Olieaftaplpug FZ1

mlvnc

MF'er
21 sep 2015
91
73
Helaas sloop ik net het draad van m'n olieaftapplug. Nu zijn er volgens mij twee opties, optie 1 is een nieuwe carterpan vinder en optie 2 is een helicoil/time sert laten plaatsen.

Ik heb het één en ander proberen te vinden via de zoekfunctie maar kon zo gauw geen eensluitend antwoord vinden.

Zijn er hier mensen met ervaring met helicoils/time serts in de plaats van de olieaftapplug en zijn er eventueel adressen (bij voorkeur regio Zuid-Holland) waar ik geholpen zou kunnen worden?

Ik ben nog bezig met de pan er af te halen dus heb nog geen zicht op de daadwerkelijke schade maar ik heb het vermoeden dat het gehele draad verdwenen is :(. Zodra ik meer zicht heb/een foto dan zal ik de thread nog updaten.
 
Ik had ooit set tbv olieaftapplugs. Lijkt op die van bougie.

Pan er af, van binnenuit monteren, met kraag.

Daarna origineel bout gebruiken.

Ik weet niet of dat pet stuk te koop is :?
 
Hoe krijgen mensen het toch voor elkaar om een olieaftapplugschroefdraad aan stront te draaien ?
Dan moet je wel allejezus veel kracht zetten.
Het is een grove korte schroefdraad, vast is vast en draai dan niet door.
Net als bougies.
Maarja , dat is achteraf.
 
@Broos het gekke is dat het werkplaatshandboek 43nm aangeeft. Ik heb hem dus ook op moment aan willen halen. Tegen al het gevoel in achteraf overigens. Dus of die 43nm klopt niet of het draad was al niet in al te beste staat.

Ik heb inmiddels een andere pan gevonden alleen nog geen contact met de verkoper.

@Martell ik heb inderdaad het e.e.a. van Würth en anderen gezien maar dat gaat alleen per set. Vroeg mezelf af of er iemand in de regio was die ze kon zetten voor me.

Screenshot 2023-05-20 at 09.52.07.png
 
@Broos het gekke is dat het werkplaatshandboek 43nm aangeeft. Ik heb hem dus ook op moment aan willen halen. Tegen al het gevoel in achteraf overigens. Dus of die 43nm klopt niet of het draad was al niet in al te beste staat.
ik blijf erbij : momentsleutel heb je alleen nodig voor cylinderkoppen en lagerkappen. geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om de sm te volgen en die aflaatstop vast te zetten met 43Nm
 
ik blijf erbij : momentsleutel heb je alleen nodig voor cylinderkoppen en lagerkappen. geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om de sm te volgen en die aflaatstop vast te zetten met 43Nm
Ik weet uit mijn brommertijdperk al dat je voorzichtig moet zijn met alle bouten in een motorblok.
Yamaha had vroeger van die kruiskop schroeven die meestal al verrot gedraaid waren en muurvast door het gebruik van de verkeerde schroevendraaier om ze los te krijgen,
Die verving ik dan door inbus.
Een momentsleutel had ik toen nog nooit van gehoord, ook dat schroefgaten verschillende dieptes hadden en de schroefdraad dan mee naar buiten kwam.
En dat gekut met een momentsleutel voor een aftapplug. Vast = vast.
Oliefilters worden ook (droog) met een tang vastgezet, waarom ?
 
Hoe krijgen mensen het toch voor elkaar om een olieaftapplugschroefdraad aan stront te draaien ?
Dan moet je wel allejezus veel kracht zetten.
Het is een grove korte schroefdraad, vast is vast en draai dan niet door.
Net als bougies.
Maarja , dat is achteraf.
Ik heb die van een aprilia shiver aan snot gedraaid, daar was echt weinig voor nodig... net rubber, zat er iets scheef op, merkte niks, tot je op 't punt komt dat die niet meer aandraait en ineens los zit... vervelend moment... Hehe...

Heb er toen een helicoil ingezet, kleiner plugje ergens gefixed geen last van gehad.
 
Vandaag een andere pan opgehaald bij Nippon Bikes. Denk dat ik de oude ga “mis”bruiken om een setje time serts te testen later. Altijd handig voor het geval ik weer eens bedenk ‘m kapot te draaien.

Bedankt voor alle suggesties en ideeën!

Voor het leedvermaak:

F1322558-607A-4702-94A4-C9DDA53ECFBD.jpeg
 
Hoe krijgen mensen het toch voor elkaar om een olieaftapplugschroefdraad aan stront te draaien ?
Dan moet je wel allejezus veel kracht zetten.
Het is een grove korte schroefdraad, vast is vast en draai dan niet door.
Net als bougies.
Maarja , dat is achteraf.
Soms is het gewoon ouderdom. Gehad bij de vfr, beurtje doen, plug er uit, plug er in, vast met kleine ratel, zonder echt kracht zetten de draad foetsie. Het gebeurt.
 
Ik bedoelde dat men een oliefilter vast zet met een tang zonder een likje op het rubber.
Want daar is die speciale tang voor. :)
Dat het niet juist is, weet ik.

Zo ook afgelopen week, met mijn zoon bezig aan een Vespa 2 takt en er zat wat zweet aan de voetpakking.
Ik zei, vroeger deed ik dan nog even de moeren op de cilinderkop goed vastdraaien. en toen hoor de ik Pang !
Hij lachen, al doende leert men.
 
Vandaag een andere pan opgehaald bij Nippon Bikes. Denk dat ik de oude ga “mis”bruiken om een setje time serts te testen later. Altijd handig voor het geval ik weer eens bedenk ‘m kapot te draaien.

Bedankt voor alle suggesties en ideeën!

Voor het leedvermaak:

Bekijk bijlage 1881444
Hmmm niet echt leedvermaak veel meer foute materiaal keuze van de fabrikant .
gezien de verbinding die er is tussen het schroefdraad en de rest van de pan is een HeliCoil of een gewone insert niet de oplossing .
Als dit bij een motor van mij zou gebeuren zou ik wat grotere bronzen draadbus plaatsen en de originele aftapbout/dop gebruiken
Gelezen dat die M14 is zou ik naar een M18 voor het brons gaan
 
Hmmm niet echt leedvermaak veel meer foute materiaal keuze van de fabrikant .
gezien de verbinding die er is tussen het schroefdraad en de rest van de pan is een HeliCoil of een gewone insert niet de oplossing .
Als dit bij een motor van mij zou gebeuren zou ik wat grotere bronzen draadbus plaatsen en de originele aftapbout/dop gebruiken
Gelezen dat die M14 is zou ik naar een M18 voor het brons gaan
Gisteren nog even wat gelezen over een overmaat tappen en midlock heeft setjes die van 14 naar 15 gaan wellicht gaat dat ook?

Voor wat betreft de helicoil/insert ben ik het met je eens, uiteindelijk zit je alsnog met aluminium natuurlijk. Overigens heb ik liever een alu blok dan gietijzer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan