeopener.
Ik meende dat de injectors liepen te klieren.

Groet ETVrijder
 
Terug
Bovenaan Onderaan