Reisverslag motorvakantie Schotland

chielmi

MF veteraan
30 mrt 2003
5.096
7
Heerenveen
Hier een reisverslag van Chielmi (in het dagelijks leven bekend als Michiel) en Inbox4me (gaat door het leven als Ivo) in Schotland. Michiel zijn ouders waren 25 jaar getrouwd en wilden dit graag vieren in Schotland, wat uiteraard een mooie gelegenheid is om er gelijk een motorvakantie aan vast te knopen. Aangezien Michiel weinig zin had om 2,5 week met zijn ouders door te brengen, na een klein weekje teruggeweest naar Newcastle om Ivo op te halen. Hieronder volgt een verslag per dag.
 
Dinsdag 12 juli: Vertrek naar IJmuiden (21 gr, zon)

’s Ochtends alle zooi ingepakt. Tanktas, grote Louis bagagerol met de tent / slaapmat / slaapzak en 2 zijtassen van Oxford.

full


Ruim op tijd aanwezig bij de Ferry, dus nog ff wat slap kunnen ouwehoeren met wat andere motorrijders. Viel me op dat er bijna alleen maar all-road motoren tussen stonden, maar 1 andere supersport…
Motor vastgezet met 4 sjorbanden in het gruwelijk warme ruim van de ferry, terwijl er een joekel van een ventilator (die alleen warme lucht binnenlaat) je doof staat te blazen :? .

Rustige overtocht gehad, wat aan dek rondgehangen en naar een matig optreden van een dansgroepje geweest. Beroerd geslapen in warme hut, onder synthetisch dekbed.
 
Laatst bewerkt:
Woensdag 13 juli: Newcastle  Rockcliffe (20 gr, zon)
A69, B6318  Longtown, B721/B725  Dumfries, A710 Rockliffe

Boot kwam om 9:00 aan, motor had reis uiteraard perfect overleefd. Ff paar km wennen aan het links rijden, maar ging me erg makkelijk af. Me verder de hele vakantie ook niet 1 keer vergist (itt vorig jaar :o ).
Zonder verkeerd te rijden Newcastle uitgereden, en z.s.m. binnenwegen gekozen om naar de camping te rijden.
Route liep langs de Hadrian’s wall, oude verdedigingsmuur van de Schotten. Niet erg bochtige weg, maar wel 3 supergave “extreme dips”. Kortom, stug 120 doorrijden terwijl je de weg voor je gewoon niet ziet :}
Rond 15:00 op camping aangekomen (Castle point camping site, Rockcliffe, onder Dalbeattie vlakbij Dumfries). Mooie camping met gaaf uitzicht over zee, goed veld en net sanitair.

full
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 14 juli: Tocht ri Ayr (17 gr, bew/zon/buitje)
A710/A711 Kirkcudbright, A75, A714, B741, A713, A710

Motortocht gemaakt binnendoor richting Ayr. Eindeloos bochtige wegen, mooie natuur, weinig verkeer, kortom: bijna perfect. Beetje jammer dat ik m’n regenoverall niet bij me had, en dus nog ff kleddernat ben geregend…
Vooral de A710/A711 de B741 en de A713 waren erg gaaf. De A713 zit vol met hoge snelheidsbochten.
 
Vrijdag 15 juli: Tocht ri Lake district (17 gr bew/zon)
A710, B725/B721, A74, A595, B5289, A591, A595, binnenwegen naar Rockcliffe

Vorig jaar tijdens m’n heenreis naar het Isle of Man een stuk door het Lake district gereden, wilde ik nog wel een keer heen dus vandaag maar eens gedaan. De A710 en B725/B721 waren weer super, daarna saaier stuk op drukke wegen. In het Lake district de B5289 naar Buttermere gereden. Smal weggetje door mooie omgeving, hellingspercentage van meer dan 25%. Kortom, super!

full
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag 16 juli: Beklimmen mount Screel (20 graden, zon)

Bij Auchencairn (tegenover de baai waar de camping aan lag) mount Screel beklommen. Heuvel van 366 meter, met steile rotsige stukken. Mooi uitzicht op de top

full
 
Laatst bewerkt:
Zondag 17 juli: Rockcliffe  Newcastle (18 gr, bew/zon)
A711, A710, A75 Longtown, A689, A686, B6319, B6318, Newcastle

Terug naar Newcastle gereden om op maandag samen met Ivo terug te rijden naar de camping. Gave wegen waren de A711/A710, de A686 was super met mooie bochten en veel motorrijders. In Newcastle vrij vlot naar hotel gereden (Hadrian road hotel).
Hotel was niet de moeite waard, kleine warme kamer, slecht eten.

Ondertussen was Ivo (net terug van een weekje Frankrijk op de motor) bezig met uit- en gelijk weer inpakken van alle spullen. Ietwat later dan gepland richting Ijmuiden, en dankzij een creatieve route (lees: ergens afslag gemist) ietwat gehaast richting de boot. Eigen douche op de hut! Geen overbodige luxe na het zweten bij het vastzetten van de motor…

Dagafstand: 160 km.
 
Laatst bewerkt:
Maandag 18 juli: Newcastle  Rockcliffe (17 gr, bew/buien)
Zelfde route als woensdag

Na een tijd zoeken naar de ferry (moeilijk hè, bordjes |( ) Ivo opgepikt. Michiel had net verteld dat Engelse motorrijders groeten met een hoofdknik ipv zwaaien, helaas voor Michiel zwaaiden de eerste 10 Engelse motorrijders terug… ;)

Na 1,5 uur kon het regenpak aan, aangezien het ‘typisch Engels weer’ was. Via prachtige kronkelige weggetjes, die Michiel woensdag al gereden had, naar de camping in Rockcliffe om daar de tent van Ivo op te zetten.

full


Er stond een aanlandige wind….

Dagafstand: 220 km
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 19 juli: Rockcliffe  Roy Bridge (16 graden, regen)
A713, A77, M8, A82

’s Ochtends net op tijd voor de regen opgebroken en gepakt, en via de bochtige maar zeiknatte A713 richting Glasgow gereden. Hier begon het écht te stortregenen, en gecombineerd met een gemiste afslag maakte het vakantiegevoel zich al snel meester van ons :+

Na Glasgow hebben we een ontzettend mooie weg gereden langs Loch Lomond en het Glen Coe dal (A82). In Roy Bridge, vlakbij Fort William, stonden de ouders van Michiel al op campsite Bunroy (mooie camping, niet duur). Dit betekende ’s avonds lekker warm eten en een spelletje Skip-bo in de caravan om op te warmen, droog te blijven en niet opgegeten te worden door de midges (k*tbeesten)...

Dagafstand 365 km.
 
Laatst bewerkt:
Woensdag 20 juli: beklimmen Ben Nevis (hoogste berg UK, 16 gr, miezer)

Woensdag betekende vroeg op (7:15, vakantiegevoel?) om de hoogste berg van de UK te beklimmen, waar de ouders van Michiel zich ooit verloofd hebben. De klim begon makkelijk, maar het werd steeds kouder naarmate we hoger kwamen.

Uitzicht over het Glen Nevisdal:

full


Op de top (1344 meter) was het ijskoud, mistig, het regende en het waaide.

full


We hebben niet lang van het uitzicht genoten: door de mist wás er geen uitzicht… Op de terugweg begon iedereen door de kou wat te verzuren, wat gecompenseerd werd door ’s avonds in de lekker warme caravan rond te hangen.

Dagafstand: 16 km (lopend)
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 21 juli: Oban (19 gr, bew/zon)
A82, A828, A85, A827, B846, A9, A86

Dit was de 1e dag mooi weer voor Ivo, helaas moesten we wel een nieuwe achterband + olie regelen voor de Soes. ’s Ochtends werden we gewekt door straaljagers die over kwamen vliegen op érg lage hoogte, iets wat nog regelmatig voor zou komen gedurende de vakantie. Wat nou klachten? Het geluid deed pijn aan de oren. Na lang bellen voor een nieuwe achterband eindelijk een zaak gevonden waar de juiste BT045 op voorraad was. Via de A82 en de mooie A828 naar Oban gereden om daar in een typisch Schotse werkplaats een nieuwe band te laten monteren.

full


Hierna zijn we richting het Tay forrest park gereden, waar we min of meer een rondje om Loch Rannoch hebben gereden. De wegen waren single-track (smal!) en in een prachtige omgeving.

full



Dagafstand: onbekend
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 22 juli: Kilchoan (20 gr, zonnig)
A830, A861, B8007, A861, A830

Na een ontbijtje bij de plaatselijke Spar (stokbrood met ham :kwijl : ) richting het kustplaatsje Kilchoan waar er Highlandgames gehouden zouden worden. De (kleine) wegen waren érg mooi: slingerend tussen de bergen en langs de kust.

full


In 5 uur hadden we 130 km (!!) gereden. Aangekomen in Kilchoan bleken de Highlandgames een sportdag voor de plaatselijke jeugd te zijn… Aangezien de tanks bijna leeg waren, op zoek naar een tankstation in Kilchoan. Deze was er en vroeg ‘slechts’ £ 1.01 per liter (normale prijs ongeveer 88 pence…).

Op de terugweg hadden we een fantastisch uitzicht op de Ben Nevis, die er bijna wolkeloos bij lag (in tegenstelling tot de beklimming woensdag).

full


(pad heel vaag zichtbaar)

’s Avonds de was gedaan, waar onze buurvrouw Michiel bij de droogmachine zag zitten met twee biertjes, een lepel en een aansteker… De lepel en aansteker waren bedoeld om de helm van Ivo iets ruimer te maken, maar hij was net zijn telefoon halen. Ze moet een solide indruk van Michiel hebben gekregen ;)

Het resultaat:

full
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag 23 juli: Loch Ness (20 gr, zon)
A82, B852, B862, A82

Vandaag maar eens de toerist uitgehangen, en een dagje naar Loch Ness geweest. Complete Loch rondgereden maar helaas Nessie niet gespot… Onderweg naar Loch Ness konden we de Engelse/Schotse manier van motorrijden ‘bewonderen’. Gas geven en blijven geven, vooral daar waar het niet kan… In Inverness een herkansing gehad om de Highlands games te kunnen zien, dit waren wél echte Highland games en erg leuk.

Op de terugweg langs de westkant van het Loch Ness gereden, en nog een zeldzame foto van het Urquhart castle in de zon geschoten.

full



Dagafstand: 199 km
 
Laatst bewerkt:
Zondag 24 juli: Devil’s elbow (17 gr, zon/bew)
A82, A96, A939, A93, A924, A9, A86

Op het MF al gelezen dat de Devil’s elbow erg de moeite waar moest zijn, dus vandaag maar eens die kant op. De A939 en de A93 (ten oosten van Inverness) waren erg gaaf, veel mooie bochten en veel motorrijders. Tijdens de lunch kwam de lokale doedelzakgroep langsmarcheren: het blijft apart klinken maar wel karakteristiek en mooi.

full



Dagafstand: 445 km
 
Laatst bewerkt:
Maandag 25 juli: vertrek naar Ardmair (15 gr, bewolkt/lichte regen/zon)
A831/A832/A833, A835

Vandaag richting Ullapool vertrokken, om van daaruit het noorden van Schotland te verkennen. Onderweg moest helaas het regenpak aan, maar de regen zette niet echt door. Bij Ullapool zijn we op zoek gegaan naar een mooie camping, en we kwamen uiteindelijk uit bij Ardmair, pakweg 5 kilometer noordelijk van Ullapool. Michiel parkeerde de motor bij wijze van afwisseling deze keer horizontaal, terwijl hij op zoek was naar iets voor onder de jiffy. Gelukkig geen schade en de motor stond alweer snel. ’s Avonds een poging gedaan om buiten te zitten, maar door de midges was het niet te harden.

full


Uitzicht vanaf de camping (en ja: de lucht was echt zo paars...).

Dagafstand: 200 km.
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 26 juli: Stoer (16 gr, zon/bewolkt)
A835, kleine weggetjes naar Achiltibuie, Lochinver, Drumberg

Aangezien Ivo aan het uitslapen was en Michiel een tikje ongeduldig, kon Ivo bij het naar buiten kruipen uit de tent gelijk aanschuiven bij het ontbijt. Het vooruitzicht voor vandaag was erg slecht, maar uiteindelijk geen regen gezien. In Ullapool zelf hebben we nog een lasercontrole kunnen ontwijken, omdat de agenten (itt Nederland) duidelijk zichtbaar en met fluoriscerende kleding langs de kant stonden. De route ging langs de kust en was ontzettend mooi: de weggetjes waren zo smal dat sommige stukken in de eerste versnelling moesten.

full



Onderweg waren de uitzichten erg mooi. Michiel werd in Achiltibuie door een plaatselijke boer gewenkt of hij enkele koeien, die op de weg liepen, op wilde drijven. Bij een stop reed een Schot weg met zijn bril nog op de kofferbak, Michiel zag dit waarna Ivo het sprinten voor zijn rekening mocht nemen. In de omgeving van Achiltibuie ligt een prachtige camping direct aan de kust, aanrader (althans zo op het eerste gezicht).

full



’s Avonds hadden we beiden wel zin in bier, maar Michiel had in zijn enthousiasme (lees: leesblindheid) appelcider gehaald ipv bier. Het smaakte naar champagne, dus gelijk maar even getoast op het nieuwe jaar en een goeie vakantie ;)

Dagafstand: 250 km
 
Laatst bewerkt:
Woensdag 27 juli: Skye (16 gr, zon/bewolkt)
A835, A832, A890, A87, A855, A87, A850, A863, A87, A890, A832, A835

Vandaag lekker op tijd opgestaan om naar het Isle of Skye te gaan, omdat het een aardig eindje uit de buurt lag vanaf de camping. Via de Westerross Coastal route (deze leidde heel verrassend langs de kust :+ ) richting Skye gereden. Via de gratis tolbrug zijn we Skye opgereden. Uiteindelijk zijn we bijna heel Skye rondgereden, waarbij Michiel bij het uitkomen van een bocht bijna met 130 een schaap tot shoarma maakte… Dit was erg close en daarom zijn we gestopt op de eerste parkeerplaats om even bij te komen.

full



Skye is op zich een heel mooi eiland, maar de wegen zijn matig.

full



Dagafstand: 605 km (hoezo vakantie?)
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 28 juli: rondje Noord-Schotland (15 gr, bewolkt/regen)
A835, A837, A894, A838, A836, A839, A837, A835

Vandaag waren we van plan om het noorden van Schotland te verkennen. De dag begon erg mooi met zon, waarbij vooral het stuk naar Unapool qua bochten erg de moeite waard was. Vanaf Unapool werd het weer snel minder.

De rest van de dag reden we in de regen, waarbij de wind het wat fris aan deed voelen.

full



Uitzicht op zee in de buurt van Durness

Dagafstand: 200 km
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 29 juli: Applecross (15 gr, bewolking/tikkeltje zon)
A835, A832, A896, B weg naar Applecross, A890, A832, A835

Via een tip op MF en op aandringen van een paar Engelse motorrijdende buren vandaag besloten om naar Applecross te rijden. Onderweg konden de natte handschoenen van de dag ervoor een beetje opdrogen. Vandaag reden we grotendeels dezelfde route als richting Skye, maar het rondje Applecross was zeker de moeite waard: de weg heeft grote hellingspercentages en slingert aan een stuk door. Aan het eind van de route wachten deze haarspeldbochten:

full



Als afsluiting gingen we naar de Chinees in Ullapool, waarbij we onaangenaam verrast werden door het feit dat het een afhaalchinees bleek te zijn. Het onaangename bestond uit het feit dat wij beiden geen tanktas oid mee hadden, waardoor Ivo eerst terug moest rijden naar de camping om de tanktas te halen… Op de camping was een Nederlandse campinggast aan het oefenen op de doedelzak: de meningen over zijn speelkunsten waren een beetje verdeeld ;)
Tevens was dit de 1 na laatste dag.

Dagafstand: 450 km
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag 30 juli: Bed & Breakfast (15 gr bewolkt/miezer)
A835, A9, A96, A939, A93, A913

Vandaag redelijk op tijd gestaan om de boel af te breken en in te pakken. Een deel van de route hadden we eerder gereden, en aangezien de weg nat was was dit enigszins saai rijden. Later werd het droger en werden de wegen erg bochtig zodat we uiteindelijk toch leuk gestuurd hebben. De bedoeling was om in Edinburgh een Bed & Breakfast (B&B) te zoeken, maar uiteindelijk zijn we iets verder gereden en hebben we in de buurt van St. Andrews een B&B gezocht. De 1e 4 waren allemaal duurder dan 30 pond pp (bijna 45 euro!), maar de 5e B&B was erg gunstig geprijsd met 15 pond pp. Daarnaast deed de broer van de gastvrouw aan wegracen, en reed zelfs verdienstelijk mee op Isle of Man! De motoren konden in de garage, en gecombineerd met de gastvrijheid (’s avonds gezellig een biertje gedronken) is deze B&B een absolute aanrader! Mocht je in de buurt zijn, dit is het adres:

Allison Adamson
Radernie (aan de linkerkant van de B940, als je vanaf Cupar naar Crail rijdt)
Telefoon: +441334 840378
Email: oclymiro@aol.com

Het uitzicht vanaf de kamer is erg gaaf:

full



Niet op de foto, maar rechts is ook nog de kustlijn te zien

Enig minpuntje was dat Michiel zijn achterband al de hele dag op het canvas zat… Een echt bed en een lekkere douche is na 2 weken kamperen erg lekker!

Dagafstand: 450 km
 
Laatst bewerkt:
Zondag 31 juli: de boot in Newcastle (18 gr, zon!/bewolkt)
Via binnenwegen naar Edinburgh, A68, A1, A19

Om 9:00 zaten wij aan het Engels ontbijt: worstjes, bacon en toast. Na het ontbijt hebben we een bezoek gebracht aan the Secret Bunker, een atoombunker uit de tijd van de Koude oorlog. Erg indrukwekkend!

full



Ivo staat aan het eind van de gang, om een indruk van de grootte van de bunker te geven

Erg lekker was het dat we de 1e gasten waren, zodat we de hele bunker op ons gemak konden bekijken. Zeker een aanrader mocht je in de buurt zijn! (http://www.secretbunker.co.uk)

Daarna via de A68 naar Newcastle gereden, een ontzettend mooie weg en daarom erg populair bij motorrijders. Er was alleen erg veel verkeer onderweg (té druk), en een gecrashte Gixxer. 3 Kwartier voor de uiterste meldtijd stonden we in de rij voor de ferry. Na het vastzetten van de motoren lekker geïnstalleerd in de hut.

full



De zee was redelijk ruw en de boot rolde aardig, waardoor we de volledige breedte van de gang nodig hadden om rond te lopen. De prijzen aan boord waren astronomisch, in tegenstelling tot de smaak van het eten. Ivo lag verder het grootste deel van de avond in de hut op zijn bed, omdat hij anders zeeziek werd. Michiel daarentegen heeft zijn laatste ponden uitgegeven aan bier.

Dagafstand: onbekend
 
Laatst bewerkt:
Maandag 1 augustus: einde vakantie (19 graden, zon/bewolkt)
Snelweg

’s Ochtends om half 10 stonden we op de kade bij IJmuiden, waarna we weer heel even moesten wennen aan het rechts rijden. Het was opvallend hoeveel flitskasten we in Nederland gezien hebben op weg naar huis: in één dag meer dan in twee weken Schotland (!!)

Al met al was het een erg geslaagde vakantie, hoewel Michiel erg blij was dat zijn achterband het hield tot hij thuis was:

Afbeelding-011.jpg


(voor de duidelijkheid, een burn-out was dus niet meer nodig *O* )
 
Terug
Bovenaan Onderaan