Koelvloeistofniveau oké?

GifNbietjeGas

Rookie
18 dec 2021
7
0
Beste leden,

Daarstraks even met de motor, cbr600rr 2006, bezig geweest (koud) en dacht zal het kvs niveau eens checken. De historische niveaus weet ik niet (zelf nooit bijgevuld) maar de radiateur zelf is ong 60% gevuld en het expansievaatje zit net onder het minimum.

1) Lees dat de meesten de radiateur aftoppen. Moet ik dat ook doen of is dit gewoon oké zo?

2) Lees ook dat een heel klein beetje niveau in t expansievaatje al oké is. Maar.. Wat zegt dat dan? De motor word warm > kvs zet uit > naar expansievaatje. Dus dat zegt dat er voldoende kvs in het systeem zit? Omdat overloop. Maar als er vervolgens op de een of andere manier kvs lekt (te weinig in het systeem) komt er nooit meer nieuw kvs in t vaatje toch? Het loopt toch niet weer terug?

Mvg,
 
Oké, ga ik hem afvullen met dezelfde kvs als erin zit.

Hoe werkt dat overloopvaatje nou precies want dat snap ik nog niet.. Vangt vloeistof op bij uitzetting maar het vaatje heeft ook een slangetje direct naarbuiten. Dus staat op atmosferische druk? Dus teruglopen het systeem in kan toch niet?
 
Oké, ga ik hem afvullen met dezelfde kvs als erin zit.

Hoe werkt dat overloopvaatje nou precies want dat snap ik nog niet.. Vangt vloeistof op bij uitzetting maar het vaatje heeft ook een slangetje direct naarbuiten. Dus staat op atmosferische druk? Dus teruglopen het systeem in kan toch niet?
Hey,


Als de kvs afkoelt en krimpt, dan trekt het weer kvs uit overloop terug.

En verbinding overloop naar buitenlucht, is om het nivo verschil in dat vaatje toe te staan.

Gr L.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan