Elektrisch probleem bij BMW R1150R

afvdijk

Rookie
23 sep 2023
5
1
Ik zit met het probleem dat wanneer ik de motorcontactsleutel in On heb gedraaid de controlelampjes wel aanspringen maar verder elektrisch niets gebeurt, en het wordt nog vreemder: bij de sleutel terug naar Off blijven de lampjes aan (?) alleen uit te krijgen door accuspanning te onderbreken (!). Met het napluizen van het bedradingsschema kom ik er niet uit.
Is er iemand die dit probleem herkent en weet op te lossen ? Ik kan per e-mail meer feiten aanleveren ....graag.
 
Fijn om een reactie te krijgen. Dank.
Ja, dat dacht ik ook. Maar dan moet na het weer aansluiten v d batterijspanning de controlelampjes wederom oplichten, en dit gebeurt niet. Bijzonderheid is het doorbranden van Z1: er is dus kortdurend kortsluiting geweest, want na vervanging van Z1 blijft deze intact.
Als het contactslot idd in orde is, zit de storing dus in het hot-battery circuit (met de contact-sleutel in Off). Dit wordt nog "n hele uitzoekerij, tenzij een motorforum-lezer deze storing herkent en mij een deskundige aanwijzing geeft. Graag !
 
Niet altijd, maar wel vaak is het load relief relais de schuldige.

Vervang dat relais (nummer 2 op het plaatje) eens met het relais van de toeter (nummer 3).

fjoesboks.jpg
 
Geacht MF-lid, bedankt voor de tip, ik kan nu niet bij de BMW (staat elders gestald) maar volgende week beproef ik uw tip en laat de uitkomst weten. Nog een gezellig weekeinde, groet Dolf van Dijk
 
Load reliëf schakelt in zodra je het contact aanzet, en valt af als je op de startknop drukt.
Zo vallen alle verbruikers af die niks met het starten te maken hebben, verlichting ed.

Met en zonder dat relais blijf je gewoon de controle lampjes krijgen, dus die relatie tot dit probleem zie ik (nog) niet.

Wat wel rare storingen kan geven is de bedrading naar het contact, net waar deze is opgebeugeld met een ty-rap.
Soms zit deze te strak en beschadigd de bedrading.
 
beste adviseurs, dank voor de tips.
ja de contactslot-bedrading is opnieuw met tywraps opgebeugeld.
En ja; er is een alarm i/h circuit aangesloten, maar wat kan dat met de storing te maken hebben?
 
Maar is die bedrading ook gecontroleerd?

Alarmsystemen kunnen ook voor rare storingen zorgen, een origineel is plug & play, kan weinig mee mis.
Een ander systeem kan er in gebeunhaasd zijn.
Voor beide geldt dat na jaren er een kans bestaat op storing.
 
Dag AFvdijk, heb je het probleem gevonden, dan ben ik zeer geinteresseerd te lezen wat het was.

Ik heb iets vergelijkbaars
- motor maand niet gebruikt, stond buiten met regen. Is toen ook een keer omgevallen
- contact aan maar alarm geeft motor niet vrij
- ik dacht, accu eraf en misschien een reset van het alarm, daarna branden dus nu de lampen en knipperlichten continue als het contact uit gezet wordt (en de motor start nog steeds niet).

Is het omvallen de reden dat het alarm blokkeert of waarschijnlijker waterinfiltratie in het slot of de handvaten. Het leek me ook dat het wekelijks opladen veel langer duurde dit keer (lekstroom dus ergens?)

Ik hoor graag wat je hebt gevonden
Mvg Toon
 
Terug
Bovenaan Onderaan