Oude rommel lopend en rijdend krijgen.

Marco197

Rookie
1 mei 2015
5
31
Hallo allemaal,

Enige tijd lid van MF echter nooit wat gepost.
Op FB, waar half NL, rondhangt heb ik reeds van de week iets geplaatst over m'n fiets. Verrassend, want na 24 jaar weet ik eigenlijk wie de vorige eigenaar is geweest en uit welk land de fiets vandaan komt (Italië, wel logisch).

De oude rommel is dus een Laverda van 1972. Deze is reeds in 1999 in mijn bezit gekomen en tussen 2001 en 2002 ivm een scheiding even van mijn naam af geweest.
Ik heb tot ongeveer voorjaar 2004 erop gestuurd. Toen in een gehuurde garagebox gezet bij andere rommel. Omdat we toen in 2004 onze eerste zoon verwachten ben ik niet meer aan de motor toen gekomen. Deze is tot augustus 2017 blijven staan. Toevallig moest ik in de garage zijn en ontdekte dat de omgeving niet zo oké was. Ik heb de motor uit de garage getrokken en meegenomen naar huis, inmiddels woonden wel zo dat er eindelijk ruimte was. Aan de sleutel gegaan en hem weer draaiende gekregen. Toeren maken lukte niet, waarschijnlijk sproeier(s) verstopt. En weer is de motor in de hoek gekomen, alleen in 2018 verhuisd naar nog betere woning. Een woning waar ik nog meer ruimte heb om te rommelen met oude rommel. Parallel aan het verhaal zitten nog diverse andere motoren en klassieke auto's (van een bepaald Frans merk). Vorig jaar maar een stuk nieuwbouw bedrijfspand gekocht voor opslag van nog meer rommel (en m'n huurboxen opgezegd). Daar staan nu m'n klassieke auto's, andere motor en (tijdelijk daar gestald) de reguliere station die gebruikt wordt voor onze hondjes. Daarom heb ik weer ruimte heb ik m'n sleutelgarage naast het huis. Dus afgelopen zondag de Laverda uit z'n hoek getrokken en uitelkaar gehaald. Carburateurs zijn inmiddels schoon. En nu maar verder met rest, puntjes bougies, olie en verdere dingen.

De motorfiets is een Laverda SF1 750 van december 1972 oorspronkelijk uit Italië. In Nederland, door de vorige eigenaar, omgebouwd tot een SFC-look.

Waar ik wel met m'n gedachten zit, zou het uitmaken als de linker carburateur rechts gemonteerd wordt en rechts dus links? Ik heb ze niet gewisseld, weet welke links en rechts hoort, maar zal vast wel voorkomen dat ze gedraaid worden.

Groeten Marco.

IMG_20230402_184437.jpg
IMG_20230402_184600.jpgIMG_20230402_201857.jpgIMG_20170822_113045.jpg
 
Zit er niet ergens een vacuümslangetje oid? Maakt met of zonder filter verschil?
 
Geen vacuümslang, zo als in een vacuümvervroeger. Wel een slangetje tussen de inlaatspruitstukken achter de carburateurs. (Lucht)Filters zitten er niet op, gewoon open met een kelkje.
 
Waar ik wel met m'n gedachten zit, zou het uitmaken als de linker carburateur rechts gemonteerd wordt en rechts dus links? Ik heb ze niet gewisseld, weet welke links en rechts hoort, maar zal vast wel voorkomen dat ze gedraaid worden.

Het zal voor de werking niets uitmaken. Maar.... hoe zal het werken? De Dell-Orto's (carbs) hebben bij verwisseling de stelschroeven nu aan de binnenkant zitten. Hoe kom je nu nog bij? En het zal vast wel eens bij iemand zijn voorgekomen dat hij/zij ze per ongeluk verwisseld had, maar die heeft zich nog nooit gemeld in het blundertopic.
 
Het zal voor de werking niets uitmaken. Maar.... hoe zal het werken? De Dell-Orto's (carbs) hebben bij verwisseling de stelschroeven nu aan de binnenkant zitten. Hoe kom je nu nog bij? En het zal vast wel eens bij iemand zijn voorgekomen dat hij/zij ze per ongeluk verwisseld had, maar die heeft zich nog nooit gemeld in het blundertopic.
Je hebt gelijk, inmiddels zitten ze er weer op. De stelschroeven zitten aan de buitenkant, grappig helemaal niet over nagedacht. Maar zowaar het ding loopt weer. Nog voor geen meter maar iig beter als een paar jaar geleden. Wel de carbs nog een keer helemaal doorgelopen en nog schoner gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan