Nieuw motorblok inrijden

Willy82

Die hard MF'er
22 jun 2005
533
1
Zoals sommigen misschien wel gelezen hebben, heeft het motorblok van mijn racert (CBR600RR) het begeven. Nu heb ik een heel nieuw blok op de kop weten te tikken, omdat dit ongeveer even duur was als reparatie. Deze moet dus nog 'ingereden' worden. Wat is hier de beste methode voor? Ten Kate doet bijvoorbeeld 5 runs op de testbank en laat de motor volledig afkoelen tussen elke run. Maar niet iedereen is een voorstander van deze 'methode'. Uw meningen graag!
 
Ik heb je verslagje gelezen op MMF. Wat mankeert er aan je blok :?

Er zjn al veel topics over 't inrijden. Type maar eens 'inrijden' in 'zoeken'. De meningen verschillen nogal over hoe in te rijden. Ook leuk om te lezen is de volgende link: klik
 
Er is een klep gebroken en die heeft een flinke ravage aangericht. Het is allemaal wel te repareren, maar deze kosten en TIJD wegen niet op tegen een ander motorblok. Maar goed, het is idd een heel interessant stukje. Het probleem is dat ze het hier alleen hebben over de zuigerveren, er zijn namelijk nog meerdere delen in een motorblok die ingereden moeten worden. ;)
 
Testbank lijkt mij de beste methode... ik weet van verschillende mensen dat ze ook gewon het blok goed warmdraaien en dan 1 sessie gaan knallen en daarna olie+filter vervangen...

Bij Ten Kate weten ze wel wat ze doen lijkt me...
 
Ik heb nog even wat topics gelezen over inrijden en de meningen zijn wat verdeeld. Mijn eerste gevoel is wel bevestigd. De 'vol gas' methode goed is voor je zuigerveren. Maar de overige onderdelen moeten uiteraard ook op elkaar inslijten. Ik denk dat ik hem op de testbank laat inrijden en dan meteen laat afstellen. Dit moet namelijk ook nog gebeuren, ivm met de standaard nokkenassen die ik nu gebruik (er zaten 'hetere' nokkenassen in).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog ff met Ten Kate gebeld en ze wilde mijn motor wel inrijden, maar vonden het zonde van mijn geld. Gewoon een paar sessies rustig aan doen en knallen maar was hun advies. Hun eigen racemotoren rijden ze wel op de testbank in, maar dat is het voordeel van een eigen bank. Ik heb vrijdag 13 april drie SGT sessies geboekt en ga 's ochtends waarschijnlijk nog 2 CRT sessies achter een marshall aantokkelen, om mijn motorblok in te rijden.
 
500 km vind ik wel erg veel. Tenzij je er natuurlijk 500 km over doet om in te rijden. Ik ververs het meteen nadat ik hem ingereden heb.
 
Ik heb nog ff met Ten Kate gebeld en ze wilde mijn motor wel inrijden, maar vonden het zonde van mijn geld. Gewoon een paar sessies rustig aan doen en knallen maar was hun advies. Hun eigen racemotoren rijden ze wel op de testbank in, maar dat is het voordeel van een eigen bank. Ik heb vrijdag 13 april drie SGT sessies geboekt en ga 's ochtends waarschijnlijk nog 2 CRT sessies achter een marshall aantokkelen, om mijn motorblok in te rijden.
Netjes van Ten Kate om zo eerlijk te zijn. Die sessies achter de marshall is ook wel een goed idee. Na die twee sessies achter de marshall zal je denk ik zo'n 80 km gereden hebben. Ik zou persoonlijk de motor heel de dag goed warmrijden op de paddock voordat je aan de sessies begint, zodat de olie lekker warm is en goed kan smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan