Motor computer maken, tips, trucs en ideeen

D4V3

Die hard MF'er
25 aug 2011
330
0
Den Haag
Pas op: lang, vrij technisch verhaal ;)

Ik ben van plan als hobby projectje m'n VFR écht high-tech te maken (ik heb natuurlijk al een ingebouwd klokje, maar om dat nou high tech te noemen *D), een echte Motor-computer dus ;) Ik heb hier al aardig wat spullen voor in huis en in bestelling en had het volgende bedacht om met die spullen te gaan doen (let wel, niet alles zal ik (direct) uitvoeren, het zijn ideeen, als ik het allemaal zou doen zal het nog wel even duren voor het af is ;)).

Een Arduino Mega ADK
ArduinoADK_R3_Front_450px.jpg

Het hart van de motor computer, dit gaat 't allemaal aansturen. Aan al die gaatjes die er in zitten kunnen stukjes electronica gekoppeld worden, van led tot knopje, van GPS module tot extern scherm. De software die ik er op zet zorgt er voor dat dit alles met elkaar gaat praten en leuke dingen gaat doen. Waarom dan deze dure Arduino zul je je als kenner misschien afvragen? Nou, omdat deze iets heel leuks kan; Met android telefoons praten! Mijn intentie is om mijn android telefoon aan deze Arduino te hangen en in een houder op m'n motor te zetten. Dan is mijn telefoon op dat moment het display (om de GPS snelheid, RPM's, etc. te tonen), input (aan en uitzetten van functies) en communicatie (ophalen van flitspalen, versturen van huidige locatie) is.

Een externe GPS module
Ik heb nog een oude GPS module liggen die ik ooit eens bij een PDA had om te navigeren. Het mooie aan deze ontvanger is dat hij waterdicht is, een vrij lange kabel heeft en magnetisch is. Ik kan hem dus zo ergens aan een stuk frame vastzetten, extra stukkie tape er omheen voor de zekerheid en hij is gemonteerd. Deze GPS ontvanger praat prima met de Arduino en maakt het mogelijk om:
  • De huidige positie te bepalen
  • De huidige "echte" snelheid te bepalen
  • De huidige koers te bepalen
  • De huidige atoomtijd door te krijgen
  • De huidige hoogte volgens de GPS door te krijgen
Dit alles kan weer mooi ergens op de telefoon in een overzichtsscherm getoond worden.

Aansluiting op de signalen van de motor
Ik was ook van plan om "echt" te gaan communiceren met de motor. Nu is dit een vrij vervelend verhaal i.v.m. de verschillende voltages, pieken, vage, onbekende communicatie etc. Maar daar is wel omheen te werken. Ik wil in ieder geval het achterlicht aftappen (voor de "contactstroom" om het apparaat te voeden), het remsignaal opvangen, de RPM en en Snelheidspulsen uitlezen, de richtingaanwijzer-pulsen en het neutraal-lichtje van de versnellingsbak wil ik ook uitlezen. Wat ik hier dan mee kan?

  • Een gear indicator maken, maar dan mooi, en goedkoper ;)
  • Schakellichtjes of op m'n display iets moois met de RPM
  • Snelheid digital calibreren met de GPS, zodat ook zonder GPS signaal de snelheid goed is
  • Bijhouden wanneer er geremd is, richting is aangegeven, geschakeld is en bij hoeveel toeren

Ook wil ik misschien wel de lichten zelf aan kunnen sturen om zo bijv. alarmlichten mogelijk te maken met diverse patronen en misschien wel remflashes met het achterlicht.

Micro SD Logger module
09530-01.jpg

Onderweg uit de US, een Micro SD kaart logger om in combinatie met de Arduino te gebruiken. Hiermee kan ik tekst wegschrijven naar een SD kaartje. Wat ik hier mee wil doen?

  • Tracklogs bijhouden, zodat ik altijd kan terugvinden, eventueel op Google Maps, waar ik wanneer geweest ben en hoe hard ik daar gereden heb :]
  • Ritlogboek bijhouden, met per rit alle acties gelogd, zodat ik terug kan zien hoe vaak ik geremd heb, richting aangegeven heb, geschakeld heb, hoeveel toeren ik gereden heb, etc.
  • Beide logboeken wil ik automatisch op het internet plaatsen zodra de telefoon is aangesloten en er een goed Wifi/GPRS/HSDPA signaal is. Zo hoef ik niet elke keer de Micro SD mee te nemen om uit te lezen. Dit maakt het ook mogelijk om live op maps te tonen waar ik op dat moment rij :)

RF ontvanger/verzender
Ik heb hier ook nog een RF verzender en ontvanger module liggen. Hiermee kunnen signalen over radiogolven gestuurd worden. Leuke hieraan is is dat mij Drift 170 HD Stealth dit ook gebruikt om opnames te stoppen/starten. Ook heb ik nog een sleutelhanger afstandsbediening liggen met 4 knoppen die op dezelfde frequentie werkt. Wat ik hier mee wil:

  • Camera getriggered aan/uit zetten (bijvoorbeeld bij een harde remming/acceleratie ;)
  • In het logboek bijhouden wanneer een opname gestart en gestopt is
  • De motor iets laten doen met de AB (iemand suggesties?)

Extra: Accelerometer
Heb er nog geen, maar ze zijn niet zo duur en voegen best wat leuks toe, zeker op een motor denk ik. Hiermee kan ik de g-krachten bijhouden (altijd leuk ;)) en bijhouden hoe plat je door de bochten bent gegaan ;)




Dit alles moet natuurlijk netjes in een waterdichte behuizing komen en goed in elkaar steken. Het laatste wat ik wil is m'n motor er mee verzieken dus de eerste features zullen waarschijnlijk de features zijn waarbij ik niet zelf met de bedrading op de motor aan de slag moet (op de invoerstroom na dan ;)).

Mijn electro kennis is niet geweldig (ben meer een programmeur) maar een hoop dingen gaat me wel lukken, ik zal alleen wat hulp nodig hebben bij het 12v<->5v gedeelte, en dan met name het op een veilige manier gebruiken van de 12v pulsen van de kabelboom op de gevoelige Arduino controller. Hier wil ik waarschijnlijk optocouplers voor gebruiken, maar misschien dat iemand een betere suggestie heeft?

Vooralsnog een heleboel werk maar ik denk dat ik wel een heel tof, uniek systeem heb dalijk. Het leuke is ook dat als ik later nog eens wat erbij wil het een kwestie is van een module erbij pluggen/solderen, even de USB kabel er in om opnieuw te programmeren en gaan.

Ik wil mijn voortgang hier in dit topic bijhouden en mochten hier mensen zijn die tips of ideeen hebben dan sta ik daar zeker voor open :) Ook als je zelf al eens iets als dit gebouwd hebt dan hou ik me aanbevolen. Als er iemand is die mij iets kan vertellen over hoe het signaal voor snelheid en RPM uit de kabelboom in elkaar steekt dan hoor ik dat graag, maar ik ben bang dat ik met een scope moet gaan uitzoeken hoe of wat ;)
 
klinkt als een :} project!

kan je de arduino ook niet aan je injectie hangen en dan een woonwerk- tour- en sportstand integreren?
Dat is misschien interessant voor je verbruik, sowieso om te meten natuurlijk wat je nou verbruikt.

Mocht je trouwens problemen met je arduino hebben, op de TU Delft wordt er ook mee gewerkt en er zijn vast wel elektotechniek studenten die dit ook geweldig vinden
 
Laatst bewerkt:
klinkt als een :} project!

kan je de arduino ook niet aan je injectie hangen en dan een woonwerk- tour- en sportstand integreren?
Dat is misschien interessant voor je verbruik, sowieso om te meten natuurlijk wat je nou verbruikt.

Mocht je trouwens problemen met je arduino hebben, op de TU Delft wordt er ook mee gewerkt en er zijn vast wel elektotechniek studenten die dit ook geweldig vinden

Thanks ;)
Dat zou kunnen, maar ik heb te weinig electro ervaring om dat zomaar even aan te durven (plus dat de VFR wat mij betreft maar 1 stand nodig heeft, gebruik 'm alleen voor de lol ;)). Verbruik meten is overigens wel een goede die ik in kan bouwen!

Arduino ervaring heb ik overigens genoeg, dat programmeren gaat geen probleem zijn. Alleen die electro he.

Zojuist even wat nieuwe onderdeeltjes via eBay besteld inclusief 10 optocouplers voor de 12v koppelingen, een mini voeding om de 12v om te zetten naar lager en een accelerometer (en dat alles voor nog geen $20) :)
 
Leuk project maar het zal niet eenvoudig zijn om alles te laten werken

Extra: Accelerometer
Heb er nog geen, maar ze zijn niet zo duur en voegen best wat leuks toe, zeker op een motor denk ik. Hiermee kan ik de g-krachten bijhouden (altijd leuk ) en bijhouden hoe plat je door de bochten bent gegaan

Bijhouden hoe plat je door de bocht gaat zal waarschijnlijk niet gaan met een accelerometer. Heb het weleens geprobeert met een waterpas app op een android. Die bleef gewoon mooi op 0 graden staan in de bocht.
 
Leuk project. Wat betreft die 12V-5V, waarom niet gewoon met spanningsdelers (twee weerstandjes)? het lijkt me dat de ingangsweerstand voor de 5V vrij hoog is, dan is het niet zo moeilijk om de juiste waardes te berekenen.

Ik zou trouwens niet te veel gaan klooien met de lichtjes en daarmee je motor ombouwen naar rijdende discotheek, die lichten zijn bedoeld voor de veiligheid.

Hoe wil je de gear indicator gaan maken? Toerental icm snelheid?
 
Laatst bewerkt:
Tof project, dit ga ik zeker volgen!

Bijhouden hoe plat je door de bocht gaat zal waarschijnlijk niet gaan met een accelerometer. Heb het weleens geprobeert met een waterpas app op een android. Die bleef gewoon mooi op 0 graden staan in de bocht.

Dat komt door de g-force in de bocht naar buiten gericht is, vandaar dat je ook schuin moet hangen om niet om te vallen. De g-force is dus altijd parallel aan je motor + jezelf (ligt er aan hoe schuin je er naast hangt :P).

Als je je android horizontaal zou houden aan de grond, zou je dus wel de hellingshoek kunnen uitlezen.
 
Laatst bewerkt:
met een RF-id tag je motor "keyless" aanzetten is ook een vrij makkelijke optie in deze.
en zorg voor een 2e kabelboom, dan kun je evt stukjes kabelboom "inpluggen" tussen bestaande aansluitingen in. je electronica kan dan altijd terug naar origineel. bovendien gewoon waterdicht
 
Thanks ;)
Dat zou kunnen, maar ik heb te weinig electro ervaring om dat zomaar even aan te durven (plus dat de VFR wat mij betreft maar 1 stand nodig heeft, gebruik 'm alleen voor de lol ;)). Verbruik meten is overigens wel een goede die ik in kan bouwen!

Arduino ervaring heb ik overigens genoeg, dat programmeren gaat geen probleem zijn. Alleen die electro he.

Zojuist even wat nieuwe onderdeeltjes via eBay besteld inclusief 10 optocouplers voor de 12v koppelingen, een mini voeding om de 12v om te zetten naar lager en een accelerometer (en dat alles voor nog geen $20) :)

Ik ga deze volgen, wat betreft je 12v->5v probleem, spanningsregelaar.
 
Wat betreft het voeden van de Arduino: ik heb hier gekozen voor dit apparaatje:
MC34063 Voltage Adapter Step-Down I/O:5~24/2.5-12VDC | eBay

Het had waarschijnlijk ook wel met een voltage divider kunnen doen maar hiermee ben ik ook direct beschermd tegen spanningspieken en oververhitting als ik de beschrijving mag geloven :) Zoals ik zei, ben niet zo elektrotechnisch dus kan het mis hebben, maar dit leek mij een meer betrouwbare oplossing. Ik had inderdaad ook zo'n sigarettenplug naar usb aansluiting kunnen slopen voor de 5v, ik ben alleen bang dat dat niet genoeg mA oplevert om alle gear te kunnen aansturen (maar kan het uiteraard mis hebben).

Gear indicator wil ik inderdaad op basis van snelheid en rpm doen, zoals de Gipro het doet: http://www.perthstreetbikes.com/forum/f16/vfr800-gear-indicator-120482/ - Hier zie ik nog wel een uitdagingkje in het ding calibreren. Voordeel is wel dat er geen lelijke extra wielsensoren/reed-switches geplaatst hoeven te worden ;) Een extra kabelboom hiervoor lijkt me wat overdreven, wil gewoon een beetje draad bij de aansluitingen strippen en daar een aftakking op solderen. Heb ook zitten kijken naar die scotchlock blokkies maar die worden niet echt aangeraden volgens mij ;)

De lichten aansturen is inderdaad ook meer een nice to have, wordt waarschijnlijk pas iets wat ik als laatste ga overwegen. Jammer dat je accelerometer experiment niet gelukt is, maar ik ga toch eens kijken wat voor data ik er uit kan krijgen. Je zou toch iets voor elkaar moeten krijgen met zo'n 3-assig ding? :P
MMA7361 Triple Axis Accelerometer Sensor Module | eBay

Ik heb ook nog een RFID lezer liggen voor op de Arduino, maar was niet van plan deze hier in te gaan gebruiken. Ik wil het ding gewoon uit hebben als de motor uit staat zodat m'n accu niet te snel leeg gaat. Wel een mooie poser feature uiteraard ;)

Thanks voor alle feedback so far, keep 'm coming :)
 

Heb ik ook nog liggen, al regelmatig dingetjes mee gemaakt voor standalone arduino projectjes (oftewel een atmega8 van een euro, paar kleine componentjes, zo'n 7805 en je hebt voor onder de 5 euro een Arduino kloon waar je alles mee kan behalve USB, heb ik o.a. in m'n sinterklaas surprise van dit jaar verwerkt ;)). M'n ervaring met die dingen is wel dat ze behoorlijk heet kunnen worden (en aangezien ik dat ding van ebay al besteld heb ga ik die eerst eens proberen ;)).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan