Burgman an 400.

Oort

Rookie
16 nov 2023
3
0
Ik heb een Burgman 400 uit 2010. Ondanks dat de accu volgeladen is start hij niet. Als ik er startkabels aan hang loopt hij gelijk. Inmiddels de stator vervangen maar het probleem blijft. Weet iemand de oplossing?
 
Als de accu in slechte conditie is, dus veel interne weerstand heeft, dan stort de spanning op de polen in elkaar bij een startpoging. De accu kan dan wel vol lijken zonder belasting maar is dat niet. Als je zeker weet dat de accu goed is kan er ook weerstand tussen de pool en bv het startrelais zitten. Of in de massa.
 
Precies wat hierboven staat. Heb hier ook een burgman. Startmotor ging goed rond maar wilde maar niet aanslaan. Net even te weinig stroom. Nieuwe accu, starten en gelijk aanslaan.
 
ok, dank voor de jullie reactie. De accu is iets meer dan 1 jaar oud en in de winterstalling ligt hij aan de druppellader binnen in huis. Het vreemde is dat de accu van de druppelader in de motor gezet. Flink stuk gereden. De volgende dag naar de zaak gereden en 's avonds niet meer starten. Zelfs niet meer rondslaan van de startmotor. Startkabels erop en sloeg gelijk aan.
 
Dan lijkt het probleem toch aan de accu te liggen. Want als je de startkabels op de polen van de accu zet krijg je de weerstand naar de startmotor ook erbij en die is blijkbaar niet zo groot. Enige dat je nu nog kunt doen is even de kabels losschroeven, polen en aansluiting schoonmaken met wat schuurpapier en weer vastschroeven. Start hij dan nog alleen met de startkabels dan ligt het toch echt aan de accu.
 
ok, dank voor de jullie reactie. De accu is iets meer dan 1 jaar oud en in de winterstalling ligt hij aan de druppellader binnen in huis. Het vreemde is dat de accu van de druppelader in de motor gezet. Flink stuk gereden. De volgende dag naar de zaak gereden en 's avonds niet meer starten. Zelfs niet meer rondslaan van de startmotor. Startkabels erop en sloeg gelijk aan.
Je accu is ocharme 1 jaar oud. Dan ga ik niet direct een nieuwe kopen.
Je demonteert die en legt hem aan de druppellader binnen in huis. Dat zou je accu in perfecte conditie moeten houden.

Welke druppellader gebruik je?

Heeft je Burgman in zijn boordcomputer een functie waarbij je de batterijspanning kan aflezen?
 
Klopt, in principe zou een accu van 1 jaar in goede conditie moeten zijn. Maar een te enthousiaste druppellader zou ook schade kunnen aanrichten. Ik heb dat bij Optimate en Ctek nog niet mee gemaakt maar het is mogelijk. Je zou hem eventueel kunnen laten testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan