vf750f ontstekingswaanzin

Als ze 'zwevend' zijn loopt er dan niet gewoon een massa kabeltje naar de bobine's ?
Nope, helemaal niks. Altijd al zo geweest, ik rij er inmiddels een jaar of 15 mee rond. 2 connectors, beiden richting cdi's en een aftakking naar (of van) het hoofdrelais, als ik het goed zeg uit mijn hoofd.
 
Als ze 'zwevend' zijn loopt er dan niet gewoon een massa kabeltje naar de bobine's ?
Nee.. Staat wel in het schema, maar in de praktijk is dit niet het geval..
Primair staat er aan 1 kant +12V. De andere kant wordt naar massa getriggerd door de TAI module.
Secondair gaat alleen de bougiekabel naar de bougie..
 
Als ze 'zwevend' zijn loopt er dan niet gewoon een massa kabeltje naar de bobine's ?
In de bijlage een bobine van een XBR. Zeze hangt volledig in rubbers. Primair alleen +12V en een trigger massa via de ontsteking module..
Met de beste wil krijg je met al dat kunststof en rubber er nooit meer en een massa draad aan..
Toch werkt het..
 

Bijlagen

  • XBR Coil.jpg
    XBR Coil.jpg
    10,4 KB · Weergaven: 12
een bobijn die 2 bougies tegelijk laat vonken heeft nooit een massa-aansluiting nodig. de secundaire kring loopt via beide bougies naar de massa, en dus sluit het blok de kring. de secundaire staat volledig los van de primaire.
bij een bobijn met 1 bougie liggen secundaire en primaire kring intern samen aan dezelfde massa-aansluiting
 
Hmm. Het enige wat ik mij zo kan bedenken, mede omdat er een blokwissel en CDI (TAI) wissel heeft plaats gevonden, dat eigenlijk alles technisch wel goed is..

Maar...

Zowel de VF750F als de VF1000F hebben twee typen startkoppelingen. Op deze koppelingen zit een magneet voor de pickups.. Deze verschilt in lengte tussen de eerste en de tweede generatie. (Zie foto)
De eerste generatie heeft TAI modules met een rode en gele stikker. Bij de tweede generatie hebben ze blauwe stickers..
Of de startkoppeling of de verkeerde TAI modules.

Als de verkeerde startkoppeling wordt toegepast t.o.v. de modules draait ie stationair prima. Vanaf 2500 toeren stopt de ontsteking er mee.
Dutchy,

je bent mijn held :}

Na uren, dagen, weken, maanden van meten, controleren, schoonmaken, dubben, peinzen..... het lag inderdaad aan de startkoppeling. De eerste hint was eigenlijk al de bedrading, die is anders uitgevoerd. Na openmaken bleek het magneetje op de koppeling inderdaad een centimeter langer te zijn.

De startkoppelingen omgewisseld, cover erop, starten, gas geven, en direct vliegen de toeren naar 7000.

Eureka, tranen van geluk 😃 ik ga hem weer in elkaar zetten.

Deze vf750f is binnenkort weer op de weg te vinden:

1681480079829.jpeg
 
Ik wist het bijna 100% zeker dat het daar aan moest liggen..
Uiteindelijk was het de door jou goed omschreven informatie van historie (blokwissel en modules) en het probleem van niet op toeren komen boven 3K wat mij triggerde wat het moest zijn.

Geweldig om te horen dat er weer een VF750F weer is gered!!
Veel rijplezier.. En mocht je toekomstig nog wat zoeken, dan weet je mij te vinden..

Binnen het VF topic (VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15) heb ik wel eens het stempel VFGoeroe gekregen..

Och, je kunt niet alles 100% weten, maar met deze VF'en weet ik en heb ik wel heel veel.
 
Laatst bewerkt:
Ik wist het bijna 100% zeker dat het daar aan moest liggen.. Geweldig om te horen dat er weer een VF750F weer is gered!!
Veel rijplezier.. En mocht je toekomstig nog wat zoeken, dan weet je mij te vinden..

Binnen het VF topic (VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15) heb ik wel eens het stempel VFGoeroe gekregen..

Och, je kunt niet alles 100% weten, maar met deze VF'en weet ik en heb ik wel heel veel.
Hier was ik never nooit zelf achter gekomen.

Ik weet niet hoe groot je voorraad is, maar als ik de -voor mij niet werkende- startkoppeling bij je om kan ruilen, dan hoef ik bij een toekomstige blok wissel geen rekening meer hiermee te houden. Eventueel tegen betaling.
 
Hier was ik never nooit zelf achter gekomen.

Ik weet niet hoe groot je voorraad is, maar als ik de -voor mij niet werkende- startkoppeling bij je om kan ruilen, dan hoef ik bij een toekomstige blok wissel geen rekening meer hiermee te houden. Eventueel tegen betaling.
Zal van het weekend eens in het archief duiken.. Moet er nog zekers 5+ korte versies hebben. Wil alleen even controleren of de rollen en veertjes in de startkoppeling nog goed zijn voor ik wat verstuur..
 
Hier was ik never nooit zelf achter gekomen.
Uiteindelijk wel.. Het duurt alleen wat langer...
Uiteindelijk ben ik ook achter iets gekomen wat nergens staat beschreven in manuals of partfiches.. Als je een nieuwe startkoppeling besteld zijn ze kwa onderdeelnummer allemaal hetzelfde en hebben er nooit twee versies bestaan.
De startkoppelingen omgewisseld, cover erop, starten, gas geven, en direct vliegen de toeren naar 7000.
Nu snel een proefrit.. Zo vanaf 6500 tot 9500 is het echt fun op een VF750. Hoop dat de koppelingsplaten goed zijn en de olie echt warm is want anders rukt ie hem in dat toerengebied zo door de koppeling.. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan