Regelmatig iets doen betekend het juiste gereedschap.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Umop3p1sdn

MF veteraan
17 mrt 2021
2.177
1.569
Ik wil zelf in de toekomst mijn ketting kunnen spannen.

Zie dat hij behoorlijk loshangt en moet dus morgen langs de garage.

Iemand een tip voor een momentsleutel. Met 100nm minimaal.

En als ik een dop koop, ik zie 1/2 en 1/4 maten?! Hij moet in ieder geval 32mm zijn.

Je sleutel en dop moeten natuurlijk wel op elkaar passen.

Wat doe jij regelmatig en welk speciaal gereedschap heb je daar voor nodig. Denk aan je kleine beurtjes. Of remmen werk.
 
Ik wil zelf in de toekomst mijn ketting kunnen spannen.

Zie dat hij behoorlijk loshangt en moet dus morgen langs de garage.

Iemand een tip voor een momentsleutel. Met 100nm minimaal.

En als ik een dop koop, ik zie 1/2 en 1/4 maten?! Hij moet in ieder geval 32mm zijn.

Je sleutel en dop moeten natuurlijk wel op elkaar passen.

Wat doe jij regelmatig en welk speciaal gereedschap heb je daar voor nodig. Denk aan je kleine beurtjes. Of remmen werk.
Voor dop 32 heb je een ratel of wringijzer
1/2 inch nodig , die momentsleutel daar moet je kijken met wat voor Nm je achteras vast gezet moet worden , dat kan 150 zijn en dan heb je niks aan eentje die tot 100 kan
Tip er staat een heleboel gebruikt gereedschap op marktplaats , van merken zo facom , gedore,
 
ik sta er altijd versteld van dat mensen dit soort dingen niet weten , maar gelijk heb je , gewoon zelf doen , fatsoenlijk gereedschap kopen en een wp boek
Vraag eens een gemiddelde automobilist een bougie aan te wijzen , dan kun je lachen en als je vraagt wat die doet is het oorverdovend stil
Bij mijn instructie boekje van mijn nieuwe duc staat dat je naar de dealer moet om je ketting te spannen
 
Ik zou voor een proxxon gaan , MC200 , bereik van 40-200 nm
en een heel stuk beter dan die chinese dingen , ja dit zal ook wel uit een chinese fabriek komen maar ik heb meer vertrouwen in proxxon dan in BGS of Werchmann / mannesman etc .
Of als geld geen probleem is , Facom of Stahlwille . leven's lang plezier van dat spul . maar reken op 200/400 euro .
 
Ik zou voor een proxxon gaan , MC200 , bereik van 40-200 nm
en een heel stuk beter dan die chinese dingen , ja dit zal ook wel uit een chinese fabriek komen maar ik heb meer vertrouwen in proxxon dan in BGS of Werchmann / mannesman etc .
Of als geld geen probleem is , Facom of Stahlwille . leven's lang plezier van dat spul . maar reken op 200/400 euro .
Kwaliteit verschil zit hier wel in, maar voor de man die af en dan een moer op moment wil zetten vind ik zo'n momentsleutel van bv hbm afdoende.
Mijn advies neem dan een 3/8 tot 30 nm en een 1/4 tot zo'n 150+ nm.
Kun je jezelf n heel stuk mee helpen.
 
Dop 32 met
100nm

Was al op marktplaats aan het neuzen.

Je stelt de kettingspanning af. Niet de speling.

Als we dan toch de wijsneus uithangen.
De speling (vraag Google of chatGPT maar Ff) verwijst naar de ruimte die ontstaan is door slijtage tussen je ketting en tandwiel. Hoe strak je je ketting ook zet. De speling blijft het zelfde. Dat is de afstand tussen schakels van je ketting en tanden van je tandwiel. Bij een te grote speling kun je je ketting meer naar achter trekken van je tandwiel af. Hier zie je dan de rek van je ketting mee en of je tanden versleten zijn..
 
Mij verbaasd het dat mensen (zelfs degene die anderen uitlachen over gebrek aan kennis :P ) het ketting spannen noemen, het is geen v-snaar, je stelt de kettingspeling af.
28EE7644-4AA2-48A4-84FB-30133E6AD416.jpeg
 
Dop 32 met
100nm

Was al op marktplaats aan het neuzen.

Je stelt de kettingspanning af. Niet de speling.

Als we dan toch de wijsneus uithangen.
De speling (vraag Google of chatGPT maar Ff) verwijst naar de ruimte die ontstaan is door slijtage tussen je ketting en tandwiel. Hoe strak je je ketting ook zet. De speling blijft het zelfde. Dat is de afstand tussen schakels van je ketting en tanden van je tandwiel. Bij een te grote speling kun je je ketting meer naar achter trekken van je tandwiel af. Hier zie je dan de rek van je ketting mee en of je tanden versleten zijn..
Bij moet de 32 achteras moer met 156 Nm maar het kan bij jouw motor minder zijn
 
Kwaliteit verschil zit hier wel in, maar voor de man die af en dan een moer op moment wil zetten vind ik zo'n momentsleutel van bv hbm afdoende.
Mijn advies neem dan een 3/8 tot 30 nm en een 1/4 tot zo'n 150+ nm.
Kun je jezelf n heel stuk mee helpen.
Zou een 1/2 nemen tot 150 Nm ( 1/4is wel heel klein )
 

Zoeen heb ik ook.
Bij de TD bij ons laten controleren na kort en lang in gebruik te hebben gehad is de afwijking dusdanig klein dat een A-merk het ook binnen de marges vindt vallen. Gewoon goed dus en al helemaal voor de hobby'ist.

Niet te moeilijk denken. Als die as op 100Nm moet gaat het met 80 of 120 ook goed genoeg. 20% afwijking valt zelfs ruim binnen de toleranties van Ali pruttel.
 
Dop 32 met
100nm

Was al op marktplaats aan het neuzen.

Je stelt de kettingspanning af. Niet de speling.

Als we dan toch de wijsneus uithangen.
De speling (vraag Google of chatGPT maar Ff) verwijst naar de ruimte die ontstaan is door slijtage tussen je ketting en tandwiel. Hoe strak je je ketting ook zet. De speling blijft het zelfde. Dat is de afstand tussen schakels van je ketting en tanden van je tandwiel. Bij een te grote speling kun je je ketting meer naar achter trekken van je tandwiel af. Hier zie je dan de rek van je ketting mee en of je tanden versleten zijn..
Dat is echt héél wat anders. :X
Ik wil niet de wijsneus uithangen, daar heb je er hier al meer als genoeg van op M-F, maar als iemand niet eens eens weet of je een 1/4 of 1/2 zonder " er bij (weet je wat die breuken betekenen trouwens of alleen na Google en/of ChatGTP?) momentsleutel nodig heeft om een best dikke achteras-moer vast te zetten kan ik me ook best voorstellen dat die de ketting snaarstrak gaat zetten en zo zijn uitgaande as lager naar de klote helpt. Ikzelf sleutel al 25 jaar aan motoren en heb best wat motoren gebouwd maar voel je vooral vrij me zonder praktijkkennis te vertellen dat ik verkeerd zit. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan