(PU) Polyurethaan Bussen Motorsteunen

Type>>R

MF veteraan
14 apr 2009
10.562
1.934
Nederland
Ik heb mijn huidige XJR al 14 jaar in bezit en over de jaren heen al de nodige modificaties gemaakt zichtbaar en onzichtbaar.

Ieder jaar en soms wel 2x per jaar kom ik tot de ontdekking dat de motor steun achter het voortandwiel gebroken is of dat de rubber bussen in de andere steunen gescheurd of verteerd zijn. Tot op heden heb ik deze vervangen voor originele onderdelen.

Nu afgelopen oktober was ik er wel klaar mee dat die ene steun weer gebroken was en heb deze dus nu laten lassen en verstevigen , en ben gaan nadenken over de andere rubberen onderdelen van de steunen waar ik ook al verschillende keren mankementen bij heb geconstateerd. Dus wetende van de PU bussen die je voor Auto's overal kunt kopen in alle maten en soorten ging ik er eigenlijk wel vanuit dat dit er ook wel zou zijn voor motoren :? niet dus 🤷‍♂️.......

Dus ik heb nu het idee om zelf PU te gaan gieten in de motorsteunen die ik nog heb liggen , zijn hier wellicht anderen die hier ervaring mee hebben ? :t

Online op websites en YouTube heb ik al het nodige gelezen en gehoord en de Shore 85 PU komt toch wel vaak naar voren als vervanging van het rubber motorsteunen met voertuigen die in combinatie weg en circuit rijden. Ja er word wel veel bij vermeld dat er meer trillingen zullen plaats vinden. Maar ik vind dat meer acceptabel dan OEM steunen die breken of scheuren en je dus rare zwiepers kunt maken wanneer je blok uit balans raakt in het frame, al mee gemaakt en gelukkig tot dusver geen valpartij hierdoor gehad. Maar beter voorkomen dan genezen :Y:t

Polytek PT Flex 85 Flexibele Polyurethaan

op de onderstaande foto's zie je de motorsteun die achter het voortandwiel zit en hoe deze breekt en hoe deze nu verstevigd is.
Op de laatste foto zijn de rest van de motorsteunen te zien , overal waar er rubber zit wil ik dus gaan gieten met PU.

Dit heb ik ook al met anderen besproken of gevraagd naar de mogelijkheden en dan stuurt iedereen vaak gewoon een link van waar je deze bussen voor auto's gewoon kunt kopen, .......... MAAR .......... Wanneer je dan vermeld dat je dit voor de motorfiets wilt doen vinden mensen het ineens raar of raden het af maar dan ook weer zonder uitleg waarom dan niet ? :?|(. En ja hier zaten ook een heel aantal motorrijders tussen.

Vind het toch wel belangrijk dat ik er op kan vertrouwen dat het blok gewoon netjes in lijn in het frame blijft zitten of ben ik nou gek :?_O-

Hoor graag jullie mening en ervaring :Y:t
 

Bijlagen

  • 425513069_10160286684103458_3978768287032401306_n.jpg
    425513069_10160286684103458_3978768287032401306_n.jpg
    237,7 KB · Weergaven: 0
  • 425848020_10160286683843458_9158015451569336729_n.jpg
    425848020_10160286683843458_9158015451569336729_n.jpg
    587,6 KB · Weergaven: 0
  • 426304291_10160286683963458_7591672484812174943_n.jpg
    426304291_10160286683963458_7591672484812174943_n.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 0
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-02-07 om 12.31.10_b789598c.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-02-07 om 12.31.10_b789598c.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20230513_192711.jpg
    IMG_20230513_192711.jpg
    1 MB · Weergaven: 0
Zaterdag ziet de temperatuur er goed uit om de laatste steun te gaan gieten en ook verder te gaan met het spuitwerk.

Hopelijk werkt mijn rug zaterdag ook mee en kan ik dit afmaken om daarna weer langzaam aan verder te gaan met de opbouw en hopelijk dit jaar nog de ervaring te delen hoe dit bevalt :t
 
Blok hangt er weer in met hulp van MF leden *O* de extra motorsteun moet de bevestiging nog aan het frame gelast worden.
Maar de laatste dagen toch weer teveel gedaan dus zit nu weer met pijn thuis...dus weer even rust en hopelijk rond of in het weekend weer wat minder pijn en meer energie om wat te gaan doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan