elektrische benzinepomp monteren op Diversion 600 '92

theoGL

MF'er
27 jul 2007
49
0
bennekom
Ik ben van plan een elektrische benzinepomp te monteren. Momenteel zit er een vacuüm-gestuurde pomp op. Ik heb het idee dat die niet goed werkt. Wie heeft dat al eens gedaan en kan mij een paar goeie tips geven?
Dank alvast, theo
 
Dat heb ik dus ook gedaan.
en dat werkt.
ik heb door een computer crash nu ff geen wphb meer.
dus ook geen electrische schema.
uit mijn hoofd gezegd was het een bruine draad.
Als je het schema hier neerzet kan ik of anderen het zo vertellen.
ik heb er trouwens nog wel een zwevende zekering tussen gezet.
benzine kraan niets mee gedaan.
kwestie van op 'pri' zetten als je een paar weken niet gereden hebt.
 
Is goed te doen, pomp moet op pri staan indien de motor uitstaat anders blijft de pomp zuigen.

Aangesloten met een relais, idd bruine of bruin/.... draad gepakt als aanstureing voor het relais, deze draad geeft geen stroom meer als je de killswitch omzet en de pomp stopt dan ook...wel zo veilig.

Ik heb een pomp van een 900 gebruikt, deze werkt met een membraam, en stopt dus als er genoeg tegendruk is dus zodra de vlotterbakken vol zitten (???).
 
Ik heb op M.Pl. een pomp van een Kawasaki ZX6R gekocht. Na het weekend zal ik waarschijnlijk ontvangen. Zo te zien zijn die pompen allemaal gelijk.
https://db.tt/BBbxpnui
Zo zonder pomp loopt ie prima en reageert goed op het gas! De vacuüm-pomp doet nu niets!
 
Laatst bewerkt:
@Mr. R. : ik ga, wanneer de elektrische pomp binnen is eens aan de slag met jouw aanwijzingen in je eerdere post. Bruine draad enz.
De Diversion moet maar even in de garage blijven.
 
Wat mr R bedoelt is dat de kraan op on moet blijven staan.
dan sluit hij nl als de motor niet loopt.
als je regelmatig rijd kan je hem zo laten staan.
contact aan en direct starten dan gaat kraan open en pomp draaien.
dat gaat prima.
als hij een tijd stilstaat.
dan kraan op pri ff wachten tot pomp stil is en dan starten.
als de motor loopt de kraan weer op on zetten.
Als de kraan op pri laat staan ,dan loop je het risico dat Als de vlotternaalden in de carburateurs doorlekken.
de benzine in je cilinders/carter en dat is weer niet zo best voor de motor als je daar geen erg in hebt.
olie smering doet niets meer.
 
Wat mr R bedoelt is dat de kraan op on moet blijven staan.
dan sluit hij nl als de motor niet loopt.
als je regelmatig rijd kan je hem zo laten staan.
contact aan en direct starten dan gaat kraan open en pomp draaien.
dat gaat prima.
als hij een tijd stilstaat.
dan kraan op pri ff wachten tot pomp stil is en dan starten.
als de motor loopt de kraan weer op on zetten.
Als de kraan op pri laat staan ,dan loop je het risico dat Als de vlotternaalden in de carburateurs doorlekken.
de benzine in je cilinders/carter en dat is weer niet zo best voor de motor als je daar geen erg in hebt.
olie smering doet niets meer.

Bedankt voor je toelichting, dat is precies wat ik wilde zeggen, lang stil gestaan kraan op pri, contact aan, prrrrrrrrrr....prrr....prrr.pr... geen geluid meer, motor starten, kraan op on en gaan!
 
O.K. Dat is dus de methode als de elektrische pomp er op zit.
Enne, benzine in je carter weet ik alles van 7 liter heb ik eruit getapt. Ongeveer 4 liter benzine zat erin!
Goed gespoeld met verse olie en het blok met de hand rondgedraaid, daarna vers filter en weer nieuwe olie erin.
 
Update: De benzinepomp zit erop en wordt via een relais geschakeld. Het kostte wat moeite om een goed plaatsje te vinden gezien de dikte van de pomp.
Nadat je het contact aanzet, inderdaad een pr pr , tijdens het rijden hoor je niet er veel van met de helm op! Je moet wel even wennen aan het geluid, dat wel, maar de motor rijdt en start goed gelukkig.
Dropbox - IMG_5444.jpg
Dropbox - IMG_5453.jpg
Geen lekkage meer!!
 
Laatst bewerkt:
Als ik de vacuümpomp heb vervangen voor een electrische, blijft er een slangetje over die vanonder de carburateurs naar de vacuümpomp loopt. Dat tuitje bovenop waar "P" op staat.
Foto-BJNSA38O-D.jpg

Kan die 'gewoon' afgedopt worden bij het motorblok?
 
Bedankt Heren.... Ik had al diverse topic's hierover doorgespit, maar kon het juiste antwoord -waar, voor zover ik kon vinden diverse keren naar gevraagd is-, niet vinden. Wel dat er verschillend over gedacht wordt, maar ik zal jullie advies maar opvolgen. De getoonde vauümpomp is overigens niet defect, en werkt prima bij dagelijks gebruik, maar na meerdere weken stilstand is starten telkens weer opnieuw een 'uitdaging'. En ik ben nou eenmaal geen dagelijkse rijder, dus is de elektrische pomp waarschijnlijk de oplossing voor dat probleem. Ook het aansluiten (via kill-switch of contactslot) is ook nog ff een 'dingetje', omdat de meningen daarover ook uiteenlopen en er geen eensluidende commentaren op zijn.

Bij mijn (Oldtimer) Zündapp, loopt de killswitsh bedrading via het contactslot, dus daar zou het om het even zijn welke aansluiting je gebruikt. Maar die heeft dan weer geen elektrische brandstofpomp, maar wel weer een kickstarter!! Simpelheid heeft dan ook weer zijn charmes...

Bedankt alvast Mr. R, en (naamgenoot) ronk voor bovenvermelde info.

Gr,
Ron
 
Ook wij hebben met hetzelfde probleem te maken gehad.
Als de motor loopt is de vacuumpomp toereikend.
Tijdens starten heeft hij geen of veel te weinig opbrengst.
Electrische pomp is een echte verbetering.
Als hij een tijd stilgestaan heeft, kraan op pri contact aan.
wachten tot de pomp stilstaat of voldoende druk heeft opgebouwd.
Daarna past starten.
zodra hij loopt de kraan weer op ' on' zetten.

Groet
Ron
 
Eigenlijk wijkt die startprocedure toch niet af van de procedure zoals in de gebr. aanwijzing staat, als de motor langere tijd heeft stilgestaan. Alleen het 'vullen' van de vlottterbakjes gaat een stuk sneller met een elektrische pomp, als dat de vacuümpomp dat [onder motorkracht] doet.
En als jullie er goede ervaringen mee hebben, dan neem ik dat zonder meer aan, hoewel ik erbij moet melden dat de Diversion het bij dagelijks gebruik wel prima doet, maar de vacuümpomp blijkbaar niet opgewassen is tegen het compleet vullen van de vlotterbakjes als de motor een tijdje stilgestaan heeft.

Gr,
Ron B
 
Terug
Bovenaan Onderaan