BMW Sportboxer topic - deel 18 (still going strong )

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.783
451
Zeevang
-
topicbanner_zpsce3bc572.jpg


Voorgaande edities:


MF_banner_Welkom.png



Dit topic is opgezet vanwege het enthousiasme dat er bestaat voor de BMW boxer-motor. En dan met name voor de sportievere versies vanaf de R1100S tot en met de HP2 Sport.

Er zijn enorm veel accessoires en aanpassingen mogelijk om je motor te personaliseren en te optimaliseren. We hebben geprobeerd om dit enigszins in kaart te brengen in deze startpost.
Daarnaast kunnen we hier van elkaar leren. Plaats je bevindingen, accessoires, je stoerste sport-boxer foto's en links.


Heb je een sport-boxer en ben je nog niet opgenomen in de lijst.
Post het even (incl. bouwjaar, kleur & foto), dan voegen we je toe! Ben je niet (meer) in het bezit van een sportboxer? Ook dan ben je hier van harte welkom!


MF_banner_Activiteiten.png



** er zijn geen activiteiten gepland**


MF_banner_Modellen.png




R 1100 S

De R1100S was voor zijn tijd een nogal eigenzinnige sportieve motor. Met zijn 100 PK aan de krukas helemaal geen PK pakhuis, maar door het in een breed toerengebied inzetbare koppel van om en nabij de 100Nm is het toch een prettige krachtpatser die het menig ultra-sportmachine knap lastig kan maken. Vooral op bochtige wegen. Het boxerblok geeft de motor karakter. Dat is niet te beschrijven, dat moet je ervaren.

Er is gekozen voor een aparte voorwielophanging. De BMW Telelever. Deze voorwielophanging werkt aan de onderzijde met een fusee, is afgeveerd door een apart veerelement, de telescopen worden enkel gebruikt voor de geleiding. Hierdoor stuurt de motor messcherp, comfortabel, zeer stabiel en duikt ze nauwelijks tijdens het remmen.
De motor is dan ook volledig in zijn element in snelle bochten.

De aandrijving wordt verzorgd door een 6-bak met relatief lange overbrengingen. De 6 wordt ingelegd op illegale snelheden. De achterwielaandrijving wordt verzorgd door een cardanas van het type "Paralever". Deze cardan heeft een reactiestang waardoor er geen hinderlijke gas- en rem reakties in de achterwielophanging ontstaan. Met minder dan 225 kilo op de weegschaal is het een van de lichtste BMW's.

De zit op de motor houdt het midden tussen sport en tour, afhankelijk van de uitvoering en samenstelling. Zowel lange als korte mensen zitten lekker op de S. Af fabriek kan er voor 2 stuurvarianten gekozen worden. De comfort-optie is 4 centimeter hoger en heeft een iets boller ruitje voor de windbescherming.

Optioneel is een sportpakket welke je kunt herkennen aan de gele schroefveren in de demperunits, de stuurdemper en de iets hoger staande achterkant (kortere reaktiestang cardan). De motor is te voorzien van BMW touring koffers. De brede koffers zijn kleiner te maken met smallere (city)deksels. Natuurlijk zijn ook verwarmde handvatten leverbaar, van het type vingerroosters (stand 2) ;)

Optioneel is de motor uit te rusten met ABS. Vanaf modeljaar 2003 is de 3e generatie gekomen. Een deelintegraalsysteem dat met de voorrem ook deels de achterrem bedient. Een zeer nuttige en goed werkende accessoire.


Aankoop en aandachtspunten

De R1100S is een redelijk storingsvrije machine. De cilinders en zuigers zijn in hoge mate slijtvast. Er is een geval bekend waarbij de "Big-ends" waren uitgelopen (krukas lagers), maar dat was een machine die op het circuit gebruikt werd en redelijk aangepast was. Problemen die ons bekend zijn geworden van de S op kilometers:

De gasklephuizen slijten rond de gasklep-stang. Hierdoor trekt de motor "valse lucht" en raakt de injectie in de war. Horten en stoten is het gevolg van het wisselende en niet optimale mengsel van benzine en lucht. De motor loopt te arm.

Van de koppeling kunnen de spiebanen uitbreken bij S-jes tot 2000. Rond die tijd is daar een modificatie op gekomen met een koppelingsplaat met sintermetalen slijtvlakken. Deze zou sterker zijn en dit probleem niet meer hebben.

Van diezelfde modellen gaat de oliekeerring van de versnellingsbak en krukaskeerring nog wel eens een beetje lekken. Inspecteer je S dus aan de onderzijde op olielekkage: olie tussen blok en versnellingsbak (naadovergang aan RECHTERzijde achter gasklephuis).

Een lekkende cardan bij het wiel kan duiden op een versleten "aandrijfklok".

Er zijn mensen die de versnellingsbak kapot hebben gekregen. Lomp schakelen ligt BMW niet zo.

Verder kan het overkoken van de accu leiden tot een beschadigde kabelboom.


Leesvoer en handige links




R 1200 S

De R1200S is de opvolger van de R1100S. Maar daarbij zijn wel enkele consessie's gedaan. Als we de R1100S naast de R1200S zetten valt ons het volgende op : de R1200S heeft het nieuwere krachtigere en smallere blok. Deze levert 20% meer prestaties tegen een 10% geringer gewicht. De voorwielophanging is zo goed als gelijk gebleven, de achterwielophanging is veranderd en is nu van hetzelfde type als de R1200GS en K1200S. De motor oogt fors sportiever, maar de zit is comfortabel. De motor is vrij kort waardoor je niet overdreven rechtop zit. De R1200S heeft ook (af-fabriek) mogelijkheden voor een kofferset. Het ABS systeem is uitschakelbaar en het remsysteem onbekrachtigd.

Al met al een sportievere, krachtigere, lichtere motor waar onderhand ook al wat aftermarkt spullen voor verkrijgbaar zijn.

De R1200S had zijn marktintroductie in mei 2006, en de eerste fietsen zijn zo'n beetje juni/juli van dat jaar op kenteken gezet (demo's uitgezonderd natuurlijk).

In de loop van de jaren heeft de R1200S zich eigenlijk bijzonder onopvallend gedragen. Veel zijn er in Nederland (wereldwijd eigenlijk) niet van verkocht, en echte structurele probleem dingetjes zijn bij R1200S niet boven water gekomen.

Ben je een liefhebber van een sportieve rijstijl (of van circuitdagen) dan schiet vooral de voorvering van de R1200S te kort. Vooral bij de optionele Öhlins is de achterdemper multi-instelbaar, maar helaas zit aan de voorkant maar 1 stelknopje, en die beïnvloedt dan gelijk de in- en uitgaande demping. In de af-fabriek setting is vooral de Öhlins afgeveerde fiets veel te soepel om snel bochtjes mee te kunnen ronden. Menig R1200S eigenaar heeft daarom al wijzigingen aan de vering laten uitvoering.
De Öhlins veren zijn trouwens aan te passen aan de wensen van de klant ; dus je hoeft niet automatisch naar een ander merk over te stappen.

Ook een punt van veel discussies is het stationair lopen van de (standaard) R1200S. Af en toe voelt het alsof er op anderhalve cilinder stationair gedraaid wordt. Erg ‘bonkerig’, en niet regelmatig. De oorzaak ligt in het zeldzaam arm lopen van de motor, in combinatie met een (voor een boxer) vrij hoge compressie. Dat arm lopen is bewust gedaan om maar te kunnen voldoen aan allerlei Euronormen op emissiegebied. Datzelfde arm lopen beïnvloedt eigenlijk het hele motorkarakter door de toeren heen. De montage van bijvoorbeeld een RapidBike module brengt een totaal ander motorkarakter aan het licht. En het eventuele fine-tunen van deze RapidBike (bijvoorbeeld via Ruud Frederiks geeft je een motor terug zoals het had moeten zijn. De investering is ongeveer 550 euro, maar het rijplezier daarna onbetaalbaar. (filmpje).

Verwijdering van de katalysator bij de R1200S geeft nog meer bonuspunten. Dat laten vervallen van de katalysator kan eenvoudig door het kopen van een set andere uitlaatbochten (bijvoorbeeld van Laser, Bos, of Akrapovic), maar het is ook heel goed te doen om de katalysator te verwijderen uit de standaard bochten. Zonder die kat. win je enorm aan koppel in het midden toerengebied ; dus net dat gebied waar je eigenlijk op straat vrij veel rijdt, en waar nou net de standaard arm afgestelde boxer niet helemaal 'fris en fruitig' op het gas reageert.

Zoals gezegd ; eigenlijk doet een R1200S dat wat hij moet doen, zonder model specifieke gebreken.



Leesvoer en handige links




HP2 Sport

BMW haar (vooralsnog) laatste wapenfeit op sportief boxergebied. Het frame heeft als basis het R1200S frame, echter zonder dat in het oog springende (aluminium) achterframe. Het carbon zitgedeelte, incl. ophanging van de uitlaat is nagenoeg zelfdragend ; evenals het kuipwerk rondom de koplamp. Daar waar de R1200S nog een compleet 'kuipframe' heeft, is het bij de HP2Sport dus zelfdragend. Vanwege dus dat zelfdragende 'achterdeel' ; is het meenemen van een duo op een HP2 Sport derhalve ook niet mogelijk. De vraag rijst ook gelijk: wil je wel een duo mee op een HP... :N (en dat rijmt ook nog...)

Op motorisch vlak verslaat de HP2Sport de R1200S met nog eens (nominaal) 11 PK meer. Honderddrieendertig dus, i.p.v. 122. Waar de R1200S pas leuk begint te lopen vanaf zo'n 6500 toeren, zit het koppel van de HP2 Sport al op zijn maximum bij een lager toerental, dan bij de R12S. En dat is best (ook weer) verrassend, gezien de hard-core sportmotor die het toch eigenlijk moet zijn. Het blok is tevens minder breed dan bij de andere 1200 boxer-modellen, en de grote verrassing zit 'm eigenlijk aan de binnenkant. Compactere verbrandingskamers, hogere compressie, terug naar 1 bougie per cylinder, en als allergrootste verrassing : dubbel bovenliggende nokkenassen!

Een unicum destijds bij de introductie van de BMW-boxermotor.

Uiteraard is er t.o.v. de 'gewone' R1200S veel meer aangepast. De gasklephuizen zijn bijvoorbeeld anders van vorm, de aanzuigbuizen naar het luchtfilter toe zijn een maatje groter, het uitlaatsysteem is anders vormgegeven, en hoewel het basisblok (bij een vierpitter zou je spreken van het onderblok...) van de HP hetzelfde lijkt als bij de R12S, is ook dat niet gelijk !

Het complete kuipwerk is van carbon, de velgen zijn de gesmede, lichtgewicht exemplaren uit de HP-serie, en het zichtbare aluminium van voetsteunen en kroonplaat, is fraai freeswerk. Zelfs de kleppendeksels zijn gemaakt van het ultralichte carbon !

Al met al een behoorlijk exclusieve boxer, met een al even exclusief prijskaartje.
De levertijden waren enorm lang, en de enig geleverde af-fabriekskleur was/is blauw in combinatie met wit.

BMW-traditie-getrouw is de HP2 Sport ook leverbaar met (uitschakelbaar) ABS, en zgn. quickshiftschakeling (opschakelen bij hoge toeren, zonder de noodzaak zelf de koppeling te hoeven bedienen, en zonder zelf gas terug nemen!) Ten opzichte van de R1100S en de R1200S heeft de HP2 Sport als eerste sportboxer standaard een compleet digitaal dashboard.

Voor het modeljaar 2010 werd er een gelimiteerde uitvoering 'op poten' gezet. Tien stuks komen er via het BMW-kanaal naar Nederland, en in totaal zijn er voor de hele motorrijdende wereld 400 stuks beschikbaar. De kleuren komen overeen met die van de LeMans racer. Technisch veranderde er echter niets t.o.v. de 'gewone' HP2 Sport.


full


Leesvoer en handige links




MF_banner_TechnischeInformatie.png



R 1100 S

  • cilinderinhoud : 1085 CC
  • boring x slag : 99 x 70,5 mm.
  • vermogen : 98 PK bij 7500 toeren per minuut
  • koppel : 97 Nm bij 5.750 toeren per minuut
  • gewicht : 208 kilo droog
  • gewicht : 229 kilo rijklaar


R 1200 S

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 122 PK bij 8250 toeren per minuut
  • koppel : 112 Nm bij 6800 toeren per minuut (fors hoger toerental dan bij de R1100S)
  • gewicht : 190 kilo droog (18 kilo lichter dan de R1100S)
  • gewicht : 213 kilo rijklaar


HP2 Sport

  • cilinderinhoud : 1170 CC
  • boring x slag : 101 x 73 mm.
  • vermogen : 133 PK bij 8.750 toeren per minuut
  • koppel : 115 Nm bij 6000 toeren per minuut (fors lager (!) toerental dan bij de R1200S)
  • gewicht : 178 kilo droog (12 kilo lichter dan de R1200S, en 30 verschil met de R1100S)
  • gewicht : 199 kilo rijklaar



Onderdelenlijsten & explosietekeningen




MF_banner_Accessoires.png


De leveranciers bieden meestal spullen aan voor diverse BMW modellen, dus de links zullen voor de meeste sport-boxer rijders bruikbaar zijn.




Uitlaten




Vering en demping




Banden, accu's en onderhoud




Tuning




Navigatie en communicatie




Race & circuit




Diversen


[*]Onderstel:
Neem als je een normaal onderstel hebt de reactiestang van een R 1100 GS i.p.v. een alu-reactiestang. Deze is dezelfde lengte (365mm i.p.v. 385mm) als die van het sportonderstel maar veel goedkoper. Voor minder dan 40 euro moet je kunnen slagen.





MF_banner_EigenarenR1100S.png



  1. afterburn
  2. ArjanC
  3. Arrewald
  4. avi 46
  5. BertV
  6. bjlevi
  7. bmwfan
  8. bokkepruik
  9. Bomberman
  10. Borduurke
  11. Bor "S"
  12. BosB
  13. Boxer-twin
  14. Bozzma
  15. Bugboy
  16. Braam
  17. Bredebeier
  18. C-Bass
  19. coolhand
  20. Daniell1987
  21. Dark_Falcon
  22. -Dennis-
  23. De Stuurman
  24. DirkB
  25. ducable
  26. d'Ouwe
  27. Dropje73(R1100S met zijspan !)
  28. Duke_of_biohazard
  29. ElBarto
  30. Ernstvv
  31. Frankietaz
  32. Freeez
  33. Hayke70
  34. hremie
  35. Hugo75
  36. Jean du Lac
  37. jifu-dax
  38. joopvfr
  39. jrjacobs
  40. JS & JH BIKE DRIVER
  41. Koentjuh
  42. lichthuis
  43. littleloony
  44. lodinho
  45. Luna85
  46. marc lenssen
  47. MarcoR1100
  48. Markvb
  49. MaT-IcE
  50. Max_adrenaline
  51. Mitch
  52. motormaniac58
  53. mr-officer
  54. 999nero
  55. PatBack
  56. Péétje Brik
  57. PEKaSN15
  58. ProjektNL
  59. RikV
  60. S muis
  61. sembo
  62. sjnaak62
  63. sjool
  64. slonzebons
  65. Smarkie68
  66. SR_1100S
  67. SQR on
  68. Swientie
  69. Tapey
  70. thaMini
  71. TheChief
  72. Thundercatter
  73. Thomaselli
  74. Toolman
  75. vaertlander
  76. Victor Alpha
  77. Willem653
  78. Wobbert (Hartenjager 1)
  79. Yellow S
  80. Zjimmie
  81. frankwitte86
  82. Elles





MF_banner_EigenarenR1200S.png



  1. Beemer
  2. Brabants
  3. cowan
  4. dabber
  5. Gvdp
  6. Joost2
  7. Karoshi
  8. markkbm
  9. Musfed
  10. S-Bimmer
  11. SPietW
  12. tuony
  13. bmwokkie
  14. waxy
  15. Lexr
  16. Fluitketel


MF_banner_EigenarenHP2Sport.png




  1. frake
  2. Mr_Sloo
  3. Stampertje_35




SLIDESHOW (soort van diaserie waar uw Sportboxer ook in voorbij kan komen)
Note Bor S : Helaas werkt de link naar de diaserie niet meer, ben er mee bezig om te kijken of ik hem weer aan het werk krijg.


Laatste Nieuws :

Inmiddels is de vloeistof gekoelde boxer een feit. Oktober 2012 was de introductie op de twee jaarlijkse INTERMOT.

Een blok met voor BMW-boxer-begrippen een hoop noviteiten.

Vloeistofkoeling, een ‘natte’ koppeling aan de voorzijde van het blok ipv achterzijde. Een dynamo die niet meer boven op het blok staat, en met een riem wordt aangedreven, maar keurig een dynamo op een krukaspoelie, en dan ook gelijk aan de achterkant van het blok.

Tevens delen versnellingsbak en carter nu dezelfde olie.



voorkantwasserboxer_zps8f24b007.jpg






[Openingspost met dank aan Roloo-productions !! *D ]
 
Laatst bewerkt:
Ben d'r weer bij *D

Mis m'n elfje ook nog wel eens, maar een ritje op de HP maakt véél goed :]
Altijd baas boven baas... Ik zal het op een Yamaha Diversion moeten doen _O- _O-
Hoewel de snelheidsbeleving op zo'n divje ook heel anders is... Bij 120 heb je het idee dat je 200 rijdt... en helemaal als je moet remmen (single disk foekiejakkie tordeerspul)
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat de 12 S te koop staat, blijf ik het hier wel volgen...
"]Te koop: BMW R1200S ABS Ohlins Akrapovic
 
Altijd baas boven baas... Ik zal het op een Yamaha Diversion moeten doen _O- _O-
Hoewel de snelheidsbeleving op zo'n divje ook heel anders is... Bij 120 heb je het idee dat je 200 rijdt... en helemaal als je moet remmen (single disk foekiejakkie tordeerspul)

Die 600 is wel wat anders dan de 900, allebei Diversion. Alles heeft zijn prijs.
Allebei WEL enorm betrouwbare fietsen, no-nonsens vervoermiddelen. :X :W

Ik krijg een gratis leenmotor bij Van Harten, daar blijf ik dan ook.
Kwestie van praten met iemand die daar kan beslissen.
 
Die 600 is wel wat anders dan de 900, allebei Diversion. Alles heeft zijn prijs.
Allebei WEL enorm betrouwbare fietsen, no-nonsens vervoermiddelen. :X :W

Ik krijg een gratis leenmotor bij Van Harten, daar blijf ik dan ook.
Kwestie van praten met iemand die daar kan beslissen.

Mooi dat je een leenmotor krijgt. Wat voor eentje?
 
Vrijdag een lang weekend naar Winterberg. :}

Hopelijk blijft het af-en-toe wel droog. :o
Waarschijnlijk met de F800GS die ik te leen krijg voor dit uitje.

Ben benieuwd, lijkt me iig lekkerder sturen dan de F1200GS

h193AD84D
 
Altijd baas boven baas... Ik zal het op een Yamaha Diversion moeten doen _O- _O-
Hoewel de snelheidsbeleving op zo'n divje ook heel anders is... Bij 120 heb je het idee dat je 200 rijdt... en helemaal als je moet remmen (single disk foekiejakkie tordeerspul)

Ehrm, heb het even gemist, waar is de GS gebleuven? :?
 
weet iemand hoeveel brandstof er eigenlijk in de tank van mijn '99 R1100S gaat?

Totaal en reservedeel daarvan?
 
weet iemand hoeveel brandstof er eigenlijk in de tank van mijn '99 R1100S gaat?

Totaal en reservedeel daarvan?

18 volgens het boekje, maar hij begint al te zenuwen als er 5 in zit.

Die splinternieuwe leen-F800GS was super wendbaar in Winterberg, en snel genoeg.



Jammer alleen dat het een halfautomaat was, en het een roulette was of je nu wel of niet op de motor kon afremmen bij het terugschakelen voor een bocht.

Niet overtuigend beter alternatief voor de R1100s... (ketting, uiterlijk, zo maar een twinblok uit het rek) wel een grotere actieradius en veel minder verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan