Kymco XTown 300i ABS

Aboriginal

MF veteraan
14 apr 2008
1.486
3
Een nieuw Familielid,
full
 
Laatst bewerkt:
na de Kymco Superboy is het allemaal veel minder geworden
 
:] beste forum,

Dit is 'the one'

Op mijn verlanglijst stond eigenlijk de Downtown 300i ter vervanging van mijn oude Downtown 300i. Maar helaas is dat model nét van de verkooplijst gehaald bij de Kymco Nederland B.V.

De X-town heeft 276cc i.p.v. 298cc. Een klein verschil wat ik niet merk bij het wegrijden.
Ik denk omdat het een kleiner achterwiel heeft? Het optrekken is pittig.

X-Town 300i is iets zwaarder van gewicht dan de Downtown 300i maar hij lijkt wel iets slanker te
zijn: iets makkelijker om te "filteren" (tussen auto's door naar het stoplicht rijden).

Ik heb net 50 kilometer gereden dus het prille begin. Het zadel lijkt zachter maar ik moet mijn
zit nog zien te vinden. De X-town is iets kleiner. Ik ben 1,80 meter. Iemand die veel groter is
dan 1,80 meter kan de X-town beter overslaan (denk ik).

De verlichting: volautomatisch. (geen schakelaar meer) Natuurlijk wel een groot licht schakelaar
en een passeer-knop (groot licht). De lamp onder het zadel zit hoger: dat is een verbetering.
En het heeft een sensor welke bepaald dat het lampje uit moet. Waardoor de accu niet leeg getrokken wordt. Er is ook een gevaren-schakelaar waarbij alle knipperlichten knipperen. De verlichting rondom is fraai. Een mooi achterlicht met een x-design. De koplampen hebben wenkbrauwen (led-licht)

De X-town voelt stevig en goed op de weg. Het design is fraai en mensen kijken er wel naar als je
voorbij komt rijden. Zonder te overdrijven natuurlijk. Het is maar een motorscooter.

Op het dashboard kun je ook de buitentemperatuur aflezen of anders de accu-spanning. Dat zijn kleine maar fijne verbeteringen t.o.v. de Downtown 300.

Het brandstofverbruik kan ik nog niet melden. Geen idee. Vermoedelijk is deze machine iets zuiniger
dan de Downtown 300i, maar het zal geen schokkend verschil worden - verwacht ik.

Voor de Downtown 300i had ik vier jaar een Honda SH 300. De Kymco X-town is in mijn ogen een fijnere en betere machine. De Honda SH 300 is € 1000,- duurder dan een X-town en dat zou in principe andersom moeten zijn.

Voorbeeld: het zadel. Honda SH300 heeft 1 sluiting en geen geleide-pen onder het zadel: ook géén lamp onder het zadel.

De Kymco X-town heeft twee sluitingen (veiliger) en een geleide-pen plus verlichting onder het zadel.

Bij de Kymco X-town krijg je méér waar voor je geld. En € 4999,- is flink goedkoper dan € 5999,- voor een Honda SH300. Dat ding was € 600,- goedkoper een paar jaar geleden. Belachelijke prijs. :Y

Groeten,
1op28
 
Gefeliciteerd 1 op 28!

geweldig mooie motorscooter. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Mooie prijs ook idd

groet,

Bigsingle
 
Leuk misschien ben je wel een van de eerste die er op rijd?
Hopelijk heb je er veel plezier mee, en dat achterlicht is idd.
geinig met die X.
Veel plezier gewenst met je nieuwe Kymco

Mvg. Jan
 
Hallo Bigsingle en WebEngine,

Bedankt voor de felicitaties. Ik ben de X-Town nog aan het inrijden.

Het enige kleine probleem is dat ik de tijd (klok) nog niet in heb kunnen
stellen. Vermoedelijk doe ik zelf iets niet goed. Volgens de gebruiksaanwijzing
zet ik hem op de ODO stand en dan twee seconden Mode + Reset indrukken. Normaal
zou je dan de tijd in moeten kunnen stellen. Nu verspringt hij van Kilometers naar
Mijlen of weer terug. Ik doe iets verkeerd. :+

Over de Honda SH300 welke ietwat té duur is geworden: het is natuurlijk wel de absolute stadskampioen. Wat mij betreft (mijn mening) kun je met geen enkele scooter zo vlot door de stad
heen filteren als met een SH300. :} Respect.

Daar kan zelfs deze X-Town niet tegenop. De X-town is wel comfortabeler en meer luxe.
Zeg maar: beschaafder.

Het was in mijn vorige bericht niet de bedoeling om de Honda SH 300 af te kraken of zo.

Hij is naar mijn mening enkel te duur.

Terug naar de X-Town (on topic). Ik had het over "beschaafder". De voorgaande Kymco Downtown
300i was ruwer, ruiger. Het motorblok van de X-town loopt als een naaimachine zo soepel. Mogelijk
dat het komt door de nieuwigheid? Ook de vering lijkt op mij moderner over te komen. Heel soepel
en fijn over hobbels e.d. Mogelijk is de groundclearance (ruimte tussen wegdek en scooter) hoger
dan de Downtown? Ook dit weet ik niet zeker. Subjectief allemaal. Maar toch.

Hier is een link naar een promo-video van de Kymco X-Town:


De uitlaat van de 300i heeft een ander design dan in de promo-video. In de video laten ze de
uitlaat van de 125i zien. Voor de rest ogen de beide machines hetzelfde.

Groeten,
1op28
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je zo enthousiast bent over deze scooter.
dat het t.o.z.v. de DT veel soepeler loopt herken ik, want ik heb ook de DT gehad
en de Xciting heeft dat veel beter voor elkaar dan mijn voormalige DT.
Ik snap ook donders goed dat je de SH niet echt wil afvallen,
maar dat het zeg maar uit enthousiasme t.o.z van de X-Town zo lijkt

De Honda SH300 is een compleet andere scooter, ik vindt er persoonlijk niks aan.
En is echt niet mijn type scooter, en toch is het een geweldig ding... voor ieder wat wils tenslotte ;)
"SUPER SH FAN" Buldozer die al jaren zo'n SH rijd verwoord het in zijn onderschrift zo'n beetje wat het is hij zegt namelijk:

SH300: Zo'n rechtop modelletje met een lage instap waarop ook middelbare scholieren en pizzajongens rondrossen...

Toch mag je dus allerminst spotte met zo'n SH300.... maar dat herstel je dan zelf ook in je 2e bericht.

Zover ben ik ook heel blij met Kymco's, ik heb ook net als jij die lichtgevoelige cel in mijn buddy die er voor zorgt dat het led lampje ook daadwerkelijk uit gaat.

Wat mij opvalt in jou relaas is dat je denkt dat het achterwiel kleiner is als van jou voormalige DownTown... dat is niet zo want jou nieuwe scooter heeft ook net als de DT300 een 13" achterwiel,
en zelfs de banden maten zijn het zelfde:

Jou banden:
Banden voor 120/80-14
Banden achter 150/70-13

DT300 banden:
Banden voor 120/80-14
Banden achter 150/70-13

Waarschijnlijk denk jij dat jou achterwiel kleiner is omdat de beschermkap rondom om het achterwiel net wat forser is uitgevoerd,
waardoor idd. het achterwiel esthetisch gezien wat kleiner lijkt.
Maar dat is dus niet zo!

Wat mij overigens tegen valt is dat de scooter 185 kilo weegt, ik had dit liever bijna 10 kilo lichter gezien t.o.z.v. het aantal cc's
Overigens heb ik even nagekeken @ 'Raivereniging' (belangenbehartiger van NL. importeurs) en er zijn er sinds augustus nu reeds 4 op kenteken gezet in NL.

Wat betreft dat instellen van je klok:
Ik heb geprobeerd de gebruiksaanwijzing via Kymco NL te downloaden om even met je mee te kijken, echter heeft de url op de site een foutieve verwijzing, dus ik kan de pdf vooralsnog even niet downloaden om met je mee te kijken.

Ik zal maandag even een mailtje sturen naar Kymco.Nl, meestal als ik ze mail dan passen ze direct daarna de url aan zodat e.a. wel werkt, ik zal gelijk vragen of ze de PDF onderdelen lijst even toe willen voegen.
Anderzijds is het altijd zo dat de meeste Kymco's qua display instellingen het zelfde werken....dus even diep adem halen en de knop-timing op het juiste moment indrukken wil ook nog wel eens helpen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Grappig, bijna jaar na dato de eerste bezitter
op t forum,no 4 in Nederland zo te zien,
Gefeliciteerd en have fun with it.
 
Ja 1 op 28, leuk is dat om een van de eerste te zijn met zo'n motorscooter, zo niet de eerste. Ik kan me dat helemaal voorstellen. WebEngine had dat met zijn Xc400 en ik met mn DT350. En ja, de SH300 is natuurlijk ook een geweldenaar als je de artikelen, testen en verhalen leest. Ik vind echter het model van de X-town veel mooier. Ik heb zelf niet zo veel met de modellen die een vlakke treeplank hebben. Voordeel is dan wel dat als je in de stad vanwege files even een stukje fietspad moet nemen, je totaal niet opvalt :]
 
Ja 1 op 28, leuk is dat om een van de eerste te zijn met zo'n motorscooter, zo niet de eerste. Ik kan me dat helemaal voorstellen. WebEngine had dat met zijn Xc400 en ik met mn DT350. En ja, de SH300 is natuurlijk ook een geweldenaar als je de artikelen, testen en verhalen leest. Ik vind echter het model van de X-town veel mooier. Ik heb zelf niet zo veel met de modellen die een vlakke treeplank hebben. Voordeel is dan wel dat als je in de stad vanwege files even een stukje fietspad moet nemen, je totaal niet opvalt :]

Hallo BigSingle,

Een stukje fietspad nemen deed ik vroeger met de Honda SH 300 ook weleens: langszaam
rijden natuurlijk. Maar nu is mijn tip aan alle motor-rijders en motorscooter-rijders om dat
NOOIT te doen. Let op:

Als de Politie je aanhoudt dan KAN het rijbewijs afgepakt worden (plus boete en/of
voor de Rechtbank het e.e.a. uitleggen). Kortom de gevolgen zijn te groot. Gewoon
aan alle verkeersregels houden inclusief niet op het fietspad rijden. (ahum, dit is
dus ook voor mezelf) :X

@ Aboriginal, Bedankt voor de felicitatie. Ik ben of was me niet bewust dat ik een van
de eerste bezitters van een X-Town ben in NL. Wel leuk om te weten.

@ Web-Engine,

Ja ik las mijn eerste bericht terug en dacht: dat over de SH 300 moet ik rechtzetten.

Maar okay. Verrassend om te lezen dat het achterwiel hetzelfde formaat heeft als een
Downtown. Het lijkt mij optisch gezien kleiner. Dat is dus niet zo. Hier leer ik weer wat van.

Over het gewicht van de Kymco X-Town. Dat ben ik met je eens. Het alternatief is dan om de lichtere
Kawasaki J300 te kopen. Dat is in feite een Kymco Downtown 300i. Wat ruiger, ruwer, iets meer cc's
en inderdaad lichter van gewicht. Hij zal wel een paar honderd Eurootjes duurder zijn dan een
X-Town denk ik. Maar niks schokkends.

De X-town voelt mij degelijker aan. Misschien is het frame zwaarder uitgevoerd? We praten hier
over kleine afrondingsverschillen. De X-Town en de Downtown (of J300) komen heel dicht bij elkaar
in de buurt.

Over het klokje in het dashboard. Als ik er niet uitkom en toch de tijd correct wil hebben dan kan
ik ook de accu loskoppelen en precies om 12 uur weer aansluiten. LOL. :+

Voor nu kijk ik niet op dat klokje of als de tijd belangrijk is dan tel ik de minuten op.

Nog iets. Bij de Kymco Downtown ben ik in het eerste jaar een beschermkapje van de uitlaat verloren. (circa € 110,-) Geen ramp. Maar wel cosmetisch gezien wat minder mooi. Ik was natuurlijk
té eigenwijs om dat nieuwe kapje te bestellen. Vier jaar een lelijke uitlaat gehad. |(

Nu bij de X-Town heb ik direct na een rit (de uitlaat was heet) alle schroeven en moeren van de kappen op de uitlaat een kwartslag aan kunnen draaien. Gewoon handvast. Niet overdrijven. Ik heb
het vermoeden dat ze fabriek-af wel goed zijn aangedraaid maar dan is de uitlaat koud.

Mijn tip om verlies van afschermkapjes op uitlaten te voorkomen is om (op tijd) schroeven een keer
aan te draaien. Hopelijk is dat goed.

Web-Engine bedankt voor het meedenken en meekijken.

Groeten,
1op28
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan, Web-Engine,

De klok instellen is mij nu gelukt mede dankzij jouw advies:

"....dus even diep adem halen en de knop-timing op het juiste moment indrukken
wil ook nog wel eens helpen."


Hoe is het gelukt? In de ODO-stand druk ik op RESET en MODE twee seconden in. Dan verspringt
de kilometer-teller naar mijlen. (de gebruiksaanwijzing zegt dat niet, maar oke) Ik laat de
knoppen los. Maar ja ik wil natuurlijk de kilometers terug hebben. Dus nog een keer beide knoppen
twee seconden indrukken en inderdaad 'de kilometers' komen terug in de display. Maar dit keer valt
mij het op: het klokje knippert !!! LOL :+

Verder appeltje eitje om het in te stellen. Gelijk de nieuwe wintertijd dus het is klaar.

Maar ik deed inderdaad zelf iets niet goed. Namelijk opletten. _O-

Ik kan er wel om lachen.

Groeten,
1op28
 
Hallo BigSingle,

Een stukje fietspad nemen deed ik vroeger met de Honda SH 300 ook weleens: langszaam
rijden natuurlijk. Maar nu is mijn tip aan alle motor-rijders en motorscooter-rijders om dat
NOOIT te doen. Let op:

Als de Politie je aanhoudt dan KAN het rijbewijs afgepakt worden (plus boete en/of
voor de Rechtbank het e.e.a. uitleggen). Kortom de gevolgen zijn te groot. Gewoon
aan alle verkeersregels houden inclusief niet op het fietspad rijden. (ahum, dit is
dus ook voor mezelf?

Groeten,
1op28
Misschien wat late reactie, maar ik ben wel benieuwd op welke grond je rijbewijs kan worden ingevorderd enkel om het feit dat je over het fietspad rijdt en of hier ook praktijkvoorbeelden van zijn.
 
Ik ben ook staande gehouden door een over ijverige motoragent na een eindje over een blijkbaar slecht aangegeven fietspad miz,na wat discussie over het hoe en waarom boete gekregen van 145 euro plus wat euroos administratie kosten ,want wie schrijft die blijft he.reden u rijdt met een motorvoertuig niet op de rijbaan.
Het betrof een secundaire weg naast een proviciale weg.waar wel bieten worden geladen en tractoren rijden maar dat wordt blijkbaar gedoogd en heeft blijkbaar geen prioritiet bij de verkeershadhavers
 
Hallo Mojave,

Het is mij uitgelegd door Politie nadat ik rustig rijdend een stukje fietspad had gepakt
om af te snijden. Ik sprak hem trouwens niet tegen: fout is fout. Ik was betrapt. :t

Hij stond op het punt om mijn Rijbewijs 'te scannen' (voor een boete?)
met een soort grote Blackberry toen hij werd opgeroepen voor een spoedklus.

Ik kreeg mijn Rijbewijs terug met enkel een waarschuwing dat ik het niet weer
moest doen. Geen bekeuring dus. :? Zo leer ik het nooit. (grapje)

Dat ik niet eigenwijs aan het reageren was heeft misschien geholpen? Ik zei tegen hem:
"je hebt gelijk ik zat fout"

Maar hij begon zijn verhaal duidelijk: namelijk dat het Rijbewijs afgepakt "kan" worden
als je over een fietspad rijdt. Ik ben geen Advocaat maar ik neem aan dat het waar is.

Vandaar dat ik zeg: de gevolgen zijn te groot. Ieder voor zichzelf natuurlijk...

Hier is een review van de X-Town:
Kymco X-Town (2016): de nieuwe Maxi | Scooternews.nl

Ps 1: Na de eerste keer tanken is mijn verbruik 1 op 25 (veel stadsverkeer en inrijden)

Ps 2: De dame met de rode jurk bracht mij de sleutels van de X-town (in mijn dromen) _O-

Groeten,
1 op 25
 
Een kleine update:

Het brandstofverbruik van de X-Town 300 is circa 1 op 27 á 1 op 28 (mijn naam op het forum)

Ik rijdt rustig met mijn voeten meestal op het hoge gedeelte vrijwel achterover hangend in het zadel. 8-)

Erg vlot bij stoplichten e.d. eigenlijk hebben gewone motoren (vooral de plus 1000 cc-ers)
geen schijn van kans om de X-town bij te houden (in het stadverkeer heb ik het over).

Dat komt doordat de X-town goed filtert tussen de rest van het verkeer door.

En bij stoplichten is de Kymco elke keer sneller van de streep. Dat is simpelweg de praktijk.

Hij rijdt als een volautomatische trein: 9 van de 10 motoren moeten schakelen en dat gaat in
de praktijk niet snel genoeg. De wendbaarheid van een lichte 276cc doet dan de rest... de X-town wordt zelden bijgehouden door andere motoren. Terwijl ik absoluut niet race.

De Honda SH300 of die Beverly 300cc... ja daar zal de X-town het in de stad tegen moeten afleggen:
Behalve op comfort. Ik lig er languit op. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan