Virago 1100 cardanproblemen

Viragofan

Rookie
22 sep 2012
4
0
Gisteren slecht bericht gehad van de dealer. Nadat mij jarenlang was voorgehouden dat de gier die ik hoorde als ik het gas dichtdraaide 'normaal' was (sommige hebben dat en anderen niet) bleek dat er toch meer aan de hand was. Op de middenbok bij draaiende motor in een versnelling bij weinig toeren hoorde je toch duidelijk dat er ergens iets goed mis was. Reparatie zou (wegens wellicht noodzakelijke uitbouw en openleggen van het blok) net zoveel worden als de waarde van de motor.
Erg vervelend, want ik ben de trotse eigenaar van een heel mooi exemplaar uit het laatste fabricage-jaar (1999). Mijn verstand zegt: niet doen! maar mijn gevoel zegt. . . . . .
Adviezen? Wat zou jij doen? Alle tips zijn welkom.
 
Ik weet niet wat de kosten zijn voor de reparatie, maar ik denk niet dat je voor dat geld een andere motor hebt, repareer je hem niet dan heb je ook niets meer. het is wat je er zelf voor over hebt.
Als hij weer oke is heb je wel weer je eigen motor.
 
Nja . . . maar ik heb nog een andere motor, dus het is een beetje een luxe-probleem. Ik vind het zonde om er nog eens zoveel geld achteraan te gooien (kan wel €2000 of meer worden). Op marktplaats zetten voor onderdelen?, onderdelen los verkopen? of er moet iemand zijn die hetzelfde probleem gehad heeft en kan zeggen wat uiteindelijk de kosten waren...
 
Vindt je het een leuke motor? Is hij het geld voor de reparatie jou waard? Dan moet je het gewoon lekker doen. Aanschafwaarde en straatwaarde van een motor zijn nutteloze gegevens. Onderhoud is altijd "duur" in verhouding. Als je het blok moet laten splitsen ga ik er vanuit dat hij gedeeltelijk wordt gereviseerd, en dan kan je er zo weer 5000 km mee door ('t blijft een Yamaha he :+ ).
 
Wat er kapot is? Dat is een beetje het probleem. Het rammelt en klappert op de plek waar blok en cardan samenkomen. Of de kruiskoppeling (is te doen) of een of meer lagers. En als die in het blok zitten moet het open. En in dat laatste geval wordt het duur. Ik heb vroeger (heeeeeeel lang geleden) wel eens een Jawa uit elkaar gehaald, maar dit is andere koek ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:
Zou zeggen als je een beetje handig bent, koop je de benodigde onderdelen zelf of op de sloop en ga je deze winter lekker sleutelen. Dit is goed zelf te doen !
 
Zou zeggen als je een beetje handig bent, koop je de benodigde onderdelen zelf of op de sloop en ga je deze winter lekker sleutelen. Dit is goed zelf te doen !


Precies, de motorhandel ligt plat,
Als je hem verkoopt krijg je schrootprijs.
Gewoon zelf proberen, als het lukt mooi.
Als het niet lukt,
heb je in ieder geval een leuke avondbezigheid gehad deze winter
 
Wat er kapot is? Dat is een beetje het probleem. Het rammelt en klappert op de plek waar blok en cardan samenkomen. Of de kruiskoppeling (is te doen) of een of meer lagers. En als die in het blok zitten moet het open. En in dat laatste geval wordt het duur. Ik heb vroeger (heeeeeeel lang geleden) wel eens een Jawa uit elkaar gehaald, maar dit is andere koek ben ik bang.

1. uitzoeken of navragen wát er nou precies is.
2. garagebedrijf zoeken dat het voor je wilt doen, maar dan goedkoper.
3. zelf veel voorbereiden, zoals zelf cardan verwijderen, en ev blok uitbouwen.

Lijkt mij sterk dat de kosten erg hoog gaan zijn
 
OK. Resultaat van al deze raadgevingen: ik wacht nog effe tot de 3 motorzaken in de buurt in de winterdip zitten en dan gaan we praten. Levert dat niet het gewenste resultaat, dan begin ik er zelf aan. Mijn Virago is NIET rijp voor de sloop, maar zal nog vele jaren op zijn sloffen meetuffen.
 
Waarom koop je geen gebruikt blok? Kan nooit meer dan 500 Euro kosten en hang je er met gemak zelf in. Heb al eens een xv750 van 1986 en een xv920 van 81 uit en in elkaar gezet zonder enige ervaring maar met gezond verstand en veel foto's tussendoor maken. En zeker geen maanden tussen uitbouw en inbouw laten zitten. Zo'n motorblok lepel je er ook nog eens zo in een middag in ook. Met een goede dopsleutelset of steeksleutels kom je een heel eind.
 
OK. Resultaat van al deze raadgevingen: ik wacht nog effe tot de 3 motorzaken in de buurt in de winterdip zitten en dan gaan we praten. Levert dat niet het gewenste resultaat, dan begin ik er zelf aan. Mijn Virago is NIET rijp voor de sloop, maar zal nog vele jaren op zijn sloffen meetuffen.

Lekker leuren met dat hok langs 3 motorzaken....

Wat heeft die eerste, jouw dealer, geconstateerd? Waarom zou het 2000 euro gaan kosten? Wat was er kapot?

Of heeft die gezegd, zonder verder te kijken, dat het wel eens 2000 euro, eventueel, misschien, zou kunnen gaan kosten?

Trek zelf dat cardan effe open en kijk zelf wat er gebeurt is of zoek een zaak die je vertrouwd en laat een prijsopgave maken. Kost je wel onderzoekkosten, maar dan weet je wat. Daar hoef je geen 3 motorzaken voor af te lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan