Topkoffer monteren

22 feb 2024
12
1
Goedemorgen!

Ik ben van plan om een topkoffer te plaatsen op mijn BMW F900 XR. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik heb een beetje gegoogled en zag dat ik een kofferrek, bevestigingsplaat en koffer nodig heb. Dan is de vraag, moeten deze allemaal van het zelfde merk zijn? Kofferrek heb ik zelf gevonden op aliexpress. zie link:
55.45€ 50% OFF|2022 2019 motor f900r f900xr gepäckträger träger halter halterung für bmw f900 f 2021 xr 900r 900xr 2016 2019| | - AliExpress
Betekent dit dat ik vooralsnog bijvoorbeeld een GIVI koffer erop kan zetten?
Heeft iemand enig advies of dit verstandig is?
 
Mijn advies is heel goed te kijken wat je precies bij elkaar gaat doen
Ik weet uit (bittere) ervaring dat Givi diverse systemen heeft om koffers aan een kofferrrek te hangen, en vrij beroerd aan geeft welke koffer bij welk rek past
 
Goedemorgen!

Ik ben van plan om een topkoffer te plaatsen op mijn BMW F900 XR. Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus ik heb een beetje gegoogled en zag dat ik een kofferrek, bevestigingsplaat en koffer nodig heb. Dan is de vraag, moeten deze allemaal van het zelfde merk zijn? Kofferrek heb ik zelf gevonden op aliexpress. zie link:
55.45€ 50% OFF|2022 2019 motor f900r f900xr gepäckträger träger halter halterung für bmw f900 f 2021 xr 900r 900xr 2016 2019| | - AliExpress
Betekent dit dat ik vooralsnog bijvoorbeeld een GIVI koffer erop kan zetten?
Heeft iemand enig advies of dit verstandig is?
Koop zulke dingen gewoon lekker van Marktplaats. Ben je minder kwijt voor iets origineels.
 
Goedemorgen!

Kofferrek heb ik zelf gevonden op aliexpress. zie link:
Nou, ik koop best veel op Aliexpress en je kunt er best goed kopen. Maar dit soort dingen waarbij veiligheidsaspecten om de hoek komen kijken, zou ik niet durven. Je weet niet of het al dan niet goede namaak is, al of niet voldoet aan sterkte eisen en dat soort dingen. Beetje knullig als bij 120/uur je koffer bij de auto achter je via de voorruit naar binnen komt. Ik zou zoiets van een bekend kwaliteitsmerk doen, nieuw of 2e hands.
 
Je kunt dat rek kopen als je dat echt wil. Bij een koffer zit vaak een montageplaat waarop je je koffer kunt klikken. Misschien kun je die ook vinden op Alie
 
De krachten op zo'n rek zijn behoorlijk groot. Doe dit alsjeblieft niet met goedkope Ali meuk. Als je een GIVI koffer wil, kies een set van givi.

GIVI SRA - Topkofferhouder aluminiu
GIVI V47 Monokey Topkoffer rode ref

Alle monokey topkoffers passen op alle monokey topkofferdragers. Gelukkig al decennia! Ander merken (hepco&becker, sw motech, touratech) hebben vaak ook allemaal hun specifieke bevestigingssets. Die paar tientjes extra uitgeven krijg je zeker geen spijt van. Vergeet voor de koffer ook vooral niet op marktplaats te kijken!
 
Ik zou dus in principe gewoon een random koffer (met bijpassende plaat natuurlijk) kunnen monteren op een random kofferrek?
Koop alles van hetzelfde merk en type.
Dan weet je zeker dat het past.
Want er zijn veel verschillende systemen en merken die niet samen gaan.
Ga je mixen en matchen, dan moet je heel goed weten wat je koopt.
 
De krachten op zo'n rek zijn behoorlijk groot. Doe dit alsjeblieft niet met goedkope Ali meuk. Als je een GIVI koffer wil, kies een set van givi.

GIVI SRA - Topkofferhouder aluminiu
GIVI V47 Monokey Topkoffer rode ref

Alle monokey topkoffers passen op alle monokey topkofferdragers. Gelukkig al decennia! Ander merken (hepco&becker, sw motech, touratech) hebben vaak ook allemaal hun specifieke bevestigingssets. Die paar tientjes extra uitgeven krijg je zeker geen spijt van. Vergeet voor de koffer ook vooral niet op marktplaats te kijken!
Ik zie dat dit een universele kofferrek is. Deze kan gewoon zonder probleem op mijn motor?
 
Ik heb al jaren een Givi monokey. Erg tevreden over.
Reeds meer dan 100k zit de koffer achterop.

In de vakanties vaak erg overbeladen, maar dat geeft geen enkel probleem.
Ook heel belangrijk: Zelfs met hevige stortbuien nooit een druppel water in de koffer gehad.

Na de FZ heb ik ook voor de Blackbird een rek achterop gezet.
Koffer kan eenvoudig op de andere motor worden geplaatst.

Het enige nadeel wat is te melden, dat boven 180-200 de koffer wel een flinke windvanger gaat worden.
Dat voel je dan ook in het stuur.
 
Ik heb al jaren een Givi monokey. Erg tevreden over.
Reeds meer dan 100k zit de koffer achterop.

In de vakanties vaak erg overbeladen, maar dat geeft geen enkel probleem.
Ook heel belangrijk: Zelfs met hevige stortbuien nooit een druppel water in de koffer gehad.

Na de FZ heb ik ook voor de Blackbird een rek achterop gezet.
Koffer kan eenvoudig op de andere motor worden geplaatst.

Het enige nadeel wat is te melden, dat boven 180-200 de koffer wel een flinke windvanger gaat worden.
Dat voel je dan ook in het stuur.
heb ik ook zo..
Op de FZS en op de FJ1200 gewoon een rek voor de GIVI monokey, en je kunt alles los overzetten
Mijn FZS is helaas gevoeliger voor de kofferset dan de FJ, bij 150-160 begint de FZS al te protesteren en wil wat gaan slingeren, de FJ is stabiel tot 240
 
Denk dat het dan volledig Givi wordt, of volledig BMW. Danku :)

Verstandig! Zou zelf voor volledig BMW gaan, dan past je motor sleutel op je koffer (wel zo makkelijk) en heb je geen extra plaat nodig. Je kan deze koffer overigens ook gebruikt kopen om de kosten wat te drukken. Dit model koffer gaat op veel verschillende modellen (zie linkje van @Chris ofc ), verkopers op marktplaats zijn zich daar vaak niet van bewust en noemen alleen hun eigen motor.

Het is even priegelen, maar het slot kan eruit en op maat gemaakt worden voor de sleutel van jouw motor: Slot eruit, sleutel in slot steken, plaatjes die uitsteken verwijderen en op de juiste plek zetten. Mocht je plaatjes te kort komen (als jouw sleutel erg afwijkt van die van de vorige eigenaar kan dat), moet je even langs de dealer. De dealer kan natuurlijk ook je slot aanpassen, mocht je daar zelf geen zin in hebben :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan