Metaalsplinter in achterband

Mormello

MF'er
13 dec 2020
137
97
Na een wasbeurt van de motor zag ik plots een reflecterend puntje in de achterband zitten. Na enige moeite kon ik dit voorwerp met mijn handen eruit trekken en zag tot mijn irritatie dat dit een metaalsplinter was van ruim een centimeter (zie afbeelding). De punt had zich in de band gewerkt.

Twee uren na de laatste rit heeft de motor geen bandenspanning verloren in de getroffen band. Het betreft een nieuwe band met ongeveer 1k km's.

Mijn vraag is of Ik mij zorgen moet maken over deze band. Is het mogelijk dat hierdoor een klapband op de loer ligt of hoef ik me daar niet druk om te maken?
20230815_180144.jpg

20230815_175858.jpg
 
Als een band echt klapt, dan gaat er meer kapot dan alleen de band.
Onze chauffeur had een klapband met de vrachtwagen. De kosten van de schade aan de vrachtwagen waren hoger dan die van de nieuwe band.:X
 
Als een band echt klapt, dan gaat er meer kapot dan alleen de band.
Onze chauffeur had een klapband met de vrachtwagen. De kosten van de schade aan de vrachtwagen waren hoger dan die van de nieuwe band.:X
Ja vrachtwagens is een heel ander iets..gigantische drukken en een hoeveelheid lucht waar je niet goed van wordt..
Als je het verschil wilt ondervinden, steek eerst een motorband lek met 2,6 bar , en daarna een vrachtwagen band, liefst superbreed..

Testen van banden gebeurt niet voor niets met water..druk blijft hetzelfde, bij klappen is het verschil een ontploffing of een plofje..

Weet je wat pas erg is ...een klap schoen...loop je keihard en net in een bocht verlies je de hele zool, daar helpt geen propje aan
 
Klapband stadsbus gezien, alle ruiten vh bushokje eruit. Sindsdien sta ik niet meer lekker naast een vrachtwagenband in het verkeer. Redelijk offtopic maar moest het ff kwijt anders kan ik niet slapen.
 
Klapband is echt met grote overdruk een grote scheur in je band knalt. Motorbanden lopen meestal leeg. En zelfs met Nederlandse snelheden kom je er goed vanaf als hij leeg loopt. Banden zijn zo stug. Hij voelt dan anders aan. Stuurt heel zwaar enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan