Nieuw startrelais Aprilia Tuono

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.851
10.474
Hallo jongelui,

Ik heb deze vraag ook gesteld in het Tuono topic, maar hoop hier toch ook antwoorden te krijgen.

Afgelopen week wilde mijn Tuono niet starten, startrelais bleef tikken, startmotor draaide niet rond.

Bij Roukema een " Yamaha " relais besteld, is zojuist binnengekomen.
Echter heb ik wat vragen over de montage.

Als ik het relais op dezelfde manier monteer als het origineel, kom ik niet uit met de plus en min van de stekker die aan het relais vast zit.

Op onderstaande afbeelding zie je links het oude en rechts het nieuwe relais, je ziet ook dat rood en blauw andersom zitten.

20210809_104520.jpg


Betekend dat ook dat ik het relais moet draaien bij montage?
Heb begrepen dat een verkeerd om gemonteerd relais direct kapot zou gaan, met eventuele schade aan andere componenten.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr Peter
 
In ieder geval, het nieuwe relais.

Wat hou ik aan wat betreft montage, dikke rode kabel aan de kant van de rode kabel op het relais?

Betekent wel dat ik het ten opzichte van de originele montage om moet draaien.
 
die aansluiting zal niet goed vast gezeten hebben en de oorzaak zijn van de spanningsval.

gewoon proberen, en als het niet werkt omwisselen. je kan er niets mee misdoen.

Ok, ik had begrepen dat het verkeerd aansluiten tot schade kon leiden.

Maar ik ga het proberen, thnx Jan
 
Helaas, nieuwe startrelais gemonteerd, accu zou vol moeten zijn, maar weer tikken en accu leegetrokken, dashboard en verlichting doet niets meer, ook niet als ik de accu van de motor verbind met een secundaire accu.

Zelfs de accu loskoppelen en enkel de massa en plus aan de startkabels hangen geeft geen effect..

Enige wat nog brand is een heel klein zielig pitje van stadslicht.

Iemand enig idee?
 
Waarschijnlijk is de accu dood.

Check met een multimeter je accuspanning op de accupolen.
Multimeter-gelijkspanning-kiezen.jpg


Je accu geeft gelijkspanning af (zie gele V met streepje/onderbroken streepje). Normaliter meer dan 2 Volt, dus zet je meter op 20 (dan kan deze tot 2 decimalen voor de komma aflezen).
Vooral tijdens een startpoging zal deze waarschijnlijk onder de 10.5 V uitkomen.

Lijkt me een klus die prima te doen is :)
 
Waarschijnlijk is de accu dood.

Check met een multimeter je accuspanning op de accupolen.
Multimeter-gelijkspanning-kiezen.jpg


Je accu geeft gelijkspanning af (zie gele V met streepje/onderbroken streepje). Normaliter meer dan 2 Volt, dus zet je meter op 20 (dan kan deze tot 2 decimalen voor de komma aflezen).
Vooral tijdens een startpoging zal deze waarschijnlijk onder de 10.5 V uitkomen.

Lijkt me een klus die prima te doen is :)

Denk ook accu dood.
Gezien de vonksporen op oude relais ging ik in eerste instantie uit van een kapot relais.

Heb begrepen dat het tikken ook de accu kan zijn, dus bestel wel een nieuwe.
 
Denk ook accu dood.
Gezien de vonksporen op oude relais ging ik in eerste instantie uit van een kapot relais.

Heb begrepen dat het tikken ook de accu kan zijn, dus bestel wel een nieuwe.
Als je de accu eerst eens een nacht aan de lader hangt, morgen bij de action een multimeter koopt van wel €10,- kun je morgenmiddag de accu loskoppelen, een uur of 2 tot rust laten komen en dan meten zoals boven staat beschreven.
Zo kun je dingen uitsluiten ipv klakkeloos vervangen en hopen dat het goedkomt.
Maar ik moet zeggen, waarschijnlijk is de accu overleden, daar wijzen de symptomen wel naar.

Je kunt daarna zelfs nog met diezelfde multimeter je laadspanning controleren, Aprilia's staan nou niet echt bekent om hun betrouwbaar laadsysteem. Maar misschien heb jij mazzel en zit je net op het omslagpunt, qua bouwjaar, van de verbeterde stator/vliegwiel.
 
Als je de accu eerst eens een nacht aan de lader hangt, morgen bij de action een multimeter koopt van wel €10,- kun je morgenmiddag de accu loskoppelen, een uur of 2 tot rust laten komen en dan meten zoals boven staat beschreven.
Zo kun je dingen uitsluiten ipv klakkeloos vervangen en hopen dat het goedkomt.
Maar ik moet zeggen, waarschijnlijk is de accu overleden, daar wijzen de symptomen wel naar.

Je kunt daarna zelfs nog met diezelfde multimeter je laadspanning controleren, Aprilia's staan nou niet echt bekent om hun betrouwbaar laadsysteem. Maar misschien heb jij mazzel en zit je net op het omslagpunt, qua bouwjaar, van de verbeterde stator/vliegwiel.

Accu heeft al twee dagen elke aan de ( druppel ) lader gehangen.
Na startpoging met nieuwe relais echter gelijk leeg.
Zal morgen mijn multimeter eens zoeken, ligt nog ergens in verhuisdoos vrees ik.
 
Accu heeft al twee dagen elke aan de ( druppel ) lader gehangen.
Na startpoging met nieuwe relais echter gelijk leeg.
Zal morgen mijn multimeter eens zoeken, ligt nog ergens in verhuisdoos vrees ik.
Je kan 'm de hele week aan de lader hangen, maar als de accu geen startstroom kan leveren is deze kapot.
In ruststand gemeten kan accu wel 12,8 V aangeven, maar dat zegt nix over de startstroom. Zet multimeter aan accu en start de motor. Als de waarde onder 10V komt is accu kapot.
Hoe oud is de accu overigens?
 
Je kan 'm de hele week aan de lader hangen, maar als de accu geen startstroom kan leveren is deze kapot.
In ruststand gemeten kan accu wel 12,8 V aangeven, maar dat zegt nix over de startstroom. Zet multimeter aan accu en start de motor. Als de waarde onder 10V komt is accu kapot.
Hoe oud is de accu overigens?

Accu is er in Januari 2020 ingezet bij aankoop van de motor.
Ben nog geen 3k kilometers verder, best schandalig eigenlijk.. zo weinig km's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan