Project Moto Guzzi V1000 Hydro Convert / Moturist

lossrijder

MF'er
2 feb 2020
144
114
Slenaken
Nadat ik afscheid had genomen van mijn Moto Guzzi 1000 SP2 met zijspan (gebouwd door Van Bergen Motoren in Wervershoof) wilde ik eens rustig rondkijken voor een ander zijspan. Mevrouw de bakkenist had een voorkeur uitgesproken voor een bakje met een gemakkelijkere instap. Mijn verstand fluisterde dat ik op zoek moest naar aan een combinatie die rijklaar en redelijk onderhoudsvrij was. Misschien wel iets nieuwers uit Japan of Duitsland en met meer cilinders. Toen er op marktplaats een Hydro Convert met een Moturist zijspan voorbijkwam, paste die niet in het verstandige plaatje. Het was een opknapper, liep niet, was ouder dan de SP2 en ook nog eens aangepast voor volledige bediening met de handen. Maar het was Hydro Convert, en die wilde ik toch altijd al? En een Moturist is toch de mooiste bak voor aan een Moto Guzzi. En na ieder uitstapje naar een andere merk komt er toch wel weer een Guzzi? En voor deze geweldige combinatie ga ik toch vast wel tijd vrij maken om hem op te knappen? Ja, ja, ja en ja.

Na contact met de eigenaar werd de verkoop me gegund. Twee weken later opgehaald en in de garage gezet. Ik maak vandaag een nieuw draadje om de voortgang van het project met jullie te delen. Idee is om de motor eerst aan de praat te krijgen, dan low budget weer de weg op.

Voor wie iets meer wil weten over Moturist:
Nederlandse website over Moturist Moturist Sidecars

Voor wie iets meer wil weten over de Hydro Convert
Op de nederlandstalige wikipedia: Moto Guzzi V 1000-serie - Wikipedia
Artikel in het Engels: Motorcycle Classics

Ik zal de topicstarter nog aanvullen met verwijzingen naar relevante andere draadjes op het motorforum.
 
Laatst bewerkt:
Waar staan we nu? De bak is er af en de motor is gedeeltelijk ontkleed.



Aanpassingen voor bediening van de motor zonder gebruik van de benen. Voetrem verplaats naar het stuur; schakelpedaal aangepast, andere treeplanken, verstelbare rugsteun en extra beugel om je op te trekken.





Als ik iemand blij kan maken met de rugsteun of de valbeugel met aangelaste optrekbeugel dan hoor ik het graag.

Aansluiting voor het zijspan






Smeersysteem voor de onderkant van de motor en de middenbok (dat moet anders)


Toestand elektrisch systeem









Ik verwacht dat de motor mechanisch in redelijke staat is. Ik ga eerst aan de slag met het elektrisch systeem. De draadboom is behoorlijk aangepast en het schema zat in het hoofd van de vorige eigenaar. Er zijn in ieder geval een aantal relais toegevoegd en een stekker voor de aansluiting van het zijspan. De accu zat in het zijspan. De ontsteking en de dynamo lagen los bij de aankoop. Eerst maar eens chocolade maken van deze spaghetti.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat de mechanische rem van het achterwiel weg is die werd bij de Hydro door de zijstandaard bediend zodat je de motor op een heling kon parkeren .
De meeste zijspanners met een Guzzi die ik ken gebruikte die om een handrem/parkeer rem van te maken .
Een complete kabel boom zal wel niet meer leverbaar zijn maar zo moeilijk is het niet gewoon een draadje van A naar B :? trekken
 
Tip van Flip...... koop geen "originele" kabelboom van een ander type in de hoop dat dat eenvoudiger is als vanaf tekening opnieuw maken in de originele kleuren.........

per saldo heeft me dat alleen maar meer tijd gekost omdat kleuren niet overeenkomen en sommige onderdelen "anders" aangesloten zijn en een complete kabelboom is ook nog eens zeer stevig aan de prijs.
 
Een originele kabelboom is ook niet de eenvoudigste oplossing.
Er zaten bij mijn SP nogal wat loze dingen in die kennelijk voor een ander type of een niet aanwezige optie bedoeld waren.
Zelf een kabelboom maken was bij de SP niet zo moeilijk
Ik denk niet dat een hydro zoveel meer zal zijn.
 
Ik kan het originele topic niet meer terug vinden, maar dit is het Ratmans 7-draads schema op basis van aanhangerkabel.


Edit, de link staat er onder: Ratman's Guzzi gesleutel |(
|(
 
Dank weer voor alle tips.

@guzzigek Volgens mij zag ik in het bakje met losse spullen die mechanische rem. Dat is deze toch?


De remmen wordt sowieso nog een aardige klus, want bij de ombouw naar handbediening is de rem van het zijspan niet aangesloten. En het lijkt alsof de remcilinder die aan de achterkant verplaatst is, gelekt heeft op de achtervork. Maar dat heb ik voor nu even geparkeerd.

Het plan is om de kabelboom inderdaad zelf te maken. Ik heb naar de originele schema's gekeken, dat is best ingewikkeld. Dus iets eenvoudiger zou mooi zijn. Het schema dat @halflive stuurt is zeer behulpzaam, ook in de keuze van het draad. Ik heb nog even naar die nieuwe blokjes gekeken van Axel Joost en Motogadget, maar daar zie ik voor mijn doel het nut niet van in. En ik mag er niet aan denken dat de startmotor en het knipperlicht door hetzelfde knopje worden bediend. Dat gaat nou al af en toe mis met verschillend knoppen ...

@slijptol Volgens mij is het inderdaad vergelijkbaar met de SP, maar ik heb volgens mij als extras een externe oliepomp en een oliedrukmeter en ik mis een klokje en toerenteller. Maar het schema van @Ratman's lijkt me daar eenvoudig op aan te passen.

Vandaag even een doekje erover, de spatborden er af, aan de slag met het elektrisch schema en een boodschappenlijstje maken. Ook even kijken of ik de ontsteking makkelijker bereikbaar kan maken, daar zit nu een olieleiding in de weg,
 
Terug
Bovenaan Onderaan