Remzuiger vraagje

Thiez

Die hard MF'er
16 jun 2007
285
0
Oud Gastel
Ik ben momenteel bezig met het reviseren van de remklauwen van mijn GS750. Nu zijn van zowel mijn voorrem als van de achterrem de zuigers redelijk aangetast in het chroom.
Na wat rondgezocht te hebben blijkt dat de revisie setjes inclusief zuigers redelijk lastig te verkrijgen zijn. Wemoto heeft ze maar dan betaal ik 37 euro per zuiger, dit resulteert in 148 euro aan nieuwe zuigertjes.
Een maat van mij zit in de metaalbewerking en kan eventueel voor mij wat zuigertjes draaien.
Nu zag ik bij de revisiesetjes van csm (http://images.cmsnl.com/img/products/piston-set_big5910045813-01_5e28.jpg) dat er in de zuiger een ?messing? bus zit.
Heeft dit een speciale reden of kan ik de zuigers van de voorremmen gewoon bussen draaien zoals ook in de achterrem zitten?

Wat voor materiaal is het beste om te gebruiken? Rvs 304 of 316?
 
Wat die messingbus moet voorstellen weet ik ook niet. Brembo heeft uiteindelijk ook gewoon stalen remzuigers, en Brembo laat wel grotere 3wielers stilstaan als die van jouw zoon/dochter. Dus als jouw maat mooie RVS zuigertjes voor je kan maken, DOEN! RVS 304 of 316. Daar heb ik geen verstand van, maar gebruik bij het monteren wel een lekkere dikke lik remvet. Dit is een blank/wit goedje wat het invreten van de zuigertjes en klauwen tegengaat (electrolyse).
 
De messing bus zou voor warmte afvoer moeten zijn.
Waarom die dan in een gs750 zouden moeten zitten weet ik ook niet.
Er zijn heel veel motorfietsen die zonder kunnen.
Gewoon nieuwe laten draaien.
 
Oke danku! Vanavond even langsbrengen en dan afwachten op een paar mooie RVS remzuigertjes.
 
Gewoon de originele zuigers na laten maken van RVS. Wel uitboren/draaien om de warmteoverdracht gelijk te houden met de originele zuigers.
 
De voorste remzuigers ook uitboren/draaien? Dat ik als het waren dezelfde zuigerconstructie krijg als bij de achterrem?
Dan wordt het messing deel op bovenstaande de foto gewoon RVS en wordt de zuiger langs de achterkant (gezien als op de foto) uitgedraaid?
 
Laatst bewerkt:
Het is ten eerste geen messing of brons,maar gewoon metaal,
Een zuiger namaken van rvs kan wel,maar het is niet aan te raden deze geheel massief
te maken,omdat die dan door z,n eigengewicht in het huis gaat hangen en daardoor
voor overmatige slijtage gaat zorgen met als gevolg dat hij in de seal gaat hangen
en dan kan gaan lekken,remzuigers zijn niet voor niets altijd zo licht mogelijk en
nooit massief. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat het messing was vanwege de kleur. maar dan zal het gegalvaniseerd staal ofzo zijn.
Anyway, ik heb even gekeken maar het 'nokje' wat er op zit valt bij het remblok nergens in. Dus het kan nog steeds gewoon alle kanten opschuiven.
Is het plaatje noodzakelijk? of kan ik ze ook gewoon net als aan de achterkant hol draaien?
 
Als je de keus hebt tussen 304 of 316 , 316 pakken. Dat roest minder snel dan 304 (ja ook rvs roest).
 
Ik dacht dat het messing was vanwege de kleur. maar dan zal het gegalvaniseerd staal ofzo zijn.
Anyway, ik heb even gekeken maar het 'nokje' wat er op zit valt bij het remblok nergens in. Dus het kan nog steeds gewoon alle kanten opschuiven.
Is het plaatje noodzakelijk? of kan ik ze ook gewoon net als aan de achterkant hol draaien?

Plaatje zit er niet voor niets,als het goed is het remblok hol aan de achterkant en dat
valt over dat plaatje.
 
ja ik moet even kijken wat zij beschikbaar hebben en wat het kost met materiaal. 316 corrodeert minder snel idd, maar in 304 zit weer meer Chroom en nikkel wat minder oxidatie geeft en ook meer in de richitng komt van de oude zuigeroppervlakte misschien.

Ook de constructie van de voorremzuiger nog even bekijken. Deze zit rechtstreeks tegen het remblok, terwijl bij de achterrem er nog een metalen 'drukplaatje' van het remblok tussen zit. Misschien als ik de voorremzuiger hol draai dat hij dan het remblok 'hol' aan gaat drukken?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor zuiger zit er nu in dan,ook zo 1 als op dat plaatje van cms of gewoon een holle,
er zijn namelijk nog wel wat verschillende uitvoeringen gebruikt per framenr.
 
Zo een zelfde als ik gepost heb, die van de cms site. Maar voor dat setje betaal je 52 euro. Valt opzich nog wel mee natuurlijk. Maar dat komt voor twee voorremmen en achterrem van 110 euro wel op een dikke 200 piek voor nieuwe remmen. En dan komen er nog nieuwe remblokjes voor alle klauwen bij.

Vandaar dat ik eens wil kijken naar alternatieven. Ik belde motoport en die konden de seals en dustcovers leveren voor paar tientjes, dus als ik dan die zuigers kan laten draaien voor nog een paar tientjes dan ben ik voor 100 euro misschien al rond.
 
Zou eerst maar eens vragen wat het draaiwerk gaat kosten,de maatvoering luistert
best wel nauw en vraag mij af of je het gaat redden voor een paar tientjes.
 
Laatst bewerkt:
Als je het laat draaien,zorg dat het oppervlak glad en gepolijst is in de richting dat zuiger beweegt.

Verschil tussen 304 en 316 rvs zit 'm in de legering. De 316 legering is zuurbestendiger dan 304 legering. Rvs 301 is in volksmond veerestaal.
 
ga voor orinele, als de zelf gedraaide niet goed zijn betaal je dubbel.
een rem moet goed zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan