Niet zo 'easy start' bij Suzuki

Mormello

MF'er
13 dec 2020
137
97
Sinds enkele weken merk ik dat mij GSX s1000f uit 2016 moeite lijkt te hebben met starten.

Waar de suzuki voorheen met één druk op de knop automatisch door ging starten tot de motor liep (het bekende 'easy start' van Suzuki) heeft hij daar nu wat moeite mee.

Bij het klikken en loslaten geeft de startmotor geen teken van leven. Bij het ingedrukt houden gebeurt er ongeveer anderhalve seconde helemaal niets en daarna draait de startmotor rond en loopt de motor al gauw.

Ik heb de spanning van de accu getest en deze lijkt voldoende te zijn met 12,5-ish volt.

Mijn vraag is; Moet ik me niet zorgen maken en ligt het aan het koude weer dat het easy start systeem niet meer zo 'easy' start of kan er nog iets achterliggends zijn?
 
Dat 12,5 volt lijkt me vreemd. De accu zou namelijk dat ook maximaal moeten leveren.
20240113_081805.jpg


Het antwoord van Zot begrijp ik niet helemaal. Bedoel je hiermee het zoeken naar een topic met een vergelijkbaar probleem? Ik heb dit niet precies kunnen vinden, vooral het inhouden de eerste anderhalve seconde en dat daarna de startmotor aanslaat.
 
Ik heb de spanning van de accu getest en deze lijkt voldoende te zijn met 12,5-ish volt.
Het easystart systeem denkt daar blijkbaar anders over :+

Begin eens met de acculader er een dag aan te hangen. Als dat niet de oplossing is, dan is het hoogstwaarschijnlijk gewoon tijd voor een nieuwe accu. Zit de originele accu er nog in? Na acht jaar heeft die weinig schuld meer lijkt me.
 
12.5 volt koud is een prima waarde. Misschien zjn je accu platen vervuilt en dondert de spanning in elkaar als je stroom trekt.
wat al genoemd is how to ................... uitvoeren.

Eerst ff checken of de accu polen vastzitten en de aansluitingen van de startmotor .
Ook kan het startrelais contact vastzitten door overgangs weerstand.
Het contact zou je ff kunnen overbruggen dan zou direct de startmotor moeten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nieuwsgierig naar ben is de vraag of de startknop vervelend doet.
Zelf zou ik de multimeter over de startknop zetten om te kijken of die goed werkt.
En wat easy start als voorwaarden heeft voordat er een poging gewaagd wordt.


Maar wat zot zegt, stappenplan volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan