wanneer loopt jouw brik goed?

EBoldor

MF'er
20 okt 2002
67
0
Baarlo (l)
De vraag die mij voortdurend bezighoudt is: wanneer loopt mijn brikkie goed?
Waarom? hij loopt niet altijd hetzelfde. Ik heb soms het idee dat ie ook goede en minder goede dagen heeft. herkennen jullie dit? Is het goed lopen van de motor afhankelijk van bijv. de buitentemperatuur?
Mijn bol d \'or heb ik nu een jaar in mijn bezit. Vorig jaar heb ik hem opnieuw laten afstellen (carbs )omdat ie nog maar op 3 pitten liep Uiteindelijk na 3 bezoeken aan de garage was ik tevreden.
2mnd gekeden begon die meer te rammelen (hijrammelt altijd wel maar dit schijnt bij een bol te passen, volgens een monteur was het de primaire ketting, kon geen kwaad). Heb toen zelf nokkenaskettingen gesteld (semi-automatisch) en verhip, het getik was verdwenen. Ik vond ook dat ie daarna een stuk beter liep (suggestie?). Nu heb ik soms het idee dat `de motor weer wat rauwer loopt.
Graag jullie ervaring / mening.
 
Op maandag 20 januari 2003 20:58 schreef EBoldor het volgende:
De vraag die mij voortdurend bezighoudt is:...........................
Graag jullie ervaring / mening.
Herkent het(brikkie :? ??) gevoel :] .......Er zit bij mij ook een tikkie en een knettertje(uitlaat :z oekt nog een oplossing daarvoor)......
Ik heb mij stationair ook wat hoger gezet voor werk-verkeer, en bij langere ritten gaat ie weer een SLAG of tig ;) terug
S\'morgensvroeg starten is (lichtelijk)knetteren....warm = tikken
 
Laatst bewerkt:
tja, ehh wanneer voor het laast een beurtje gegeven??, hoeveel km zit daar ondertussen weer tussen??, enne brikkie\'s zijn motoren met een eigen willetje, maar als je ze een beetje verzorgd brengen ze je nog de hele wereld rond :P
 
Laatste beurt: juni 2002: carbs afgesteld, nieuwe bougies, nieuwe olie. 2wkn geleden: olie en filter vervangen, afgelopen za : nieuwe achterband: bt45 r (schrok me kapot toen ik naar huis reed, motortje stuurde weer als een speer)
Ik zou niet weten wat er meer mee moet gebeuren: kleppen misschien nog?
 
Op een echt brik zit een klassiek ontsteking met contactpuntjes en condensatoren
en in die condensatoren zit nu de grap. Die zijn idd. temperatuur gevoelig, je zal ook merken dat als je een tijdje gereden hebt, je motor veel beter stationair blijft lopen.
Het is een brikkies kwaal waar voor zover ik weet niets aan te doen is.
 
Op een echt brik zit een klassiek ontsteking met contactpuntjes en condensatoren
en in die condensatoren zit nu de grap. Die zijn idd. temperatuur gevoelig, je zal ook merken dat als je een tijdje gereden hebt, je motor veel beter stationair blijft lopen.
Het is een brikkies kwaal waar voor zover ik weet niets aan te doen is.
Geen brikkie rijden :9 :P
 
Laatste beurt is nog steeds niet afgelopen, zo gauw je iets tegenkomt begin je er mee, blijft wel doorgaan.

Als ze maar rijd :]
 
\"Vroegah was allus beitah\" (nagekeken in het Groen Geile Boekie) :)

Ik heb eens gehoord dat het lopen van een benzinemotor ook afhangt van de hoeveelheid vocht in de lucht en de temp.
Weet iemand of dat waar is? :?

zou best kunnen, een motor heeft zuurstof nodig en guess waar die dat vandaan haalt...
 
Mannuh...luisterruh...s
deze mafkees :+ rijdt een Bold\'or :} weten julie nog?
Ik heb ongeveer zo\'n zelfde vraag gesteld, vlak voor de crash, en ik denk dat daar dus dezelfde antwoorden bij passen.
Deze machines hebben zowieso heel wat moeite met starten als ze niet elke dag rijden. De mijne had ook elke ochtend last van eerst twee, dan eens drie, en als ie eindelijk wakker wilde worden dan gingen we misschien als we zin hadden op vier cilinders de straat uit.
Je kan eerst eens beginnen met alle bedrading rond ontsteking, bobines en dynamo (stekkertjeswerk) op een zondagmiddag los te trekken en door te meten. Dan schoonmaken (kontaktspray ofzo) en weer monteren. Probeer goed vochtwerend materiaal toe te passen waar mogelijk. (extra intapen enzo) Die oxidatie na zovele jaren laat zich bij dit model zeer nadrukkelijk gelden.
Dan kan je ook nog de bougiedraden controleren, eventueel vernieuwen (niet zo heel duur) en anders goed inspuiten met siliconenspray.
Verder schijnt hij \'s ochtends pas echt goed te starten met verse benzine. Het ontwerp carburateurs schijnt het verouderingsproces van benzine eerder te helpen dan tegen te gaan, en even de \"oude\" benzine aftappen en met nieuwe de startprocedure te volgen schijnt ook zeer goed te helpen.
Ook je startmotor kan na zoveel jaren moei;ijkheden geven bij het starten. Smerigheid en slijtage zorgen voor moeilijker ronddraaien. Oplossing; demonteren en schoonmaken. Koolborstels controleren en eventueel vernieuwen en contacten checken. Hoe moeilijker hij ronddraaid, des te meer stroom hij verbruikt, des te meer werk je accu moet doen om de boel op gang te helpen en des te langer het duurt om weer voldoende stroom voorhanden te hebben.
Het model heeft iig veel stroom nodig bij het starten, dus hoe meer de startmotor trekt, hoe minder de bobines / vonkversterkers krijgen.
\'k wil niet vloeken hier, maar kijk ook eens af en toe op forum.bikepower.nl , daar zeggen ze ook wel eens heel nuttige dingen.
Vraag anders Renee, die heeft ook het eea aan zijn boldor gerepareerd. Ook op dit gebied had hij toen iets te vertellen.
M.Vr.Gr. Jos
psssst....geheimpje...
ik had (heb) dezelfde problemen en heb dit allemaal van de voornoemde forums en moet het nog steeds gaan uitproberen ;) maar heloof er heilig in dat de oplossing ertussen zit !!! O-) O-) O-)
 
Mannuh...luisterruh...s
deze mafkees :+ rijdt een Bold\'or :} weten julie nog?
Ik heb ongeveer zo\'n zelfde vraag gesteld, vlak voor de crash, en ik denk dat daar dus dezelfde antwoorden bij passen.
Deze machines hebben zowieso heel wat moeite met starten als ze niet elke dag rijden. De mijne had ook elke ochtend last van eerst twee, dan eens drie, en als ie eindelijk wakker wilde worden dan gingen we misschien als we zin hadden op vier cilinders de straat uit.
Je kan eerst eens beginnen met alle bedrading rond ontsteking, bobines en dynamo (stekkertjeswerk) op een zondagmiddag los te trekken en door te meten. Dan schoonmaken (kontaktspray ofzo) en weer monteren. Probeer goed vochtwerend materiaal toe te passen waar mogelijk. (extra intapen enzo) Die oxidatie na zovele jaren laat zich bij dit model zeer nadrukkelijk gelden.
Dan kan je ook nog de bougiedraden controleren, eventueel vernieuwen (niet zo heel duur) en anders goed inspuiten met siliconenspray.
Verder schijnt hij \'s ochtends pas echt goed te starten met verse benzine. Het ontwerp carburateurs schijnt het verouderingsproces van benzine eerder te helpen dan tegen te gaan, en even de \"oude\" benzine aftappen en met nieuwe de startprocedure te volgen schijnt ook zeer goed te helpen.
Ook je startmotor kan na zoveel jaren moei;ijkheden geven bij het starten. Smerigheid en slijtage zorgen voor moeilijker ronddraaien. Oplossing; demonteren en schoonmaken. Koolborstels controleren en eventueel vernieuwen en contacten checken. Hoe moeilijker hij ronddraaid, des te meer stroom hij verbruikt, des te meer werk je accu moet doen om de boel op gang te helpen en des te langer het duurt om weer voldoende stroom voorhanden te hebben.
Het model heeft iig veel stroom nodig bij het starten, dus hoe meer de startmotor trekt, hoe minder de bobines / vonkversterkers krijgen.
\'k wil niet vloeken hier, maar kijk ook eens af en toe op forum.bikepower.nl , daar zeggen ze ook wel eens heel nuttige dingen.
Vraag anders Renee, die heeft ook het eea aan zijn boldor gerepareerd. Ook op dit gebied had hij toen iets te vertellen.
M.Vr.Gr. Jos
psssst....geheimpje...
ik had (heb) dezelfde problemen en heb dit allemaal van de voornoemde forums en moet het nog steeds gaan uitproberen ;) maar heloof er heilig in dat de oplossing ertussen zit !!! O-) O-) O-)

Thx, voor ik mijn CB\'s verkoop zal ik toch even je waslijst aflopen, dan kan de koper horen dat hij soms op 4 poten start })
 
Ik heb eens gehoord dat het lopen van een benzinemotor ook afhangt van de hoeveelheid vocht in de lucht en de temp.
Weet iemand of dat waar is? :?
Dat klopt helemaal. Je zal zeker op een brik merken dat bij een beetje koud en mistig weer je motor veel beter gaat lopen. Komt o.a. door de hogere zuurstof vulling en door vocht compres verhoging.

Moderne buikschuif fietsen zonder goed brandstof manegment gaan juist slechter lopen door het op straat gaan van de juiste verhoudingen. De Duc\'s en honda\'s uit begin 90 eind 80 hadden/hebben daar er veel last van. Zijn ook mooi weer fieteen.
 
De vraag die mij voortdurend bezighoudt is: wanneer loopt mijn brikkie goed?
Waarom? hij loopt niet altijd hetzelfde. Ik heb soms het idee dat ie ook goede en minder goede dagen heeft. herkennen jullie dit?
Yep herkenning alom. :)

Laatste keer van de zomer naar luxemburg wezen toeren met oordoppen in. Werkt perfect. Daar gaat de motor een stuk soepeler van lopen. ;)


Elk tikje wordt gehoord & als \'t stationair eens effe niet regelmatig is ofzo wordt er heftig geluisterd & getest. Op \'t moment duurt de laatste (huidige) beurt al weer 1,5jaar. :P


Wat die bol d\'or betreft. Misschien moeten we een apart sleutel-middagje organiseren. Gaan we allemaal onze carbs uit elkaar slopen onder \'t toezicht van CBRenee. :} (&weer fixen natuurlijk ;) )
 
Wat die bol d\'or betreft. Misschien moeten we een apart sleutel-middagje organiseren. Gaan we allemaal onze carbs uit elkaar slopen onder \'t toezicht van CBRenee. :} (&weer fixen natuurlijk ;) )
Tof,
Neem ik mijn reserve setje wel even mee....= makkelijker.
Ik heb er toch een set of 3 liggen !!
 
IK DOE MEE.Gewoon gaaf een aantal bollen naast mekaaar, starten en dan luisteren welk geluid door wat veroorzaakt wordt.
Dan moet ie wel ruim \'n dag stilstaan in mijn geval. Anders start ie gewoon als \'n tierelier. :?

Bij de weg, ik praat wel steeds mee over \'bollen\', maar de mijne is nog altijd zo\'n KZ, met zonder ere-titel. :P (staat wel met cb750/900 bol d\'or in hetzelfde werkplaatsboekkie)
 
[me/ icoon mede mogelijkgemaakt door Dhr. R. Alfie ]

Nee hoor is van R. Oestendoenze :P

Mijn Beemer heeft het graag koud, loopt ie lekkerder dan bij +30°C. Maar lopen doet ie eigenlijk altijd wel. Ik een stuk minder sinds ik em heb :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan