Dealer supermotards Nederland

Paultje123

Rookie
3 aug 2020
4
0
Beste leden van het forum,

Ik heb een vraagje. Ik ben aan het kijken voor een tweedehands supermotard. Het liefst een husqvarna 610. Nu vind ik het niet heel betrouwbaar om er eentje via bijvoorbeeld marktplaats te kopen. Het liefst koop ik hem bij een dealer die hem dus ook bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt heeft gegeven. Kortom ik zoek een betrouwbare dealer die supermotards van het merk husqvarna verkoopt (geen nieuwe supermotard.)
Weten jullie een goede dealer in Nederland waar ik terecht kan?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Paul Heldoorn
 
Bijna alle KTM dealers zijn ook Husqvarna dealers (Husqvarna is weer van KTM namelijk) maar een 610 is een redelijk oud model, die ga je 2de hands niet bij een dealer zien (die verkopen namelijk het liefst geen motorfietsen ouder dan 6 jaar oid)
 
Dank voor de snelle reacties. Wat is een wat nieuwere supermotard van ktm of husqvarna die rond de €6000 euro kosten?
 
Voor een supermotard is marktplaats juist een goede plek om te zoeken denk ik. Bij een dealer staan meestal alleen de nieuwe modellen en die zijn wel wat duurder dan 6000€
 
Zoals hier al wordt aangegeven. Marktplaats is juist de plek voor oudere SM's.
Zijn ook een heel aantal SM-Verkoop pagina's op Facebook.

Vergeet niet om facturen te vragen van revisies als de verkopende partij claimt dat ze een x-aantal uren terug gereviseerd zijn.
 
Dank voor de snelle reacties. Wat is een wat nieuwere supermotard van ktm of husqvarna die rond de €6000 euro kosten?

Voor jouw budget zou ik opzoek gaan naar een KTM 690 SM (misschien een SMCR), tenminste ik ga er vanuit dat je de motor gewoon op straat wilt gebruiken.
 
Sowieso is het goed af te vragen wat je met de SM wil doen.
Circuitdagen, af en toe een rondje, dagelijks gebruik, reizen.

maakt nogal uit in de SM die ik zou aanbevelen.
 
De SM ga ik wel veel grbruiken. Werk en om stukken te touren. Moet dus wel een SM zijn die niet te veel onderhoud nodig heeft. Hoe wel ik ook weet dat de meeste supermoto’s gewoon veel onderhoud hebben en daar heb ook weinig moeite mee. Het is vooral dat me een SM gewoon super leuk lijkt om te rijden.
Mogelijk heb je nu wat meer info😉
 
Dan een ktm 690 smc/701. Verder zijn er eigenlijk geen supermoto's die aan jouw eisen voldoen. Volgens mij hebben die vanaf bj 2012 onderhouds intervallen van 10.000km. Maar die zijn wel prijziger
 
En wat als ik voor een andere supermotard kies? Sta ik dan elke maand bij de garage voor onderhoud?
 
Er zijn nog wel wat andere opties zoals de Husqvarna 630, heeft iets meer olie capaciteit dan de 610 geloof ik en dit blok wordt ook nog in verschillende nieuwe motoren gebruikt dus onderdelen blijven goed verkrijgbaar. Of de Yamaha XT 660 X zeer fijne motor en zeer betrouwbaar, zit wat mij betreft qua bouwkwaliteit degelijker in elkaar dan een KTM 690. Veel andere opties zijn er niet naast de 690 inderdaad, vaak of te weinig vermogen of vergen te veel onderhoud voor dagelijks gebruik/lange ritten.
 
En wat als ik voor een andere supermotard kies? Sta ik dan elke maand bij de garage voor onderhoud?

De 690/701/XT zijn straatmotoren in supermotard vorm. Het blok van de 690/701 komt uit de Duke en is een echte straatmotorblok met ditto onderhoudsintervallen.

Een enduro/crosser zal toch elke 10 uur wel een oliewissel nodig hebben (afhankelijk van hoe erg je hem belast) daarnaast lopen die ook niet 20k km zonder grote revisies, terwijl bij een 690/701 elke 10.000 pas een beurt nodig is.

Zelf wissel ik de olie wel vaker van mijn 701, maar ik rijd ook op het circuit en enkel voor de fun (dus hard).

Daarnaast hebben de nieuwe 690/701 's werelds sterkste productie 1-cilinder blok en zijn ze bijna comfortabel te noemen qua vibraties. Oude type 690 en 2016 701 hebben het oude blok nog, die zou ik vermijden. Maar dat wordt lastig voor 6000 euro.

Als je +-10k km per jaar maakt zou ik geen omgebouwde Enduro nemen. Gewoon omdat je dan gek wordt van het onderhoud.
 
En wat als ik voor een andere supermotard kies? Sta ik dan elke maand bij de garage voor onderhoud?

Niet een rasechte supermotard maar is een Dorsoduro 750 een optie?

aprilia-dorsoduro-750-factory-101446-46.jpg


Er zijn nog wel wat andere opties zoals de Husqvarna 630, heeft iets meer olie capaciteit dan de 610 geloof ik en dit blok wordt ook nog in verschillende nieuwe motoren gebruikt dus onderdelen blijven goed verkrijgbaar. Of de Yamaha XT 660 X zeer fijne motor en zeer betrouwbaar, zit wat mij betreft qua bouwkwaliteit degelijker in elkaar dan een KTM 690. Veel andere opties zijn er niet naast de 690 inderdaad, vaak of te weinig vermogen of vergen te veel onderhoud voor dagelijks gebruik/lange ritten.

Mwa een KTM 950 SM, Dorsoduro zoals hierboven zijn ook opties. Een XT660X is ook leuk, wel een pak minder vermogen dan een 690 (de SM versie met de snavelbek is prima betaalbaar tegenwoordig)
 
Via marktplaats is echt geen gek idee, je hebt verschillende partijen die motorkeuringen doen, zoals Erik van Lent bijvoorbeeld. Zeker de oudere types zul je niet veel meer bij de dealer zien, die stoten ze ook door naar handelaren. Ben bang dat je voor 6000 dus toch zult moeten zoeken op marktplaats of het budget ophogen.
 
Paul Bon in Den Bosch deed in het verleden veel met 610s, je kunt hem vragen of hij er nog eentje te koop weet staan. Bedenk wel dat onderdelen een probleem kunnen zijn, omdat KTM schijt heeft aan alle pre-KTM Husqvarna-eigenaren. Ook onderdelen voor een 630 blijken lastig te leveren, ondanks dat dat blok nog gebruikt wordt door SWM en AJP.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een DRZ400. Ook allemaal oud spul, maar redelijk betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
BMW G650 Xmoto?
Ook een straatmotor op hoge poten. Ruim binnen budget en prima geschikt voor woonwerkgebruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan