Hoe verstel ik m'n koni's?

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.112
1
Hallo,
ik heb een setje oude koni's op m'n zed maar wil ze graag wat stugger zetten..
Er zit een draaiknop op en hij staat op stand 2, moet ik hier gewoon met een schroevendraaier tegen gaan duwen of is hier een speciaal sleuteltje voor nodig?

Zoran
 
Je kunt KONI's toch zowel boven als onder verstellen? Bij de bovenste bevestigingspunten staat een cijfer( zit onder een rubber afdichting ofzo), de onderste is heel duidelijk met meer kracht pas te bewegen. Ik meen dat de bovenste gewoon met de hand versteld konden worden.

Meen ik me te herinneren van langer terug toen RDZ en ik aan de KZ bezig waren..
 
Je kunt KONI's toch zowel boven als onder verstellen? Bij de bovenste bevestigingspunten staat een cijfer( zit onder een rubber afdichting ofzo), de onderste is heel duidelijk met meer kracht pas te bewegen. Ik meen dat de bovenste gewoon met de hand versteld konden worden.

Meen ik me te herinneren van langer terug toen RDZ en ik aan de KZ bezig waren..

klopt maar dat is alleen bij de laatste serie geweest !
de rest is hang- en draai-werk :+
 
heb ik een sleuteltje voor hoor...enneh..das niet aleln voor de laatste serie dat verstellen boevan, want op de 350 zitten alu koni's met hetzelfde verstelprincipe hoor...Maar als je nu ff langskomt laat ik je zien hoe het zit ok ? )
 
Hmm ik ga het maar is voorzichtig proberen.
Die onderste verstel mogelijkheid had ik nog niet eens gezien :) .
Als het niet lukt kom ik graag effe langs hoor :) .
Thanx!
 
Bij mijn Koni's is de veerspanning in 3 standen met een bijgeleverde haaksleutel te verstellen (staat nu in de strakste stand) en de demping in 4 standen (staat nu in stand 3) met een draaiknopje. Mijn Koni's heb ik in 1988 gekocht.
 
als je geen haaksleutel hebt, is er dan nog een andere mogelijkheid of heb ik daar overheen gelezen?

koni trouwens ikon geworden begreep ik onlangs :? maw. nieuwe koni's bestaan niet meer? ;)

zelf de bovenste draaischijf versteld met schroevendraaien tussen twee ribbeltjes en ging erg makkelijk. gewenste stand echter niet gevonden.
 
Koni wordt momenteel verkocht onder de naam Ikon........ (overname o.i.d)

wat betreft de verstelling:
Als je de vering stugger wilt hebben moet je de onderste veerschotel verstellen met een haaksleutel (of een schroevendraaier en een beetje kracht.......)
De afstelling onder het rubberkapje aan de bovenzijde is alleen de afstelling van de demping.
waarbij de hoogste stand (4 meen ik uit m'n hoofd) door Koni wordt aangeraden voor sportief rijden en/of rijden met pasagier en bepakking.
 
Je kunt KONI's toch zowel boven als onder verstellen? Bij de bovenste bevestigingspunten staat een cijfer( zit onder een rubber afdichting ofzo), de onderste is heel duidelijk met meer kracht pas te bewegen. Ik meen dat de bovenste gewoon met de hand versteld konden worden.

Meen ik me te herinneren van langer terug toen RDZ en ik aan de KZ bezig waren..
Dat meen ik me ook te herinneren. ;)

Net onder de bovenste bevestigings bout zit een rubbertje om 't bovenste stukje heen. Als je dat omhoog flipt zie je dat nummertje (1tm4). Die nummers staan op een kunststof ring, met tussen elke 2 nummers een aantal ribbeltjes. Bij verschillende koni's die ik heb versteld kon ik met m'n nagel op die ribbels 't ding verstellen.

Wat je dan doet is de opening veranderen waar de dempings-vloeistof doorheen moet, waardoor die meer of minder dempt.


Die haak-sleutel is voor de veer-voor-spanning. Welke je kunt verstellen om te zorgen dat ie bij de huidige belasting niet voorbij de minimale of maximale uitslag vd veer komt. (kaboink :o of anders wiel los vd grond :P )


Koni wordt momenteel verkocht onder de naam Ikon........ (overname o.i.d)
Koni bestaat volgens mij nog wel, maar ze hadden schijnbaar geen zin meer in de motorfietsen-markt. :(
 
Heb ze nog eens wat beter bekeken en idd. twee afstel mogelijkheden :) .
Is het afstellen gewoon een kwestie van proberen of zijn er nog bepaalde richtlijnen?
Klopt het dat je de motor ook ophoogd wanneer je de onderste stelschroef op z'n strakst zet?
 
Heb ze nog eens wat beter bekeken en idd. twee afstel mogelijkheden :) .
Is het afstellen gewoon een kwestie van proberen of zijn er nog bepaalde richtlijnen?
Klopt het dat je de motor ook ophoogd wanneer je de onderste stelschroef op z'n strakst zet?

richtlijnen:
zwaardere belasting (gewicht): veer-voorspanning opschroeven met de onderste instelmoer (je verdraaid gewoon de onderste veerschotel)
rijden met duo en of zeer sportief: demping zwaarder zetten met de bovenste keuze mogelijkheid.

Maar nee, (sorry RDZ........) met de veerschotel hoog je niet de motor op van achteren, je vergroot alleen de voorspanning van de veer; de effectieve lengte van de schokbreker blijft ongewijzigd.
Enige effect wat je zou kunnen bereiken is dat de motor van achter minder inzakt als je er op gaat zitten, maar daar moet je dus een beetje mee uitkijken: als de motor helemaal niet "reageert" als je in het zadel gaat zitten staat de vering veel te hard afgesteld en zal de wegligging zeker op normaal nederlands wegdek erg slecht zijn (en minimaal behoorlijk oncomfortabel)
 
Maar nee, (sorry RDZ........) met de veerschotel hoog je niet de motor op van achteren, je vergroot alleen de voorspanning van de veer; de effectieve lengte van de schokbreker blijft ongewijzigd.
Enige effect wat je zou kunnen bereiken is dat de motor van achter minder inzakt als je er op gaat zitten...
Da's ook precies wat ik bedoel. :P

Ik neem aan dat 't niet z'n bedoeling is te 'verhogen' zodat het achterwiel beter in beeld is wanneer ie voor een terasje geparkeerd staat. ;)

(maar zoals jij 't uitlegt is wel duidelijker :) )
 
als je geen haaksleutel hebt, is er dan nog een andere mogelijkheid of heb ik daar overheen gelezen?

koni trouwens ikon geworden begreep ik onlangs :? maw. nieuwe koni's bestaan niet meer? ;)
...

Poetslap er omheen voor wat grip en de danoontje er op loslaten. Wel de motor op de jiffy of middenbok zetten afhankelijk van het omhoog of omlaag willen draaien (anders til je de achterkant van de motor er bij op en dat kost heel veel danoontje).

Koni is idd ikon geworden, zelfde fabriek maar andere stickers. Voor koekblikken bestaat koni nog wel.
 
[...]
Koni bestaat volgens mij nog wel, maar ze hadden schijnbaar geen zin meer in de motorfietsen-markt. :(

nope...bestaat niet meer....ken iemand die er gewerkt heeft (en waar ik destijds een paar nieuwe sets op de kop getikt heb en voor veel pecunia doorverkocht heb aan duitsers en amerikanen) en da's einde oefening
 
nope...bestaat niet meer....ken iemand die er gewerkt heeft (en waar ik destijds een paar nieuwe sets op de kop getikt heb en voor veel pecunia doorverkocht heb aan duitsers en amerikanen) en da's einde oefening
Ik ben 't toch met onderstaande poster eens. :?


Koni is idd ikon geworden, zelfde fabriek maar andere stickers. Voor koekblikken bestaat koni nog wel.
 
Ze doen óók nog F1

Mijn koni's moet ik uitelkaarhalen, helemaal indrukken en dan de zuiger draaien om de demping te verstellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan