gele vlekken

mhe

MF'er
Donateur
10 nov 2021
233
415
Mijn mooie nieuwe motor heeft op alle bouten een geel streepje gekregen. Zeker ter controle of alles wel is aangedraaid of zo. Heel fijn, maar ja, hoe krijg ik die troep er weer af? Ik heb al wat met allesreiniger en een borstel zitten prutsen, maar dat schiet niet op.

Nou kan ik mijn hele arsenaal aan oplos- en schoonmaakmiddelen erop los laten. Maar misschien heeft iemand hier een tip die me die moeite bespaard?
 
Ik zou het lekker laten zitten. Het is lak. Ik gok dat het ter controle is dat alles op moment staat. Mijn auto uit 2016 heeft ze er ook op zitten.

Schoonmaken moet mechanisch gebeuren en daarmee beschadig je ook de zinklaag met als gevolg roest. Dan liever een geel streepje.

Als je er echt van overtuigd bent dat het geen gezicht is dan kan je ze wel overlakken met een penseel.
 
Mijn mooie nieuwe motor heeft op alle bouten een geel streepje gekregen. Zeker ter controle of alles wel is aangedraaid of zo. Heel fijn, maar ja, hoe krijg ik die troep er weer af? Ik heb al wat met allesreiniger en een borstel zitten prutsen, maar dat schiet niet op.

Nou kan ik mijn hele arsenaal aan oplos- en schoonmaakmiddelen erop los laten. Maar misschien heeft iemand hier een tip die me die moeite bespaard?
Is het een Guzzi?
 

Bijlagen

  • default_luigi.gif
    default_luigi.gif
    1,4 KB · Weergaven: 11
Genieten staat hier los van, dat lukt met die vlekken ook wel. Ik maak mee meer zorgen om ijzervreters die me gaan verwijten dat ik niet goed genoeg voor m'n Guzzi zorg.
Ik zal me verder onthouden van commentaar,..ik had moet weten dat je dezelfde member was met zo,n vraag.:W
:)
 
  • Haha
Waarderingen: mhe
Mocht iemand dit topic nog ooit eens vinden via de zoekfunctie, en benieuwd zijn wat nou het beste werkte: stickerverwijderaar doet het prima. Zo te ruiken bestaat dat deels uit tetrachloormethaan (tetra), een erg carcinogeen goedje dat waanzinnig goed als oplosmiddel werkt. Wasbenzine heb ik ook geprobeerd, maar dat ging toch een stuk minder goed.

Gelukkig is m'n motor zonder gele streepjes nog steeds origineel genoeg.
 
Carcinogeen en jij gaat eraan ruiken? Normaal staat er ook wel op de zijkant wat erin zit.

OT: De gele streepjes had ik laten zitten, dan kun je ook zien of er tzt een keer een boutje is losgetrild ofzo.
 
In mijn branche zijn dat soort lakstrepen ook bedoeld voor garantie. Lak over boutje+aanslagvlak heen. Lak verbroken = er is aan geprutst = geen garantie.
Gaat geen stand houden. Boutje in fabriek niet op juiste aanhaal moment gemonteerd, door bv technisch probleem met het gereedschap, en boutje trilt los. Fabrikant blijft dus aansprakelijk.

Ja, ik heb het zelf geconstateerd dat bij een nieuwe :r Citroën Jumper :r een moertje van de linker deurvanger verdwenen was na ongeveer 6mnd gebruik.

Zie ook
 
Laatst bewerkt:
Gaat geen stand houden. Boutje in fabriek niet op juiste aanhaal moment gemonteerd, door bv technisch probleem met het gereedschap, en boutje trilt los. Fabrikant blijft dus aansprakelijk.
Daarom worden bij de relevante verbindingen ook moment + hoekverdraaiing vastgelegd en gekoppeld aan serienummer. Daarnaast is bij ons de lak vooral voor verbindingen die niet mechanisch belast worden maar wel los moeten als je iets wil aanpassen. Trilling hebben wij ook vrij weinig last van ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan